استفاده نادرست ازماشینهای لباسشویی سبب بیماریهای پوستی می گردد

موارد نادرست در استفاده از لباسشویی باعث بیماری های پوستی ، قارچ و عفونت می گردد.
شاید تصور اینکه ماشین لباسشویی باعث بروز بیماری‌ های آلرژیک یا پوستی بشود، برای‌ شما هم دشوار باشد. اما حقیقت این است که برخی میکروبها و قارچ‌ هایی که در اثر استفاده نادرست از ماشین لباس‌شویی، درون آن تولید و تکثیر می‌شوند، قادرند سلامت ما را به خطر بیندازند. ایران ناز، این مطلب نگاهی دارد به خطاهای هشت‌گانه استفاده از ماشین لباسشویی که ممکن است هرکدام از ما مرتکب شویم و سلامت‌ خانواده را به دست‌ خودمان تهدید کنیم.
421184621422414315818402211512392378115
خطای اول : شستن لباس زیر با ماشین لباس‌شویی
به گفته دکتر چارلز جبرا، استاد میکروبیولوژی دانشگاه آریزونا، لباس‌های زیر یکی از اصلی‌ترین منابع انتشار میکروب در فضاهای بسته و مرطوب‌ هستند. به همین دلیل بهتر است که هنگام شستشو با سایر لباس‌ها، درون یک محفظه قرار نگیرند. از طرف دیگر، ممکن است آلودگی بیش از حد البسه دیگر به لباس زیر افراد سرایت کند و موجب تحریک پوستی یا حتی عفونت دستگاه تناسلی در آنها شود.
به عقیده دکتر جبرا، لباس‌های زیر باید با آب کاملا داغ و مواد شوینده شسته و برای خشک شدن زیر نور مستقیم آفتاب قرار گیرند. او همچنین برای پیشگیری از ماندگاری میکروب‌ها در ماشین‌ لباس‌شویی توصیه کرد که پس از هر سه یا چهار بار استفاده، یک دور آن را به صورت خالی از لباس و ریختن مواد ضدعفونی‌کننده، روشن کنید.
خطای دوم : شستن ملحفه‌ها با آب ولرم
خیلی‌ها برای حفظ رنگ و رو یا دیرتر کهنه شدن روتختی، روبالشی و ملحفه‌ها، آنها را با دور کند ماشین‌ لباس‌شویی و آب ولرم می‌شویند؛ در حالی که رابرت ویتز، میکروبیولوژیست، این کار را تنها یک آب‌تنی لذت‌بخش برای این‌گونه کالاها می‌داند و می‌گوید: “یکی از بهترین مناطق برای حفظ گرد و غبار و ایجاد آلرژی، روتختی‌ها و روبالشی‌ها هستند، بنابراین همه افراد باید حداقل هر دو هفته یک بار کلیه لوازم خواب‌شان را با آب کاملا داغ و با دور تند ماشین لباس‌شویی بشویند و برای جلوگیری از آلرژی‌زا شدن، آنها را درون خانه و به دور از گرد و غبار محیط بیرون از منزل خشک کنند.”
خطای سوم : حبس هوا در ماشین لباس‌شویی
کپک‌ها به ندرت در محیط‌های خشک تولید می‌شوند اما مناطق مرطوب، جولانگاه‌ تولید و تکثیر انواع کپک‌ها هستند. تماس کپک با لباس‌ها باعث بروز خارش چشم‌ها و خس‌خس سینه در افراد می‌شود. این علایم وقتی به صورت شدید‌تر و گسترده‌تر در فرد ظهور می‌کند که او به آسم یا‌ آلرژی هم مبتلا باشد. بنابراین برای جلوگیری از تولید و تکثیر کپک در ماشین‌ لباس‌شویی‌تان، پس از هر بار شستشوی لباس‌ها، درب آن را کاملا باز بگذارید تا هوا و بخار درون‌اش کاملا خارج شود و محیط خشکی درون ماشین به وجود بیاید.
رابرت ویتز، خشک کردن لاستیک دور در و حتی محفظه درونی ماشین به وسیله یک دستمال خشک را هم برای جلوگیری از حمله کپک‌ها موثر می‌داند. او حتی پا را از این حد فراتر گذاشته و می‌گوید: “برای اطمینان از نسل‌کشی کپک‌ها باید پس از هر بار استفاده، ماشین لباس‌شویی‌تان را با باد سرد سشوار خشک کنید!”
خطای چهارم : گذاشتن ماشین لباس‌شویی در یک فضای کوچک
کم نیستند افرادی که ماشین لباس‌شویی را درون رخت‌کن حمام، انباری یا حیاط خلوت سقف‌دار قرار می‌دهند و نمی‌دانند که با این کار چه خیانتی به خود و اعضای خانواده‌شان می‌کنند! ماشین لباس‌شویی باید در یک محیط باز مثل آشپزخانه قرار گیرد تا بتوان بعد از اتمام کار، قدری پنجره‌ را باز گذاشت تا هوا و بخار متصاعد شده از آن، محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها و کپک‌ها به وجود نیاورد.
قرار دادن ماشین لباس‌شویی در مکانی مثل حمام، باعث تکثیر قارچ‌ها و کپک‌ها و سرایت آنها به لباس‌های داخل حمام، پرده حمام و لوازمی مثل لیف می‌شود و عاقبت این سرایت چیزی نیست جز ابتلا به آلرژی و بیماری‌های پوستی! بنابراین سعی کنید که ماشین لباس‌شویی‌تان را در محیط‌های باز نگهداری کنید و اگر هم قادر به این کار نیستید، حداقل تا ساعاتی پس از اتمام کار شستشو، در حمام، انباری یا خیاط خلوت‌تان را باز بگذارید.
خطای پنجم : استفاده از شوینده‌های نامناسب
بعضی‌ها به خاطر اینکه پوست دست‌شان نسبت به بعضی شوینده‌ها حساس است، ترجیح می‌دهند لباس‌های‌شان را درون ماشین لباس‌شویی بریزند و این‌طوری از هر نوع شوینده‌ای که دوست داشتند استفاده کنند اما پژوهشگران دانشگاه واشنگتن می‌گویند اگر پوست دست شما نسبت به ماده شوینده خاصی حساسیت دارد، به هیچ‌وجه نباید از آن ماده درون ماشین لباس‌شویی‌تان استفاده کنید زیرا با این کار حساسیت پوستی را به کل بدن‌تان منتقل خواهید کرد.
آنها همچنین استفاده از شوینده‌ها و نرم‌کننده‌های معطر را برای شستن لباس کودکان، نوزادان و افراد مبتلا به آسم و آلرژی مناسب نمی‌دانند. به علاوه، پژوهشگران معتقدند که بهتر است لباس نوزادان هم مانند لباس‌های زیر، با دست و با مواد شوینده ملایم شسته شوند.
خطای ششم : رها کردن لباس‌های شسته شده برای مدتی طولانی
یکی دیگر از خطاهای نسبتا رایج و بیماری‌زا در مورد ماشین لباس‌شویی، رها کردن لباس‌های شسته‌شده به مدت طولانی درون آن است. در حالی که به عقیده دکتر جبرا، باقی ماندن لباس‌های خیس درون ماشین لباس‌شویی، بیشتر از ۳۰ دقیقه یعنی تولید کپک و باکتری‌های آلرژی‌زا. بنابراین به توصیه وی، تنها زمانی ماشین لباس‌شویی‌تان را روشن کنید که مطمئن باشید در خانه هستید و می‌توانید پس از پایان شستشو، بلافاصله لباس‌ها را از درون آن خارج کرده و پهن کنید.
خطای هفتم : پرکردن ماشین با لباس‌های کثیف از چند روز قبل
این خطا از آن دست اشتباه‌هایی است که اکثر خانم‌ها آن را مرتکب می‌شوند. خانم‌ها معمولا برای جلوی چشم نبودن لباس‌های کثیف، آنها را درون ماشین لباس‌شویی می‌ریزند تا زمانی که ماشین کاملا پر از لباس شد، آن را روشن کنند. غافل از اینکه عرق، رطوبت و آلودگی لباس‌ها می‌توانند زمینه‌ساز تولید انواع میکروب‌ها و رخنه کردن آنها درون لباس‌ها شوند. میکروب‌هایی که در محفظه‌های ریز لباس‌ها رخنه می‌کنند تا در فرصت مناسب شروع به فعالیت‌هایی کنند که موجب ناراحتی‌های پوستی در ما می‌شود.
خطای هشتم : شستن کفش و لباس‌های گلی
با ماشین لباس‌شویی اگر خسته و کوفته از مسافرت یا کوهنوردی برگشته‌اید و حال و حوصله شستن کفش و لباس گلی‌تان را ندارید، بهتر است به جای پرتاب کردن آنها درون ماشین لباس‌شویی، گوشه حیاط یا حمام قرارشان دهید تا خوب خستگی‌تان در برود. میکروب و آلودگی‌های پنهان شده در گل و لای ممکن است تا مدت‌ها درون ماشین‌لباس‌شویی باقی بماند و به سایر لباس‌های‌تان هم نفوذ کند، بنابراین بهتر است لباس‌هایی که گل و کثیفی از سر و کول‌شان بالا می‌رود را با دست بشویید.
گرد آورنده :رضا حمزه پور
تکنسین فنی خدمات سام سرویس و مدیر بخش خدمات شرکت سردآورد نکا

دیدگاه های این مطلب

33 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. جواد ابراهیمی در گفت:

    همکار گرامی آقای حمزه پور از مقاله شما فیض بردیم انشاالله موفق باشید.

  2. مقاله ی پر محتوایی بود از انتخاب و حسن توجه شما سپاسگزاریم
    عالی بود مهندس

  3. سبزعلی خوشی در گفت:

    به به به به
    متن خیلی زیبایی بود خسته نباشین
    مواردی خیلی کاربردی داشت

  4. خیلی بکارم اومد عالی بود

  5. قارنلی امدادنجات در گفت:

    عجب متنی بود افرین حاجی

  6. عالی بود آقای حمزه پور و منتظر مقالات بعدی شما هستیم.

  7. من از وقتی تن تاک خریدم میام نیوز نکا
    واقعا عالیه
    با تن تاک بهتر دیده شوید

  8. اميرعلي عبدالشاهي در گفت:

    اين مطالب حال و هواي اين سايت و عوض ميكنه .از اقي حمزه پور ممنون .ولي مواد شويينده هم تاثيير داره

  9. عبدالله معافی در گفت:

    احسن اقا رضا موفق باشید انشاالله

  10. داود زائراومالی در گفت:

    با تشکر از اقای حمزه پور از بایت این مقاله زیبا و تبریک بابت تشکیل تیم فوتبال لوازم خانگی حمزه پور انشاالله جام رمضان امسال قهرمان میاندرود شوید

  11. مهدی شیخی فروشنده در گفت:

    با سلام و احترام خدمت اقای حمزه پور ایده های شما رو قبول دارم اگر این مطالب چاپ شده هنگام نصب لباسشویی تحویل خریداران دهید خیلی عالی میشه قبولت داریم

  12. دوستانی که به به چه چه میکنند انشالله پشت سر ایشون هم همین حرفا رو بزنن. من ایشون رو قبول ندارم چون کارشون رو دیدم و میشناسمشون ضمنً آقی یدالهی سعی کن نظرات همه رو بزاری

  13. مهندس کلانی در گفت:

    باسلام و خسته نباشیدخدمت آقای حمزه پور.ازنظراتشون خیلی بهره بردیم.درضمن اهالی بهشهر آقای حمزه پور را می شناسند و کارایشان را بسیارتایید می کنند.

  14. مهندس کلانی در گفت:

    عالی بود مثل کارتون.در ضمن اهالی بهشهر شمارو میشناسن وکارتونو خیلی قبول دارن.

  15. ممنون از اطلاعاتتون.بالاخره یکی تونکاپیدا شد که ۴تااطلاعات به ما بده بعضی ها انقد انتقاد کنند که ایشون هم دست از کار بکشند و برن.

  16. اینا همش تبلیغاته این اطلاعاتو همه دارن یچیز سادست ضمناکسی کارش درست باشه با انتقاد از میدون بیرون نمیره. بقول معروف هنوز گذر پوست به دباغ خونه نیفتاده

  17. اقای حمزه پور یه پا دکتره اینهایی که انتقاد میکنند رقیب هستند اقا رضا به دل نگیر و اینم بگم تو قلعه سر یه دونه ای

  18. محمد باقر رضایی سارمی در گفت:

    مطالب کارشناسی بود زنده باشی

  19. ایول داری داش رضا کارت درسته

    • مصطفی احمدی چلمردی در گفت:

      با تشکر از اقای یداللهی از بابت انتشار این مطلب در نمایندگی های خدمات لوازم خانگی مانند حمزه پور خوش قول خوش اخلاق با انصاف و پاک خیلی کم پیدا میشود انشاالله خداوند متعال توفیق روز افزون به ایشان عنایت بفرماید

  20. هاشم دوستعلی در گفت:

    با تایید کامنت اقای احمدی می خواستم عرض کنم اقای حمزه پور نیاز به تبلیغات نداره همین جوریش هم نمیرسه ما برادران دوستعلی اولین نمایندگی خدمات در شهرستان نکااز ایشان بابت این مقاله تشکر میکنیم

  21. فروشگاه میاندرود نادری در گفت:

    لازم دانستم در این سایت تشکر ویژه ای از جناب اقای حمزه پور نمایم اقا رضا همیشه چه در زمینه فروش و خدمات راهنمای ما بودی روستای تجن لته و شهرستان میاندرود به شما افتخار میکند
    اسماعیل نادری

  22. احسان حسن نژآد اومالی در گفت:

    سلام اقای حمزه پور-با همه ی مشغله کاری مقاله ای به این پر محتوایی نوشتی بنده به نمایندگی از بچه های اومال ولیجی و بریجان به شما خدا قوت و دست مریزادمی گویم واین را بدان ادم های معروف همیشه انتقاد می شوند دمت گرم اقا حمزه پور

  23. جناب اقای نادری بزرگوار مادر اقای حمزه پور اهل هزارجریب نکاست و شهرستان نکا هم به این تکنسین متعهد افتخار میکند

  24. مقاله بد نبود یه خورده سنگین ولی موارد مشخصه کارشناسی شده بود دو سال پیش برای گارانتی خدمت اقای حمزه پور رسبدم خوش برخورد و با اطلاعاته موفقیت پشتیبان راهتان

  25. مهدی پوررضایی در گفت:

    مقاله بسیار خوبی بود
    منتظر مقاله های جالب شما هستیم

  26. این همه کامنت ؟ اوباما اینقدر کامنت نداره

  27. آقای یدالهی سلام . تبلیغات چند ؟

  28. معلومه به همه فامیلاش سفارش کرد تعریف و تمجید کنند.هرچی دوست و اشنا بود به به و احسن گفتن وگرنه همه میدونن که کارشون اصلا خوب نیست.فقط ادای کارشناسارو در میاره.بیچاره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *