سوگواره عکس عاشورایی و یادمان مرحوم مجتبی محمدنژاد با عنوان «غروب خورشید» برگزار شد

 آیین اختتامیه دومین سوگواره استانی عکس عاشورایی و یادمان هنرمند فرهیخته حاج مجتبی محمدنژاد با عنوان «غروب خورشید» با حضور هنرمندان و عکاسان شرکت‌کننده در این سوگواره و در فضایی معنوی در سالن ارشاد نکا و با هدف شناساندن هنر عکاسی، آیینی و ارزشی برگزار شد.

این سوگواره در حالی برگزار شد که بیش از یک‌هزار اثر وارد دبیرخانه آن شد و از بین یک‌هزار عکس‌ رسیده به دبیرخانه، پنج اثر به‎عنوان اثر برگزیده و سه اثر نیز به‎عنوان آثار قابل تجلیل، انتخاب شد.

استان مازندران از جمله استان‌هایی است که دارای فرهنگی کهن و دیرینه در برگزاری عزاداری‌‍‌های سنتی و آیینی بوده و لذا برگزاری این سوگواره عکس که کاری ارزنده و شایسته است، می‌تواند از خاموشی و فراموشی برخی از سنت‌های کهن در این سرزمین جلوگیری کرده و موجب رونق‌بخشی به آیین‌های قدیمی و سنتی شود.download (4)

دبیر دومین سوگواره استانی عکس عاشورایی  اظهار کرد: ترویج فرهنگ عاشورایی، ثبت و انتقال فرهنگ عزاداری و هیئت‌های عزاداری، شناسایی زیبایی و زوایای پنهان عزاداری محرم، شناساندن حادثه عاشورا از زاویه هنر، کشف استعدادهای هنری، تقویت و تبادل تجربه‌های هنری هنرمندان، نقد و آسیب‌شناسی مراسم عزاداری از اهداف مهم این سوگواره عکس بوده است.

محمدرضا نقی‌پور با بیان اینکه شرکت در این سوگواره برای عموم علاقه‎مندان آزاد بوده است، یادآور شد: افراد شرکت‌کننده در این سوگواره عکس می‌توانستند در بخش عکاسی با دوربین و عکاسی با موبایل شرکت کنند، همه عکس‌ها مستند بوده و دارای زمان، مکان و عنوان مشخص است.

وی تصریح کرد: دومین سوگواره عکس محرم با موضوعات عزاداری حسینی از محرم تا صفر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا، حوزه هنری استان مازندران و سازمان بسیج هنرمندان نکا برگزار شد که با توجه به تبلیغات انجام‎شده، علاوه بر شرکت‌کنندگان از استان مازندران، عکاسانی از استان‌های خراسان و آذربایجان نیز شرکت کردند.

دبیر دومین سوگواره استانی عکس عاشورایی در نکا با اشاره به پیشرفت کمی و کیفی این سوگواره نسبت به سال گذشته، افزود: نخستین سوگواره عکس عاشورایی مختص شهرستان نکا بوده که تعداد کمتری از عکاسان شرکت کرده و عکس فرستاده بودند، اما در دومین سوگواره عکس عاشورایی در نکا شاهد رشد شرکت‌کنندگان بودیم.

نقی‌پور با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تعداد عکاسان در دومین سوگواره استانی عکس عاشورایی در نکا، خاطرنشان کرد: در این دوره ۹۰ عکاس از استان مازندران و استان‌های هم‎جوار شرکت کردند که در مجموع بیش از یک‌هزار عکس به دبیرخانه ارسال شد.

وی گفت: همه آثار رسیده از آثار ارزشمند هنری و هنرنمایی عکاسان خوش‎ذوق شرکت‌کننده در این سوگواره بوده است.

دبیر دومین سوگواره استانی عکس عاشورایی با بیان اینکه داوران مطرح استانی، داوری این دوره از سوگواره عکس عاشورایی را بر عهده داشتند، یادآور شد: مهدی معصومی و مصطفی نیک‎نقش، دو تن از عکاسان به‌نام استان مازندران که تاکنون در جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی رتبه‌های برتر کسب کرده‌اند، داوری این دوره را برعهده داشتند.

نقی‌پور افزود: قربان محمدنژاد هم ناظری داوری این سوگواره بود.

وی با تأکید بر توجه مسئولان به هنر عکاسی، هنرهای مختلف تجسمی و هنرهای ارزشی در جامعه گفت: توجه به هنر و هنرمندان، در بیان اهداف و آرمان‌های این انقلاب، مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن، تأثیرگذار است که امیدواریم با توجه بیشتر مسئولان به هنرمندان، بتوانیم آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب را در قالب هنر به نسل جدید و ملت آزادی‌خواه جهان ارائه کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا نیز به خبرنگار فارس گفت: با برنامه‌ریزی انجام‌شده در طول سال برپایی جشنواره‌، سوگواره، نمایشگاه و تجلیل از هنرمندان انجام می‌شود تا علاوه بر شناساندن هنر ارزشی و هنرمندان این منطقه به جامعه و استان، با فروش هنرهای دستی هنرمندان، برای رشد اقتصادی و معیشتی هنرمندان گام‌های موثری برداشته شود.

محمدعلی صفرپور افزود: این سوگواره عکس با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی، ثبت و انتقال فرهنگ عزاداری و هیئت‌های عزاداری، شناسایی زیبایی و زوایای پنهان عزاداری محرم، شناساندن حادثه عاشورا از زاویه هنر، کشف استعدادهای هنری، تقویت و تبادل تجربه‌های هنری هنرمندان، نقد و آسیب‌شناسی مراسم عزاداری برگزار شد و تا حدودی بسیار بالایی این اهداف محقق شد.

وی در پایان گفت: با هماهنگی انجام‎شده علاوه بر تجلیل از آثار برگزیده و قابل تجلیل در اختتامیه دومین سوگواره عکس عاشورایی، از حدود ۳۰ هنرمند برتر سال در نکا نیز تجلیل شد.

فارس

دیدگاه های این مطلب

2 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. امیدی عین اله در گفت:

    مجتبی عزیز ما بوده غروب غمناک به خاک سپردن این برادر عزیز و همسر شان فراموش نخواهد شد به قربان محمد و خانواده ی محتر م خداوند صبر عنایت فرماید

  2. خداوند رحمتش کند انشاا…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *