از ابتدا این کلاه گشادی بود که بر سرما رفت

سکوت بعضی ها  در موضوع روند کند  احداث کشتارگاه نکا ،ضربه ای بزرگ مادی معنوی بود که برگرده مردم همواره سنگینی خواهد کرد
در جلسه شورای سلامت هشتم بهمن ماه سال جاری که با حضور معاون محترم عمرانی استانداری مازندران ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بهمراه معاونین محترم و نیز تنی چند از مسئولین شهرستان برگزار شده بود محمدرضا غلامی   یکی از اعضای شورای  اسلامی شهر نکا به مواردی اشاره داشت که دل بسیاری از شهروندان نکا یی  با شنیدن  آن بدردخواهد آمد .
جناب غلامی از سرد دلسوزی  به مواردی اشاره کرد که شاید جناب معاون استاندار در پی تدبیر و ارائه راحل آن برمی آمد. اما نه تنها این موضوع حل نخواهد شد بلکه ضرر آن به تبع درآیند ه  بیشتر از سود آوری  آن خواهد بود .

بدوا بعنوان یک شهروند عاجزانه از مدیران محترم شهرستان اعضای شورای اسلامی شهر شهردار محترم حتی جناب امام جمعه محترم و فرماندار محترم تقاضا مندم با تدیبر  درست بدنبال راحل مناسب آن بوده  و به این قائله خاتمه دهند .

موضوع کشتارگاه و مواردی از این دست از سال ۸۵ که نیاز  آن  بعنوان یک ضرورت در امر سلامت مردم پیگیری هایی انجام گرفته است  . آنگونه که  کشتار غیرمجاز انواع دام بعنوان یک معضل و چالش بزرگ در امرغیربهداشتی سلامت شهروندان را تهدید کرده است  موضوع ساخت کشتارگاه صنعتی ازسوی مسئولان استان جدی گرفته نشده است .
جناب فرماندار محترم درجلسه شورای سلامت ، به روند کشتار انواع  دام در زمان حال  در شهرستان نکا را اشاره  داشته اند که کشتار دام در سرکوره آجرپزی و یا درون قضایی  ها انجام میگیرد ! سکوت متولیان سلامت که درپی آن عدم نظارت اداره دام پزشکی شهرستان بنا به دلایل  کمبود نیروی  انسانی و ناظر بر کشتار ، عدم برخورد قاطع با بعضی از قصابان سود جو و فرصت طلب   برکشتارغیرمجاز دراماکن غیربهداشتی همانند دامداریها کوره پزخانه ها درون قصابی همه و همه معضلی است که سلامت شهروندان نکا امروز  در لیه پرتگاه  خطر افتاده است . کما اینکه در یک مجلس عروسی استفاده از گوشت غیر بهداشتی موجب مسمومیت بیش از ۲۵۰ نفر از اهالی یک روستا در دهستان قره طغان گردیده است .

شایان ذکر است چندبار از زبان جناب حسنی شهردار وقت هم شنیده بودیم که ایشان از نکا گوشت خریداری نمی کرده است در زمانی که کشتارگاه غیرصنعتی  که تاسیس  آن به قیل از انقلاب  باز میگشت ،اداره محترم دام پزشکی روزانه حداقل ۲ لاشه را معدوم می کرد اما آیا کسی پرسید این لاشه های بیمار از سال ۸۵ تاکنون  در کجا معدوم می شود  ؟ بی شک  پاسخ آن  روشن  است  جای بهتر از شکم  شهروندان نمی  رفت  و این روند غلط همچنان ادامه دارد ضمن اینکه از در این زمینه هیچ گونه اطلاع رسانی به شهروند محترم نشده است که شرایط انتخاب گوشت را چگونه بداند  و یا گوشت سالم باید دارای  چه ویژگیهای باید باشد ؟  پس اجازه بفرمایید  بپرسیم مسئول  این بی مسئولیتی  کیست ؟
آقایان دراقداماتی ،چندسال متوالی  التماس  ریاست اداره کل دام پزشکی استان را مینمودند که کشتارگاه نیمه صنعتی واحد کوچک در شهرستان دایر گردد اما این التماسها و خواهشها گرچه از سوی سه استاندار محترم  وقت در جلسات مختلف  در استان و شهرستان  برگزارمی  شد افاغه نکرد  که نهایتا  دام پزشکی استان  رابه  زیربار تایید آن نبرد بلکه   در توجیه این پاسخ های منفی خود این گونه عنوان مینمودند که  عملیات کشتار دام  بصورت متمرکز در ۳۲ شهربا روش تحویل  روزانه  دام  از سوی دام داران و قصابان  هرچند مسافت دور ، ترافیک  ،گرانی بنزین ، تغییر در رنگ و لاشه ها  برایشان مهم نیست  تنها در پنج مرکز  انجام میگردد  و تنها به این موضوع فکر میکردند که از سودآوری مناسب دراین بخش  محروم  نگردند  و دغدغه  متضررشدن کشتارگاه صنعتی مرکز استان  را در سرشان  داشته اند  . بی شک مدیر کل دام پزشکی استان به زیر این تعهد نمی رفت  اما اصرار بر این درخواست از  سوی مدیران سلامت  و قصابان شهرستان  بلاخره پس از سالها جواب داد و مجوز  ساخت  کشتارگا ه  واحد کوچک آنهم نیمه صنعتی صادر شد  اما در در دادن این مجوز نیز  چاله ای بزرگ بر سر راه قصابان نکایی گذاشتند  به  شرطی اینکه شهرستانهای بهشهر گلوگاه رستم کلاه نکا خلیل شهر  بصورت مشترک درنکا  به ساخت آن  همت گمارند ، بلاخره  کشتارگاه صنعتی واحد کوچک درشرق مازندران درکنارکارخانه آسفالت   آغاز شد .
تمامی پیچ و خم های اداری ایرادهای نقشه ، چاه دفن زباله ها  مجاورت با کارخانه آسفالت  مکان یابی ها همه  و همه اصلاح  و رفع  عیب ها انجام  گرفت و مقررشد هریک از شهرستانها به نسبت جعمیتی  خود در این کاربزرگ سهیم شوند از طرفی طرح کمپوست شرق مطرح و همین شهرستانها متعهد شدند که برای احداث کارخانه کمپوست مشارکت نمایند  .

اما غلامی در این جلسه گفته است از سال ۹۰ مجوز احداث کشتارگاه صنعتی واحد کوچک صادرشد که شهرستان ها تا پایان شهریور ۹۱ حق سهم خودرابهشهر۱۸۰ میلیون تومان نکا، ۱۲۰ میلیون تومان گلوگاه ۶۰ میلیون تومان واستانداری مازندران هم /۵۰۰ میلیون تومان تعهد نمودندو میبایست  پرداخت  می کردند  تا دراحداث کشتارگاه مشارکت نمایند البته جلسه ایی که جناب غلامی اشاره داشتند شهرداران و فرمانداران شهرستان با حضور ابراهیمی معاون سیاسی  امنیتی  استاندار وقت انجام گرفته بود . حال  چرا  مدیران شهرستانهای برادر به  تعهدات  خودعمل نکرده اند  بماند گویا یک هماهنگی درعدم قبول این تعهد  از نسیم شرق وزید و کار به گونه ایی ابتر ماند وتنها شهرستانی که در این میان با هزینه  اولیه خود  را مهیا  و به تعهدان خود  عمل نموده و مبلغ ۱۲۰ میلیونی تومان را صرف تسطیح  خاک برداری ساخت سپتینگ  و تا ۲۰ درصد پیشرفت پایان برد شهرستان نکا بود  که  این جای تأمل است .

حال بعد از این همه دردسرهای  فراوان جناب غلامی درادامه گفته است که چنانچه دیگر شهرستانها به تعهدات خود عمل نکنند شورای شهر و شهرداری آمادگی دارد به صورت مستقل برای تکمیل این پروژه هزینه نموده و تا پایان   آن اقدام  نمایند .
ناگفته نماند از طرفی در بحث احداث کمپوست هم  شهرستان نکا به تمامی تعهدات خود عمل کرده است و چندی قبل نیز ۳۰۰ میلیون تومان  معوقه خود رت تماما پرداخت نموده و به  تعهدات خود ، پاسخ مثبت داده است .

حال سوال اینجاست آیا این جفا به مردم نکا  نبود ؟از اول هم مشارکت شهرستان نکا  با این برادران  بی  وفا   و مشارکت  دراین طرح اشتباه بوده و بی شک انتقال زباله از نکا به بهشهر امری  نیست  که در آینده دچار مشکلات اجتماعی  نگردد و بتوان  به آن امید داشت   !.
در واقع  تصمیم در مشارکت  دادن شهرستانهای برادربا این همه سال دوندگی  از سوی قصابان محترم  در اثر بی تدبیری مدیران گذشته  بوده است وحال این کلاهی بود  که ناخواسته برسر مردم نکا گذاشته شد و وقت آن رسیده که با  اتخاذ تصیم درست در ساخت کشتارگاه   در این شهرستان تسریع  بعمل آید  که  امر سلامت مردم  باید دراولویت کار مدیران  قرار داشته باشد .

و آخر اینکه در فکر  احداث کارخانه کمپوست بصورت مستقل برای نکا باشیم  که این مهم نیز با سلامت و محیط زیست  منطقه و مردم بستگی دارد  و امریست انکار ناپذیر .

 

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. رضی ترابی آبلویی در گفت:

    آقای یداللهی منبع وگوینده این خبررامشخص نکردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *