کمر بند ایمنی /محسن جمشیدی

یکی از موارد و مصادیقی را که راهنمایی و رانندگی بابت آن مردم را جریمه می کند، مسئله کمربند ایمنی است. بستن کمربند ایمنی که روزی امری خلاف عرف و برای مردم خنده دار بود امروز به یک فرهنگ نبدیل شده است و دیگر مردم به بستن آن عادت کرده و آن را یک امر پسندیده می دانند.

در این مدت هم راهنمایی و رانندگی به دنبال این است که تا این فرهنگ را برای سرنشینان عقب ماشین نیز نهادینه کرده و دیگر کسی بدون کمربند ایمنی در وسیله نقلیه ننشیند، که حقا و انصافا کار درست و قابل تقدیر و در خور توجه است.

اما……

اما مشکل و سوال من این است که چرا اینگونه قوانین خوب و سخت گیرانه پرای سرنشینان وسایل نقلیه شخصی اعمال می شود و نسبت به سرنشینان وسائل عمومی، بالاخص اتوبوس های درون شهری این سخت گیری ها اعمال نشده و اصلا هیچ تذکری هم داده نمی شود.

دوستانی که در شهرهایی زندگی می کنند که در آن شهرها اتوبوس های درون شهری در حال نقل و انتقال مردم از گوشه ای از شهر به بخش دیگر شهر هستند می دانند که این اتوبوس ها اصلا چیزی به نام کمربند ایمنی ندارند و از آن بدتر عمده مردم در راهروها و فضاهای خالی این اتوبوس ها می ایستند و این کار را بدتر و خطرناک تر می کند.

نمونه عینی و بارز این مشکل و مسئله را چند وقت پیش در تهران مشاهده کردیم که به خاطر سرعت بالای اتوبوس شهری و واژگونی آن تعدادی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند و تعدادی دیگر نیز مجروح و روانه بیمارستان شدند.

از همین روی به نظر می رسد عدم اعمال قانون صحیح و عدم نظارت بر بخش اتوبوسرانی کشور مصداقی باشد بر بی عدالتی و عدم توجه به قشر وسیعی از جامعه که یا بدلیل بضاعت کم مالی از وسایل نقلیه استفاده می کنند و یا به دلیل همراهی با دولت، ماشین های شخصی خود را از منزل بیرون نیاورده و با وسایل نقلیه عمومی تردد می کنند.

امید است مسئولان و دست اندرکاران طرحی برای ساماندهی این مسئله بریزند و جان مردم را چه در اتوبوس های واحد بین شهری و چه در وسایل شخصی به یک اندازه محترم بدانند و با اعمال قوانین سخت گیرانه تر و امنیت بخش تر و با نظارت بیشتر بر وسایل عمومی مردم را در استفاده هرچه بهتر و بیشتر از این وسایل ترغیب نمایند.

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام جی شد از سیاست زدی بیرون تو کار کمربند افتادی فدائی داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *