بایدهاونبایدهای آپارتمان نشینی/حقوق شهروندی ۲

به نام خداوند جان آفرین
حکیم سخن در زبان آفرین
خداوند بخشنده‌ی دستگیر
کریم خطا بخش پوزش پذیر

موضوع:باید ها ونباید های اپارتمان نشینی

بیش از سه دهه است که اپارتمان نشینی با همه محاسن ومعایبی که دارد در کشور ما متداول گردیده است & ازدیاد جمعیت& عدم استطاعت افراد&کمبود زمین برای احداث خانه های تکواحدی & وبسیاری دیگر از عواملی به شمار میروند که بر توسعه اپارتمان نشینی تاثیر مستقیم میگذارند. سکونت در مجتمع های مسکونی و زندگی تنگاتنگ با دیگر شهروندان به هر یک از دلایل یاد شده&ادبیات و فرهنگ خاصی میطلبد که عدم اشنایی و رعایت انها اولا باعث کدورتها و اختلافات فراوان بین ساکنین میشود دوما جامعه دچار بی نظمی جامعه و حرج و مرج میشود.

اگر بخواهیم تعریفی از اپارتمان داشته باشیم باید بگوییم که اپارتمان عبارت است یک واحد مستقل در ساختمان چند طبقه که از ان برای سکونت یا جهت کسب وپیشه استفاده میشود.

مالکیت در اپارتمان شامل دو قسمت است
۱)مالکیت اختصاصی ۲)مالکیت مشترک

قسمت اختصاصی:به بخشی از ملک گفته میشود که فقط صاحب اپارتمان حق استفاده از ان را دارد.مثل بالکن

قسمت مشترک:قسمت هایی از ساختمان است که کلیه مالکین حق استفاده از ان را دارند که شامل:زمین زیر بنا(خواه متصل به بنا باشد یا بنا بوسیله پایه ای روی ان قرار بگیرد).
تاسیسات قسمت های مشترک از قبیل:چاه اب پمپ منبع اب مرکز حرارت و تهویه رخنشویخانه تابلوهای برق.کنترها.تلفن مرکزی انبار عمومی ساختمان اتاق سرایدار در هر قسمت بنا که واقع شده باشد اسانسور راه پله ها و وسایل تاسیساتی که در پشت بام احداث گردیده است نما ومحوطه ساختمان باغ ها پارکها که جنبه استفاده عمومی دارند و در سند اختصاصی قید نگردیده اند بین ساکنین مشترک هستند.

اداره امور ساختمان:
در صورتی که تعداد مالکین اپارتمان از ۳ نفر بیشتر باشد مجمع عمومی مالکین تشکیل میشود ودر اولین جلسه مدیر یا هیت مدیره را انتخاب میکند.مدیر میتواند از اعضای ساختمان باشد یا از خارج انتخاب شود
برای رسمیت مجمع عمومی حضور بیش از نصف مالکین اپارتمان ها ضروری است ودر صورت عدم حصول اکثریت در جلسه سوم با رای اکثریت حاضر در جلسه تصمیمات به تصویب میرسد و ارای اتخاذ شده توسط حاضرین در جلسه تصمیمات به تصویب میرسد و ارای اتخاذ شده توسط حاضرین در جلسه توسط مدیر به ساکنین غایب اطلاع داده میشود.

اختیارات وظایف مدیران:
مدیر اپارنمان مسوول حفظ و اداره ساختمان است و تصمیمهای مجمع عمومی را به اجرا در می اورد مدیر برای مدت ۲ سال انتخاب میشود البته ممکن است مجمع برای سالهای بعد هم او را انتخاب کند.مجمع عمومی علاوه بر انتخاب هیئت مدیره یک خزانه دار نیز انتخاب میکند که نسبت به تنظیم هزینه و درامد و گزارش به مجمع اقدام نماید.
هیئت مدیره موظف است تمام ساختمان را در مقابل اتش سوزی بیمه کند و هزینه بیمه را بین شرکا تقسیم نماید.در صورت عدم بیمه وقوع اتش سوزی هیئت مدیره مسوول جبران خسارتها است.
چنانچه تعداد واحدها بیش از ۱۰ نفر باشد انتخاب یک دربان برای مجموعه ضروری است.

هزینه های اپارتمان:
مالکین اپارتمان موظفند هزینه های مشترک و مستمری راکه برای قسمت های مشترک ساختمان ضروری است مانند اب. برق. گاز. سرایدار. دربان ودستمزد هیئت مدیره

توصیه های مهم:
ساکنین قسمت های اختصاصی مجتمع موظفند در جهت رعایت حسن همجواری بعضی باید و نباید ها را مورد توجه قرار دهند وبه انها عمل نمایند.
۱)ایجاد سر وصدای غیر متعارف از یاعت یک تا چهار بعد از ظهر و نه شب تا نه صبح روز بعد ممنوع میباشد.صدای وسایل پخش فقط در داخل اپارتمان محل استقرار انها قابل شنیدن باشد.

۲)هرگونه کاری به خصوص کارهای ساختمانی که ایجاد صدای ناهنجار مینماید باید با هماهنگی مدیریت ساختمان فقط در ساعت ۸:۳۰ تا۳۰:۱۳ دقیقه و همچنین ۳۰:۱۵ تا ۳۰:۱۸ دقیقه روزهای غیر تعطیل انجام پذیرد.

۳)هر گونه تغییر در نما. سردر یا بالکن های اختصاصی ممنوع است مگر با توافق اکثریت مالکین

۴)تعمیرات و تغییرات داخلی وخارجی که موجب صدمه به اسکلت ساختمان میشود به هیج مجه مجاز نمیباشد

۵)ساکنین هر واحد مسوول جبران خسارت وارد شده در اثر گرفتگی لوله های فاضلاب& سررفتن اب وان یا سینک میباشند.

۶)نگهداری انواع حیوانات در محوطه مشترک ممنوع است.

۷)انبار اپارتمان های مسکونی مختص نگهداری وسایل شخصی ساکنین است استفادهتجاری و اجاره ان به دیگران ممنوع میباشد مگر با تجازه سایر ساکنین و اطلاع مدیریت.

۸)مسوول حرکات ورفتار فرزندان اولیای اتها میباشند ودر قبال هر گونه خسارت &انها باید جوابگو باشند.

۹)سر وصدای میهمانی باید متعارف طوری که م.جب ازار دیگر ساکنین نشود حداکثر تا ساعت۲۴ مجاز میباشد.

۱۰)اتومبیل موتر سیکلت یا دوچرخه ساکنین میباید فقط در محل های از پیش تعیین شده پارک گردند.

۱۱)هر گونه شستشو ماشین وغیره&تعویض روغن وسایط نقلیه در داخل مجتمع ممنوع است.

۱۲)در مجتمع های فاقد نگهبان در های ورودی به مجتمع باید پس از ورود ویا خروج از ساعت ۲۲فقل گردند.

۱۳)رعایت شوونات اسلامی در بخشهای مشترک الزامی است و حضور اقایان با بیژامه وزیر پیراهن در خارج از بخش اختصاصی ممنوع میباشد.

به امید روزی بهتر.

(موسسه حقوقی و وکالت میثم مهدینژاد)

دیدگاه های این مطلب

3 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. کپی پیست هست دیگه!!!

  2. آفرین یکی پیدا شد اینا رو به مردم برسونه.

  3. با سپاس فراوان به شخصه استفاده کردم از نکات ظریف و پیش پا افتادهتون که متأسفانه با همهٔ سادگی‌ خیلی‌ها رعایت نمیکنند و امیدوارم هم شهریان عزیزم هم بخوانند و رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *