روح انقلابی درتعامل بادشمن/ به قلم حجت الاسلام رمضانی

اگربخواهیم درباره مکتب امام حسین سخن گفته باشیم سه اصل را نباید فراموش کنیم که وزن وزین ورکن رکین این مکتب در مقابله با دشمن بود وآن سه اصل عبارتند از ۱-انقلاب روحی ۲- روح انقلابی ۳- پایمردی وبزرگ منشی.
مهمترین مبحث در این موارد بحث روح انقلابی است کسی که در مواجه با دشمن دارای روح انقلابی نباشد ویا ذره ای تزلزل از خود نشان دهد به بقین راه اصلیش را به خطا خواهد رفت.
در قر آن مجید دو آیه وجود دارد یکی در سوره بقره آیه ۲۵۱ ودر سوره مبارکه حج آیه ۴۰که روح این دو آیه یکی است در سوره بقره (( لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعالَمینَ)) ودر سوره حج ((وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیز)) مراد آیه این است که وقتی ستمکاران طغیان کردند و جهان در معرض فساد عمومی قرار گرفت خداوند بندگانی دارد که آنها را برمی انگیزاند تا جلوی طغیان وفساد را بگیرد ومهمترین ویژگی این بندگان همان روحیه انقلابی است. ۱
یعنی اگراین روحیه انقلابی نباشد(( لفسدت الارض)) در زمین طغیان می شود چون اگر روحیه انقلابی در جلوگیری از فساد نباشد صومعه ها ،کلیساها ،معابد ومساجد مسلمین ویران میشود.
روحیه انقلابی بر چندین محور در جریان است اولین محور روحیه انقلابی دین خواهی است چون امویان در جریان مبارزه با امام حسین دین ستیزی را محور مبارزه قرار دادند تا از طریق دین به امام ضربه وارد کنند وکسی دارای روحیه انقلابی است که درد دین داشته باشد.
دومین محور روحیه انقلابی احیاگری است که لازمه احیا گری این است که احیا گرباید زنده کننده دین باشد تا مصداق این حدیث شریف امام رضا (ع) قرار گیرد(رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا).
سومین محورروحیه انقلابی انزجار از باطل وچهارمین محور آن تعامل وتزاید است.
حال این روحیه انقلابی که محوریت آن بر پایه تعامل وتزاید هست به چه معناست؟ تعامل در مکتب حسینی یعنی معامله با خداست وتزاید یعنی کسی که با خدا معامله کند به او بیشتر میدهند این یعنی اصول مکتب امام حسین یک مکتب دنیوی نیست تا فقط تعامل در ان راه داشته باشد بلکه این اصول بر پایه یک مکتب جهانی بر پایه حکومت بر دلها را به همه نشان میدهد یعنی تعامل بر پایه تزاید.
جای بسی تعجب هست از کسانی که واقعه عاشورا را تعامل میدانند سخنی که باید جواب آن داده شود تا در این مورد مورد سرزنش آیندگان واقع نشویم فردا آیندگان از ما سوال میکنند پس شعار ((هیهات من الذله امام حسین)) امام چه شد.
آقای توینبی تاریخ دان انگلیسی کتابی به نام ۲۱ تمدن جهان را نوشته ودر آن یکی از مهمترین تمدن جهان را تمدن حسینی نامیده است سپس می گوید امام حسین چنان مدیریت کرد که در یک زمان همه پیروان او میگویند لبیک یا حسین.
نوع نگاه امام حسین به مکتبش و روح انقلابی در تعامل و تزاید بر پایه حکومت جهانی و نگاه به آن سمت عالم وتجلی آن در روز عاشورا در گفتگوی امام حسین با برادر محمد بن اشعث خواندنیست.re
برادر محمد بن اشعث روز عاشورا خدمت امام آمد و از روی دلسوزی به امام عرض کرد آقا شما هر چه میگویید راست ودرست است به جای در گیر شدن با ما خنجر وسلاح خود را پایین بیاورید تا یزید وعبیدالله شما را محترم بشمارند.
امام از او پرسید آیا تو برادر محمد بن اشعث نیستی؟ در پاسخ فرمود :بله امام فرمود: برادرت با همین کار مسلم را گول زد وسر او را جدا کرد ای اشعث تو هم گرچه از در نصیحت سخن میگویی ولی تو را هم گول زده اند بعد فرمودند ((هیهات من الذله )) .۲
حال که انقلاب ما بر گرفته از عاشورای امام حسین است ومهمترین رسالت آن مبارزه با استکبار و اسراییل جنایتکار است میتوان بر تعامل با دشمن پافشاری کرد.
خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

نویسنده حجت الاسلام محسن رمضانی از قم

۱ . کتاب گفتارهای استاد احدی
۲ . کتابعقل اشراقی وعقل تحصیلی استاد احدی

دیدگاه های این مطلب

3 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. تعامل کردن پول بلوکه شده رو بگیرن زهی خیال باطل

  2. دوستدار ولایت و اهل بیت (ع) در گفت:

    خدا قوت حاج شیخ محسن، اجر شما با ابا عبدا…(ع) ، باز هم مرحبا به طلبه جوان و ولایی نکا که اهل پژوهش و هدف والای حوزه است. التماس دعا

  3. سلام شیخ خوب آیات رو ربط میدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *