نکا و شهرسازی اسلامی/ محمدجواد مبینی

یکی از چالش¬های اصلی جامعه امروز مردم ایران و شهروندانش فضای زندگی اوست. فضا به معنی محیطی که همه چیز را در برگرفته و زندگی به معنای طول عمر انسان از ابتدای حیات انسانی تا ممات جسمانی از بسترهای گوناگونی متاثر است ، از جمله عوامل اثرگذار بر فضای زندگی انسان¬ها، بستر حیات او یا به بیان دیگر نظام شهرسازی است…
نظام شهرسازی است که به لحاظ ظرفی فضای زندگی انسان¬ها را تعریف و به آن¬ شکل می¬دهد…. نظام شهرسازی که می¬تواند از مجموعه¬های کوچک چند خانواری تا کلان¬شهرهای بزرگ را شامل شود. این نظام در وضعیت موجود خود با چالش¬های فراوانی روبروست، پاسخگویی به این چالش¬ها نظام حاکمیتی و به تبع آن زیر مجموعه¬های آن اعم از نهادهای متولی دولتی، بخش خصوصی، جوامع علمی و پژوهشی، اندیشمندان وصاحبنظران و… را ناگزیر به چاره-اندیشی¬های مدیریتی، اجرایی و ارائه نظریات گوناگون نموده¬است. از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ٔ نظر به خواست مردم ایران و رهبر کبیر انقلاب ٔ نهادها و گروه¬ها در اندیشه پیاده¬سازی الگوهای ایرانی اسلامی در نظام شهرسازی¬اند و این تلاش کماکان ادامه دارد ٔ البته در دهه ۸۰ و در اوایل دهه ۹۰ کم رنگ تر و کم رونق تر شده است… نوشته حاضر در پی پاسخ به این ضرورت که برای انطباق نظام شهرسازی با مبانی اسلام چه باید کرد؟ و آیا شهر سازی اسلامی در شهر خودمان یعنی شهر نکا رعایت میشود؟
به نظر می¬رسد برای پاسخ به این ضرورت هدف کلی نوشته حاضر عبارتست از: چاره اندیشی برای ارائه نظریه شهرسازی اسلامی بعنوان پشتوانه همه¬جانبه و اثرگذار در راستای تمامی جهت¬گیری¬های شهرسازی، دستیابی به این هدف راه را فراروی نظریه¬ای هموار می¬کند که تحقق آن بازتعریف مجددی از نقش تمامی دست¬اندرکاران صورت می¬¬دهد. اندیشمندان، مهندسان شهرسازی و مراکز پژوهشی محور مطالعات خود را بر مبنای نیازهای آن تنظیم می¬کنند، مراکز آموزشی((شهرداری و نظام مهندسی ساختمان)) شهرسازانی را تربیت می¬کنند که توانایی علمی و عملی متناسب با شهرسازی اسلامی داشته باشند و حرفه شهرسازی نیز اعم از حاکمیت و بخش خصوصی فضایی را برای زندگی محیا می-کند که بر مبنای اصول شهرسازی اسلامی بنا شده¬باشد.
روش شناسی
لفظ شهر اسلامی لفظیست که در آثار و نوشته¬های فلاسفه و حکما قبل از ایران مدرن نیست اما در دهه¬های گذشته متفکران بدان اندیشیده و به تبع آن صحبت از شهرسازی اسلامی نیز همین وضعیت را دارد….ـ برخی شهر اسلامی را شهر حکومتهایی که در آنها احکام اسلامی جاریست می¬دانندـ دسته دیگر شهر اسلامی را شهری می¬دانند که در فرهنگ اسلامی ساخته شده¬است ـ عده¬ای شهری که جامعه اسلامی و حکومت حقه در آن وجود دارد را مقدمه شهر اسلامی می-دانند و جز حکومت معصوم که چند سالی بیشتر نبود هیچ شهری را شهر اسلامی نمی¬دانند. در پس این تعاریف، پژوهش-هایی که در زمینه شهر اسلامی صورت گرفته¬است، جهت¬گیری¬های متفاوتی دارد. مستشرقین و برخی نظریه¬پردازان داخلی با این تصور که شهرهای تاریخی اسلامی بدست متفکران اسلامی طراحی و بنا گردیده¬است در پی بررسی بناها و بافت¬¬ها جهت استخراج اصول معماری و شهرسازی اسلامی¬اند ـ دسته دیگر که بیشتر صاحبنظران موخر بحساب می¬آیند ـ ضمن اینکه از محتوای سخنشان اینگونه استنباط می¬شود که شهرهای تاریخی را بعنوان شهراسلامی قبول کرده¬اند اما در پی ارائه نظریه¬ای برای شهر اسلامی در زمان حال هستند ـ در کل دو رویکرد تاریخی و فلسفی در انجام تحقیقات معماری و شهرسازی اسلامی وجود دارد.براساس رویکرد تاریخی، نظریه آن چیزهایی است که مردم درباره موضوع گفته یا نوشته¬اند. از این دیدگاه، روش مناسب برای تدوین مبانی نظری عبارتست از گردآوری و بررسی متون تاریخی، تفسیر بیانات مختلف، سنجش ارزش نسبی بیانات اظهار شده و در نهایت استخراج نتایج جهت تدوین نظریه. در نتیجه این روش نظریه معماری و شهرسازی ازنوشته¬ها و ویژگی¬های بناهای تاریخی(بعنوان مثال معیارها و تناسبات ساختمانی آن¬ها) اخذ می¬شود. رویکرد فلسفی براساس ملاحظات فلسفی و زیبایی شناختی تعریف می¬گردد. از این دیدگاه روش مناسب برای تدوین نظریه معماری و شهرسازی عبارتست از انجام دادن یک رشته بحث عقلی در هر ساختار خاص نظری و تنظیم و تدوین سلسله مراتبی از مفاهیم برای درک موضوع. به نظر می¬رسد برای تعریف نظریه شهرسازی هر دو رویکرد فوق لازم و ملزوم یکدیگرند. البته آسیب هایی نیز بر هرکدام مترتب است.
Eye Color Studio9
اما در مورد شهرستان نکا که یک سبقه تاریخی و فرهنگی و مذهبی دارد تا چند سال گذشته نظام شهرسازی اسلامی رعایت میشد ٔ ولی متاسفانه در سالهای اخیر با توجه به تقلید شهروندان از شرق و غرب شهرسازی اسلامی نه تنها رعایت نشده بلکه به فراموشی سپرده شده و حتی به روستاها هم رسوخ پیدا کرده است.
در اینجا باید ذکر نمود که تمام تقصیرها را نمی توان بر دوش شهروندان و کار فرمایان انداخت ٔ مسئولین امور ساخت و ساز شهری به ویژه شهرداری و نظام مهندسی ساختمان هم در به فراموشی سپردن شهرسازی اسلامی بی تقصیر نیستند…..
و در پایان مسئولین ساخت و ساز شهری باید بدانند که شهرسازی اسلامی میتواند به عنوان مرجع و لجند و پشتوانه شهرسازی نوین مورد توجه قرار گیرد ٔ آنهم در شهری که از دیرباز جزیی از دیار علویان بوده و در برخی محافل به قم مازندران مشهور میباشد…

((محمد جواد مبینی سوچلمایی))
کارشناس عمران

دیدگاه های این مطلب

2 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. رضا حمزه پور در گفت:

    با تشکر از جناب اقای مبینی که به نکات مهم شهری اشاره کردند
    مهندس مبینی موفقیت را در ادامه راه برایتان ارزومندیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *