بایدبه سالمندی افتخارکنید/ افجنگي

باید به سالمندی افتخار کنید . زیرا با یاری خداوند مهربان ، توانسته اید بر بسیاری از خطرات ، سختی ها و بیماریها پیروز شوید و به این دوره برسید .از منظر روانشناسی سالمندی یک نوع موفقیت است .

تعریف سالمندی :
ساده ترین راه برای تعریف سالمندی عبارت است از شمردن تعداد سال هایی كه از بدو تولد طی شده است. به طور كلی۶۰ سالگی را آغاز پیری تعیین می کنند.
در یک نگاه دیگر می توان افراد سالمند را به سه گروه تقسیم كرد:
سالمند جوان ، سالمند پیر و سالمند کهنسال
سالمند جوان : ۶۰ تا ۶۹ سال
سالمند پير : ۷۰ تا ۸۰ سال
سالمند کهنسال: ۸۰ سال به بالا
آیا سالمندی دوران خاکستری است یا طلائی ؟
سالمندی مرحله ای حساس از عمر است که اگر با سلامت و رفاه نسبی توام شود از ایام خوش زندگی که همان دوران طلایی است تلقی می شود .
سالمندی اگر با بیماری وفقر توام شود ، مصیبتی است که از بدترین دوران زندگی که همان دوران خاکستری است به شمار می رود.پیامد منفی این مرحله ناامیدی است که در صورتی رخ میدهد که سالخوردگان احساس کنند تصمیمیات نادرست زیادی گرفته اند و زمان به قدری کوتاه است که نمی توانند مسیر دیگری به سمت انسجام پیدا کنند.
دوران طلایی سالمندی سالهای پختگی و فرزانگی است سالهای درایت و پشت سرگذاشتن تجربه های گرانقدر است .سالهای بار وبر دادن درخت حیات وبه ثمر نشستن هر آنچه که در نوجوانی وجوانی و میان سالی کاشته است
اما این دور نمای خوش ، همیشه طلایی نیست .
در بسیاری از موارد خاکستری است .
تغییر و تحولات اقتصادی ،اجتماعی ، روانی ، سیاسی و تغییر بافت فرهنگی و تحول در رفتار روزمره که بخصوص در ۵۰ سال گذشته روندی سریع وفزاینده داشته است یکی از بیشترین آثار مخرب خود را بر زندگی افراد سالمند بجای گذاشته است .
خانواده گسترده که در جامعه سنتی ما وجود داشت و امکان آن را فراهم می کرد که فرزندان ونوه ها و… در پیرامون خانه پدری یا درداخل آن با حفظ سلسله مراتب سنی زندگی کنند و پیرامون والدین لذت عاطفی دو جانبه ( حس تعلق و پیوند جوئی ) را تجربه کنند امروزه رو به انهدام است .عجبا که نسل جوان و میانسال که خود با سالمندی وپیری روبروست چندان که باید به فکر نیست

 

هر چند دوره سالمندی با تغییرات مهمی همراه است ، اما الزاماٌ کل تغییرات منفی نیستند .شرائط ذهنی و فکری سالمند ، خانواده و جامعه ، کیفیت زندگی سالمندان را تعیین می کند .
از این رو دید و نگرش سالمند به دوره سالمندی و دید و نگرش خانواده نسبت به مرحله سالمندی و دید و نگرش جامعه به زندگی سالمندان یکی از نکات مهم و تعیین کننده در آینده زندگی اوست .
یادمان باشد:
۱. بعنوان یک سالمند در ادامه مسیر زندگی باید اعتماد به نفس داشته باشید، نوع نگاه تان به خودتان مثبت باشد، سعی کنید تغییرات ظاهری ، جسمانی ، فردی و اجتماعی خود را پذیرا باشید و با داشتن کوله باری از تجربیات برای خود و اطرافیانتان مفید باشید و زندگی را برای خود معنی دار نمائید .
۲. درباره احساسات و نگرانی هایتان صحبت کنید و زمانی که به کمک نیاز داشتید ، از درخواست کمک کوتاهی نکنید
۳. خوشبین و مثبت اندیش باشید تا نامیدی و بی حوصلگی از شما دور شود.
۴.جمله : از ما دیگر گذشته و برای سن ما دیر است !! را از ذهن خود دور کنید و از هر فرصتی برای لذت بردن از زندگی استفاده کنید.
فراموش نکنیم :
۵. دنیا بازتابی از خودماست ، به دنیا سلام کنید به شما سلام می کند ، اخم کنید به شما اخم می کند .
۶. همیشه آراسته ، تمیز و خوش بو باشید، لباسهای مرتب و خوش رنگ بپوشید .
اگر لباسهای شما اتوزده ، کفشها تمیزو واکس زده باشد ، جذابیت شما بیشتر می شود .
یادمون نره :
رفتار ظاهری هرفرد بیانگر شخصیت درونی آن فرد است !!
۷. حداقل هفته ای دوبار استحمام کنید و برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردگی و زخم پوستی از محلول نرم کننده یا کرم استفاده کنید
۸.توجه به بهداشت دهان و دندان خیلی مهم است ، دندانها را مسواک کنید و برای رفع بوی بد دهان از تکه های کوچک نبات و نعنا استفاده کنید .
۹. همیشه چهره ای خندان داشته باشید ، خنده سلامت را به شما هدیه می دهد ، مطمئن باشید روزی که می خندید ، حتماٌ روز خوبی برای شما خواهد بود .
۱۰.به اقوام و نزدیکان خود ابراز محبت کنید . آنها را در آغوش بگیرید و نوازش کنید .

خوشبختی ما درسه جمله خلاصه شده:

تجربه از دیروز،استفاده از امروز،امید به فردا.
ولی با سه جمله دیگه زندگیمان را تباه می کنیم
حسرت دیروز،اتلاف امروز،و ترس از فردا.

uvs141008-027

تهيه و تنظيم /افجنگی كارشناس ارشد روان شناسي ازمركز بهداشت و درمان شهرستان ساري

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سپاسگذار از سرکار خانم افچنگی بابت کارشناسی ایشون در رابطه با سالمندان عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *