پیرامون زیارت عاشورا/ منبرکوتا ۲
تاریخ انتشار خبر : ۹۳/۰۸/۵
یکی از صفات شیعیان تفکر و تدبر در امور پیرامون است.امام کاظم(علیه السلام)میفرمایند:عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه به اندیشیدن در امور پروردگار متعال است.شیعه بصیر و آگاه است به گونه ای که هرگز کاری را ندانسته انجام نمیدهد.
از راههای اندیشیدن در امور پروردگار تدبر در آیات قرآن و زیارات و دعاهای ماثور از معصومین(علیهم السلام)است.(علامه طباطبایی همواره سفارش می کردندبه اینکه مومنین هنگام تلاوت قرآن حتما روی یک آیه “ایست” کنند و بیاندیشند…) ازآنجایی که زیارت عاشورا یک حدیث قدسی است ؛لذا مانند آیات قرآن کریم نیاز به تفسیر و تعمیق دارد…در اینجا به نکاتی کاربردی و زیبا پیرامون زیارت عاشورا اشاره می کنم:
ایجاد انگیزه:(دکتر محمد هادی امینی فرزند علامۀ امینی می گوید:
پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم آیة الله العظمی علامه امینی نجفی«پدر بزرگوارم» مؤلف کتاب الغدیر…یعنی سال ۱۳۹۴ هجری قمری شب جمعه ای قبل از اذان فجر، وی را در خواب دیدم، او را شاداب و خرسند یافتم.جلو رفته و پس از سلام و دست بوسی، عرض کردم: پدرجان در آنجا چه عملی باعث سعادت و نجات شما گردید؟
گفتند: چه می گویی؟ مجددأ عرض کردم: آقاجان در آنجا که اقامت دارید، کدام عمل موجب نجات شما شد. کتاب الغدیر…یا سایر تألیفات… یا تأسیس و بنیاد کتابخانه امیر المؤمنین(ع)؟
پاسخ دادند: نمی دانم چه می گویی قدری واضح تر و روشن تر بگو.
سوالم را یکبار دیگر مطرح کردم.
مرحوم علامه امینی درنگ وتأملی نمودند سپس فرمودند: فقط زیارت ابی عبدالله الحسین(ع) ! عرض کردم شما می دانید اکنون روابط بین ایران و عراق تیره و تار است و راه کربلا بسته چه کنم؟
فرمود: در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسین (ع) بر پا می شود شرکت کن ثواب زیارت امام حسین (ع) را به تو می دهند.
سپس فرمودند: پسر جان در گذشته بارها تو را یاد آور ساختم و اکنون به تو توصیه می کنم که زیارت عاشورا را هیچ وقت و به هیچ عنوان ترک و فراموش مکن، مرتبأ زیارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظیفه بدان، این زیارت دارای آثار و برکات و فوائد بسیاری است که موجب نجات و سعادتمندی در دنیا و آخرت تو می باشد… و امید دعا دارم.
فرزند مرحوم آیة الله امینی می نویسد: علامه امینی، با کثرت مشاغل و تألیف و مطالعه و تنظیم و رسیدگی به ساختمان کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) در نجف اشرف مواظبت کامل به خواندن زیارت عاشورا می نمودند، و بدین جهت خودم حدود ۳۰ سال است مداوم به زیارت عاشورا می باشم.۱
نکاتی زیبا پیرامون زیارت عاشورا:
۱-
خانواده الهی و توحیدی
با نگاهی به زیارت عاشورا در می یابیم که دو نوع خانواده در آن به نمایش گذاشته شده است.یکی خانوادۀ الهی و توحیدی حضرت زهرا وفرزندان معصومین اش(صلوات الله علیهم)است {السلام علیک یابن فاطمة الزهرا}و دیگری خانواده ی فاسق وغیر توحیدی بنی امیه و هند جگرخوار…{وابن آکلة الاکباد…والعن عبید الله بن زیاد وابن مرجانة}
یک سوال:براستی چرا در زیارت عاشورا عبید الله علاوه بر پدر،با نام مادرش نیز معرفی شده است؟
گویا خدای متعال مرجانه را معرفی میکند که شیعیان بدانند دشمنان اهل بیت از نظر خانواده و ولادت اکثرا مشکل دارندو از مرجانۀ فاسق باید عبید الله ای به دنیا بیآید که حسین(علیه السلام)را به مذبح ببرد و او را به شهادت برساند.
لذا در می یابیم که اساس خانواده در اسلام بسیار اهمیت دارد،و جنگ بین حق و باطل همواره از میان خانواده ها نشات می گیرد.
نکتۀ دیگر اینکه یکی از حربه های بسیار قدرتمند شیطان در طول تاریخ زنان بوده است به گونه ای که طبق پاره ای از روایات،شیطان آنرا قوی ترین حربه و تیر خود دانسته است.پس شیعه باید خودش را در برابر شیطان در سپر پولادین حیا و عفاف قرار دهد . . .
۲-
سبک زندگی اسلامی
اللهم اجعل محیای محیا محمد وآل محمد،و مماتی ممات محمد وآل محمد
شیعه در این عبارت بسیار ساده و زیبا از خدای متعال می خواهد که سبک زندگی او را بر مدار زندگی رسول خوبیها و اهل بیت او قرار دهد.به گونه ای که نه فقط در زمان حیات اش بلکه تا زمان مرگ و حتی لحظه مرگ زندگی اش رنگ و بوی الهی و اهلبیت پیامبر اکرم بدهد. {و مماتی ممات محمد وآل محمد…}
اگرادعا می کنیم که پیرو اباعبد الله الحسین هستیم و حتی (خیلی ازما)مداومت بر زیارت عاشورا داریم باید به این فراز از این زیارت شریف پایبند باشیم.
سبک زندگی یعنی اگر امیر المومنین اهل سخاوت و غیرت و عزت و ساده زیستی بود؛ما هم سعی کنیم متناسب با او باشیم و زندگیمان را شبیه او کنیم.(الشیعة من شایع علیا):شیعه کسی ست که همراهی می کند با علی (علیه السلام)در همۀ ابعاد زندگی اش.
در اینجا چند نمونۀ زیبا از سبک زندگانی اباعبد الله الحسین(علیه السلام)اشاره میکنم:
الف-غیرت و ناموس پرستی:
اباعبد الله الحسین(علیه السلام)ظهر عاشورا در یک موقعیتی خودش را به شریعه رساندواراده کرد جرعه ای آب بنوشد که در این هنگام ظالمی از سپاه کفر فریاد زد:ای حسین! تو آب می نوشی در حالی که سپاهیان به خیمه های تو و حرم تو حمله کرده اند؟!؟- در اینجا سید الشهدا(علیه السلام)از نوشیدن آب بلافاصله صرف نظر کرده و به خیمه ها برگشتند.اینجا بود که حضرت متوجه شدند که آن ملعون مکرکرده وحمله ای در کار نبوده است.
نکته
شاید با این داستان شبهه ای ایراد شود که مگر ما نمی گوییم که اباعبد الله امام معصوم است وعالم به همۀ امور غیبی است؟،پس چرا با شنیدن یک دروغ از سپاه کفر،راه خیمه ها را در پیش می گیرد وخودش را از نوشیدن آب منع می کند در حالی که می توانست آب بنوشد و نیرویی مضاعف بگیردو با آن جماعت اشقیاءجهاد کند.؟!؟
واما پاسخی کوتاه به این شبهه:
اولا اگر چه سید الشهدا عالم به غیب و دروغ انسانهاست اما در این موقعیت حساس باید به حسب ظاهر عمل کند و نمی تواند به واسطۀ علم لدنی اش از “حفاظت از ناموس و محارم اش” دست بکشد.لذا امام معصوم باز هم به علم لدنی اش عمل کرده چرا که اگر غیر از این می کرد همین شبهه افکن ها مساله را وارونه کرده و از این طرف می گفتند:امام باید برمی گشت هرچند طرف دروغ بگویدو همیشۀ تاریخ امام را سرزنش می کردند.
نمونه ای دیگر از غیرت سید الشهدا:
کسانی که توفیق زیارت عتبات عالیات را داشته اند می دانند که روش چینش خیمه گاه اباعبد الله به گونه ای خاص و منحصر به فرد بوده است:*تعداد ۶۲ خیمه به صورت هلالی(نعل اسبی)شکل برپاکرده اند؛به گونه ای که فقط از یک طرف مسیر ورودو خروج داشته است.*خیمۀ خود سید الشهدا در مرکزیت قرار داشته و در لایۀ بعدی، خیمه های اهل بیتشان(محارم و نوامیسشان)را مستقر نموده اند.*سپس در قسمت غرب خیمۀ بنی هاشم ودر شرق هم خیمۀ اصاب وبالاخره در قسمت جلوی خیام هم خیمۀ اباالفظل العباس(علیه السلام)…
(نکته،گره با مخاطب)
توجه داشته باشیدکه اباعبد الله الحسین حتی درچینش خیمه گاه خود ناموسش را در “امن ترین و درونی ترین” لایه ها قرار می دهد،نکند خدای ناکرده ماکه خودمان را شیعۀ آن حضرت می دانیم نسبت به ناموس خود و دیگران بی تفاوت باشیم.این است معنای اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد…سبک زندگی یعنی این!!! …
در این رابطه نمونه های فراوانی در داستان کربلا قابل مشاهده است که به بیان همین دو نمونه اکتفا می کنم.
ب:یتیم نوازی و مهربانی اباعبد الله:
نمونه اول:هنگام وداع با قاسم آنقدر یادگار برادر را در آغوش کشید که “حتی غشی علیهما”هردوغش کردند
اباعبد الله در ظهر عاشورا که بزنگاه تاریخ است و همۀ نگاه ها تا ابد به این نقطه دوخته شده است، پرده ای از محبت خدایی خودش رابرمی داردبرای اینکه مسلمانان عالم تا روز قیامت این رفتار او راسرلوحۀ کارهای خویش قرار دهند.
فراموش نکنیم امام زمانمان به علی بن مهزیار فرمود …وتجبرتم علی الضعفاء المومنین:بر ضعیفان از مومنین سخت گرفته اید … درواقع حجت بن الحسن یکی از دلایل اینکه توفیق ملاقات و ظهورش برای (نه فقط علی بن مهزیار)بلکه برای تمام(امثال ما) شیعیان حاصل نمی شود را،عدم رسیدگی به فقراءو مستضعفین از مومنین می داند.
نمونۀ دوم:در منزلگاه “زرود” وقتی خبر شهادت مسلم را به امام دادند،امام به خیمۀ خود آمدودختر مسلم،”حمیده” را طلبید وبیش از حد معمول به او محبت و نوازش کرد،او را روی زانوی مبارکش نشاندو دست بر سر و پیشانی او کشید.
حمیده موضوع را دریافت و به امام عرض کرد:دایی جان!با من همانند نوازش و محبتی که به یتیمان می شود رفتار می کنی،مگر پدرم مسلم را شهید کرده اند؟
قطرات اشک از چشمان امام حسین(علیه السلام)جاری شدوفرمود:دخترم اندوهگین مباش،اگر مسلم نباشد من پدر تو، خواهرم مادر تو…،و دخترانم خواهرهای توهستند۲…
…گریز:وداع اباعبدالله با حضرت سکینه (علیهما السلام)… پایان
حجت السلام زارع آبادی
شیعیان هستند آگاه وبصیر
عاشق مولا علی دراین مسیر
آل عترت مرید وتابع است
مذهبش حق است ووالا،بی نظیر
در مکتب شهادت نام حسین می درخشد.
یاد و خاطره بدر و حنین می درخشد.
چون که امروز عاشورای دیگر است.
تپش قلبها بس شوریده است.
چه دلهایی که بس نالیده اند.
چون که امروز عاشورایی دیگر است.
سینه خاک نفس نفس میزند، بیداد میکند.
آئینه زمان ناگه داد و فریاد میکند.
خاک تیره بر سرش بار میکند .
چون که امروز عاشورای دیگر است.
دیده ها با اشک گریان می شود.
باعث سوز دل و جان می شود.
شاهد عزم دلیران می شود.
چونکه امروز عاشورای دیگر است.
صحرای کربلا در ید یاران است.
موقع جان کندن تک تک یاران است.این جا جایگه ایثار و ایمان است .
چونکه امروز عاشورای دیگر است .
صحرای کربلا امروز خونین است.
ناله و شیون طفلان چه درد آگین است.
اشک دیده هاامروز خونین است.
چونکه امروز عاشورای دیگر است.
امروز روز سالار شهیدان است .
روز حسین روز شکفتن جان است.
روز بیداری دلها و روز درمان است.
چونکه امروز عاشورای دیگر است، چونکه امروز عاشورای دیگر است.