نقش گردشگري درتوسعه هزارجريب نکا/ محمدجواد مبینی

با وجودي که مدت هاست از بحث توسعه يافتگي مي گذرد، هنوز توسعه هزار جريب نکا با مسائل و چالشهاي متعددي مواجه است ؛ زيرا که راهبردهاي گذشته در زمينه توسعه هزار جريب موفقيت آميز نبوده و نتوانسته است مسائلي همچون اشتغال، بهداشت و پايداري محيط زيست راتأمين کند، اين مسئله باعث شده است که در سال هاي اخير بار ديگر توسعه هزار جريب مورد توجه قرار بگيرد و ازمعضلات و مسائلي که اين نواحي گريبانگر آن مي باشند، بکاهند. يکي از اين راهبردهائي که اخيرا در اغلب کشورهاي جهان مورد توجه قرار گرفته و حتي در برخي از اين کشورها به اجرا در آمده است و نتايج مثبتي هم به همراه داشته، توسعه و گسترش گردشگري در نواحي روستائي است که داراي پتانسيلهاي لازم براي گردشگري مي باشد.
با توجه به نزديکي همايش (هزار جريب تو را مي خواند) ، بر آن شدم تا موضوع مغفول مانده گردشگري در هزار جريب را ياد آور سازم.
و حالا يک خاطره که بر اهميت گردشگري در هزار جريب مي افزايد. بستگان سببي يکي از دوستانم در تابستان همين امسال به هزار جريب نکا سفري چند روزه داشتند.
ايشان به مدت چند سال مقيم بوده و در ايالت کندل انگلستان زندگي مي کردند ، ايالت کندل انگلستان يکي از خوش آب و هوا ترين نقاط انگلستان مي باشد ، ولي ايشان به محض ديدن طبيعت بکر و خوش نماي هزار جريب انگشت تحير به دندان گرفته و منطقه هزار جريب را قابل قياس با هيچ منطقه اي ندانستند.
و حالا اصل مطلب….
اگر گردشگري روستائي در هزار جريب نکا به نحوي مناسب برنامه ريزي و مديريت شود مي تواند خالق يا محرک يک فرايند توسعه در نواحي روستائي و نيز پايداري جوامع محلي در کليه زير شاخه هاي اقتصادي ، اجتماعي فرهنگي و همچنين خود صنعت گردشگري باشد. علي رغم اين موضوع، گردشگري هزار جريب نکا فعاليت بسيار پيچيده اي است که با بخش هاي ديگر جامعه و اقتصاد وجود مشترکي دارد؛ در نتيجه داراي آثار و پيامدهاي مختلفي مي باشد که مي بايد در فرايند برنامه ريزي تمامي جوانب آن مورد ملاحظه قرار بگيرد تا از عوامل منفي جلوگيري شود و تأثيرات مثبت عوامل اقتصادي، اجتماعي و محيطي با آن افزايش پيدا کند. چون گردشگري داراي آثار و طبعات منفي از جمله انتقال و رسوخ فرهنگ منفي و فرهنگ شهر نشيني به روستاها و ….ميباشد.گردشگري روستايي دربرگيرنده زمينه‌هاي مختلف فعاليت‌هاي گردشگري مانند: سکونتگاه‌ها، رويدادها، جشنواره‌ها، ورزش و تفريح‌هاي مختلفي است که در محيط روستا انجام مي شود. با گردشگري روستا، اقتصاد روستايي که وابسته به زمين و ملک و ساختمان است مي تواند منبع درآمد ديگري نيز داشته باشد. علاقه مردم به آداب و رسوم و فرهنگ‌هاي محلي و فرار از فشارهاي زندگي صنعتي را مي توان از جمله موارد توسعه گردشگري روستايي به شمار آورد. توسعه مناطق ايجاد شده براي فعاليت گردشگري در روستاها، افزايش آگاهي‌هاي زيست‌محيطي، افزايش تعداد گردشگران و علاقه آن‌ها به مناطق روستايي و ييلاقي و نيز گسترش حمل و نقل و ارتباطات از ديگر عوامل توسعه گردشگري است .
انسان متمدن امروزي که از فشارهاي گوناگون شهرنشيني صنعتي و ماشيني شدن رنج مي ‌برد تمايل فزاينده ‌اي براي روي آوردن به آرامش طبيعي و ظرافتهاي فرهنگي جوامع روستايي دارد. توريسم روستايي خود به چند دسته تقسيم مي‌ شود که از آن جمله مي ‌توان به توريسم طبيعي، فرهنگي، توريسم کشاورزي و… اشاره کرد .
در پايان از مسئولين همايش (هزار جريب تو را مي خواند) خواهشمندم که اين نکته را مد نظر قرار دهند که گردشگري هزار جريب ميتواند مهاجرت معکوس و بالتبع اشتغال جوانان و بازگشتن جوانان به روستاها و توسعه فرنگي و اجتماعي شود.
محمد جواد مبيني سوچلمايي

دیدگاه های این مطلب

9 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. بابا بگیر جمع کن دیگه خسته شدیم

  2. حسن هوشمندان در گفت:

    درود بر نویسنده توانا و چیره دست شهرمان مهندس محمد جواد مبینی

  3. و ره چی چی هالی وونه.؟!!!

  4. هچی حالی نونه خخخخخخخخخخخخخخخخخخ

  5. بیین پول سرشکن هاکنیم وه ره هادیم دست از سر این سایت بکشه ول نکنده

  6. به کوری چشم ادمهای حسود وکوته بین انشاالله روز به روز شاهد ترقی و موفقیت اقامحمد جواد باشیم

  7. خوب بود…
    اما موضوع ” نقش گردشگری در توسعه هزارجریب” کاملا روشن می باشد…
    بهتر نبود نویسنده محترم راهکاری برای ایجاد گردشگری در هزارجریب را مطرح می کرد!!!!!

  8. برای جذب توریست اول باید زیر بنای پذیرش انسانهای غیر بومی با فرهنگها و طرز فکرهای متفاوت ،نیازهای متفاوت و … را ایجاد کرد.
    با همین تعداد کم گردشگر که بیشتر هم از شهرهای اطراف هستند ،کل حاشیه خیابون پر شده از زباله.

    چشمه های زیادی بین راه وجود داره که مسافران زیادی برای استراحت چند ساعته یا حتی اسکان چند روزه کنار این چشمه ها اتراق میکنن ولی حتی یک سرویس بهداشتی هم اون اطراف نیست.

    هیچ جا بوفه بین راهی وجود نداره تا مسافرین نیازهاشون رو برطرف کنن.

    متاسفانه هرکسی هم که وارد جنگل میشه امکان نداره رو درخت یادگاری ننویسه و یه بلایی سر طبیعت نیاره که این نیازمند افزایش تعداد مراقبین طبیعته.
    و و و وو…

  9. دوگنبه سیتی در گفت:

    آقا یه پست بدید آقا محمد جواد بیخیال شه…خخخخخخخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *