چراباانتقادخوب نیستیم ؟ به قلم عباس رویان

امام علی (ع)می‌فرمایند:هیچکس به اندازه‌ای بزرگ نیست که نسبت به نقد بی نیاز باشد و هیچکس به اندازه‌ای کوچک نیست که نسبت به نقد ناتوان باشد.

انتقاد در فرهنگ لغت به معنای خالص کردن , جدا کردن خوب از بد ,خرده گرفتن , برشمردن درستی ها و نادرستی های یک موضوع می باشد .
از تعریف لغوی واژه نقد می بینیم که این واژه مفهومی مناسب دارد و در راستای تشخیص خوبی ها می باشد ولی چگونه شده است که در میان اقشار مختلف جامعه به طوری نامناسب تعبیر شده و آنچنان که باید و شاید جایگاه خود را نیافته است؟
معمولا وقتی مدیری منصوب می شود در اولین جلسه معارفه خود را فردی انتقادپذیر معرفی کرده و خواستار ارائه نقدها و پیشنهادات از سوی افراد زیردست و ارباب رجوع می شود ولی در ادامه این روند تغیر کرده و شاهد میباشیم که اکثریت مدیران و مسئولین نقد را به دشمنی تعبیر کرده و با منتقدین برخورد مناسبی انجام نمی دهند ولی این تغیر دیدگاه چگونه رخ داده و چرا افراد در طی زمانی کوتاه چنین تغیر نگرشی می دهند که از شعارهای انتقادپذیری و گوش دادن به همگی افکار و سلایق به انتخاب گزینشی تعریف و تمجیدها رسیده و هر گونه گوشزد کردن مشکلات و ایرادها را منع می کنند؟
بارها گفته شده که فرهنگ جامعه باید تغیر کرده و به سوی فضای نقد و انتقاد برود چون در جامعه ای که فضا بسته و محدود باشد هیچ پیشرفت و توسعه ای حاصل نمی شود و کارهای اشتباه و رویه های غلط با این فرض که هیچکس معترض آنها نیست همچنان ادامه می یابد پس مسئولین باید این نکته را بدانند که اگر کسی انتقاد می کند علاقه مند بهبودی سیستم بوده و دوست دارد که جلوی یک کار غلط گرفته شود و کار صحیح جایگزین آن شود.در تمامی ادارات معمولا صندوق های نظرات و پیشنهادات است که جهت ارائه همین نقد و انتقادها به مسئولین امر می باشد ولی خروجی این صندوق ها تا به امروز چه بوده است؟ کدام اداره تا کنون عملکرد این صندوق ها را اعلام کرده و مثلا برنامه ای دایمی جهت گشودن و بررسی انتقادها مثلا در دوره های سه ماهه یا شش ماهه و … دارد؟ آیا این صندوق ها کاربرد دیگری جز استفاده تزئینی در دیوارهای ادارات دارد؟ البته از این طرف باید مردم نیز یاد بگیرند که از این صندوق ها استفاده نمایند چون معمولا مردم نیز کاربرد این صندوق ها را نمی دانند یا اغلب با این پیش فرض که این صندوق ها هیچگاه باز نشده و رسیدگی نمی شوند از آنها استفاده نمی کنند ولی باید استفاده از آنها نیز فرهنگسازی شود.
البته ناگفته نماند انتقاد ادبیات خاص خود را دارد و انتقادی سازنده و کارگشا خواهد بود که به حق باشد و منتقد خود را ملزم به قوانین نقد صحیح بداند نه اینکه تنها با این حربه که انتقاد سازنده است هر بلائی بر سر انتقاد شونده بیاوریم و به شخصیت انسانی وی توهین کنیم بدین منظور باید از ابتدای آموزش در مدارس و دانشگاه ها و سایر نهادهای اجتماعی اصول صحیح انتقاد و انتقادپذیری باید به افراد یاد داده شود تا هم بتوانند به نحو احسن ایرادات را گوشزد نمایند به طوریکه موجب رنجش و ناراحتی فرد انتقاد شونده را فراهم نسازند و هم افراد یاد بگیرند که هر مقام مسئولی برای بهبود عملکردش نیاز به انتقاد دارد و این انتقاد همانند درمان یک بیمار نقش حیاتی در بهبود او دارد برای مثال اگر فردی مریض باشد باید به او عوارض بیماری و رفتارها و … را دایما گوشزد کرد و او را از برخی کارها پرهیز داد تا بهبود یابد و اگر او فکر کند که فرد مقابل با نیتی مغرضانه او را از خوردن برخی غذاها پرهیز میدهد یا برخی کارها را برایش ممنوع می کند در مقابل نصایح موضع گیری می کند در نتیجه بهبود نمی یابد.
در نهایت اینکه به تمامی مسئولین و افرادی که سرکاری بوده و با سایر افراد جامعه در ارتباط هستند پیشنهاد میشود همیشه با دیدی مثبت به نظرات و پیشنهادات و انتقادات نگاه کرده و از آنها به عنوان ابزاری برای بهبود و پیشرفت جایگاه خود استفاده نمایند و در مقابل نصیحت ناصحان موضع گیری نکرده و سعی در خاموش کردن صداهای گوناگون نکنند که نتیجه اش رکود کاری و رخوت و سستی در ادارات و نهادهای اجتماعی خواهد بود .به مردم و ارباب رجوع عزیزی هم که از این ادارات و نهادها استفاده می کنند و با مشکلاتی روبرو می شوند توصیه می شود آداب صحیح انتقادسازنده را یادگیرند و در برخوردهای کاری خود به کار ببرند به طوریکه وقتی از کسی نقد می کنند تلقی فرد بر خصومت نباشد بلکه از این انتقادها به نحو احسنت استفاده شود و با شعری در این رابطه مطلب خود را به پایان می بریم :
آیینه چون عیب تو بنمود راست
خود شکن آن روز آیینه شکستن خطاست
عباس رویان:ریاست انجمن صنفی کارفرمایان-عضوهیات مدیره خانه صنعت معدن وتجارت مازندران-مدیرعامل شرکت نیمچا

دیدگاه های این مطلب

21 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. بسیارعالی بودامیدوارم مدیران ومسولین گوش شنواداشته باشند

  2. جناب آقای رویان بازهم مثل همیشه به نکته بسیارخوب اشاره کردیدمنم امیدوارم مسولین محترم ازنظرات مهم وکارشناسی شمااستفاده کنند

  3. انتقادباعث پیشرفت میشود.جناب مهندس رویان به حق به مسئله مهم اشاره نمودیدکه متاسفانه مابا آن فاصله داریم منم امیدوارم همه ما مخصوصا مسئولین محترم ازاین نکته سنجی شمادرس بگیرندچراکه باعث پیشرفت خودشان میشود

  4. سلام جناب رویان ؛به نکاتی ظریفی اشاره فرمودید . متاسفانه در این شهرستان مدیران عالی دولت نه تنها به انتقادات و پیشنهادات و نیز طرح مشکلات مردم رسیدگی نمی کنند بلکه طرح مشکلات مردمی را به نوعی تضعیف دولت دانسته و در ادامه درصدد حذف آن فرد از گردونه بر آمدند. اخیرا شهروندی در شهرک مسکن مهر به مشکلات آن بخش اعتراض نموده و در مراحل گوناگون با اطلاع رسانی خواستار رسیدگی به این امر شد در ادامه با برخوردی از سوی متولیان دستگاها مواجه شده است که کاملا مهر سکوت به دهنش دوخته اند و یامنباب مثال، همین پایگاه خبری از عملکرد مدیران دستگاها همانند اجرای غلط دوربرگردانها و یا موضوع زباله های چاله پل گزارشی را تهیه نموده و خواستار رسیدگی ان از طریق مقامات مسئول شد در پاسخ ، آقایان نه تنها پیگیر موضوعات نشدند بلکه درصدد بستن این پایگاه خبری و حذف خبرنگار ازاین شهرستان برآمدند. کو گوش شنوا ؟ برادر جای گرم و نرم نشستی نفست از جای خوش بالا میاد . ضمن تشکر از حسن توجه به موضوع منتظر مطالب جدیدتری از شما هستیم .ارادتمند یداللهی

  5. خواننده نیوز نکا در گفت:

    این مقاله مهندس رویان رو حتما جناب فرماندار محترم نکا بخواند
    اقای طوسی شما تازه اول راه مدیریت کلانید یه خورده تعامل بیشتر از خود نشان داده و از مشاوران کار بلد و دلسوز مردم نظام و انقلاب استفاده کنید

  6. اقاي يدالهي اول خودت و درست كن بعد نظر بده تو سر پيازي يا ته پياز

  7. رضا حمزه پور در گفت:

    با عرض سلام خدمت پسر دایی محترم
    مقاله زیبا و پر محتوایی بوده و می تواند اثرات خوبی در این جهت برای جامعه داشته باشد

  8. منم بانظردوستان موافقم مهندس رویان به یکی ازمهمترین مسائل روزاشاره کردندمطمنم جناب فرماندارومسئولان ومدیران شهری هم بانظرات اقای مهندس موافقندوبه انتقادات سازنده عمل میکننددرضمن تاآنجائیکه بنده درجریان هستم آقای مهندس رویان ازاعضاءاتاق فکرفرماندارمیباشدوآقای طوسی ازنظرات ایشان نیزاستفاده میکند

  9. یه مشت اراجیف تحویل مردم میدن..هرکجاپول باشه وقدرت شماهاهستیدوزورتون فقط به کارگرهای بدبخت میرسه

  10. حاج عباس عزیز خدا قوت نکته خوبی اشاره کردی متاسفانه امروزه تا بخواهی از کسی انتقاد کنی بلافاصله موضع عجیبی گرفته و اگه بخوای از مدیر یا مسول شهرستان یا استان انتقاد کنی آقای یداللهی مطلب آدم را حذف می کند چون آن مسول از آقای یداللهی شکایت می کند .خدا عاقبت همه را ختم بخیر کند

  11. آقای خواننده مطالب نیوز نکا خواستم به عرض شما به رسانم که شما چی از جان فرماندار فهیم شهرستان نکا می خواهید می دانید که جرم فرماندار نکا چیست ؟ جواب در چند کلمه این که چون به کس باج نمی دهد و مثل فرمانداران قبل خود شیرینی بلد نیست فهمیدی عزیزم؟

  12. ابوالقاسم عزیزی در گفت:

    دوست عزیز!این رسم برخوردبایک چهره رسانه ای
    نیست!البته چنانچه انتقادی ازجناب یداللهی داریدمیتوانیدبصورت محترمانه ترآنرابیان نمائید!
    یک اصل روهرگزنمیتوان انکارش کرد!اینکه هرکسی
    دارای نقاط ضعف ونفاط قوتست!که باانتقادسازنده
    انسانهابه تکامل خواهندریسد!ازشماپوزش میطلبم!

  13. سلام از مطب آقای رویان استفاده کردم نیاز جامعه بود اما امروزه مرز انتقاد وتهمت رعایت نمیشود بنده از نظر چهره نه طوسی را میشناسم ونه یداللهی راو آقای یداللهی بنده مطالب سایتت رامیخوانم آیا این خرابی ها مال الآن است اگر شما صدفید چرا در گذشته انتقاد نمیکردید شما خیلی حزبی عمل میکنید اما اشکال ندارد ولی سیانمایی نکن آخرت را در نظر بگیر شما حقیقت وباطل رامخلوط میکنید این از کسی که کار رسانه ی میکند درست نیست آیا غیر دولتیها که قدرتشان بیشتر از دولتیها در نکا هست شجاعت انتقاد را دارید حتی دیگران انتقاد میکنند میگذارید هر سخنی از دل بر آید بر دل نشیند با همه این اشکالات بازهم از شما تشکر میکنم بیاییم با هم آباد کنیم

    • سلام به جناب بصیر کاش اینگونه بودی و انگ حزبی بودن به یداللهی را به متن خودتان اضافه نمی کردید اولا که اینگونه نیست این پایگاه خبری متعلق به مردم است با مردم بودن با دولتها مدارا کردن ، ضمن اینکه گزارشاتی از قبیل ، مرگ و میر جاده نیروگاه در چندین نوبت ؛ زباله و یا خانه های بهداشت نبود امکانات بیمارستانی مشکل کشاورزان ، خسارت و بیمه محصولات کشاورزی زیر گذرها و رودخانه نکا سیل و زمینهای ورزشی و در ادامه هم خسارت جاده ایی مشکل کارخانه سیمان اعتراضات مردمی، نیروگاه و تصادفات ، سوخت نیروگاه و خسارت به محصولات مردم ، آبندانها و مشکلات سیل پائین دست ها ، کارگران همه وهمه از جمله گزارشات انتقادی تهیه شده که در رسانه و پایگاههای خبری و در نکا نیوز و نیوز نکا مسند است همگی در زمان دولتهای قبلی بوده است وحال توصیه برادرانه دارم اطلاعات عمومی خودتان را در خصوص مشکلات عمومی بیشتر نمائید و استحضار داشته باشید که تنها یک گزارش آنهم زباله روستای چاله پل و به تقاضای مردم چاله پل بعد ازمدتها پیگیری از رسانه استانی و دراین پایگاه درج شده است که خشم فرماندار محترم دولت تدبیر را بر افروخت در صورتی که این دست گزارشات بخشی به نماینده محترم بر میگرددکه از رسانه بخاطر پیگیری تشکر نمودند ،حال جناب فرماندار میتوانست بجای انتقاد از رسانه و… دستور پیگیری و حل مشکل آن را به شهرداری صادر نمایند و از پیگیری رسانه تشکر نمایند ضمن اینکه مطلع باشید رسانه وام دار مدیر و یا رئیس دستگاه اجرایی نیست رسانه پیگیر مطالبات مردمی خواهد بود و همچنین در جریان امورات باشی که از بین شاید۵۰۰ خبر درج شده از دستگاه اجرایی تنها دردولت تدبیر در شهرستان نکا کمتر از ۱۰ خبر انتقاد شده و آن هم از سوی مردم در طرح مشکلات مردمی بوده است . با همه این اوصاف منتظر ارشادات حضرتعالی هستیم مراتب را لطفا به تلفن۰۹۳۶۶۰۶۶۴۷۹ مطرح نماید .

  14. چند وقتی از بردبار خبری نیست فکر کنم جنبه انتقاد کردن رو نداره،یداللهی خبری ازش نداری؟

  15. اقای یداالهی رزمر فرماندار نکا در سطح کلان چیست

  16. جناب مهندس رویان احسنت ازمطالب زیبای شمابهره بردم بازهم منتظرنظرات سازنده شماهستیم
    جناب یدالهی لطف کنیدبیشترازآقای مهندس رویان چهره نام آشناوافتخارشهراستفاده نمائید

  17. آیینه چون عیب تو بنمود راست
    خود شکن آن روز آیینه شکستن خطاست
    سلام بر دوستان . اولا از آقای رویان تشکر می کنم . نظرات دوستان را خواندم اما بعضی از دوستان هنوز کور خودشان و بینای دیگران هستند . چرا ما سعی نمی کنیم اول خودمان را ببینیم و بعد به دیگران . سعی کنیم اگر هم عیبی را در دیگری دیدیم بصورت آینه آن رابازگو کنیم . کار آنه چیست ؟۱- همه ی اشکالات را بدون کمی و کاستی یا بدون غلو به انسان می گوید ۲- اشکال را فقط به خود فرد می گوید و جار نمی زند ۳- آینه اقدام به رفع اشکال نمی کند
    آئينه شو جمال پري طلعتان طلب -جاروب كن تو خانه سپس مهمان طلب
    در ادامه این شعر باید بگویم که سعی شود ما در انتقاد کردن و انتقاد پذیر بودن باید به مثابه دو کف دست باشیم . اگر کف دستی کثیف باشد حتما باید کف دست دیگر برای تمیز کردن آن با تعامل همدیگر را تمیز کنند.

  18. سلام یداللهی شما یک بار دیگر متنت را بخوان جه نوشتی بنده بر اساس انتقاد شما به شما انتقاد کردم کسی به یک مجری قانون انتقاد میکند هدف سازندگیست نه تخریب مشکلاتی را شمردید حد وقواره فرمانداری نیست هزینه اش در حد ملی هست هر چند پیگیری مشکل وظیفه اش هست چون نماینده دولت هست شما بعنوان یک رسانه بدانید برای حل این مشکلات انتقادت فراتر از طوسی باشد مثل نماینده واستانداری وغیر ذالک لطفا شما دوباره متنت بخوان اخلاق را رعایت نکردی درسته رسانه مال مردم است اما اطلاعاتت را بالا ببر وجدانت را قاضی قرار بده تامل کن یک رسانه ببنده معرفی کن که متاسفانه بی طرف باشددرسته دهاتی هستم ولی ناشی فرض نکن و سعه صدر داشته باش فقط شعار ندهیم شما هر دو بزگواران را نمیشناسم برداشت من از نوشته هاتان هست ببخشید هر روز نمیتوانم مطالبتان را بخوانم دوستت دارم

  19. امیدی عین اله در گفت:

    عالی بوده اما انچه باعث نگرانی است بعضی از مدیران باب انتقادرا بهانه قرا داده روزبروز بر دامنه ناتوانی خود می افزایند به عبارت دیگر خود را طرفدار انتقاد قرار داده و بر خلاف خود می افزایند و انتقاد خود موجب عدم پیشرفت کارها می شود انتقاد تا چه اندازه تا کجا این روزها باب شده انسان اشتباه می کند و هر ندانم کاری را چه عمدا و چه سهوا انجام میدهند تیپ سیاسی مدیر منتقد به خود میدهند تازه از مردم یک امتیاز هم میگیرند که من مدیر انتقاد پذیرم تمام دشمنی با نیوز نکا به خاطر انتقادهای است که انجام میگیرد سلام مرا به اقای اکبر مقدسی بفرستید و بگوید دروازه انتقاد را نبندد انتقاد فایده دارد

  20. عین الله خان توانمندیت را هم دیدیم ژست نگیر یه کسی این حرفها را بزند که نشناسیم خدا قوت اکبر آقا کفرت بر ایمان بعضیها میچربد از طرف بسیجی دفاع مقدس عین الله آن زمان کجا بودید عمل عمل عمل …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *