عوامل موثردرشكل گيري حماسه نهم دي ماه/محمدولی سلطانی گلوردی

عوامل موثر در شكل گيري حماسه نهم دي ماه
خون خدا «اين محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است.»
مديريت رهبري عبور از فتنه ۸۸ و شكل گيري حماسه نهم دي ماه ۸۸ از جمله مواردي است كه با نگرش به اصول مديريت بحران به نقش اثرگذار رهبري در آن مي توان اشاره نمود. در واقع نقش رهبري، گذر از فتنه و تحقق بصيرت ملي را در طول ۸ ماه جنگ تبليغاتي فشرده دشمن به ارمغان آورد و اهميت و جايگاه ولايت فقيه را بعنوان ستون خيمه نظام معنا نمود. واقعيتي كه فوكوياما نظريه پرداز سياسي جهان، از آن به عنوان جريان ولايت و استراتژي پرنده شيعه ياد مي نمايد.
بصيرت ملت ايران بصيرت در تاريخ اسلام و ايران به عنوان يكي از سرنوشت ساز ترين خصوصيات افراد محسوب مي گردد، كه به كرات نداشتنش باعث گمراهي و بدنامي و داشتنش باعث مجد و سر بلندي و موفقيت بوده است. در همين راستا يكي از ملموس ترين بي بصيرتي ها در خواص و نخبگان جامعه در جريان اغتشاشات بعد از انتخابات ايران رقم خورد جايي كه برخي از خواص نيز سر در گريبان جيب خويش فرو برده دم بر نياوردند، و با سكوت خود شعله هاي ناداني و غبار فتنه را دو چندان نمودند.
علل پیدایش ۹ دی
در جبهه سياست و اعتقاد « در جريان فتنه ۸۸ دشمن تلاش كرد در دو جبهه سياست و اعتقادات و ارزش هاي ديني و فرهنگي شبهه آفريني كند. اين اقدام در روز عاشورا رخ داد و قصد داشتند با تحريف عاشورا دل هاي عزادار ملت را دوباره داغدار كنند.»
حذف ولایت اين دوران را بايد يكي از پيچيده ترين شرايط سه دهه گذشته انقلاب اسلامي است كه به واسطه آن خيلي از ظرفيت ها و واقعيت هاي جمهوري اسلامي مورد آزمون قرار گرفت. رهبر فرزانه انقلاب اسلامي از ابتداي فعاليت هاي انتخاباتي در نيمه دوم سال ۸۷ با تيزبيني و دور انديشي رهنمودهاي خود را براي هدايت ملت مطرح كردند كه عمل و توجه به آن راهگشاي مردم و جريان ها و گروه هاي سياسي بود.
کاش صدر اسلام هم …..۹ دي…داشت .
۹ دي ، يك روز ويژه در تاريخ اسلام به حساب مي آيد چرا كه در اين روز مردم به ميدان آمدند و مدعيان مردم سالاري- و به واقع جباران و ديكتاتورهاي سفاك- كه به نام مردم به بنيان هاي نظام مردمي و ديني مي كوبيدند را سيلي زده و سر جاي خود نشاندند. كاش مولي علي بن ابي طالب (عليه السلام) هم يك روز ۹ دي داشت و كاش امام مجتبي(ع) و… و كاش در مشروطه يك ۹ دي به وجود آمده بود يا حداقل يك ۳۰ تير داشت و…
نهم دي ماه روزي بود كه مردم احساس كردند، با شرارت عناصر خارجي و داخلي جز آنان و حضورشان هيچ نيروي ديگري نمي تواند انقلاب و نظام را حفظ كند و هيچ كاري جز حضور گرم و متراكم نمي تواند نشان دهد كه دين و رهبري در اين كشور غريب نيست و انصافا ۹ دي توانست هم استحكام دين و هم اقتدار رهبري را به دنيا نشان دهد. اگر به تحليل و تفسير محافل خارجي نگاهي بياندازيم درمي يابيم كه ميان آنچه پيش از ۹ دي گفته مي شد و آنچه پس از اين روز مطرح مي گرديد، فاصله اي بزرگ وجود دارد. بعد از ۹ دي روند توطئه خارجي كند نشد اما اميد دشمن به كار در جغرافياي ايران و اميد به كارآيي عوامل فتنه از بين رفت و حركت به سمت اقدامات خارجي نظير تحريم و قطعنامه و دسته بندي هاي بين المللي پيش رفت و اولين محصول آن قطعنامه ۱۹۲۹ بود و صد البته خود آنان اعتراف كرده اند كه جمهوري اسلامي با فشار خارجي از بين نمي رود. در واقع ۹ دي مهمترين نقص «مردم سالاري» را برطرف كرد. اگر در ايران ۹ دي نبود توطئه عليه مردم به ثمر مي نشست همانگونه كه در كشورهاي ديگر توطئه به نتيجه رسيده است.
۹ دي آزمون وفاداري ملت ايران به اسلام
اما به راستي صحبت از حماسه نهم دي کاري دشوار است . در اين روز راهپيمايان بسيار پرشور وشعور به خيابان ها آمدند و تجلي وحدت مردم با ولايت را به رخ جهانيان کشيدند. چهارشنبه ۹ دي ماه ۸۸ روزي بود که در آن مردم با بصيرت تام مولاي خويش را تنها نگذاشتند و براي محکوميت حرمت شکنان عاشورا بي دريغ همگي به پاخاستند. اما يکي از دلايلي که بر اهميت حماسه ۹ دي مي افزايد تبلور اين حماسه مردمي در کوران فتنه است. در۹ دي ۸۸ وقايعي رقم خورد که کشور ما چند ماه را در آتش فتنه ها گذرانده بود و حتي برخي از خواص نيز مردود مشروط شده بودند . اما مردم در بزنگاه خطر وارد عرصه شدند و تومار فتنه و فتنه گران را در هم پيچيدند.
آنچه که ما از تاريخ سياسي اسلام طي ۱۴ قرن گذشته درک مي کنيم اهميت ويژه مقاطع بحراني و اقدامات مردمي در آن زمان است . اگر خلافت پس از پيامبر اکرم (ص) به جانشين اصلي اش نرسيد ، اگر امام حسن (ع) به صلح با معاويه تن داد ، اگر اباعبدالله الحسين (ع) در عاشورا به خاک و خون کشيده شد همه و همه به خاطر غفلت هاي عوام و خواص در اوضاع فتنه بود . در اساس ماهيت فتنه و بلا به گونه اي است که در آن مرز هاي ميان حق و باطل در هم تنيده مي شود و ديگر نمي توان به سهولت جبهه حق و باطل را از هم تمايز داد . تاريخ اسلام مشحون است از بلايا و فتنه هايي که در آن عوام و خواص فريب حطام دنيا را خوردند و با انتخاب باطل به جاي حق روي خود را مشوه ساخته اند. فتنه سال ۸۸ نيز يکي از آزمون هايي بود که يک بار ديگر جامعه اسلامي را آزمود. در اين فتنه نيز فضا غبار آلود بود و حق و باطل به هم آميخته شده بودند . اين بارهم دو طرف دم از اسلام و قرآن مي زدند . اين بارهم در دو سوي ميدان صحابه و ياران قديمي که براي اسلام شمشير زده اند وجود داشت.
اما مردم ايران اسلامي در ۹ دي با دفاع از ارزش هاي اسلامي و بيان اينکه ما حامي ولايت فقيه هستيم از اين امتحان پيروز بيرون آمدند و نشان دادند که مردم آخرالزمان مردمي ديندار ، بصير و مومن هستند که دينشان را هرگز رها نمي کنند و از آن تا آخرين قطره خون به دفاع مي پردازند . به تعبيري حماسه نهم دي ماه جلوه گاهي بود از غيرت و تعصب ديني که با شعور و بصيرت سياسي گره خورد بود . در اين روز همه آمده بودند تا بگويند ” ما اهل کوفه نيستيم علي تنها بماند. ” همه آمده بودند تا بگويند اگر چه در کربلا توفيق حضور و شهادت برايمان رقم نخورد اما هم اکنون ايستاده ايم تا از عزاداران حسيني حمايت کنيم و در راه دفاع از آنها کشته شويم . نهم دي ۸۸ روز به ياد ماندني بود که بي شک ياد آن همواره در تارک تاريخ خواهد درخشيد .
گستاخي هدفمند عده اي در اهانت و جسارت به قرآن، مساجد، حسينيه‌ها و تکيه‌ها، نذورات، عزاداران و مراسم حسيني، تخريب اموال عمومي، به بازي گرفتن مقدسات مردم و شعار عليه اصل ولايت‌فقيه آن هم در مراسم عزاي سيد و سالار شهيدان امام حسين(ع) در روز عاشورا آحاد ملت ايران را متالم و خشمگين کرد. اين خشم مقدس آغازي بر پايان فتنه و پلکاني براي حرکت توفنده کشور در مسير تعالي و پيشرفت بود. مردم بر عبور جريان فتنه از اصول نظام شوريدند. فتنه گران در روز قدس سال ۸۸ با سر دادن شعار نه غزه نه لبنان شعار سي ساله صهيونيسم ستيزي ملت ايران را زير سئوال برده بودند. آنها در ۱۳ آبان همان سال با اعلام همپيماني با آمريکا از مرزهاي استکبارستيزي ملت عبور کرده بودند و در ۱۶ آذر ۸۸ با اهانت به ساحت مقدس حضرت امام و جسارت به تصوير ايشان ثابت کردند که تمامي ادعاهاي گذشته مبني بر پيروي از خط امام(ره) گزافه بوده است و در روز عاشورا آخرين تکه هاي پازل براندازي را کنار هم گذاشتند و با اهانت به مقدسات مردم در ايام عزاداري امام حسين(ع) و شعار عليه اصل ولايت فقيه ماهيت دين ستيزانه خود را به نمايش گذاشتند.
اين در حالي بود که سران اين جريان کوچکترين اظهار تاسف و يا موضع گيري در محکوميت فتنه‌گران از خود بروز ندادند و حتي به کساني که در روز عاشورا کف و سوت زده بودند و به هيئت هاي مذهبي حمله کرده بودند لقب “مردم خداجوي” دادند. اما حماسه تاريخي نهم دي نشان داد جامعه ايران يک جامعه مذهبي، انقلابي، معتقد به خط امام خميني(ره)، وفادار به ولايت فقيه و داراي سلايق و علايق مختلف است. اما در اصول و محکمات خود که همان اسلام، انقلاب، ولايت فقيه، شعارهاي استکبارستيزانه و صهيونيسم ستيزانه است يکصدا و مستحکم است. اين شعار نيست بلکه واقعيتي است که حماسه نهم دي در کوران تبليغات رسانه هاي بيگانه و فضاسازي سران فتنه به همه جهان ثابت کرد.
حماسه نهم دي سال ۸۸، مظهر عاشوراي حسيني بود. اين حماسه، نقش تعيين كننده اي در بقاي نظام جمهوري اسلامي داشت و به ناكامي توطئه هاي شوم دشمنان انقلاب منجر شد. ملت ايران اسلامي در روز نهم دي سال ۸۸با الگو گرفتن از امام حسين(ع) براي عقب راندن فتنه گران وارد صحنه شدند. فتنه افكنان بعد از انتخابات در پي تضعيف و خدشه دار كردن نظام جمهوري اسلامي بودند كه با حضور آگاهانه مردم، اقدامات آنها خنثي و بي اثر شد. مهمترين پيام معظم له اين بود كه مردم آن زمان ، امام حسين را در روز عاشورا و تاسوعا تنها گذاشتند اما امروز مردم نبايد نظام جمهوري اسلامي را تنها بگذارند و بايد هميشه در صحنه حضور داشته باشند. دشمنان بايد بدانند ملت ايران اسلامي به شعارهاي اصلي انقلاب اسلامي پايبند است و در مقابل توطئه هاي دشمنان ايستادگي مي كند. حضور مردم در صحنه ها بويژه در ۹ دي ۸۸ نشان دهنده پشتيباني آنها از نظام جمهوري اسلامي است.
۹ دی : درباره هر طايفه و رجل سياسي كه در فتنه غوطه خورد و دانسته، سواري داد، به خيال امارت و گندم ري! روزي كه «فرقان» و «ميزان» شناسايي مرد و نامرد، خادم و خائن، و دوست و دشمن براي هميشه خواهد بود. آن روز دست خدا از آستين ملت بيرون آمد و آيت الهي در آينه مردم ما جلوه كرد تا هر نارفيقي نتواند به نام ملت ايران سخن بگويد و در كام دشمن بريزد.
نداي لبيك يا حسين(ع) كه روز نهم دي ماه ۱۳۸۸- سه روز پس از ماجراي عاشورا- ميدان امام حسين تا ميدان آزادي را پر كرد، لبيك به خميني و خامنه اي بود. تحليل گران روزنامه نيويورك تايمز آن شكوه شعور را درست ديده بودند كه نوشتند «اين تظاهرات، بزرگ ترين اجتماع در تهران از زمان تشييع پيكر آيت الله خميني در سال ۱۳۶۸ به اين طرف است. 05
محمد ولی سلطانی گلوردی

دیدگاه های این مطلب

23 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام ای مردمان اهل گلورد
    زمستانش سفید است وبسی سرد
    جوانانش وکیل وقاضی وشیخ
    ویاروحانیندازگلشن زرد
    شهیراهل قلم یاکه معلم
    همه زحمت کش سرتابه پادرد

  2. بسیار جامع و عالی مث همیشه آقای سلطانی

  3. حامد خوشنما در گفت:

    خسته نباشید

  4. بدون شك ۹ دي يكي از روزهاي پر افتخار ايران اسلامي است كه شعور سياسي و انقلابي و ديني مردم به نمايش داده شد.

  5. بدون شك نداي لبيك ياحسين ملت ايران در روز ۹دي همان گونه كه شما در مطالب خود به زيبايي تعبير كرديد لبيك به امام خميني و لبيك به رهبر معظم انقلاب بود و همچنين فرياد حمايت از آرمانهاي انقلاب و شهداي انقلاب بود.

  6. ۹دي مشت محكمي بود بر دهان كساني كه به ساحت مقدس امام خميني و به عاشوراي حسيني و به آرمانهاي ملت ايران توهين كردندو البته اين روز مختص گروه خاصي نبود بلكه تمام گروهها و احزاب و اقشار در آن حضور داشتند.و با حضور خود بسياري را كه در خواب غفلت بودند بيدار كردند و دشمنان را بار ديگر سرافكنده و شرمسار كردند .پرداختن شما به اين موضوع بسيار بجا بود و مطالب فوق كمك بسياري در ارزش نهادن به روز بزرگ كرده است . متشكر

  7. بدون شك ۹ دي برگ زرين ديگري بوده در دفتر پر افتخار انقلاب اسلامي و بيان افتخارات آن همواره غرور آفرين خواهد بود از اينكه شما هم در بيان اين افتخار سهيم شده ايد تشكر مينماييم.

  8. باسلام ازمطالب شما استفاده بردیم حاج اقا

  9. سلام.واقعه جانسوزی بود مطلب جدید و پر محتوایی بود اقای سلطانی همیشه مطلب های شما مناسبت داره با این ایام امید وارم ادامه داشته باشه

  10. با سلام.
    دشمنان میهن عزیزمان باید بدانند که ایران افغانستان و عراق و لیبی و … نیست.
    ایران و ایرانی یکپارچه و متحد است .

  11. با سلام
    روزها همانند هم نيستند ، آدمي خود موجب يکنواختي ايام مي شود يکنواختي که آمد، روزمرگي هم مي آيد وروزمرگي که بيايد گمگشتگي خواهد آمد. ازاينرو بود که باکري (رضوان الله عليه) آرزو ميکرد که پس ازجنگ زنده نماند تاشاهدسقوط برخي دوستان و هم کيشان جهادي درروزمرگي ها نباشد

  12. هيچ كس نگويد من تكليفى ندارم، من مسئوليتى ندارم؛ همه مسئولند. تشکر برادرسلطانی

  13. سلام : اقای سلطانی از این شور وشعور مردم که در ۹دی ۱۳۸۸ حادث شد وشما اینقدر هوشمندانه وزیبا آن را تحلیل کردید واقعا تشکر میکنیم

  14. نهم دی ۸۸ پاسخ مردمی بود که به عملکرد فتنه گران دادند واظهار پشیمانی رای دهندگانی بود که دین ومذهب شان را میخواستند در مقابل فساد که نامش را آزادی گذاشته بودند ایستادند جناب سلطانی با مقاله مدبرانه بسیار چهره اآنها را را بخوبی به تصویر کشاندند از ایشان ممنونیم

  15. لایی سوته خیل در گفت:

    سلام
    خداقوت
    دم شما گرم.
    خیلی عالی کار میکنید.
    بسیار زیاد استفاده بردم. ممنون.

  16. با سلام
    حماسه نهم دی نباید به هیج وجه فراموش شود تادشمنان حساب کار دستشان باشد.خسته نباشی برادر

  17. اجتماع ۹ دی سال۸۸ باید درس عبرتی باشد برای دشمنان و فتنه گرانی که خود را منزوی تر از گذشته کردند .
    مردم همواره در صحنه مهم و با شکوه انقلاب اسلامی بوده اند و از چیزی هراس ندارند.

  18. مهمترین نکته این است که ابتدا خودمان از این مسائل درس بگیریم و به این حضور و حماسه ها افتخار کنیم و ارج نهیم قدمها و همت ملتی را که این حماسه ها را می آفرینند .
    همواره آگاه باشیم که تکرار این مسائل باعث برجسته شدن و در ذهنها ماندن آنها می شود تا نسلهای آینده هم از این افتخارات بااطلاع باشند و زحمات پدران و برادران و مادران و خواهران خود را فراموش نکنند شما نیز با درج و ارائه این مطالب به طور گسترده تر باید به این مهم کمک کنید.

  19. زیارتکلا لایی در گفت:

    هدف از ايجاد فتنه، گمراه كردن مردم است
    کمک کنیم ازاین گمراهی سربلند در بیاییم

  20. ۹ دی، آموخت که نيازی نيست هميشه وليّ در بين باشد بلکه کافی است وليّ در دل باشد.خداقوت برار

  21. لایی- بالوئی در گفت:

    با سلام و عرض خداقوت
    دوست عزیز از شما به خاطر مطلب روشنگر و بصیرت بخشتان تشکر میکنم. امیدوارم در کارتان همیشه موفق باشید.

  22. زیارتکلا اشکاران در گفت:

    سلام اقای سلطانی
    مطلب بسیار زیباوپرمحتوایی بود .استفاده کردیم.

    امیدوارم موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *