نوبهار شاهرخی:طرح ترویج کشت گیاهان دارویی در مازندران در حال اجراست

خلاصه خبر : کارشناس ارشد گیاهان دارویی: کارشناس ارشد گیاهان دارویی در مازندران گفت: طرح ترویج کشت گیاهان دارویی در مازندران با آموزش ۸۰ نفر در حال اجرایی شدن است.

 جلسه مشترک مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با حضور معاون وزیر در طب ایرانی اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران بعد از ظهر امروز یک میهمان علاقه‌مند به ترویج گیاهان دارویی را نیز معرفی کرد.

نوبهار شاهرخی خودش را اینگونه معرفی کرد که ۳۴ سال است که در زمینه گیاهان دارویی فعالیت می‌کند و به عنوان نخستین نفری بود که قانون توسعه کشت گیاهان دارویی را پیگیری کرد و توانست مجوز توسعه گیاهان دارویی در ۴۳ قلم را از مجلس دریافت کند.

وی که کارشناس حقیقی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مشاور دارویی جهاد کشاورزی نیز است گفت: به دلیل مشکلاتی که مردم برای ارتباط با پزشک دارند و نیز عوارض بیش از حد داروهای شیمیایی توجه به گیاهان دارویی مورد استقبال قرار گرفت.

نوبهار شاهرخی اظهار کرد: در ترویج و کشت گیاهان دارویی توسعه پایدار، ایجاد اشتغال، ارزآوری مناسب برای کشور و نیز کمک به محیط زیست مورد نظر است.

وی از برنامه‌ریزی برای آموزش بیش از ۸۰ نفر از بانوان شهرستان نوشهر و چالوس برای ترویج گیاهان دارویی خبر داد و گفت: برای این افراد کلاس‌های آموزشی گیاهان دارویی پیش‌بینی شد که این کلاس‌ها با کمک فنی‌وحرفه‌ای در حال انجام است که تلاش داریم پس از اتمام این کلاس‌ها از ظرفیت این افراد برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان استفاده کنیم.

کارشناس حقیقی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: در این طرح تلاش داریم از ظرفیت خانواده‌ها نیز استفاده شود و با هماهنگی که با منابع طبیعی انجام شد، زمین‌های این دستگاه اجرایی به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار افراد قرار گرفته و در هر هکتار برای ۱۴ نفر ایجاد اشتغال می‌شود.

شاهرخی بیان کرد: برای توسعه کشت گیاهان دارویی به افراد شرکت‌کننده در این طرح‌ها برای فعالیت ۲۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داده می‌شود و با در اختیار قرار دادن دستگاه اسانس‌گیری تلاش داریم که برنامه حمایتی از این افراد را به صورت کامل انجام دهیم.

وی افزود: بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در کشور شناسایی شد و برخی از گونه‌های گیاهی که ناشناخته است برای شناسایی به اتریش ارسال شد تا درباره آنها تحقیقات انجام شود.

این فعال در حوزه گیاهان دارویی در پایان گفت: برای توسعه گیاهان دارویی در مازندران و برنامه‌ریزی برای صادرات گیاهان دارویی سرمایه مناسب در اختیار داریم ولی برای فعالیت نیاز به صدور مجوز داریم.

فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *