اینجاکفتمان است، از گفتمان خبری نیست

من یک خبرنگارهستم ،عرض ارادتم راهرازچند یک بار به مردم و مدیران پر تلاش شهرم اعلام میدارم .دست بوس همه آنهایی هستم که چند وقتی از محبت شان مرا شرمسار خود می نمایند خدا وکیلی با نفس هایتان من زنده ام از اینکه چند روزی نیستم و یا مشکلی برای این پایگاه پیش می آید خیلی ها نگران من می شوند ،بااخباردست و پا شکسته مان عادت کرده اند خودم نیز همین حس و دارم که هرازچند گاهی ،نگاهی به پیغام هایتان بی اندازم و زیبا ترین واژه ها نوشتار شماست هر روز بیش از یکصد پیعام و بیش از شش هزار نفر بینده نگاهشان سرشاراز محبت است گرچه عده ایی انگشت شمار نقدی بر این پایگاه خبری دارند که امیدوارم بتونم روزی از شرمندگی آنها هم درایم .بگونه ایی به کامنت های شما عادت کرده ام استراحت و غذا خوردن خودم از یادم میرود تا نبینمشان خواب و غذا محال است ،وقتی هم کامنتی نباشه احساس تنهایی میکنم اما نمی دانم چرا بعضی ها هنوز در خودشان روحیه انتقاد را نمپذیرند و یا انتقاد پذیر نیستند همیشه بدنبال تعریف و تمجید و یا به به چه چه هستند ،این موضوع خاص مدیران شهرمان نیست در اکثر شهر ها بعنوان عادتی نادرست در آمده است و حتی در بین مردم عادی هم همین گونه است . درجلسات بجای گفتمان از کفتمان بیشتر سود مبرند .
این در حالیست که در آموزه های دینی ما، به مقوله نقد و نقدپذیری، اهمیت فراوان داده شده است. واژه های؛ نصیحت، تذکر، موعظه، استماع قول، اتّباع احسن، تواصی به حق، دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر، هر یک به گونه ای، اهمیت و جایگاه نقد و نقدپذیری را بیان می کنند.
همچنین،اهمیت و ضرورت انتقاد و انتقادپذیری سبب می شوند که آدمی همواره خود را در دید نقد دیگران بگذارد و هیچ گاه کارکرد خویش را از آن بی نیاز نداند. جامعه بدون نقد، جامعه بدون پرسش و جامعه مرده و بی روح است كه دچار يكنواختی گرديده و پيشرفت های زيادی حاصل نمِی گردد.جهت داشتن جامعه ای سالم بانشاط و شـاداب، شهروندان آگاه و مسئول، دولتمردان متواضع و پاسخگو، بايستی فرهنگ نقد و نقادی را رواج داد. تلخی نخستین نقد و انتقاد، با دستآوردهای شیرین آن از میان می رود. اشتباه و گناه در گفتار و رفتار غير معصوم راه پيدا می كند، بنابراين انتقادگری و انتقادپذيری از نیازهای یک مومن براي اصلاح گفتار و رفتار در راه تقرب به خدای متعال است. ارزش انتقاد سازنده و نصیحت مشفقانه به حدی است که امام علی(ع) آن را از جمله حقوق حاکم اسلامی بر مردم می داند.
نقد و انتقاد صحیح، از آن روی مورد تاکید است که اگر شاخص ترین ویژگی انسان را “اندیشیدن” او بدانیم، بی گمان کار سازترین و تعیین کننده ترین عامل در تولید، شکوفایی و گسترش این ویژگی، ارزیابی و نقد و بررسی است.
امام سجاد(ع) در حدیثی زیان بی توجهی به انتقاد سازنده را این گونه گوشزد می کند:
“چه بسا اشخاصی که از بس خوبی شان را گفتند و مدح شان نمودند، فریب خوردند [و فاسد شدند] و چه بسا افرادی که چون از عیب شان چشم پوشی شد [و مورد انتقاد قرار نگرفتند]، مغرور شدند.” حال با این اوصاف راهبرد مناسب برای در مقابل با افرادی که نقد پذیر نیستند چیست آیا روش زور با داس و تبر به نتیجه میرساند من به اینها غالبا میگویم که (وشونه دوش کال تور دره ) آیا شایسته است که نیمه های شب وقتی دست شان ازهمه جا کوتا شد،خبرنگارشهرشان را که به کنایه اشارتی کوتا به حرکت نا مناسب بعضی از مدیران شهر داشته ،را تهدید به زندان ویا بازداشت نمایند؟ و اورا با مفسدان اقتصادی همسفره بنامند ؟ویاباایجادفضای نامناسب و انگ اینگه خبرنگارحاضر شد خبر قندان در شورای اسلامی شهر را حذف نمایند منتهی در قبال دریافت مبلغی وجه نقد!
براستی آیا درعصری که گفتمان چاره ساز است کفتمان جایگاهی دارد ؟ چگونه فضای اعتماد همدلی و توجه به نیازهای شهروندان در این مقوله گنجانده خواهد شد ؟
درپاپان به یک جمله معروف بسنده می کنم که تاخدا بنده نوازاست به خلقش چه نیاز
می کشم ناز یکی تا به همه ناز کنم من خدا را دارم و بس

دیدگاه های این مطلب

13 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. درود بر تو ای مرد همیشه صاف و پاک نیت
    درود بر تو ای مرد صادق و دل پاک
    واقعا بعضی از مسئولان ما نه تنها واقعیت را نمیخواهند قبول کنند بلکه با دروغ می خواهند خود را در جایگاهی که اصلا شایسته آنها نیست قرار دهند… من به شخصه کاملا به حرفهایتان اطمینان دارم و معتقدم که جز راستی و صداقت چیز دیگری برای نوشتن نداشتی و نداری و نخواهی داشت ولی چه حیف که بعضی ها از صداقت و آشکارسازی خوششان نمی آید و به نظرم دلیل پیشرفت نکردنمان فقط و فقط و فقط بخاطر پنهان کاری بعضی از انسان هاست
    آقای یداللهی ای کاش فقط چند نفر از مسئولانمان عین شما بودند فقط چند نفر و باز هم ای کاش…

  2. حسینعلی علی نژاد در گفت:

    ” نقد” !!!کلمه ای که این روزها به ندرت مورد قبول واقع می شود و بسیاری از آدم های این دیار همیشه سعی می کنند در مقابل این سه حرف قرار نگیرند.باید گفت ، عزیران ! این مردم همان مردمی هستند که شما با نظرشان به اینجا رسیده اید، پس چگونه است که دیگر نظر این مردم برایتان مهم نیست؟ چه شده که حالا به نظر شما این مردم غیرکارشناسانه سخن می رانند و کارها و اقدامات تخصصی را تنها شما انجام می دهید؟

    و نکته دیگر اینکه باید دانست مردم و رسانه ها در بسیاری از شرایط با یکدیگر هم سو و هم رای هستند و اگر رسانه ای نقدی را بر شما وارد کرده ، بدون شک این صحبت و درخواست مردم بوده، چراکه امروز رسانه ها زبان گویای مردم و پل ارتباطی میان شما و جامعه هستند.

    یقینا توجه به نقد سازنده ی رسانه ها ، توجه به مردم و آرا آنان است و از شما و اطرافیانتان انتظار می رود واکنش های عجولانه نسبت به نقد سازنده رسانه ها و مردم را کنار گذاشته و بدانید این نقدها و صحبت ها از سر دلسوزی و با هدف پیشرفت است.

    امروز بجای آنکه از ظرفیت رسانه های محلی برای آشنایی با مشکلات و خواسته های مردمی استفاده شود، متاسفانه ظاهرااین فضا برای شما بدون استفاده مانده و به جای دیدن نظرات مردم وتامل در آن ، همچنان بر طبل نقد ناپذیری و بی حوصلگی می کوبید.

    پذیرش نقدهای سازنده مردم و رسانه هابدون شک همگان را به سوی پیشرفت سوق می دهد ،پس بیایید صدای رسای مردم فهیم این شهرستان راخاموش نکنید و هرگونه صحبت دلسوزانه ای را با غرض و کینه شخصی و جبهه گیری های نابجا پاسخ ندهید.
    به امید روزی که آستانه تحمل مسئولین ما بالا رود و انتقاد را به مثابه تخریب ، تضعیف و … ندانند.

  3. سلام
    در این سایت کار جالبی که صورت می گیرد آزادی بیان با رعایت خطوط قرمزه که بسیار خوبه… آقای یدالهی شما در کارتون موفق بودید، هستید و خواهی بود. به امید روزی که انتقاد ها فقط سازنده باشند.

  4. محمد مهدی قلیان در گفت:

    خسته نباشی وبت بسیار خوبه و جای تقدیر داره آزادی بیان هم داره نقد پذیریت هم خوبه به امید فردایی بهتر

  5. متاسفانه بیماری عدم نفدپذیری مانند یک ویروس و بیماری لاعلاج به بدنه مسئولین کشور نفوذ کرده و درمان آنهم بسیار مشکل است و چاره ای نیست جز صبر و تحمل . نیوز نکا و مدیر محترم آنهم باید این سختی ها را تحمل نمایند .

  6. امیر حسین سلطانی گلوردی در گفت:

    تقدیروتشکردارم ازاین شخصیت توانمندکه برای بالا بردن آگاهی مردم چنین سایت کامل رامدیریت می کند.آرزوی موفقیت دارم

  7. درود بر شما
    در کشور ما هنوز فرهنگ نقد بصورت مخالفت اسنباط میگردد
    کسی که یک موضوع را نقد می کند باید به جنبه های مثبت و منفی آن توجه کند و با تجزیه و تحلیل بعد منفی یک راه حل منطقی ارائه دهد انهم در شرایطی که عملکرد منفی نسبتا مشهود و قابل لمس باشد نه در موارد خیلی جزئی.
    متاسفانه در همین سایت بعضی ها مخالفت و ضدیت شان را در قالب نقد مطرح می کنند که این نتیجه اش بیشتر تخریب است تا آبادی و اصلاح.
    آقای یدالهی در بیشتر مواردمیدان نقد را برای کاربران فراهم نمودند اما متاسفانه در بعضی موارد ، ناملایمات این دوستان گرامی باعث نوسعه و مرتفع شدن مشکلات امورات مطرح شده نگردیده است
    اگر عزیزی قصد اصلاح امور در هر مساله ای را دارد باید یک راه حل درست ارائه دهد.
    من از مسئولین محترم خواهشمندم در برابر نقد دلسوزانه موضع خصمانه نگیرند شاید در همین نقدها ، گره یک مشکل حل شود
    اگر کسی به ناحق در جایگاه خدمت رسانی به جامعه قرار گرفته و توانایی این خدمت را ندارد ، بداند روزی خداوند سبحان جایگاهش را سست و متزلزل می کند و او را از عرش به زیر فرش می رساند حتی اگر آقای یدالهی موافق باشد یا نباشد
    پس در کم کاری خودتان دنبال شریک جرم نگردیدید از نخست وزیر کره یاد بگیرید که با غرق شدن کشتی و سرنشیناش به ما چی آموخت ؟
    وقتی شعار ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت در حد یک شعار روی دیوار نوشته می شود پس باید برای حفظ قدرت دست به هر کاری بزنند حتی حذف تهدید رسانه ای .
    موفق باشید آقای یدالهی ، بدان در راه مستقیم خدا با شماست

  8. محمد جواد مبینی در گفت:

    اقای یداللهی.
    شما در وظیفه خطیر و سنگین اطلاع رسانی نمره ۲۰ راراز اکثریت مردم نکا دریافت نمودید.
    ته خسته تن ره بلاره

  9. میرزاعلی درخشانی از محله امام رضا(ع) در گفت:

    برادرارجمندم سلام خسته نباشید خداقوت. نگران نباشید حرفه خبرنگاری همینه بایدباهرنظرودیدگاه افراد تامل وتحمل کرد واین رمزورازموفقیت خواهدبود.صبرپیشه کنیدچون خداباصابرین است.
    موفق باشیدخدانگهدارت

  10. کوروش محمدیان آکردی در گفت:

    امیدوارم بازهم پرتلاش ادامه بدید.همیشه در خط مقدم قرار گرفتن باعث جراحت میشه.اما تا به خط مفدم نری هیج گشایشی حاصل نمیشه.
    پاینده باشی.

  11. اقای یداللهی لطفا خبر های نکا را جدی بگیرید اون مردی که به علت کمک به مردم دیروز ۱۳۹۳/۳/۱۴ان را برق گرفت و فوتح کرد بنویسید.

  12. خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *