نقش رسانه ها و وسایل کمک آموزشی در ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان
تاریخ انتشار خبر : ۹۳/۰۸/۱
امروزه با گسترش و نشر علم ( انفجار دانش ) در جهان هر جامعه ای تلاش می کند تا از این قافله سریع و السیر عقب نماند و خودش را با علم روز وفق بدهد.
یکی از ارکان مهم هر کشوری آموزش و پرورش می باشد که ترقی و پیشرفت آن باعث ترقی و سلامت جامعه می گردد.
آموزش و پرورش هم باید برای رسیدن به اهداف خود از ابزارها و مولفه هایی استفاده نماید. بخشی از این ابزار و مولفه ها به دانش آموز و شیوه های آموزش و یادگیری برمی گردد.
برای رسیدن به مهم باید از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی و دیگر امکانات موجود استفاده کرده تا اهداف محقق شود. رسانه ها و وسایل کمک آموزشی چیز تازه و نویی نیستند بلکه از زمانی که آموزش شروع شده است، رسانه ها و وسایل کمک آموزشی نیز وجود داشته اند. بی شک یکی از نخستین رسانه ها و وسایل کمک آموزشی بیان معلم، گچ، و تخته سیاه بوده است. و پس از آن وسایلی مانند ضبط صوت، رادیو، فیلم، نقشه، تلویزیون، ویدئو، رایانه و … نیز جایی برای خود در امر آموزش پیدا کردند.
استفاده از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی اگر با حواس پنجگانه دانش آموزان تلفیق شده و با برنامه ریزی و بهره برداری صحیح انجام شود، می تواند سرعت، دقت، استعداد، و خلاقیت فراگیر را شکوفا کرده و باعث تعمیق و تثبیت یادگیری در آنان شود. اهمیت استفاده از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی بقدری زیاد است که، اگر درست استفاده شود میزان یادگیری را از ۳۰ % معمولی به ۷۵ % می رساند. تلفیق استفاده از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی با کاربرد حواس مختلف می تواند تاثیرات زیادی در یادگیری داشته باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :
۱ – قابل لمس بودن برای تفکر و ایجاد مفاهیم
۲ – جلب توجه و علاقه فراگیران
۳ – یادگیری سریع و پایدار
۴ – کسب تجارب واقعی و عینی. معضلات آموزشی موجود در جامعه ی امروز ( انفجار دانش، آمار افراد لازم التعلیم، کمبود معلمان آگاه و دلسوز) و نیز نقش حواس در یادگیری را می توان از دلایل تقسیم بندی و استفاده از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی نام برد. ۷۵ % یادگیری انسان از طریق کاربرد حس بینایی و ۱۲ % از طریق ۳ حس ( بویایی، لامسه، چشایی) و مابقی ۱۳% از طریق کاربرد حس شنوایی صورت می پذیرد.
پس اگر دانش آموزان را درگیر کسب تجارب مستقیم و عینی و دست اول کنیم یادگیری در آنها ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد. مزایای استفاده از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی را می توان :
۱ – بازده آموزشی
۲ – یادگیری انفرادی
۳ – دسترسی به فرهنگ و آموزش همگانی
۴ – ایجاد علاقه مندی
۵ – کسب تجارب دست اول
۶ – پیوستگی افکار نام برد.
با این همه اهمیتی که رسانه ها و وسایل کمک آموزشی دارند، مواردی نیز وجود دارند که باعث عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی می شوند از جمله:
۱ – عدم آشنایی کامل بعضی ازمعلمان با رسانه ها و وسایل کمک آموزشی و ازمایشگاهی
۲ – کمبود و مستعمل بودن وسایل موجود
۳ – به روز نبودن وسایل
۴ – نبود علاقه و انگیزه
۵ – تراکم بالای دانش آموزان کلاس
۶ – مقاومت بعضی از معلمان. پس وظیفه ما ایجاد شرایط و تامین امکانات و مواد آموزشی است تا دانش آموزان بتوانند با کمک آنها و یاری معلم آگاه و دلسوز خود در تولید علم سهم داشته باشند و خلاقیت خودشان را بروز داده و به یادگیری عمیق و پایدار که از اهداف آموزش و پرورش است دست یابند.
در این زمینه به همکاران پیشنهاد می¬شود که :
۱ – لیستی از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی مورد نیاز خود را قبل از شروع سال تحصیلی تهیه کنند
۲ – سرویس کامل وسایل هوشمند مدرسه را انجام دهند
۳ – طبقه بندی وسایل با توجه به تغییرات کتب انجام دهند
۴ – ترغیب دانش آموزان به ساخت بعضی از وسایل مورد نیاز را در دستور کار خود قرار دهند
۵ – نمایشگاهی از دست سازهای دانش آموزان تشکیل دهند.
نویسنده: سید کریم سلیم پور کارشناس آموزش ابتدایی
ویرایش شده توسط عباس قاسمی مدیر مرکز علمی دکتر چمران
ضمن تشکر از نویسنده محترم، خدمت شما عرض کنم اصطلاح وسایل کمک آموزشی درست نیست باید گفت وسایل آموزشی
خیلی عالیه ازکجا گرفتی؟
به پژوهش ادامه بده استفاده می کنیم و خوشحال میشیم
گهگه تلکو بخو، ترشی نخوری ننا ، ته ره چشم نزه
آقاسیدکریم ته ترشی نخوری یک چیزی ووندی بقول دوست عزیز تلکا بخور.ته اسا پژوهش کاندی !کچک محله نشوندی!