تغییر کاربری یا حفظ اراضی؟!!؟

حفظ کاربری زمین های کشاورزی و باغی ضامن تامین امنیت غذایی می شود.
اهمیت مقوله و حراست از اراضی کشاورزی به عنوان سرمایه بی بدیل ملی و بستر تولیدات کشاورزی در تامین نیازهای غذایی کشور بر کسی پوشیده نیست استمرار تولید در عرصه های کشاورزی به عنوان ادامه حیات بخش کشاورزی و حفظ بنیان های زیست محیطی خواهد بود.
از طرفی روند بی رویه تغییر و تخریب و تفکیک عرصه های کشاورزی و باغی کشور در قطب های کشاورزی و حاشیه کلان شهرها داشته که این امر زنگ خطری است برای مسئولان تا با چاره اندیشی به موقع واتخاذ تدابیرو تمهیدات لازم با توقف روند موجود زمینه توسعه پایدار بخش کشاورزی را فراهم نمایند.
زمین به عنوان بستر حیات و جایگاه رشد گیاهان موهبتی الهی است که به دست بشر سپرده شد تا از آن به نحو موثری و شایسته ای استفاده کند بدون شک استفاده نامناسب یا عدم حفاظت از این امانت موجب آسیب های جدی و جبران ناپذیری در زمین خواهد شد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نکا در این زمینه درگفتگوبا خبرنگار نیوزنکا با بیان اینکه هر گونه اقدام فیزیکی در زمین های کشاورزی و باغی که مانع از بهره برداری و استمرار فعالیت های کشاورزی شود کاربری غیرمجاز تلقی می شود گفت: تغییر کاربری زمین های کشاورزی موجب کاهش ۷ تا ۸ تن از محصولات کشاورزی می شود.
حسن سلیمی افزود: تغییر کاربری زمین های زراعی سبب تخریب سیستم های زهکشی زراعی و رژیم آب و خاک و همچنین موجب بیکاری نیروی فعال کشاورزی بر اثر تغییر کاربری زمین های کشاورزی می شود.
وی تصریح کرد: مرگ تدریجی کشاورزی و تهدید امنیت غذایی،کاهش تولید محصولات کشاورزی و درآمد کشاورزان،گسترش بیابان ها و تخریب محیط زیست، افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها از دیگر آسیب های تغییر کاربری زمین های کشارزی می باشد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نکا اظهار داشت:به منظور حفظ کاربری زمین های کشاورزی و باغ ها و تداوم و بهره وری آنها،تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغ ها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک ها جز در موارد ضروری ممنوع است.

86782_287 (1)

80806270-4828977

80870304-5051579
سلیمی با بیان اینکه تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغ ها برای سکونت شخصی صاحبان زمین نیاز به اخذ مجوز از کمیسیون مربوطه دارد افزود:هر گونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه ، ریختن زباله و ضایعات و سایر اقداماتی که به تشخیص سازمان جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب شود چنان چه بدون مجوز و غیرمجاز صورت گیرد جرم محسوب می شود و ماموران جهاد کشاورزی مکلفند نسبت به توفیق عملیات اقدام کنند.

وی تصریح کرد: جریمه تغییر کاربری غیر مجاز زمین های کشاورزی و باغ ها تا ۳ برابر بهای زمین یا کاربری جدید است.

و مجازات کسی که زمین های کشاورزی و باغ ها را تغییر کاربری غیر مجاز دهد عبارت است از جریمه ، تخریب بنا و در صورت تکرار، حبس از یک تا ۶ ماه می باشد.
به گفته وی استقرار کانکس،آلاچیق و ایجاد سکونت گاه های موقت در زمین های کشاورزی و باغ ها بدون مجوز لازم ،تغییر کاربری غیرمجاز تلقی می شود.
کشاورزان ما باید بدانند تغییر کاربری موجب وابستگی به بیگانگان و کاهش تولید ، کاهش درآمد، و در نتیجه افزایش مهاجرت روستاییان به شهر می شود.
و بیشتر بدانیم ۲۰۰-۳۰۰ سال زمان لازم است تا یک سانتیمتر خاک کشاورزی به وجود آید.

دیدگاه های این مطلب

4 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. ایشان به جای سخن رانی سری به روستاهای تحت مدیریتش بزند زمین های تسطیح اراضی را دارند به معادن شن وماسه تبدیل می کنند

  2. برداشت شن وماسه در زمین های تسطیح اراضی تغییر کاریری نیست

  3. بسیار جالبه اخیراً برای اجرای حکم تخریب، همکاران ایشان به متخلفین ساخت وساز غیرمجاز میگویند سه چهار متر دیوار درست کن ما با لودر خراب کنیم و عکس بگیریم و گزارش بدیم
    آقای رئیس خوابی!!!!
    کمتر از ۲۰سال دیگر جنگ جنگ غذا و آب هست

  4. این اقا سخنرانی زیبایی میکنه خبر نداره تموم دشت نکا بدون گرفتن کاربری ساخت وساز انجام میدن .یه نفر بیدارش کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *