انتخاب رشته، انتخاب زندگی به قلم: مهدی فدایی نیا

بزودی نتیجه ی کنکور سراسری سال ۱۳۹۳ اعلام می شود و داوطلبان باید پس از دریافت رتبه ی خود، ضمن مطالعه ی دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته(دفتر چه ی شماره ی ۲) آینده ی تحصیلی خود را انتخاب نمایند. با توجه به اهمیت این موضوع، نکاتی پیرامون انتخاب رشته را ذکر می کنم باشد که مطالعه ی آن، مفید افتد.
۱ـ وظیفه ی انتخاب رشته، فرایندی است که خود داوطلب باید بیشترین نقش را در آن داشته باشد و در این راه، پس از مطالعه ی دقیق دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته، می تواند از راهنمایی های کارشناسان هم بهره مند گردد.
۲ـ داوطلبان گرامی ! در انتخاب رشته شهرها، یادتان باشد اولین رشته ای که انتخاب می کنید، باید فرض کنید همان را قبول می شوید و باید بدانید که در این صورت، همه ی رشته های بعد از آن، بی اثر و بی فایده خواهد بود. بنابراین، اولین رشته باید بهترین رشته از همه ی جهات باشد و شما در صورت قبول شدن در آن، افسوس رشته های بعد از آن را نخورید. بدانید که انتخاب یک رشته در اولویت های اول، هیچ تاثیری در بالا بردن درصد قبولی ندارد.
۳ـ رشته های نیمه متمرکز که بعد از رشته های روزانه در دفترچه وجود دارند، از این قاعده مستثنی هستند؛ یعنی داوطلب، هم می تواند یک رشته ی نیمه متمرکز را قبول شود و هم رشته ی بعد از آن را. بنابراین، توصیه می شود رشته های نیمه متمرکز را در الولویت های اول انتخاب نمایید. نتیجه ی نهایی رشته های نیمه متمرکز، بهمن ماه اعلام می شود و این زمان، زمانی است که داوطلب در یکی از رشته های دیگر مشغول تحصیل است که در صورت قبولی نهایی در رشته ی نیمه متمرکز، باید رشته ی قبولی قبلی را الزاماً رها کند.
۴ـ در صورتی که قبلاً در زمان آزمون، یک یا دو رشته ی بورسیه مثل دانشگاه بقیة الله، ارتش، مالک اشتر و… را در سایت سازمان انتخاب کرده اید، می توانید در صورت علاقه مندی به قبولی در این رشته ها، کد این رشته ها را در یکی از اولویت های ۱ تا ۹ انتخاب کنید.
(استثنائاً کد مالک اشتر و دانشگاه مذاهب اسلامی را می توانید تا اولویت قبل از ۲۹ هم انتخاب کنید.)
۵ـ اگر در دانشگاه امام صادق (ع) هم ثبت نام کردید و دعوت به مصاحبه شدید، نیازی نیست کد رشته های این دانشگاه را در فرم انتخاب رشته وارد کنید. اسامی پذیرفته شدگان نهایی دانشگاه امام صادق (ع) اواخر شهریور اعلام می شود و شما مختارید این دانشگاه را برای ادامه ی تحصیل انتخاب کنید یا این که در رشته ی دیگری که پذیرفته شده اید، ثبت نام کنید.
۶ـ آن چه برای قبولی در یک رشته موثر است، رتبه ی زیرگروه است نه رتبه ی کل. بنابراین، ممکن است یک داوطلب به عنوان مثال با رتبه ی کل ۶۵۰ در رشته ی پزشکی ساری قبول شود و داوطلب دیگر با همان جنسیت، با رتبه ی مثلاً ۶۰۰ پذیرفته نشود. دقت در رتبه ی زیرگروه مربوطه(زیر گروه ۱) این دو داوطلب، موضوع را روشن می کند.
۷ـ در خصوص دانشگاه فرهنگیان، ممکن است شما با توجه به رتبه ای که دارید، پذیرفته نشوید و بعداً متوجه می شوید داوطلبی با رتبه ی بالاتر از شما پذیرفته شد. باید توجه داشته باشید که این امر، با توجه به رشته ی داوطلب شامل انسانی، تجربی و ریاضی و نیز جنسیت داوطلب می باشد. به عنوان مثال در رشته ی انسانی، در سال گذشته، داوطلبان زن، فقط تا رتبه ی ۱۰۰۰ می توانستد پذیرفته شوند این درحالی است که در همین رشته، داوطلب مرد تا رتبه ی مثلاً ۲۵۰۰۰ هم پذیرفته شد.
۸- در صورتی که در دوره ی روزانه ی پذیرفته شوید یا قبولی نهایی رشته های نیمه متمرکز شوید، سال آینده حق شرکت در کنکور سراسری را نحواهید داشت. بنابراین در انتخاب رشته ها بسیار دقت کنید تا رشته ای را که دوست ندارید، انتخاب نکنید تا سال بعد، از شرکت در آزمون محروم نشوید. قبولی در دوره ی شبانه ی دانشگاهها، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی، اشکالی را برای شرکت در آزمون سال آینده ایجاد نمی کند.
توفیق، رفیق راهتان.
مهدی فدایی نیا
رتبه ۱۱ کنکور سراسری در گروه آزمایشی علوم انسانی

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام ،موفق باشید

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.