درخشش مخترع نكايي در جشنواره بنيان ملي نخبگان كشور

طرح مخترع نكايي درجشنواره بنيان ملي نخبگان كشور به عنوان طرح برگزيده انتخاب شد.
مجيد عشوري مخترع نكايي در گفتگو با خبرنگار نيوز نكا گفت:۴ اختراع وي در جشنواره بنيان ملي نخبگان به عنوان طرح هاي برگزيده انتخاب و حائز اعتبار پژوهشي و نوآوري شده است.
وي افزود:اختراع وي با محوريت پمپ مينياتوري جهت كاربردهاي ريزسيالي، درجشنواره نوآوري و شكوفايي كوير كه در اواخراسفند ۹۲ برگزار شد از سوي هيأت داوران به عنوان طرح برتر گروه مکانيک انتخاب شد.
به گفته وي هدف ازبرگزاري جشنواره‌هاي نوآوري وشکوفايي در کشور،نمايش آخرين دستاوردهاي مخترعين و همچنين ايجاد بسترتعامل براي آن‌ها درجهت ارتقاء وبهبود کيفي اختراعات و از ديگر سوتعامل باسرمايه‌گذاران در جهت کاربردي شدن طرح‌ها برحسب نياز جامعه و تجاري‌سازي اختراعات بوده است.
از ديگر افتخارات اين مخترع نكايي كسب مدال نقره دردوازدهمين دوره المپياد دانشجويي کشور در رشته مهندسي مکانيک سال ۸۶، كسب رتبه چهارم کنکورکارشناسي ارشد مهندسي مکانيک در گرايشهاي تبديل انرژي وطراحي کاربردي سال ۸۶،كسب رتبه پنجم کنکورکارشناسي ارشد مهندسي هوا فضا سال ۸۶ مي باشد.
احتراما دقت بفرمایید که رویکرد جشنواره های نوآوری و شکوفایی بر تسریع روند تجاری سازی و استفاده از ظرفیت تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و لذا اصولاً ملاکهای تجاری سازی بیشتر مد نظر داوری قرار دارند و همچنین اختراعات تایید شده با شرکت در بخش تجاری سازی می توانند از این ظرفیت بهره مند شوند.
جهت ارزیابی یک اختراع ثبت شده، مخترع بدون پرداخت هزینه ای جهت حضور، اسکان و … در جشنواره های منطقه ای اختراعات به رقابت میپردازد. مبنای امتیازدهی و ارزیابی اختراعات عمدتاً بر اساس قابلیت تجاری سازی اختراع است اما بطور کلی امتیاز هر اختراع از سه جنبه نوآوری، قابلیت کاربرد و صنعتی شدن، و ارزش اقتصادی ارزیابی می گردد.
توضیحاتی از ریاست اسبق بنیاد ملی نخبگان: “جشنواره نوآوری و شکوفایی در راستای سند راهبردی کشور در امور نخبگان برگزار می شود که برنامه توسعه استعداد ملی در کشور را دنبال می کند. اگر بخواهیم کشورمان دارای اقتصاد مبتنی بر تولید و سرمایه و پیشرو در خلاقیت و نوآوری باشد و بخواهد به سمت اقتصاد استعداد محور حرکت کند لازمه آن این است که به استعدادهای خلاق و نوآور توجه شود و دراین راستا نباید به استعدادهای علمی دانشگاهی اکتفا کرد و میبایست به مقوله اختراع و نوآوری که تجلی خلاقیت و ابداع است، بیشتر بها داده شود. در گذشته به مقوله اختراع در این حد که در نهادی به نام اداره مالکیت های صنعتی اختراعات ثبت شود توجه می شد اما نهاد و برنامه ای که بتواند مسیر اختراعات را به سمت تجاری سازی و دستاورد هدایت کند در کشور سابقه نداشته است اما از زمان تشکیل بنیاد ملی نخبگان در سال ۸۵ توجه به مخترعان به عنوان استعداد برتر بر اساس اساسنامه بنیاد مورد تاکید قرار گرفت. اختراعات با کسب شرایط داشتن پایه علمی، تکراری نبودن و داشتن ارزش تجاری و کاربردی شدن مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت تایید می‌تواند از حمایت‌های بلاعوض سه تا پنج میلیون تومانی بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند.
طی برگزاری جشنواره‌های دوم تا چهارم نوآوری و شکوفایی، زیر نظر بنیاد ملی نخبگان ۳۳ میلیارد تومان قرارداد حق خرید اختراع و مشارکت در سرمایه‌گذاری برای تولید بین مخترعان و سرمایه‌گذاران منعقد شده است به طوری که در سال ۸۸، چهار میلیارد تومان، در سال ۸۹، ۱۵ میلیارد تومان و در سال ۹۰، ۱۴ میلیارد تومان قرارداد امضاء شده است. موضوع تجاری شدن اختراعات و ایجاد کسب و کار دانش بنیان و در نهایت حمایت از شرکتهای دانش بنیان مرحله‌ی نهایی کار است.”
شایان ذکر است:مجيد عشوري متولد۱۳۶۳ شهرستان نکا كه اصالتاً از اهالي روستاي شيت از بخش هزارجريب شهرستان نکا، فارغ التحصيل کارشناسي و کارشناسي ارشد مهندسي مکانيک از دانشگاه صنعتي شريف، و در حال حاضر به عنوان دانشجوي سال چهارم دکتري تخصصي مهندسي مکانيک گرايش تبديل انرژي در دانشگاه صنعتي شريف مشغول تحصيل مي باشد.

دیدگاه های این مطلب

13 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام موفق باشن اما بنیاد ملی نخبگان درسته نه بنیان ملی.

  2. عظیمی سفیدکوهی در گفت:

    احسنت برشما ای مرد ییلاق

  3. اقای یداللهی عکسشو میزدین خیلی عالی بود …

  4. محمد احمدپور در گفت:

    درود بر مخترع نکایی که نام نکا را با سرفرازی بر سر زبانها انداخت

  5. مایه ی افتخار شهرماست…
    ما می توانیم…

  6. با ارزوی موفقیت برای این عزیز بزرگوار در تمام مراحل زندگی ، که موفقیت ابشان مایه مباهات و مسرت نکایی ها میگردد
    امیدوارم با توجه یه شرایط علمی ایشان چند سال دیگه سر از کشورهای دیگر در نیاورند ( فرار مغز ها)

  7. باسلام
    ضمن تبریک به برادر غیور و نخبه شهرمان که دل همه شهروندان ، خصوصاً مردم ولایت مدار هزار جریب را شاد نموده اید. با آرزوی توفیق وموفقیت در عرصه های بالاتر . انشا اله

  8. عرض سلام وتبریک دارم محضراین جوان نخبه وآرزوی توفیق درعرصه های فن آوری ودانش که این ها ازرویش
    بهارخودباوری ما می توانیم است خدانگهدار

  9. ۳۵۰۰۰ مخترع داریم اما کمتر از ۰.۵ درصد تجاری می شوند و به درد مملکت می خورند
    بقیش میشه بردگی علمی ما برای کشورهای توسعه یافته
    باید کسانی که از اختراعات، استفاده می کنند و به سمت تولید می برند (نوآور) تجلیل بشه و تمام تمرکزمون رو روی مخترعین و به اصطلاح نخبگان نبریم
    این غده فکری سرطانی تا کی ادامه دارد خدا می داند
    به جناب عشوری هم تبریک می گم و ارزوی موفقیت برای ایشان در تمام طول زندگی شان دارم.

  10. به مجید خان تبریک میگم.بداند که مسئولیتش سنگین ترشده است .افتخار شهر ماست آرزوی موفقیت.

  11. امید موفقیت داریم برایتان ولی همه میدانند که آنگونه که باید ازشما حمایتی نمیشود یا بی پروا بگوییم اصلا……………………………………………………………………………….

  12. مجید جان دمت گرمت امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق سربلند باشی همچنان مایه افتخاری

  13. سلام عرض مىکنم خدمت شما خوانندگان محتر
    م

    و ىه خدا قو ت مشتى مىگمخدمت برادر عزىزم اقا مجىد که ماىه افتخار روستاىشىت و مردم شىت بخصوص خاندان بزرگ عشورى ها هستىد.

    امدوارم در تمام عرصه هاى زندگى همانند تلاش هاى علمى موفق باشى.

    بهامىد موفقىت هاى بىش از پىش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *