خبرنگاران سربازان عرصه حفظ ارکان نظام و مرزهای فرهنگی هستند/میثم دست باز

نقش خبرنگاران و رسالت اصحاب قلم در روشنگری جامعه اهمیت بسزایی دارد و رسانه ها بعنوان یکی از ارکان پیشرفت و توسعه پایدار کشور محسوب می شوند. انتقال واقعیت های جامعه به مسوولان، رسالت خطیری است که تلاشگران عرصه ی قلم و رسانه برعهده دارند و با انجام بهینه ی آن پیشرفت جوامع را رقم می زنند .نقد منصفانه توسط خبرنگاران نیز مسئوولان نظام اسلامی را در انجام بهینه وظیفه و اصلاح امور یاری می کند.
مقام معظم رهبری در دیدار با .اعضای هیئت دولت در سال ۱۳۸۸ در ارتباط با نقد منصفانه و مصلحانه فرموده اند :
برای شنیدن نقد، سینه‌‌‌‌‌‌ی گشاده و روی باز و گوش شنوا داشته باشید. هیچ ضرر نمیکنید از اینکه از شما انتقاد کنند.
البته این انتقادهائی که میشود، همه یک جور نیست. بعضی‌‌‌‌‌‌ها به قصد اصلاح نیست، بلکه به قصد تخریب است؛ داریم می‌‌‌‌‌‌بینیم دیگر؛ هم از مجموعه مطبوعات خودمان، هم پشتوانه‌‌‌‌‌‌ی آنها. ده‌‌‌‌‌‌ها رادیو و تلویزیون بیگانه و رسانه‌‌‌‌‌‌ی عمومی و بین‌‌‌‌‌‌المللی در اختیار حرفها و افکاری هست که بنایش بر تخریب است؛ یعنی هیچ بنای اصلاح ندارند. آنچه که نقل میکنند و ذکر میکنند، برای تخریب است. لذاست که واقعیت و غیر واقعیت و خلاف واقع و ضد واقع، همه چیز تویش است. گاهی یک چیز کوچک را بزرگ میکنند، گاهی یک چیزی که نبوده، به عنوان یک حقیقت مسلّم جلوه میدهند. اینها البته هست. این، تخریب است.
لیکن در کنار اینها، نقد هم وجود دارد؛ نقدهای مصلحانه، خیرخواهانه. گاهی از سوی دوستان شماست، گاهی حتّی از سوی کسانی است که دوست شما و طرفدار شما هم نیستند؛ گاهی اینجوری است. به انسان یک نقدی میشود؛ عیبجویی‌‌‌‌‌‌ای از انسان میشود، انتقادی میشود، که آن طرف هم دوست آدم نیست که آدم به اعتماد دوستی او بخواهد بگوید که خوب، ما گوش میکنیم. نه، دوست هم نیست، اما دشمن هم نیست؛ دشمنی‌‌‌‌‌‌اش هم ثابت نشده. لیکن نقد است؛ انتقاد است. آن را هم حتّی باید گوش کرد. شاید در خلال این نقدها حرفی وجود داشته باشد که به درد ما بخورد و باید به هر حال با سعه‌‌‌‌‌‌ی صدر برخورد بشود.
در عصر کنونی، مطبوعات و رسانه های جمعی بویژه خبرنگاران پیشگامان و خط مقدم جنگ نرم افزاری و برخورد فرهنگ ها و تمدن ها هستند و در این راستا مطبوعات هدفمند، معناگرا و با برنامه، باید برای دفاع از تعلقات خاطر مردم ایران اسلامی تلاش کنند. رسالت خبرنگاران همچون رسالت رزمندگان در دوران دفاع مقدس، یک رسالت ارزشمند و مقدس است.
در جهان امروز و در عصر ارتباطات و اطلاعات، رسانه و به تبع آن خبرنگار به عنوان چشم و زبان مردم و واسطه‌ای بین مردم و دولتمردان عمل می‌کند.
افکار عمومی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات پیوند ناگسستنی دارند و این رسانه‌ها هستند که روند شکل‌گیری رویدادها را تغییر می‌دهند. زیرا با نشستن پای درد و دل مردم و کسب آگاهی بیشتر از مشکلات و سختی ها و دل‌نگرانی‌های مردم را به گوش مسئولان ، و با کسب آگاهی کامل از عملکرد مسوولان و شنیدن پاسخ های آنان، پاسخ و عکس‌العمل مسئولان را به گوش مردم می‌رساند و خواستار تغییر یا تصحیح وضعیت به سمت شرایط هر چه مطلوب‌تر می‌شود.
نقش اصحاب رسانه در امر اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی است و خبرنگار باید با برخورداری از اخلاق و حرفه خبرنگاری مسائل را بطور دقیق، موشکافانه، ظابطه‌مند و هدفمند بررسی و پیگیری و با داشتن نقدی صادق و منصفانه بر عملکرد مسوولان می توانند به معیار مناسبی برای سنجش عملکرد آنان و ابزاری برای ارتقای سطح خدمات رسانی به مردم به شمار آیند، زیرا خبرنگاران باید آسیب ها را شناسایی و نسبت به شهر و حوزه خود احساس مسوولیت داشته و آگاهانه عمل نمایند
چون در کشور عزیزمان ایران که نظام سیاسی مبتنی بر اراده مردم می باشد، رسانه ها اهمیت و جایگاه ویژه ایی دارند، درچنین جامعه ونظام اصل اول، پاسخگویی مسوولان به مردم است که در این راستا بخشی از این مسوولیت به عهده خبرنگاران و مطبوعات می باشد . خبرنگاران به‌عنوان نماینده مردم جامعه باید با مثبت‌بینی آسیب‌شناسی کرده و از متولیان امر چاره‌اندیشی طلب کند تا درصدد حل مشکل باشد.در صورت وجود مشکل یا آسیبی از ناحیه‌ایی نباید این امر وسیله‌ای برای ایجاد فضای نامطلوب در جامعه بکار گرفته شود، تا اذهان عمومی را پیرامون مسائل مشوش و آرامشی که در جامعه حاکم است به مخاطره بیافتد.
رسالت کلان و کلیدی خبرنگار رساندن پیام بهای سنگین انقلاب اسلامی است و خبرنگار هم باید اهل قدرت تحلیلی و راهبردی باشد و هم در راستای تعهد خود، عالم را محضر خدا بداند قلم یک خبرنگار می تواند دید دنیا را نسبت به کشور و اسلام عوض کند.خبرنگاران باید اخلاق الهی و اسلامی را در کارهایشان لحاظ و رعایت کرده ، و خبرنگاران اسلامی و ایرانی ما می‌توانند الگوی بسیار مناسبی برای دیگر خبرنگاران رسانه‌های جهان باشند.
اصل کار خبر نگار باید بیدار و روشن کردن مردم باشد و در این امر کافیست که نیت پاک باشد، باید از دروغ، تهمت و افترا پرهیز کرد و به عنوان یک خبرنگار باید الگوی مردم باشند.
ما امیدوار هستیم دوستان عزیز خبرنگار همچون گذشته با احساس مسئولیت،دوشادوش مدیران و خدمتگذاران دولت تدبیر و امید در راستای انعکاس درست کژیهای واقعی و بدور از هرگونه حب و بغض،در توسعه همه جانبه شهرستان عزیزمان گام بردارند و بدانند که موفقیت این دولت ،موفقیت نظام اسلامی و شادی قلب امام زمان (عج) خواهد بود.
با توجه به اینکه مطبوعات و نشریات‌ به‌ لحاظ هدایت‌ مستمر مخاطبان‌ خود و تأثیرگذاری‌ در عمل‌ و رفتار جامعه‌، جایگاه‌ ویژه‌ و بسیار مهمی‌ دارند و بر همین‌ اساس‌ کار مطبوعاتی‌ و رسانه ای به عنوان خط مقدم فعالیت های فرهنگی باید در اشاعه “معروف” و “منکر” در لایه های مختلف جامعه خود نمونه کاملی باشد. بر همین اساس قسمتی از رهنمود های مقام معظم رهبری در مورد نقش مطبوعات و وظایف رسانه ارایه میشود :
وظیفه مطبوعات
دست‌ اندرکاران‌ مطبوعات‌ باید نسبت‌ به‌ عموم‌ مسائل‌ زندگی‌ و تحولات‌ اجتماعی‌ دارای‌ معرفت‌، روشن‌بینی‌ و قدرت‌ تشخیص‌ و روشن‌فکری‌ بیشتری‌ در مقایسه‌ با دیگران‌ باشند و بر همین‌ اساس‌ وظیفه‌ دارند به‌ مردم‌ کشور و جامعه‌ آگاهی‌های‌ لازم‌ را بدهند.۱
در جهان‌ کنونی‌، جامعه‌ مطبوعات‌ باید در جهت‌ سیاسی‌ کردن‌ مردم‌ و ترویج‌ روح‌ سیاسی‌گری‌ و اهتمام‌ به‌ سیاست‌ در مردم‌، حرکت‌ کند. زیرا در یک‌ جامعه‌ سیاسی‌ آسیب‌پذیری‌ مردم‌ کمتر است‌. افزایش‌ قدرت‌ فهم‌ و درک‌ سیاسی‌ و تحلیل‌ و شناخت‌ امواج‌ و گرایش‌ها و انگیزه‌های‌ سیاسی‌ در مردم‌ لازمه‌ مقابله‌ با توطئه‌ها و ترفندهای‌ بنگاههای‌ بزرگ‌ خبری‌ است‌ و برای‌ این‌ منظور مطبوعات‌ باید به‌ وظایف‌ خود عمل‌ کنند.۲

در جامعه‌ مطبوعاتی‌ عناصری‌ که‌ به‌ وظایف‌ قطعی‌ و غیرقابل‌ انفکاک‌ مطبوعات‌ عمل‌ نکنند، مرتکب‌ بی‌عدالتی‌ و فسق‌ مطبوعاتی‌ شده‌اند.۳( ۱و ۲و ۳- دیدار دست‌اندرکاران‌ و مسئولان‌ جامعه‌ مطبوعاتی‌ کشور با رهبر انقلاب۱۳۷۳)
مطبوعات یعنی مطبوعات سالم؛ نه لزوماً مطبوعاتی که طرفدار دولت باشند – که من در تقسیم‌بندی عرض خواهم کرد -. مطبوعاتی که طریق سلامت بپیمایند و بنا بر عناد و بدجنسی نداشته باشند. این گونه مطبوعات، در هر رشته‌ای قلم بزنند – سیاسی باشند، فرهنگی باشند، اقتصادی باشند، درباره مسائل خارجی حرف بزنند، در خصوص مسائل داخلی حرف بزنند – و هر کاری که بکنند، به نفع نظام حرکت کرده‌اند. چرا؟ چون بر مایه آگاهی مردم می افزایند. موضع مطبوعات در جمهوری اسلامی، این است.( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مدیران و مسئولان مطبوعات کشور۱۳۷۵)

تذکر و نصیحت‌ در مطبوعات‌ خوب‌ است‌ اما مأیوس‌ کردن‌ مردم‌ از آینده‌ و تیره‌ و تار جلوه‌ دادن‌ فضای‌ کشور در مطبوعات‌ خیانت‌ است‌.( دیدار جمعی از معلمان و کارگران با رهبر انقلاب۱۳۸۱)

فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی، حسن ظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضای جامعه را فضای سوءظن و فضای بدگمانی قرار بدهیم. این عادات را از خودمان باید دور کنیم. اینکه متأسفانه باب شده که روزنامه و رسانه و دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گوناگون ارتباطی – که امروز روزبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز هم بیشتر و گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و پیچیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر میشود – روشی را در پیش گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند برای متهم کردن یکدیگر، این چیز خوبی نیست؛ این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک میکند، فضای زندگی ما را ظلمانی میکند. هیچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببیند، اما فضا، فضای اشاعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی گناه نباشد؛ تهمت زدن، دیگران را متهم کردن به شایعات، به خیالات. همین جا من این را هم بگویم: اینکه در دادگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها – که در تلویزیون هم پخش میشد – از قول یک متهمی چیزی راجع به یک کس دیگری گفته میشود، من این را بگویم که این، شرعاً حجیت ندارد. بله، متهم هرچه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خود در دادگاه بگوید، این حجت است.۲۹/۶/۱۳۸۸

تهمت زدن به مسئولین کشور جایز نیست.

بعضی‌ها – چه مطبوعات، چه بعضی از عناصر گوناگون – توصیه‌پذیر نیستند؛ آنها از ما توصیه نمیخواهند؛ معلوم نیست سیاستهای بعضی از این دستگاه‌ها و مطبوعات و رسانه‌ها را کی معین میکند و کجا معین میشود – نانشان در ایجاد اختلاف است – اما آن کسانی که مصالح کشور را میخواهند، مایلند حقائق را غالب کنند، من توصیه‌ام به آنها این است که از این اختلافات جزئی و غیر اصولی صرف نظر کنند. شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی درست نیست. انسان می‌بیند صریحاً و علناً به مسئولین کشور – کسانی که بارهای کشور را بر دوش دارند – تهمت میزنند، نسبت به اینها شایعه‌سازی میکنند؛ فرق هم نمیکند، چه رئیس جمهور باشد، چه رئیس مجلس باشد، چه رئیس مجمع تشخیص مصلحت باشد، چه رئیس قوه‌ی قضائیه باشد؛ اینها مسئولین کشورند. مسئولین کشور کسانی هستند که زمام یک کاری به اینها سپرده است؛ مردم باید به اینها اعتماد داشته باشند، حسن ظن داشته باشند. نباید شایعه‌پراکنی کرد؛ دشمن این را میخواهد. دشمن میخواهد شایعه‌پراکنی کند؛ میخواهد دلها را نسبت به یکدیگر، نسبت به مسئولین بدبین کند.۴/۹/۱۳۸۸
فضا را نباید از گمان سوء پر کرد

فضا را نباید از تهمت و از گمان سوء پر کرد. قرآن کریم میفرماید: «لو لا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خیرا»؛ وقتی میشنوید که یکی را متهم میکنند، چرا به همدیگر حسن ظن ندارید؟ تکلیف دستگاه اجرائی و قضائی به جای خود محفوظ است. دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجرائی باید مجرم را تعقیب کنند، دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قضائی باید مجرم را محکوم و مجازات کنند؛ با همان روشی که ثابت میشود و در قوانین اسلامی و قوانین عرفی ما هست و هیچ هم در این زمینه نباید کوتاه بیایند؛ اما مجازات مجرم که از طرق قانونی جرم او ثابت شده است، غیر از این است که به گمان، به خیال، به تهمت، یکی را متهم کنیم، بدنام کنیم، توی جامعه دهن به دهن بگردانیم. اینکه نمیشود. این فضا، فضای درستی نیست. ۲۹/۶/۱۳۸۸

این کدر کردن فضاست…
همان حرف‌های آشکار را بیان کنید

البته انتقاد منطقی، گفتن حرف صحیح اینقدر حرفهای آشکار وجود دارد که انسان اگر ذکر آنها را بکند، اصلاً هم غیبت نیست، و میتواند انسان نقد بکند. بله مسلّم است، امروز یک جریان صحیح و حقّی در جامعه‌ی ما وجود دارد، جریانهای باطلی هم وجود دارد که به انواع و اقسام طرق میخواهند جامعه را خراب کنند، انقلاب را منحرف کنند؛ در این شکی نیست. آدمهائی هم در رأس این جریانات هستند. چه لزومی دارد که انسان به این آدمها تهمت بزند. چه لزومی دارد که غیبت اینها را بکند. حرف آشکار اینقدر دارند؛ همان حرفهای آشکار را بیان بکنند، تبیین بکنند، توضیح بدهند، مطلب روشن خواهد شد. ۱۳۸۹/۱۰/۰۷

نباید اتهام افراد در افکار عمومی مطرح شود

حتّی اگر چنانچه فرض کنیم یک نفری جرمی هم کرده است، این جرم در دادگاه صالح اثبات هم شده است، این شخص به مجازات محکوم هم شده است – فرض کنید رفته زندان – چه لزومی دارد ما اسم او را در روزنامه‌ها منتشر کنیم تا بچه‌ی این آدم که دارد مدرسه میرود، دیگر رویش نشود مدرسه برود؟ چه اشکال دارد که این مدتِ زندانش را بگذراند، بیاید بیرون، خودش و خانواده‌اش زندگی عادی‌شان را ادامه دهند؟ خب، جرمی کرد، مجازات شد، تمام شد دیگر. باید حتماً آبروریزی بشود؟ این از نکات بسیار مهمی است.
البته مخاطب این حرف فقط قوه‌ی قضائیه نیست؛ مسئولان قوه، خارج قوه، رسانه‌ها مخاطبند. نه از آن طرف بایستی عملکرد قوه‌ی قضائیه را زیر سؤال برد؛ هر اقدامی که قوه‌ی قضائیه میکند، بگویند نخیر، یک کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه هست، یک غرضی هست – نخیر، کسی نباید اینجور عمل کند، اینجور حرف بزند – نه از این طرف، افراد به صرف اینکه متهم به یک معنائی شدند، این اتهام آشکار شود، واضح شود، در افکار عمومی مطرح شود. افکار عمومی از این مسئله چه لذتی میبرد؟ برای افکار عمومی چه فایده‌ای دارد که بداند زیدی، عمروی، بکری متهم به فلان عمل خلافی است؟ باید به اینها توجه کرد. ۰۶/۰۴/۱۳۹۰

نقد منصفانه و مصلحانه
-باید در انتقاد از یک شخص یا دستگاه دچار بی‏انصافی نشویم. باید با انصاف بود، با انصاف عمل کرد، با انصاف حرف زد. اگر با کسی دشمن هستید نباید موجب شود حتی نسبت به دشمن بی‏عدالتی و بی‏انصافی کنید. نگرانی من از انتقاد کردن نیست. یکی انتقاد می‏کند یکی هم جواب می‏دهد، نگرانی من از رایج شدن اخلاق بی‏انصافی در جامعه است.
به هیچ وجه انتقاد کردن را مخالفت و ضدیت نمی‏دانیم اما انتقاد باید در چارچوب اصول باشد و -اگر این باشد- این اصلاً یک مخالفت مضری نیست. چارچوب اصول، اصول انقلاب است. اصول انقلاب هم سلیقه‏ ای نیست.از همین رو رسالتی بر دوش اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران قرار دارد و آنها را پیش قراولان عرصه حفظ ارکان نظام و مرزهای فرهنگی قرار داده است.

میثم دستیاز:پژوهشگر علوم سیاسی با تخصص اندیشه سیاسی در اسلام cc1eee38ea9203c89601d0403577725f_L

دیدگاه های این مطلب

28 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. درود بر مهندس میثم دست باز ، محقق برجسته

  2. این دیگه چی میگه الان بهش بگو این حرفا رو دوباره بگه نمیدونه چی گفته معلوم نیست از کجا کپی کرده میخواد خودشو نشون بده که چی

    • برادر نخوندی مقاله را الکی نظر می دی
      مقاله را بخون همش فرمایشات آقا هست
      بنده خدا که حتی تاریخ سخرانی آقا را هم گذاشته ،
      همشهریان عزیز بیایم یاد بگیریم در استفاده از فضای مجازی طوری برخورد نکنیم که اگه یک نفر غریبه وارد این سایت ( که معروف و معتبر ترین سایت نکا هست) بگن نکایی ها فرهنگ استفاده از فضای مجازی را بلد نیستن .
      خیلی راحت در کامنت ها همدگر را لگد مال می کنیم بعدش ادعا می کنیم با فرهنگ هستیم ،
      طرف اصلا مقاله را نخونده داره کامنت می زاره خودش نفهمیده چی گفته این نشون میده اصلا مقاله را نخونده که متوجه بشه همش فرمایشات آقا را جمع آوری کرده ،
      ضمناً خبرنگاران و مدیران سایت در فرهنگ سازی برای کاربران نقش بسزایی دارند چرا خودمان را دست کم می گیریم . شما بعنوان مدیر سایت میتوانید مسیر درست استفاده از فضای مجازی را به دیگران نشان بدهید .
      ممنونم از مهندس دست باز به خاطر نوشتن این مقاله

  3. از خودش که چیزی نگفته ۸۰ درصد از مقاله فرمایشات آقا هست پس لطفا نگو این چی گفته .
    هدفش این بود تا بما یاد آوری کنه اگه حرفهای دولتیون را قبول ندارید شما ، و همیشه می گوید ما تابع آقا هستیم پس با گذاشتن نظرات آقا خواستن یک یاآوری بکنند بما که
    ۱- دقیقا جملاتی را انتخاب کرده که با فضای سیاسی شهرستان ما سنخیت دارد ،
    نقد منصفانه و مصلحانه
    همان حرف‌های آشکار را بیان کنید
    فضا را نباید از گمان سوء پر کرد
    تهمت زدن به مسئولین کشور جایز نیست.
    و یاد آوری وظیفه مطبوعات
    دقیقا مواردی هست که در شهرستان مادارد یواش یواش به فراموشی سپرده شده .
    ممنونیم آقای دست باز که با جمع آوری این مطالب خواستی هم به خبرنگاران همسو با دولت و هم خبرنگاران غیر همسو با دولت و هم به کاربران فضای مجازی و که مدتی هست در کامنت های خودشون رعایت حق و انصاف را نمی کنند . هر چند مدیریت سایت در هدایت کردن کاربران به سمت و سوی اخلاق و رعایت کردن متانت و … نقش بسزایی دارند ( البته منظورم عده قلیلی از کابران است که واقعا حق دارند نمی دانند هر نظری که می دهند اگر تهمت و افترا باشد باید در محاکم قضایی پاسخگو باشند ، و واقعا هم نمی دانند و فکر می کنند فقط مسئول سایت فقط مسئول هست هر چند …)

  4. واقعا مقام معظم رهبری نعمت برای مردم ایران هست .
    الحق و الانصاف صحبت های ایشان توجه کنید ، واقعا مواردی را توصیه و سفارش می کنند که اگر مسئولین کشور استانی و شهرستانی و و خبرنگاران و … استفاده بکنند کشور ما از تمام بیماریهای سیاسی و غیر سیاسی مصون خواهد ماند،

    متاسفانه فضای سیاسی شهرمان خیلی مسموم شده
    همه ما در روز و شب ( همشهریان ) در کنار هم زندگی می کنیم اما بخاطر پست و مقام و … یکی یکی دیگر را معلوم الحال می خواند ، یکی نامه می زند که مدیران باید همسو با دولت باشند اما یک سایت نکایی که مال نکا هست به همشهری خود تهمت فتنه گر و معلوم الحال و … می زند برادر عزیز شما مگر قاضی هستید مگر اینها متهم شدند مگر در دادگاه محکوم شدند ، بخدا این کارها درست نیست همه ما زیر چتر مقام معظم رهبری داریم در این شهرستان فعالیت می کنیم و تغییر هم حق دولت است

  5. احسن بر جناب مهندس دست باز که انصافاً منش و رفتار و مردم داری شما همچون دکتر دست باز عزیز میباشد انشالله موفق و موید باشید.در ضمن دوستانی که بر حسب حسادت حرف میزنن میزان بزرگ منشی جنابعالی بیشتر شده است.
    یا علی.

    • این آقا کی مهندس شده ما خبر نداریم

      • تو دانشگاه ازاد نکا رشته حسابداری کارشناسی با هم بودیم . واقعا مشخص بود دانشجو زرنگ و سیاسی بود مهمترین خصلتش مردم داری و ساده زیستی اون بود . طبق آیین ناما جدید دانشگاه آزاد فارغ التحصیلان حسابداری مهندس محسوب میشن .
        شنیدم دانشجو ترم ۴ کارشناسی ارشد هست .
        چقدر شما نکایی ها خودتون را دست کم می گیرید!!!!
        و نسبت به هم حسودید.

  6. احسنت عالی بود.
    البته امیدوارم امثال یداللهی عزیز این مطلب رو خوب بخونه

  7. امیدی عین اله در گفت:

    جمع اوری یک مطلب کار سختی است و جالبتر ان ادرس مطلب گرفته شده تشکر میکنم عالی بود

  8. سلام تشکر از مهندس دستباز واقعا جمع اوری این مطالب از سخنان گرانقدر و ارزشمند حضرت اقا ان هم با ذکر تاریخ و محل سخنرانی و حتی افراد حاضر در ان جلسه کار بسیار سختی است. امیدوارم بتوانیم همه ما حداقل به بخشی از سخنان حضرت اقا عمل کنیم.

  9. لقب مهندس!!!!!!!!!!!!
    چرا به هر کی لقب مهندس میدین؟؟؟؟؟؟؟؟

  10. کمیته جوانان در گفت:

    احسن احسن اححححححححححححححححسسسسسسسسسسسسسسن باریکلا

  11. عالی بود ، ممنونیم مهندس

  12. تبارک ا… مهندس دست باز ، واقعا مطالب جامع و گویا بود. صد حیف که دوستانی خبرنگار البته بعضی هاشون گوششون بدهکار این حرفها نیست.

  13. دیگر وقت آن رسیده که به دردهایمان بخندیم. فضاحت به حدی رسیده که دیگر خنده دار است.

  14. تشر برادر مقاله جالبی بود

  15. از دوست عزیزم آقای دست باز از جهت زحماتشون تشکر میکنم.
    ضمناً از مدیریت سایت توقع بیشتری داریم که مطالب ارسالی توسط اشخاص ناشناس که از ادبیات نادرست استفاده کرده اند پیش تر مطالعه وبر روی سایت قراردهند

  16. شهروندی از ماکریوو در گفت:

    ممنونیم مهندس دست باز
    ان شا ا… در *آینده بیشتر از مهندس دست باز خواهید شنید. از مدیران خوش آتیه شهرستان می باشد و افتخار شهرستان،
    منش و ساده زیستی و مردم داری ایشان زبانزد خاص و عام است
    تابحال نشده ارباب رجوع از ایشان ناراضی باشد من هر واحدی از فرمانداری کنم میرو پیش ایشان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *