غدیر خورشید عالمتاب/به قلم هادی حمیدی

«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا۱… »
«غدیر» زمزم معرفتی است که با اکمال دین خاتم و اتمام نعمت ولایت در طول چهارده قرن، هزاران هزار کام تشنه را ازکوثر معارف ناب، سیراب ساخت و این چشمه حيات بخش، همچنان جاري و ساري است.
هنوز هم دیدگان تاریخ، در عصر حاضر، در قاره های دوردست، در جنوبی ترین کشورآفریقا، در شرقی ترین منطقه خاور دور، در مرکزی ترین بخش اروپا و آمریکا، در پی آشنایی با «خورشید»ی هستند که اگر بتابد، خانه ها را، دل ها را، شهرها را، اندیشه ها را، قلمرو قلم و شعر را، پهنه ادبیات و هنر را، گستره عقیده ها و باورها را «روشن » می‌سازد. و از «نور»، چه انتظاری است، جز درخشیدن و فروغ گستردن و گرما بخشیدن؟!
در غدیر، دستی که بالا رفت، دست خدا بود، زبانی که «من كنت مولاه، فهذا علیّ مولاه » را سرود، زبان خدا بود. «علی» ميزان و صراط بود، چراغ و مشعل بود، خط سیر و مسیر بود و هست و خواهد بود. «غدیر»، راهی هست که رهپویان حقيقت را به «خدا» می رساند.۲
شاید از بهترین تعابیر در مدح امیر غدیر، همان بیت ناب استاد شهریار باشد که به مدد الهي سروده:20101123161034665_ghadir-04
«نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت * متحیرم چه نامم شه ملک لا فتی را»
ايمان به توحيد بدون اقرار به نبوت و امامت پذيرفته نيست؛ چون تأمين سعادت كلى، نيازمند علم صحيح و عمل سالم است و رسيدن به اين مقصود، نيازمند مدد حق است و اين كمك و راهنمايى جز از طريق پيشواى الهى يعنى امام معصوم ميسر نيست. با تعيين وصی ، دين در جامعه اسلامى كامل گشت.بحث درباره «غدير» و هويت رهبرى در اسلام ، حركتى است در سطح احياى مجدد اسلام۳ كه گذر زمان آن را كهنه نمي‌كند، بلكه روز به روز به ارزش و ضرورت آن افزوده مي‌شود.
اختصاصات و امتيازات ويژه غدير
۱. اجتماعى بى همانند(با حضور خاتم الانبيا و سيد الاوصيا)
۲. فراوانى و انبوه حاضران
۳. تحقق بيعت عمومي
۴. كيفيت والاى حماسه غدير
۵. صراحت در گفتار پيامبر
۶. گواهى حاضران
۷. راويان فراوان حديث غدير
با بررسى روش هاى مبارزاتى حضرت زهرا سلام الله عليها و ارزيابى دلايل و براهين آن دردانه هستی ، در می یابیم كه ایشان همواره در احيا و تبيين حماسه غدير مى كوشيد و در نهان و آشكار ، در سخنراني هاى عمومى و پاسخ هاى انفرادى همه جا تلاش مى كرد تا حماسه غدير را بشناساند، اهداف غدير را به رخ بكشد، حماسه غدير را جاودانه سازد و با خطبه معروف رسول خدا صلي الله عليه و آله در غديرخم ، بحث و مناظره نمايد.
مردمى كه در غدیر گرد آمدند، و با امام منصوب از طرف خداوند بيعت كردند، مردم يك شهر و قبيله ، يك منطقه و ناحيه نبودند، از يك نژاد و قومى گرد نيامدند، بلكه از سراسر بلاد اسلامى با شنيدن خبر حجة البلاغ به سوى خدای کعبه و رسولش شتافتند.
غدیر از نظر اصول دموكراسى ، و شيوه هاى انسانى انتخابات مرسوم در دنیا نیز در جهان گذشته تاكنون ، بى نظير است؛ زيرا:
رهبران دنيا يا با كودتا قدرت را به دست مى گيرند و يا با روش هاى دروغين مردم را اغفال مى‌كنند و يا هرگز به آراء عمومى مردم توجهى نداشته و ندارند در سقيفه ، ابابكر با ۲۱ رأى ، ناگهان به خلافت مى رسد، و خود نيز بارها اعتراف كرد كه خلافت من ناگهانى (فلتة) بود و عمربن خطاب در گرفتن قدرت ، كارى به آراء و افكار عمومى نداشت نه شورايى مطرح بود و نه انتخاباتى نه مراجعه به افكار عمومى مسلمين وجود داشت و نه حتى مراجعه به آراء مهاجرين و انصار موجود در شهر مدينه تنها مي‌گفتند: با وصيت ابابكر، عمر به خلافت رسيد!! ۵
عثمان نيز در يك شوراى شش نفره ، كه داماد عمر (عبدالرحمن بن عوف ) حق ابطال يا قبول آراء موجود را داشت ، «با حق وِتو» خلافت را به دست گرفت حال آنكه غديرخم تحقق يك حماسه بى همانند، در انتخاب رهبرى بود.
سيماي حديث غدير و راويان آن
مرحوم علامه امينى نام راويان اين حديث را به ترتيب زمان زندگى ذكر كـرده اسـت. مـا بـه ذكر شمار راويان حديث غدير در هر قرن بسنده كرده ، علاقه مندان را به كتاب ارزشمند الغدير راهنمايى مى‌كنيم.
در ميان اصحاب رسول خدا (ص ) ۱۱۰ نفر؛
در ميان تابعين ۸۴ نفر؛
در ميان علماى قرن دوم هجرى ۵۶ نفر؛
در ميان علماى قرن سوم هجرى ۹۲ نفر؛
در ميان علماى قرن چهارم هجرى ۴۳ نفر؛
در ميان علماى قرن پنجم هجرى ۲۴ نفر؛
در ميان علماى قرن ششم هجرى ۲۰ نفر؛
در ميان علماى قرن هفتم هجرى ۲۱ نفر؛
در ميان علماى قرن هشتم هجرى ۱۸ نفر؛
در ميان علماى قرن نهم هجرى ۱۶ نفر؛
در ميان علماى قرن دهم هجرى ۱۴ نفر؛
در ميان علماى قرن يازدهم هجرى ۱۲ نفر؛
در ميان علماى قرن دوازدهم هجرى ۱۳ نفر؛
در ميان علماى قرن سيزدهم هجرى ۱۲ نفر؛
در ميان علماى قرن چهاردهم هجرى ۱۹ نفر.
وهم او مى نويسد:

hou3026
ايـن حـديـث را احـمد بن حنبل با ۴۰ سند، ابن جرير طبرى با هفتاد و اندى سند، جزرى مقرى بـا۸۰ سند، ابن عقده با ۱۰۵ سند، ابوسعد مسعود سجستانى با ۱۲۰ سند و ابوبكر جعابى با۱۲۵ سند روايت كرده است .
ابن مغازلى در مناقب مى نويسد:
حـديث غدير، حديث صحيحى است كه حدود صد نفر صحابى كه عشره مبشرة (از نظر اهل سنت) نيز از آن جمله اند آن را از رسـول خـداروايـت كـرده انـد. اين حديث ثابت است و ايرادى بر آن وارد نيست واين فضيلتى است كه فقط على عليه السلام حائز آن شده و هيچ كس در اين فضيلت با او شريك نيست .
سيد بن طاوس از علماى شيعه در كتاب شريف اقبال الاعمال نوشته است:
ابـوسـعـد مـسـعـودبـن نـاصـر سـجـستانى از علماى اهل سنت كتابى در هفده جزء به نام« الدرايه فى حديث الولايه» تاليف كرده و اين حديث را از صد و بيست صحابى نقل كرده است .
مـحـمدبن جرير طبرى در كتابى كه به نام الرد على الحرقوصيه نوشته ، حديث ولايت را از هفتاد و پنج طريق روايت كرده است .به تحقيق علامه عاليقدر امينى در الغدير، تا زمان ايشان بيست و شش كـتـاب مستقل توسط عالمان برجسته در اثبات تواتر حديث غدير يا تحقيق مفاد آن به رشته تحرير درآمده است .
امـيرالمؤمنين عليه السلام در طول سال هاى پس از وفات پيامبر اكرم صلوات الله عليه در مجالس مـختلف ، اصحاب رسول خداصلي الله عليه و آله را سوگند مى دادند كه آيا شما به خاطر نداريد پيامبر اسلام در روز غدير فرمود:« من كنت مولاه فهذا علی مولاه» و ايشان سوگند مى خوردند كه آن را به خاطر دارند .
*سخن پایانی ما با برادران اهل سنت و بزرگان و علمای روشن ضمیر جهان اسلام است که آیا با این همه دلایل متقن و معتبر مى توان در برابر آفتاب غدير، شمع به دست گرفت و به انكار خورشيد نشست ؟!

2-119x119

تهیه و تنظیم :هادی حمیدی – طلبه خارج فقه اصول -حوزه علمیه قم

فعال سیاسی و فرهنگی

………………………………………………………………

پي نوشت ها:
۱. مائده، ۳.
۲. چراغ غدیر بر بام تاریخ، جواد محدثی ، پایگاه حوزه.
۳. حماسه غدیر ، محمد رضا حکیمی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،۱۳۷۷.
۴. حماسه غدير و آشكار شدن توطئه هاى پنهان، محمد دشتی، انتشارات بوستان کتاب ۱۳۸۱.
۵. همان با تصرف و تلخیص.
۶. الغدير علامه اميني رحمه الله

دیدگاه های این مطلب

8 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. یک لیموندهی در گفت:

    با سلام عکسهای خوبی انتخاب کردید.ولی چرا یک اندازه نیستن یکی بزرگه یکی کوچیکه صفحه رو زشت کرده
    در ضمن عکس شیخ هادی عزیز رو هم بزارید فیض ببریم چرا عکس ایشونو نزاشتید

    اقای یداللهی عزیز و مومن موفق باشید

  2. عربستان / مدینه در گفت:

    سلام با تشکر ازشما در تدوین و گردآوری مقاله خوب .به بیاد تمام شیعیان مولی ، امیرالمومنین، علی علیه السلام جشن غدیر را در مدینه برگزار خواهیم کرد.هتل آراسته و آذین بندی و چراغانی شده و شرینی و شربت و شکلات مهیا و چشم انتظار غدیر. جاتون خالی.

    • مقاله خوبی بود

      ایا می شود با نویسنده مقاله مصاحبه یا ارتباط تلفنی داشته باشیم…ضروری

      اززحمات شبانه روزی اقای یداللهی برای امر خطیر اطلاع رسانی بروز و بیطرفانه هم تشکر میکن.

      اجر شما با امام غدیر

  3. فضیلت توهمان بس که نام نامی تو
    قرین نام خداوند عالی اعلا است

  4. محمدی لایینی در گفت:

    با سلام
    اولا تشکر از اقای یداللهی که سایت را بخوبی بروز و با مطالب متنوع بارگذاری میکنند اجرکم عندالله…
    ثانیا: تشکر از شیخ عزیزمون اقا هادی واقعا مقاله علمی فنی و تخصصی مختصر و مفید که بصورت متقن جواب اهل سنت دادن…واقعا عالی بود
    موفق باشید
    در ضمن عکس نویسنده نباید پایین و اخر مطلب باشه باید بره بالا چون حرفه ای تره

  5. محمد مهدی قلیان در گفت:

    غدیر چشمه جوشانیست که زلال معرفت از آن قلیان میکندو هربار که واقعه واکاوی یا باز خوانی میشود ابعاد جدیدی رونمایی میشود وجانهای تشنه را با انوار ولا سیراب می سازد ممنون از جناب حمیدی که جرعه ای دیگر از چشمه سار غدیر را در ساغر شیعیان ریختند .پیاله نوشان معرفت کشکولتان پربررکت ، چرخ زندگینان در حرکت و عیدتان مبارکباد

  6. سلام
    من نویسنده رو نمیشناسم ولی انصافا مفید و قابل تحسین بود
    عید بر شما مبارک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *