کارآمدی مولود وحدت/به قلم دكتر ايوب برزگرنژاد

طی مباحث گذشته آثار مثبت وحدت را در زندگی خصوصی و اجتماعی خدمت خواننگان عزیز بیان کردم . در این یادداشت بحث کارآمدی را خدمتتان تقدیم میکنم که مولود وحدت بوده و بر زندگی فردی و اجتماعی تاثیری اجتناب ناپذیری دارد . عنصر وحدت به معنای به رسمیت شناختن هنجارهای جامعه و تقویت آن است . اگر وحدت خدشه دار شود مطمئنا گسست اتفاق خواهد افتاد و آن اجتماع ناکارآمد خواهد شد . نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ،کامل ترین ساختار، مشعشع از وحدت ، در جریان زندگی امروز ایرانیان است که نتیجه ی وحدت است . وحدت مردم در عرصه های مختلف ، از جمله در دفاع مقدس ، روابط بین الملل ، تحمیلو تثبیت دانش هسته ای بر جهان ، کارآمدی نظام را نشان داد . در ساختارهای دارای تعادل ، جایگاه فرد و جمع ، مشخص است و کسی سر گر دان در خلاءنیست .جمهوری اسلامی ایران ،بواسطه آراء تک تک آحاد جامعه استقرار و تداوم یافت .این جایگاه معقول ترین و فراگیر ترین جایگاه ( برای فرد ، جمع )در سر تا سر ایران عزیزمی باشد .جر یان طبیعی زندگی ، بواسطه عرف ، شرع و قانون تعریف می شود .کارامدی ازعوامل مهم برای تشخیص عملکرد طبیعی سا ختار ها است که اگر وجود داشته باشد بیانگر وجود وحدت در آن ساختار است . برخی از علائم و نشانه اعلان می کند بخشی ازساختارهای جریان زندگی در مسیر طبیعی نیست .بطور مثال وجود فساد در جامعه اسلامی با توجه به تاکید فراوان بر امانت داری و امین بودن ، نشان می دهد ساختار اقتصادی و زندگی ( فرد، جمع) دارای نقص است و وجدان های زیادی بواسطه غفلت هوشیار نیستند .این مساله بیانگر حرکتها و رفتارهای فردی غیر متعارف هست که با فقدان وحدت ساختاری ، فرصت بروز پیدا کرده است و کارآمدی آن سیستم را زیر سوال برده است . وحدت یاکنارهم بودن ، موجب تشکیل ساختارهای متعادلی میشود که این تعادل باعث کارآمدی شده و سود آن به تمامی اجزای آن تشکل برمیگردد .مثال عینی آن ، یک انسان سالم است که از کنار هم قرار گرفتن سیستم های مختلف مثل سیستم های تنفس ، گردش خون ، گوارش ، عصبی ، جذب ، دفع، و…تشکیل شده است .سالم بودن این پیکره بیانگر نظم و انضباط و وحدت رفتارهای هر عضو در راستای سلامت کلی جسم و روح انسان است یعنی کارکرد طبیعی دارد و اگر عضوی خارج از این رویه رفتار کند کارآمدی کلی انسان از بین خواهد رفت . کارکرد طبیعی ساختارها در عرصه جامعه ، کارآمدی را به ارمغان می آورد و هیچ ساختار و جامعه ای کارکرد طبیعی ندارد مگر آنکه عنصر وحدت در آن نهادینه شده باشد.
دکتر ایوب برزگر نژاد ، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران

دیدگاه های این مطلب

6 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. میرزاعلی درخشانی در گفت:

    واقعیت همین است دکترجان همه چیز درسایه وحدت ونظم محقق میگردد.اگروحدت ونظم درخلقت هستی پروردگار وجودنباشدوگردش زمین صورت نگیردشب وروز-ماه -فصل وسال و…محقق نخواهدشد.
    اگرسیتم بدن انسان درتعامل ووحدت نباشدمریض وبیمار وازبین نخواهدرفت.
    واگردرخانواده ای نظم ووحدت وتعامل نباشداحترام وبزرگی وحتی بنیادخانواده ازبین خواهد رفت.
    اگر درجامعه ای وحدت وتفاهم -همدلی وهمزبانی وتعامل نباشدآن جامعه پایداری خود رااز دست خواهددادومیشود جامعه بیمارومتزلزل و متفرق ومتعرض ووابسته به اجانب وبیگانگان.
    پس رمز موفقیت وسلامت وترقی یک جامعه واجتماع درسایه وحدت وتعامل انسانهااستوارخواهدبود.
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ضمناازدکتربرزگرنژادعزیز که پیشنهاددوستان راپذیرفتند ویک روزازهفته رادربیمارستان نکا ویزیت خواهند کرد سپاسگزاریم.

  2. خوب دور گرفتی

  3. هزار جریبی ریکا در گفت:

    نکا ته پرچم بالا ، دکتر در انتخابات مجلس شورای اسلامی منتظر حضور جنابعالی هستیم و قاطعانه حمایتت می کنیم .به امید موفقیت و سربلندی

  4. درود بر شما استاد، پزشک شریف..

    واقعیت این است که اگر در جامعه ای، وحدت و همدلی نباشد، ان جامعه در هیچ راستا و هدفی پیش نخواهد رفت.

    به امید روزهای درخشان با حضور شما پزشک بزرگوار
    بهترین ها رو براتون ارزو دارم

    درود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *