نگاهی اجمالی به شهرستان نکا

خلاصه خبر : نوشته ی زیر خلاصه ای از مقاله ی 17 صفحه ای استاد علی رحمان پرست در کتاب ققنوس خیال می باشد که در سال 1386 به چاپ رسیده است.

این مقاله سعی بر این دارد که به برخی از سوالا تی که در پیرامون شهرستان نکا قرار دارد نظیر: سابقه ی تاریخی ،نام های قدیمی  موقعیت جغرافیایی، و….. بر اساس اسناد معتبر تاریخی پاسخگو باشد

مقدمه: سرزمین اهورایی ایران از کهن ترین تاریخ جایگاه مردم اصیل و خلیق  وصدیق و فکور  وبا ایمان بوده است. بی شک خواندن هر گوشه از  از این سرزمین پر تلاطم ما رابه آینده امید وار تر می کند. این مقاله بنا به در خواست برادر نویسنده و محقق سخت کوش شهرمان آقای علیرضا صبوری تهیه و تقدیم می شود.

نکا یکی از شهرستان های استان مازندران می باشد که با وسعت تقریبی ۱۸۶۵ کیلومتر مربع در شمال ایران و شرق مازندران  در ۲۱ کیلومتری  شرق ساری و ۲۸۰کیلومتری شمال شرقی تهران قرار گرفته است. از شرق به بهشهر  از شمال به دریا خزر  و از جنوب  به رشته کوه البرز و نهایتا  به استان سمنان متصل می شود.  طبق اخرین آمار در سال ۱۳۸۴ تعداد جمعیت  شهرستان نکا بیش از ۱۱۰هزار نفر  می باشد. این شهرستان در شاهراه ارتباطی تهران-گرگان-مشهد قرار گرفته است نیز از راه زمینی با استان سمنان ارتباط دارد. از نام های قدیمی این شهرستان میتوان به« مهربان» ودر این اواخر« پل سر» اشاره کرد.

«آب و هوا ومنابع آب شهرستان نکا»

این شهرستان به مانند دیگر نقاط خزری دارای آب و هوای معتدل و مرطوب  که هر چه از ساحل به طرف رشته کوه البرز پیش برویم از میزان رطوبت و دما کاسته می شود.مهم ترین آب  سطحی رودخانه ی مهروان رود نکا   ( مهربان رود) می باشد. که از رود های شاه کوه در جنوب گرگان و شمال شاهرود سرچشمه می گیرد. طول کلی رودخانه ۱۷۶ کیلومتر است که در نهایت در موضع نوذر آباد به دریا ی خزر می ریزد. ساخت سد مخزنی گلورد  برای مهار آب رود خانه ی مهربان رود نکا در حال ساخت می باشد.محل این سد در۴۰ کیلو متری جنوب شرقی شهر نکا می باشد.

«فرهنگ»

زبا ن اصلی مردم نکا  فارسی با گویش  ولهجه ی طبری است  که شاخه ای از زبان پهلوی می باشد.از قدیم علمای زیادی در این شهر زندکی می کردند .کتابخانه ی  عمومی شهرنیز در سال ۱۳۴۹ افتتاح شد وپس از تغیر مکان وتخریب بر اثر سیل سال ۱۳۷۸، در حال حاضر  به خدمات دهی مشغول است.

«نکا در جنگ تحمیلی»

شهرستان ولایت مدار نکا دراین حماسه ی عضیم قهرمان های زیادی را فداکرد. طبق آمار نکا ۴۰۳ شهید و۱۵ مفقود را نثار انقلاب کرد.از سرداران شهید میتوان به محمد حسن طوسی، محمد رحیم بردبارو…. اشاره کرد.

«صنایع»

اغراض نیست که بخواهیم در یک نگاه  از نکا به عنوان صنعتی ترین شهر مازندران نام ببریم. در زیر به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:

نیروگاه حرارتی برق شهید سلیمی- کارخانه ی سیمان و ساریت- سیلوی نکا- صابون سازی-لوازم خانگی مازند گاز-پودر سنگ-مرغداری های فراوان- کشتی سازی صدرا – سد گلورد و صنایع غذایی.

«نکته  ی پایانی:»

بررسی همه ی جوانب نکا کار دشواری است  وبا اطمینان باید گفت بسیاری از مسائل از  چشم نویسنده  مغفول مانده است.ضمنا از نقص هایی که ممکن است در این نوشته رخ نماید عذر مارا پذیرا باشیدو مارا از نظرات خود بهره مند سازید

منبع/ انتشارات مهربان نیکا: به قلم رحمان پرست

دیدگاه های این مطلب

7 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. نکا معروف شد ازآجروخشت
    به هرفصلی بودعنبرسرشت
    قم مازندران شهرش لقب یافت
    بودیک قطعه کوچک ازبهشت

  2. باقری آستانی در گفت:

    سلام با سپاس مقاله کوتاه و مختصری بود از استادعلی رحمان پرست تقاضامندیم ابعاد دیگری از تاریخ و فرهنگ وزین نکا را نیز برای ما دوستداران ارایه دهند.

  3. چرا بر اساس آمار سال ۸۴ ؟ مگر در سال ۹۰ سر شماری نفوس و مسکن درشهرستان نکا انجام نشد

  4. باقری آستانی در گفت:

    با سپاس از شما ،مقاله مختصر و مفیدی بود از استاد تقاضامندیم درباره تاریخ و فرهنگ نکا و مازندران بیشتر بنویسند.

  5. استاد رحمانپرست از افتخارات شهرستان نکا هستند.

  6. همشهری نکایی در گفت:

    عرض سلام دارم خدمت استاد رحمانپرست…
    ایشان استاد بی ادعا و پر تلاشی هستند. مقالات به روز و ارزشمندی را قلم زده اند بهتر بود آقای یداللهی به جای یه مشت کلمات بی پایه و اساس تازه به دوران رسیده هایی که حتی جمله بندی و نگارش کلمات را در حد ابتدایی ترین آنرا رعایت نمی کند و به خودش اجازه می دهد در زمینه های کلان اظهار نظر کند و موجب خنده دیگران می شوند را در سایت خود تجدید نظر کند. از این دست اساتید و محققین در نکا کمند احترام و شعور نکایی هت رو حفظ کنید جناب آقای یداللهی…

  7. ابوالفضل خدادادی اومالی در گفت:

    استادرحمان پرست یکی از بهترین معلمانو بهترین استادان نکا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *