نقش موثر بسیج در دفـاع مقدس/محمدولی سلطانی گلوردی

نقش موثر بسیج در دفـاع مقدس

دفاع مقدس مردم سلحشـور ایـران، در برابر تجـاوز ناجوانمردانـه و همه­جانبـه‌ی دشمنان انقلاب اسلامی، برگ زرینـی در تاریخ سراسر حماسـه و دلاوری مردمان این سرزمیـن کهـن و نقش پررنگی از خود تـا ابـد باقی گذاشتـه است. یادگاری گران­قدر، مشحـون از اعتقـاد و بـاوری مستحکم و خلوصی بی­بدیل، رشـادتی کم نظیـر و شجاعتی غیـرقابل بـاور و مظلومیتـی نادر و باورنکـردنی که شـروع آن در ۳۱ شهریور سال۱۳۵۹ با تهاجـم ارتش بعـث عراق بـه وقوع پیوست. حماسه‌ی دفاع مقـدس، داستان حقیقی ملـت به خدا پیوستـه و از شرک رها گردیده است که به جرم ایستـادگی بـر سـر آرمان­ها و اصول ارزشـی خویش در معـرض طوفان شدید تعـدّی، ویرانگری، دسیسـه­ها و خشونـت­های لجام گسیختـه‌ی پلـیدترین قدرت­های جهان که از آستیـن کشوری همسایـه در منطقـه بیـرون آمـد، قرارگرفت تـا شایـد در برابر نظام دیکتـاتوری و استکباری سـر تعظیم فـرود آورده و تسلیـم خواستـه ‌ی ابـرقدرت­های جهـان گردد.
اما این مردم مـؤید بـه تأییـدات خداوند سبـحان، معتقد به مکتب عزت آفرین اسلام نـاب محمدی(ص)، گوش به فرمان نایب منجی عالم بشـریت، حضرت صاحب­الامر و الزمان(عج) و مسلـح به سلاح گذشت و ایثــار، از زن و مرد، پیـر و جوان و خرد و کـلان، در جای­جای ایـنسرزمین اسلامی، قـامت پایداری برافراشتـه و بـا تمامیـت ایمان راسـخ خود، در مقابـل تمامی ددمنشـان تـا بن دندان مسلـح تمـدن و تکنولوژی کفـر جهانی، سینـه پـرکرده و بـا آموزه­های حسینـی و پیمـان عاشورایی سـرخ، تمام تیـغ اردوی شقـاوت را در هـم شکستـه و یک تنـه در مقابـل استکبـار و ظلم و آتش نمـرودیان جنگ افـروز، مقـاومت و ایستـادگی کرد و خـم بـه ابرو نیـاورد و با سربلنـد بیـرون آمـدن از ایـن آزمون شگفت­انگیـز الهـی، پس از ۸ سـال حماسـه و ایثـار، انگشت ابهـام را در دهان جهانیـان نگـه داشـت و ایـن پیـروزی هنگامی محـقق گردید که پیـروان علـوی(ع) بـا تاسـی بـه مشـی فاطمـی(س) و تعلیـم­های حسینـی(ع) و رسـالت زینبـی(س) پـا در رکاب مبـارزه گذاردند و از جـان و مال و هستـی خـود مایه گذاشتنـد.
می­خواهیم از مـدافعینـی سخـن بگـوییم که با صـرف شنیـدن نامشـان، رعشـه‌ی مرگ بـه جان متجاوزان می­افتـاد و سخن از بسیج است. افرادی کـه در دوکوهـه و کرخـه، در جای جای جبهـه‌ی جنـوب و غرب، صحنـه­های عـاشورا را در معـرض ظهـور قرار دادنـد و حـوادث تاریخ آن روزها را دوبـاره زنـده کردند.
کسانی­که با سـرپنـجـه‌ی حیـدریشـان، فتـح­المبیـن و ثامـن­الائمه را آفریدند و بـا گام­هایشـان بیـت­المقدس­ها و محـرم و رمضـان را متولـد کردند و بلنـدپروازانی که در والفـجرها و کـربلاهای دهگانه، گارد ریـاست جمهوری دشمـن را فلـج نمودنـد. بسیجیان و رزمندگان دریادلی که در بـدر و خیبـر، فکـه و طلاییـه را با خون پاکشـان رنگین ساختنـد، در حلبـچه و شلمچـه، دوعیـجی و جفیـر، ایثـار را معنـا کرده و از خرمشهـر گرفتـه تـا سردشـت و مـریوان و پاوه، نبـرد جانانه‌شـان دنیـا را بـه حیـرت واداشــت. سبک­بـالانی که بـا خون مطهـرشان در مهـران و ایلام و تنـگه چازبـر پرکشیدند و پنـج ضلعـی را تا انـرژی اتمـی و کارخانه نمـک بـه اروند و کارون و بهمـن شـیر متصل کردند و پـل طلائیـه را تا بهشت ادامـه دادنـد. شیـرمردان بی­ادعائی­که فرزندانشـان، هنـوز پـا بـه عرصه گیتـی ننهـاده بودند، که روح بـزرگشـان، مهمان جنـت بریـن شـد و مادر و پدرانـی­ که تا لحظـه مرگشـان در حسـرت آوردن پلاک عزیزانشـان سر بـه سینـه تـراب فرو بردند. همسرانی که از فـراغ شوهرانشـان آن قـدر گریه کردنـد تا چشـم­هایشـان سـوی دیدن نداشت و جاماندگانی کـه جـان در بـدن دارنـد اما قطعه­هایی از بدنشـان راهی بهشـت شـداد شده و سینـه­هایشـان پـر از درد و نفـس­هایشان بـا کمک اکسیـژن به ادامـه حیاتشـان مساعدت می­کنـد. بسیجیان و بیـداردلانی که با هر دمشـان سـوزش گازهای اهدایـی استکبـار جهـانی و هم­پیمانانشـان بـه عراق، بازدمشـان را بـا رده­های خـون به کامشـان همـراهی می­نمایـد.
آزاد مـردانی­که در تـونل­های اردوگاه­های مـوصـل و الرمادیـه و تـکریت بـرای طـی مسیـر، بدن­هایشـان گواه ضـربات بـاتـوم و صورت­هایشـان یادگار صـدمات پوتیـن بعثیـان را هر لحظـه برایشـان تـداعی می­نمایـد. آنـانی­که رفتنـد تا ما بـا آسـایش بمانیـم و بـه این آب و خاک عـزت دوباره دادنـد. کسانی­که بـا رفتنشـان طعـم غـرور و منـزلت اسـلام و ایـران را بـه کاممـان نوشاندند و بـا خونشـان امنیـت و رفـاه ملـی را برایمـان بـه یادگار باقـی گذاشتنـد. شیـردلانی­که تـا قیـامت، مردانگی و فتـوت را شرمنـده خودشـان نمودنـد و شـرف را اعتـلا بخشیـدند.
قریب به ۷۰% شهدای دفاع مقدس، بسیجی بوده اند. یاد و خاطره بسیجیان بی ادعا و افتخارآفرینی هایشان به خیر و جاوید باد.

05

به قلم، محمدولی سلطانی گلوردی- استاد حقوق

دیدگاه های این مطلب

7 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام از مطالب آقای سلطانی گلوردی واقعا استفاده بردیم..امیدوارم این مطالب خوب وآموزنده ادامه داشته باشه.

  2. سلام اقای کربلایی محمد سلطانی من و پدرم از مطالب شما خیلی استفاده کردیم. تقدیر و تشکر دارم

  3. سلام ای کاش عده ای باور به بسیجیهای آن زمان داشته باشند به جای تشکر با تهمت نگند حال را ببین

  4. بسیار اموزنده
    تشکر آقای سلطانی

  5. شتر درخواب بیند پنبه دانه

  6. حامد خوشنما در گفت:

    ضمن سلام و خسته نباشید و همچنین آرزوی قبولی طاعات ، در این روز اربعین حسینی برای شما و خانواده محترمتان :

    مطالبتان در خصوص بسیج ، این لشگر مخلص خدا خیلی مفید و قابل ارزش می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *