تحلیلی بر قانون بودجه سال ۱۳۹۴/دكتر كرم سينا

بسمه تعالی
با سلام و عرض ادب خدمت همه هموطنان عزیز عیدتان در پرتو ولایت معنوی فاطمه (س) مبارک باد .
کمیابی منابع موضوع مشترک علومی چون اقتصاد ، مدیریت و بودجه است . اقتصاد به علم اداره منابع کمیاب تعبیر می شود ، مدیریت را استفاده ی موئر و کارآمد از منابع مادی ، مالی و انسانی می دانند و بودجه نیز از یک دیدگاه به تبدیل منابع مالی به اهداف انسانی تعریف شده است . در هر سه مقوله ، استفاده بهینه از منابع قابل توجه است چراکه منابع کمیاب اند و ضرورت دارد این منابع کمیاب اداره شوند . همانطور که یک خانواده باید تعادلی بین درآمد ها وهزینه های خود ایجاد کند ، دولت نیز ملزم به تنظیم دخل و خرج می باشد .TYY
بودجه یک کشور نشان دهنده جایگاه دولت در اقتصاد و به عبارتی حدود و ثغور دخالت دولت در جامعه است و اداره صحیح امور مالی دولت ، نقش به سزایی در به سازی نظام اقتصادی و نظام اداری یا مدیریت بخش دولتی دارد . به جرئت می توان گفت آنچه یک دولت یایک حزب به عنوان سیاست های خود اعلام می کند و یا برنامه هایی که یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نطق انتخاباتی خود اظهار می کند در بودجه تجلی می کند . یعنی این ارقام بودجه است که نشان می دهد که یک دولت یا یک رئیس جمهور به آموزش و پرورش اولویت بیشتری قائل است یا به امور زیر بنایی یا بهداشت ویا …
بودجه شاهرگ حیاتی دولت است زیرا دولت تمام فعالیت های مالی خود اعم از کسب درآمد و پرداخت هزینه ها برای اجرای برنامه های متعدد و متنوع خود را در چارچوب قانون بودجه انجام می دهد . بنابراین بودجه آینه تمام نمای همه برنامه ها و فعالیت های دولت بوده و نقش بسیار مهم و حیاتی در توسعه اقتصاد ملی ایفا می نماید .
به زبان ساده باید گوییم بودجه یعنی پیش بینی درآمد و هزینه های دولت برای یک سال مالی از تاریخ ۱/۱/…. تا ۲۹/۱۲/….. نشان می دهد .
قانون بودجه ایران از سه قسمت تشکیل شده است :
۱- بودجه عمومی دولت شامل : الف ) بودجه عادی برای وزارتخانه ها و موئسسات دولتی – این بودجه شامل اعتباراتی نیزخواهد بود که مستقیما مربوط به وظایف یک وزارتخانه یا موئسسه دولتی نیست و تحت عنوان خاص منظور می گردد. ب) بودجه عمومی عمرانی برای اجرای برنامه های عمرانی
۲- بودجه شرکت های دولتی
۳- بودجه موئسساتی که تحت عنوان غیراز عناوین بند ۱و۲ در بودجه کل کشور منظور می شود .
اکنون می خواهیم یک نگاه کلی به قانون بودجه سال ۱۳۹۴ بپردازیم :
بودجه سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۸۴۶۷۴۱۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال معادل ۲۹۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دلار می باشد و درآمد نفتی برابر با ۱۹۶۰۰۰۰۰۰۰۰ دلار پیش بینی شده و ارزش برابری دلار با ریال به نسبت هر دلار ۲۸۵۰۰ ریال براورد شده است.
اگر بخواهیم تحلیلی در این زمینه داشته باشیم این است که اقتصاد ایران دچار مشکل تورکود ( تورم + رکود ) می باشد که ریشه بیکاری ، تورم و عدم رشد اقتصادی است از طرفی دیگر در سال ۱۳۹۴ با کاهش قیمت نفت حدود ۴۰% روبرو هستیم به همین خاطر بودجه سال ۱۳۹۴ با کاهش وابستگی به درآمد های نفتی به تصویب رسید و بخش عظیمی از بودجه به سمت مالیات سوق داده شده است .
از اعداد و ارقام بودجه سال ۱۳۹۴ اینطور نشان می دهد که بودجه سال ۱۳۹۴ دولت در حقیقت خروج از رکود اقتصادی را در دستور کار خود قارار داده است ، از طرف دیگر درآمد هدفمندی یارانه ها بالغ بر ۴۸ هزار ملیارد تومان تعیین شده است که :
۱- مبلغ ۵۲ هزار ملیارد ریال کمک به بخش تولید و حمل و نقل عمومی ، بهینه سازی مصرف انرژی در واحد های تولیدی و حفظ محیط زیست اختصاص داده شد .
۲- مبلغ ۴۸ هزلر ملیارد ریال برای اجرای بند (ب) ماده ۳۴ قانون برنامه ۵ توسعه اقتصادی و اجتماعی .
۳- مبلغ ۳۹۰ هزار ملیارد ریال پرداخت نقدی و غیر نقدی موضوع ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه ها .
۴- مبلغ ۱۳ هزار ملیارد ریال تامین بخشی از یارانه سود تصحیلات تامین مسکن ، حمایت از زوج های جوان و….
۵- مبلغ ۴۰ هزار ملیارد ریال کمک به برنامه های اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی
با توجه به مطالب بالا که در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ براورد شده است چند نکته قابل تامل است :
۱- قیمت هر بشکه نفت حدود ۷۰ دلار و قیمت هر دلار ۲۸۵۰ تومان در نظر گرفته شده سوال این است که چقدر به ثابت ماندن قیمت نفت در سال جاری امیدواریم و حتی کارشناسان پیش بینی میکنند که قیمت نفت در سطح جهان بنا به دلایلی کاهش خواهد یافت ، در آن صورت بودجه دچار کسری می شود که به اقتصا د تورم رکودی شدت خواهد داد .
۲- در بودجه سال ۱۳۹۴ درآمد ها به سوی مالیات سوق داده شد ، سوال این است چقدر ساز و کار مناسب برای اخذ مالیات از تمامی مشاغل داریم و این عامل چقدر قابل تحقق و دست یافتنی است. اگر نرخ مالیاتی را برای بخش کارمندان دولت افزایش دهیم دوباره با کاهش نرخ پس انداز روبرو خواهیم شد و در آن صورت اقتصاد در حالت رکود تورمی شدت بیشتری خواهد گرفت .
۳- بنابر گزارشات مجلس و دولت ، قانون بودجه کشور به صورت انقباضی بسته شد ، سوال این است وضعیت تولید ، صنایع نیمه تعطیل و در حال تعطیل چه خواهد شد ، ممکن است باسیاست های اقتصادی انقباضی به خصوص در بخش پولی نرخ تورم را کاهش داد اما وضعیت تولید ، اشتغال و رشد اقتصادی چه خواهد شد ؟ …IMG_00543

دکتر کرم سینا عضو هیئت علمی دانشگاه وکارشناس مسائل اقتصادی

دیدگاه های این مطلب

13 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. انشاالله درصحن مجلس شورای اسلامی از دکتر عزیزاستفاده شود .اگر ۱۰۰نفر از کشور با تخصص دکتر سینا وارد مجلس شوند خیلی از مشکلات اقتصادی جامعه حل خواهد شد.

  2. شهروند از بهشهر در گفت:

    انشاالله نماینده مجلس شورای اسلامی از شرق استان که برازنده اقتصاددان با اخلاق دکتر سینا می باشد .افرین بر دکتر سینا از تحلیلی که از بودجه ۹۴ داشته اید استفاده کرده ایم .

  3. امیدی عین اله در گفت:

    سلام ارزوی سال خوب برای اقای دکتر سینا عالی بوده انشا اله ادامه داشته باشد

  4. یواشتر بنه نخوره.

  5. معلم بازنشسته در گفت:

    افرین بر استاد فرهیخته و با اخلاق جناب دکتر سینا ّبنده حدود ۴۰ سال این خانواده را مشناسم خداوند رحمت کند پدر بزرگوار وبرادر شهید دکتر سیناکه نمونه ای از یک انسان مسلمان بوده اند . انشاالله مردم شرق استان با یک ارای بالا این اقتصاددان را وارد مجلس نمایید تا از تخصص ایشان در حل مسائل اقتصادی کشور استفاده شود .

  6. دکترسیناآشنا به مسائل و معضلات منطقه،دردآشنا،آگاه به بحث کشاورزی و تولیدواقتصادروستاو انسانی فرهیخته و دانشگاهی و متعهدو منسوب به شهیداست امیداوریم به جایگاه شایسته و خدمت درعرصه ی بالاتر،نائل شود.

  7. فخرالدین عزتی آلوکنده در گفت:

    با سلام خدمت استاد عزیزم جناب آقای دکتر سینا
    حقیر در دوران دبیرستان افتخار شاگردی این عزیز را داشته واز بار علمی و شخصیت متین این بزرگوار اطلاع دارم.
    آنچه که در مورد بودجه سال ۹۴ فرمودند بجا و کاملٱ درست می باشد البته باید توجه داشته باشیم که ارقام بودجه پیش بینی می شود قیمت نفت با هر نرخی تنها یک پیش بینی می باشد و هیچکس بطور یقین نمی داند که در آینده قیمت نفت چگونه خواهد بود به نظر من منطقی این است که بدور از احساسات و شعار قیمت نفت را پیش بینی کنند تادر آینده دچار مشکل نشوند البته در دولت تدبیر و امید از اقتصاددانان برجسته کشور استفاده شده که مهار تورم و کنترل بی ثباتی بازار این انتخاب را تایید میکند هرچند اقتصاد بیمار کشور یک برنامه دراز مدت برای درمان این بیماری را می طلبد. همانطور که استاد عزیز مستحضرند سالیان متمادی شعار خروج بودجه از اتکا به نفت و حرکت بسوی درآمدهای دیگر از جمله مالیات داده میشود اما در عمل شاهد سیاست جدی و تاثیر گذار نبودیم در دولت فعلی این امر به وضوح دیده میشود که سیاست و سعی سیاست گذاران بر این است که به این مهم جامه عمل بپوشانند هرچند پرواضح است که نظام مالیاتی کشور چندان عادلانه نیست اما پیش بینی درآمد مالیاتی شاید اهرمی باشد جهت سروسامان دادن به سیستم مالیاتی و تشکیل یک سیستم مالیاتی عادلانه، فراگیر و بروز که در آن مالیات به عنوان حق دولتها و منبع مهم درآمد آنها محسوب شود که این امر هم درازمدت میباشد و هم نیاز است که فرهنگ مالیات همانند کشورهای پیشرفته در جامعه اشاعه پیدا کند. امیداست شخصیتهایی همچون جناب دکتر سینا در جایگاهی قرار بگیرند که بتوانند برای آینده این کشور و منطقه تصمیمات موثر و سازنده اتخاذ کنند. انشاءالله

  8. داشجوی ارشد شما. امیدی در گفت:

    دکتر موفق باشید.

  9. امید که چنین اساتید خبره با شخصیت در مسولیت های ملی دیده شوند

  10. اقای دکتر سینا با توجه به مشکلات فراوان در استان مازندران حضور شما در مجلس شورای اسلامی بسیار مفید و ارزشمند است و می توانید بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و …. شرق استان را برطرف کنید و ما مردم مازندران از چنین افراد شایسته و نخبه ای در سطح استان همیشه حمایت می کنیم

  11. متاسفانه افراد سیاسی و سیاست ورزان با حمایت برخی افراد با نفوذ بر مسند امور قرار می گیرند و مردم از تجربه و تخصص افراد با کفایتی همچون دکتر سینا محروم می شوند

  12. به امید پیروزی نهایی

  13. امین ابراهیمی در گفت:

    نکا دانشجو کاردانی ابراهیمی درویشانی. انشاالله موفق باشیددکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *