بازی شطرنج آمریکا در منطقه/محسن جمشیدی

این گروه که قصد تشکیل دولتی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام دارد پس از حوادث کشور سوریه سر برآورده است و امروز متاسفانه بلای جان اسلام شده است و چهره ای از اسلام را به جهانیان نشان می دهد که غرب می خواهد. یعنی چهره ای خشن، خون ریز و متاسفانه به دور از عقلانیت.

اما به راستی چه عامل و عواملی باعث ظهور و بروز این جریان های تندرو و افراطی در جهان اسلام می شوند؟ در پاسخ به این سوال عوامل زیادی را می توان برشمرد. برخی عامل یا عوامل بروز این مشکلات را در خود کشورهای اسلامی می دانند و برخی کشورها چون عربستان را عامل و محرک گروهای تندروی این چنینی می دانند.

در مقابل نیز برخی کشورهای غربی و در راس آن آمریکا را عامل بی ثباتی در منطقه و مولد گروه های تندروی چون داعش، القاعده و طالبان و هزاران گروه دیگر می دانند.

آنچه به نظر می رسد این است که مبنای دوم با واقعیت های موجود سازگارتر است و هر چند در ظاهر این کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند که پول نفت را تبدیل به سلاح می کنند و به گروه های تندرو می دهند، اما در پس این پرده فرد یا افراد دیگر هستند که در حال بازی با مهره های شطرنجی هستند که خودشان انها را ساخته اند.

دلیل این امر نیز این است که اولا کشورهایی چون آمریکا و اسراییل و دیگر کشورهای غربی بیشترین سود را از بی ثباتی در منطقه خواهندبرد. چون هرچه منطقه بی ثبات تر باشد فروش اسلحه کشورهای غربی بیشتر است، هرچه منطقه ناامن تر باشدبهانه حضور دولت های غربی بیشتر است، هرچه منطقه ناامن تر باشد زمینه رشد علمی و توسعه فرهنگی و اقتصادی کند تر است. به نظر شما غرب و آمریکا از این مسائل راضی نخواهند بود؟

ثانیا عربستان که امروز خیلی ها وی را حامی تروریست های تکفیری در منطقه می دانند، دست نشانده کدام کشور هستند؟ امروز کدام کشور هم پیمان امریکا در منطقه است؟ به نظر شما عربستانی که حتی تیم محافظان پادشاه و اطرافیان انها را آمریکایی ها بر عهده دارند، می توانند بدون چراغ سبز آمریکا بودجه در اختیار گروه های تندرو قرار دهند؟! و به تبع اگر بودجه ای هم نباشد ادامه فعالیت برای این گروه های پرهزینه که دارای سلاح های به روز هستند امکان پذیر نیست.

ثالثا این گروه داعش چرا هنوز سفارت خانه ای یا ساختمانی و حتی یک فرد آمریکایی و یا اروپایی را مورد حمله قرار نداده است؟ چرا تمام جنایات این تکفیری ها و گروه های تندرو در دنیای اسلام است و این مشکلات از مرزهای دنیای اسلام فراتر نمی رود؟

از طرف دیگر صداهایی که امروز به نام شیعه از برخی شبکه های ماهواره ای در آمریکا و انگلیس به گوش می رسد را چه کسانی تقویت می کنند؟ چطور است که شبکه های ماهواره ای ایران در کشورهای غربی قابل دسترسی نیست، اما آتش افروزان جنگ های مذهبی و آنها که با نام شیعه و با لباس روحانیت شیعه در آمریکا و انگلیس تیشه به ریشه تشیع می زنند، به راحتی فعالیت می کنند و از کشورهای مختلف استعداد یابی می شوند؟

وقتی همه اینها را کنار هم می گذاریم به وضوح دست پنهانی را می بینیم که در حال چیدن مهره های شطرنج است و در پس همه این مسائل کشوری است که دارد مسائل را هدایت می کند و با مهره های مختلفی که در دست دارد، مشغول بازی شطرنجی است که حاصل ان قتل و غارت و تجاوز و ناامنی در منطقه است.

کما اینکه مقام معظم رهبری در مرقد امام خمینی(ره) بیان داشتند:”در شناخت دشمنمان اشتباه کنیم؛ در شناخت دوستمان اشتباه کنیم؛ جبهه‌ى دشمن و دوست را با هم مخلوط کنیم، نفهمیم دشمن کیست؛ دوست کیست؛ یا در شناخت دشمن اصلى و فرعى اشتباه بکنیم، این هم خطر است. برادران عزیز، خواهران عزیز، عموم ملت ایران توجه داشته باشند که گاهى یکى با شما دشمنى میکند،……… امروز یک عده‌اى در بخشهاى مختلف دنیاى اسلام به‌نام گروه‌هاى تکفیرى و وهابى و سَلَفى، علیه ایران، علیه شیعه، علیه تشیع، دارند تلاش میکنند، کارهاى بدى میکنند، کارهاى زشتى میکنند؛ اما اینها دشمنهاى اصلى نیستند؛ این را همه بدانند. دشمنى میکنند، حماقت میکنند اما دشمن اصلى، آن کسى است که اینها را تحریک میکند، آن کسى است که پول در اختیارشان میگذارد، آن کسى است که وقتى انگیزه‌ى آنها اندکى ضعیف شد، با وسایل گوناگون آنها را انگیزه‌دار میکند؛ دشمن اصلى، آن کسى است که تخم شکاف و اختلاف را بین آن گروه نادان و جاهل، و ملت مظلوم ایران مى‌افشاند؛ اینها آن دست پنهانِ سرویس‌هاى امنیتى و اطلاعاتى است. لذا ما مکرر گفته‌ایم این گروه‌هاى بى‌عقلى را که به نام سَلَفى‌گرى، به نام تکفیر، به نام اسلام با نظام جمهورى اسلامى مقابله میکنند، دشمن اصلى نمیدانیم؛ ما شما را فریب‌خورده میدانیم؛ به اینها گفته‌ایم: لَئِن بَسَطتَ اِلَىَّ یَدَکَ لِتَقتُلَنى ما اَنا بِباسِطٍ یَدِىَ اِلَیکَ لِاَقتُلَکَ اِنّى اَخافُ اللهَ رَبَّ العَلَمین؛ (۸) تو اگر خطا میکنى، اشتباه میکنى، کمر به قتل برادر مسلمان خودت میبندى، ما تو [آدمِ] نادان و جاهل را کسى نمیدانیم که بایستى کمر به قتل او ببندیم؛ البته از خودمان دفاع میکنیم، هر کسى به ما حمله بکند، با مشت محکم ما مواجه خواهد شد، این طبیعى است؛ اما معتقدیم اینها دشمنان اصلى نیستند، فریب‌خورده هستند. دشمن اصلى آن دشمن پشت پرده است، آن دست نه‌چندان پنهانى است که از آستین سرویس‌هاى امنیتى بیرون مى‌آید و گریبان مسلمانان را میگیرد و آنها را به جان هم مى‌اندازد.

محسن جمشیدی

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *