جلال و جبروت حضرت فاطمه معصومه (س)/محسن رمضانی

در به وجود آمدن شخصیت هر فردی ۴ چیز نقش اساسی را ایفا می کنند وشاکله وجودی اورا شکل میدهند آن ۴ چیز عبارتند از والدین ، آموزگار ، محیط و ژن که از آن به قانون وراثت تعبیر می کنند
وجود مبارک حضرت معصومه (س ) از این قاعده مستثنی نیست ایشان از پدری که دارای مقام ولایت بود تاثیر گرفت که علاوه برمقام پدری به عنوان آموزگار بهره مند شد ودر محیط علمی آن رشد کرد که علاوه بر وجود امام موسی کاظم (ع)خوشه چین علم برادرش امام رضا (ع) شد
محل رشد و نموّ و تربیت فاطمه معصومه علیهاالسلام خاندانی بود که مخزن اسرار دانش الهی و منبع علم و معرفت شمرده می‏شد. حضور وی در کنار پدری همچون امام موسی بن جعفر(علیهماالسلام) و برادری چون حضرت رضا علیه السلام که از علم «لدنّی» برخوردار بودند، سبب شد فاطمه معصومه(علیهاالسلام) از نظر علمی و آگاهی به مسائل دینی و معارف اسلامی اعم از احکام و اخلاق و … در حدّ بالایی از رشد علمی برسد تا آنجا که گاهی با نبود پدر بزرگوارش به پرسش‏های دینی و فقهی شیعیان پاسخ می‏داد. از جمله نقل شده است که روزی گروهی از شیعیان وارد مدینه شدند و برای حل مشکل خویش سراغ خانه موسی بن جعفر را گرفتند، کاروانیان وقتی به در خانه امام آمدند، متوجه شدند که آن حضرت به مسافرت رفته است. خستگی راه و نبود امام هفتم سخت بر کاروانیان گران آمد، ناگهان یکی از دختران آن حضرت سکوت غمبار کاروانیان را شکست و فرمود: پرسش‏های خود را به من بدهید تا به تمام آنها پاسخ دهم.
با دقت تمام نوشت و به کاروانیان باز گرداند کاروانیان شگفت زده به پاسخ‏ها نگریستند و با سبک شدن بار پاسخ‏ها را ‎. غم و اندوه‏شان راه دیار خویش در پیش گرفتند. در مسیر راه به امام هفتم برخوردند و داستان پاسخگویی دخترش فاطمه معصومه را بازگو نمودند و پاسخ‏ها را به او نشان دادند، حضرت لبخندی زد و سه بار فرمود: «فداها ابوها؛ پدرش فدایش باد.»
اما چهارمین چیزی که در تکامل شخصیت انسان تاثیر بسزائی دارد ژن وجودی هر شخص هستبر اساس این قانون، اوصاف، خصال، طبیعیات و واقعیات پدران و مادران به وسیله یک سلسله عوامل و ابزار، به فرزندان آن‏ها منتقل مى‏شود و هیچ انسانى هم از این قانون وراثت مستثنى نیست؛ نسل به نسل، همه انسان‏ها تحت تأثیر قانون وراثت هستند. دانشمندان امروز جهان، این عقیده را دارند که این خصال و اوصاف به وسیله عنصر بسیار پیچیده‏اى به نام «ژن»، به فرزندان منتقل مى‏شود. از شگفتى‏ها است که پیغمبر عظیم‏الشأن اسلام (ص) در چهارده قرن قبل، در ضمن یک حادثه جالب، به این حقیقت اشاره فرموده‏اند. زن و شوهر جوان سفیدپوستى وقتى که خداوند مهربان به آن‏ها فرزندى عنایت مى‏کند، شوهر مى‏بیند این فرزند، سیاه‏پوست است. با اعتماد و اطمینانى که او به همسرش داشت و او را زنى پاکدامن، با عفت و باتقوا مى‏دانست، خیلى برایش شگفت‏آور بود که چرا فرزند آن‏ها سیاه‏چهره به دنیا آمده است. این شد که او فرزندش را به بغل گرفته و به مسجد مى‏رود و به محضر رسول‏خدا (ص) مشرف شده و به ایشان عرض مى‏کند، من سفیدپوستم و همسرم هم سفیدپوست است، ولى بچه‏مان سیاه حبشى به دنیا آمده است. رسول خدا (ص) به او اطمینان صددرصد مى‏دهد که این طفل از تو و از همسر تو است، اما در نطفه همه انسان‏ها یک عنصرى هست به نام «عرق»، و بعد فرمودند: «هذَا نَزِعَهُ عِرْقٍ‏» (این از جا برکندن ریشه و اصلى است). اى مرد! بدان یقیناً این «عرق» انتقال‏دهنده اوصاف، خصایل‏و روحیات گذشتگان است به آیندگان، و قطعاً در پدران گذشته تو، یا در پدران گذشته همسرت، یک مرد و یا یک زن، سیاه‏پوست بوده و این «عرق»، این سیاهى را از آن‏ها منتقل کرده است و از بچه تو این رنگ ظهور یافته و آشکار شده است. بنابراین، نگران نباش و مطمئن باش و یقین داشته باش که این طفل، طفل شماست. «۱» این قانون وراثت مى‏باشد که براى دانشمندان هم ثابت شده است. البته، اگر آنها هم در این زمینه کشفى نداشتند، براى ما مسلمان‏ها این مسأله، مسأله ثابت‏شده‏اى بود؛ چون علاوه بر روایات ما، در آیات قرآن مجید هم اشاره به این معنا را داریم؛ خداوند متعال درباره ذریه انبیاى خود همین مطلب را تلویحاً بیان فرموده است: «ذُرِّیَّهً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ‏» «۲»: آنان در کرامت، و در شرافت، و در آقایى، و در اخلاق، و در اوصاف، و در صفات، دارای نور واحد هستند.
وجود مبارک حضرت معصومه (س) دارای مقاماتی هست که سر عظمت او را کسی نمی تواند درک کند.ومنشا ان بر گرفته از همان ژنی هست که از.اچداد طاهرینش به ارث برده است تا جائی که زیارت ومقام او را با مقام حضرت فاطمه زهرا را برابر میدانند یکی ازشاگردان آیه الله مرعشی نقل می کنند که: حضرت آیه الله مرعشی نجفی به طلاب می فرمودند:علت آمدن من به قم این بود که پدرم (که از زهاد و عباد معروف بود) چهل شب در حرم حضرت علی (ع) بیتوته نمود که آن حضرت را ببیند، شبی در حالت مکاشفه حضرت را دیده بود که به ایشان می فرمایند: سید محمود چه می خواهی؟ عرض می کند: می خواهم بدانم قبر حضرت فاطمه زهرا(ع) کجا است؟ تا آن را زیارت کنم. حضرت فرمود : من که نمی توانم (بر خلاف وصیت آن حضرت) قبر او را معلوم کنم. عرض کرد: پس من هنگام زیارت چه کنم؟ حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه زهرا(ع) را به فاطمه معصومه (س) عنایت فرموده است، پس هر کس بخواهد حضرت زهرا(ع) را درک کند به زیارت فاطمه معصومه(س) برود. آیه الله مرعشی می فرمودند: پدرم مرا سفارش می کرد که من قادر به زیارت ایشان نیستم اما تو یه زیارت آن حضرت برو. لذا من به خاطر همین سفارش، برای زیارت فاطمه معصومه(س) و ثامن الائمه(ع) آمدم و به اصرار موسس حوزه علمیه قم (آیه الله حائری) در قم ماندگار شدم. آیه الله مرعشی در آن زمان می فرمودند: شصت سال است که من اول زائر حضرتم.
در مورد شخصیت والای کریمه اهل بیت دو مطلب بسیار مهم است که نشان دهنده احترام والای ائمه به این بانوی کرامت می باشد اولین مطلب در مورد زیارت حضرت معصومه می باشد که در مورد هیچ امامزاده ای مطلب به این بلندی نرسیده است «من زارها وجبت له الجنّه» یعنی هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب میشود.
اما دومین مطلب در مورد حضرت معصومه ،شفاعت آن بانوی عصمت می باشد حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) نیز شفاعت می کند. گستره سفره شفاعتش به وسعت تاریخ تشیّع و عموم شیعیان است. حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمود: «تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتِیَ الْجَنَّهَ بِاَجْمَعِهِمْ(۳۴)؛ به شفاعت فاطمه معصومه، همه شیعیانم به بهشت می روند.» استحقاق چنین مقام و منزلتی برای حضرت معصومه (علیهاالسلام) روشن و آنجا که در زارت نامه اش می‏خوانیم «یا فاطمه اشفعی لی‏فی الجنه فان لک عندالله شانا من الشان ( ای فاطمه ما رادر بهشت‏شفاعت کن. )

حجت الاسلام محسن رمضانی 

دیدگاه های این مطلب

16 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. مطلب عالی بود احسنت بر جوانان غیور

  2. بسیار عالی امیدوارم مورد شفاعت حضرت فاطمه معصومه قرار گیرید….

  3. سلام بر شیخ محسن عزیز مطلب بسیار عالی نوشتی به روز بود

  4. درود بر شیخ آنلاین

  5. مطلب خوبی بود
    یشالا همه مون پیرو راستین اهل بیت باشیم

  6. آفرین بر حاج شیخ محسن رمضانی مطالب خیلی آموزنده ای نوشته ای ، درود خدا بر آیه الله جوادی آملی که شاگردانی همچون شیخ محسن تربیت نمودند تا در جامعه چراغ هدایت در امور دینی باشند موفق باشی

  7. سلام ای کاش منابع حدیثی را با آدرس میاوردی زن و مرد سفید پوست وفرزند سیاه پوست در قضاوت امام ع آمده است
    بله حضرت معصومه س تنها امامزاده ای هست با کمی اختلاف زیارتنامه اش را معصوم قرائت کرده{امام رضا ع} و در زیارتنامه اش آمده است شان من الشان اما شما در پاره گراف ششم آوردیدحضرت معصومه س در زیارات ومقام با حضرت زهرا س برابرند ولی ما منکر مقام و مزلت حضرت معومه س نیستیم زیرا
    این مطلب بلحاظ عقیدتی شیعه اشتباست اگر ما توجه به علم کلام داشته باشیم هیچ بزرگواری با چهارده معصوم برابری نمیکند شما حرف {با} آوردید که در عربی{ مع} میگوییم شما این امامزاده را همردیف با یک معصوم قرار دادید
    اگر مینوشتید حضرت معصومه س درمقام و مزلت همانند حضرت زهرا س بود هدف را میرساند
    ممنون از مطالب شما استفادهکردم

    • محسن رمضانی در گفت:

      سلام بر جناب آقای ولیزاده عزیز
      منبع حدیث در قضاوت میان زن ومرد سفید پوست وفرزند سیاه پوستشان توسط پیامبر مکرم اسلام در کتاب صحیح بخاری ج ۸ می باشد که این روایت توسط یکی از بزرگان ومفسران حوزه مورد بررسی قرار گرفت وسند آن مورد قبول واقع شد
      اما در مورد اشکال دوم ظاهرا متوجه اصل مطلب نشدی ما در مقام مقایسه و همردیف بودن این دو نور واحد نبودیم بلکه در حقام اکمال رویای صادقه ابوی حضرت آیت الله مرعشی نجفی بوده ایم
      از شما کمال تشکر را دارم جزاکم الله خیرا

      • عزیزم خواننده نمی تواند ذهن شما را بخواند یا نمیداند در دل شما چه میگذرد اولا شما مطلبتان را با سند ارائه بدهید مشکل پیش نمیاید نه الآن ثانیایک بار دیگر متن بخواند وبی طرفانه قضاوت کن چه برداشت میکنید
        بلحاظ علمی شما داستان مرعشی میاوردی بعد نتیجه گیری میکردید
        ثالثا اصلا از داستان آقای مرعشی چنین برداشتی نیمشود. نمیشود از یک چنین داستان” سخنی را مطرح کنیم خلاف اعتقادات شیعه باشد وقتی ما چنین بگوئیم در مقابل عامه چه جوابی داریم ما علم کلام را کنار بگذاریم دیگر چی برای ما باقی میماند عزیزم چه کسی زیارت ومقام حضرتمعصومه س رابا زیارت ومقام حضرت زهرا س برابر میداند شما بحث از ژن میکنید وصغری وکبری چیدید وبعد نتیجه گرفتید چه سنخیتی با داستان داشت {با} همان معنی {چمع} هست که همردیف بایک معصوم کردید
        سلمنا شما مطلب آقای مرعشی میاوردید بعد مطلبت را میآوردید شاید {هر چند محال هست}توجیه میشد یک بار دیگر مقاله ات بخواند با تشکر از جنابعالی دیدگاه بنده مطالعه کرده

        • محسن رمضانی در گفت:

          اظهار شما جای تعجب هست شما که علم کلام خوندین بفرمائید کدام قسمت علم کلام هست ؟ ثانیا زیاد در علم کلام غرق شدی از علم حدیث و روایاتی که در این مباحث هست توجه نداری در کتاب بحار از وجود مبا رک حضرات معصومین نقل شده است ((من زار ذریتهما کانما زارهما)) ; هرکس ذریه حضرت حـسن و حـسین را زیارت کند, مثـل کسى است که خود آنها را زیارت کند. شارحین این کتاب حضرت معصومه و حضرت عبـدالعظیم حـسنى رانیز مشمول همین حـکم مى دانند. به نظرم اگر بحث مفهوم ومنطوق در اصول را متوجه شده باشی راه برایت باز میشود
          ظاهرا خواننده مثل شما دنبال کلمه با به معانی دیگر نیست
          وفقکم الله فی الدارین از شما متشکرم

          • چرا…نمیدانم چرا بهت بر خورده هدفت از مقاله نوشتن چیست توهم نکن تا حدودی هم بروایت آشنام هم باصول اما ادعا ندارم خواننده نظر شما را میخوانند همه این روایت دلیل نمیشود شما شان امامزادگان را همردیف بامعصومینی قرار بدهید که عصمتشان از طرف خداست شما بحثتان از دیدگاه شیعه هست یانه اگر ازدیدگاه شیعه بحث میکنید هم اصول هم روایات هم عقیده شیعه{با کلام حساسیت دارید } اینست هیچ کس همردیف چهارده معصوم نیست شما کتاب هادی العشر را مطالعه کنید این روایات شان ومنزلت امامزازدگان را میرساند نه ایکه هم سطح چهارده معصوم قرار بدهیم شاید هم فهیدید این مطلب مخالف عقاید شیعه هست کسی نمگوید روایت اشتباهست مهم برداشت روایت هست که توجه ندارید اگر دنبال به به چه چه هستید گفتیم استفاده کردیم
            این نقد بنده هیچ وقت ارزش کارت را پائین نمی آورد تازه هم خوشحال باشید. یک قاعده کلی ست هر مفهوم ومنطوق و کلمه ومعانی با عقاید شیعه سازگاری نداشته باشد بریز دور. هدف راضایت حداست مگر هدف دیگری داشته باشید بنده بعنوان یک خواننده هدیه ای بشما داده باشم و الا مثل بعضیها فقط میگفتم عالیست ولی وظیفه همه هست در مذهبمان غرق بشیم این افتخار هست هر چند شما توهین آمیز این جمله را آوردید درسته دهاتی هستیم ناشی نیستیم
            اما شما با پافشاری بدون دلیل بمطلبتان میخواهید کسی اظهار نظر نکند اشکال ندارد ما دیگر چیزی نمیگوییم ما سعی میکنیم اظهار نظر نکنیم هر چه دل تنگت بگو
            بسیار عالی بود بروز بود……باتشکر از لطف شما خدا حافظ

          • سلام آقای رمضانی نظرم با ولیزاده هست اما مطلب ۱۲ بهمن تحقیر آمیز هست اشکال این آقا ربطی به اصول ندارد اتفاقا ولیزاده روایت وقضیه آقای مرعشی را خوب فهمیده وآدم با دقتی هست او بمطلب ۱۲ بهن چیزی نگفته
            اما سوالبنده:در وسایل الشیعه جلد۲۷ ص۱۴۰ چاپ آل البیت از امام زمان عج آمده است:
            واما الوادث الوقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا…….اکثر رواه حدیث ائمه علیهم السلام علما هستند پس طبق مرام شما بگوییم علمادر مقام ومنزلت همردیف وهمرتبه امام زمان عج هستند
            روایتی را نقل کردید نهایت مقام حضرت معصومه س را میرساند نه اینکه برابر با زهرا س باشداین بمعنی نازل منزله حضرت زهرا س هست
            با تشکر” توصیه به ولیزاده ادامه ندهید مطلبت گویا بود اساس میکنم رمضانی دنبال هدفی هست

  8. محسن رمضانی در گفت:

    اتفاقا از نقد واشکال شما ناراحت نشدم که هیچ حتی خوشحال هم شدم اما در وجه سوال حضرت عالی گفتم که هرگز در مقام هم ردیف بودن این دو شخصیت ملکوتی
    نبودم این برداشت شما از مطب هست
    سوال من این هست مثلا وقتی امام معصوم می فرماید هر کس قبر عبد العظیم حسنی را در ری زارت کند مثل این هست که امام حسین را در کربلا زیارت کرده است آیا این دلیل بر هم ردیف قرادادن امام حسین وعبدالعظیم حسنی می باشد.
    همه ما روستا زاده هستیم وآن را بالا ترین افتخار می دانیم به نظرم شما حتی از جوابیه قبلی بنده هم برداشت خوبی نداشتی حقیر اهل توهین به هیچ شخصیتی نیستم حتی شما که جای خود را داری دارای فضل وکمال هستی
    به هر حال از اینکه قائل هستید حقیر این دو شخصیت را هم ردیف هم قرار دادم چنین نیست بلکه منظور بنده در آن متن این بود که حضرت معصومه جلوه ای از مقامات حضرت زهرا را از نظرژن به ارث برده است نه اینکه تمام مقامات را .
    ایدک الله فی الدارین توفیقات روز افزون برای حضرت عالی

  9. کسی نگفت شما عمدا قیاس کردید قیاس طبق مذهبمان باطل هست ولی نا خواسته بوده هرکسی چنین برداشت میکند زیارت در مورد امامزادهها نمونه اش را آوردید این در ثواب میباشد نه در مقام؛از طلبه عزیز تشکر میکنم چشم

  10. عالی بود برادر رمضانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *