غیرت دینی و انقلابی به قلم محسن رمضانی

خلاصه خبر : متاسفانه امروز جامعه ما دچار یک نوع فرهنگ کاذب شده است که ریشه در فرهنگ غرب دارد مقام معظم رهبری در دهه ۷۰ از آن به عنوان شبیه خون فرهنگی یاد کردند. نمونه این شبیه خون را در عروسی های امروز در جامعه مشاهده می کنیم، چه زیباست سخن امام معصوم(ع) :” خانه ای که در آن غنا باشد از مرگ ومصیبت دردناک درامان نیست دعا درآن خانه به اجابت نمیرسد وفرشتگان وارد آن خانه نمی شوند.

غیرت یعنی غیرناپذیری، غیرتمند آن کسی است که وجود غیر را در حیطه خصوصی خود نمی پذیرد غیرت به ناموس، ”به وطن”، به ملک خصوصی و… بدین معنی است که صاحب این امور وجود غیر خودش را دراین منطقه بر نمی تابد.
بی غیرت کسی هست که حساسیتی در این امور از خود نشان نمی دهد. غیرت علی الاطلاق عالم از آن خدای متعال هست و هر یک از انبیا وامامان (صلوات الله علیهم اجمعین) پرتوی از حقیقت و غیرت خداوند تبارک وتعالی هستند. غیرت ریشه در سخنان سامی پیامبر واهل بیت دارد.
در کتاب(من لا یحضره الفقیه) باب غیرت شیخ صدوق (اعلی الله مقامه) روایتی از وجود مبارک پیامبر(ص) نقل کرد که فرمود:” کان ابراهیم ابی غیورا وانا اغیر منه وارغم الله انف من لا یغارمن المومنین” پدرم ابراهیم غیور بود و من از او غیورترم و خداوند دماغ کسی از اهل ایمان را که غیرت ندارد به خاک بمالد.
این نفرین پیغمبر(ص) درباره کسانی است که در درگاه خدا حریم خدا را حفظ نمی کنند و طبق اعتقاد ما که بر گرفته از روایات و آیات دین است نفرین پیغمبر(ص) مثل دعای او اثر وضعی بر جا می گذارد.
علامه طباطبایی (قدس الله نفسه الزکیه) درتفسیرگرانسنگ المیزان سوره نسا آیه ۷۵ بحثی را تحت عنوان غیرت آورده که آیا غیرت حق است یا باطل؟ و در ادامه بحث غیرت را ریشه در فطرت انسانها می داند و این غیرت فطری ریشه در غیرت الهی پیدا می کند.
اگرچه بحث دراین مباحث زیاد است که ما انواع غیرت مثل غیرت در دین غیرت در اعتقاد و امثالهم داریم اما چرا انسان بی غیرت می شود و دست به کارهای می زند که فطرت پاک خود را از بین می برد ریشه در خیلی از مسایل دارد. امام صادق (ع) یکی از عوامل بی غیرتی را در روایتی زیبا چنین بیان کردند:” اگر در یک خانه ای را زدند و رقصیدند و افرادی را دور هم جمع کردند صاحبخانه دیگر تعصب وغیرتش را از دست می دهد.”. امام در این روایت رقصیدن وگوش دادن به آلات غنا را عامل بی غیرتی انسان معرفی می کند یعنی ریشه همه گناهان گوش دادن به غناست ودر روایتی دیگر به همین مضمون است فرمود:”اگر در خانه ای چهل روز نوازندگی کردند شیطان در روح صاحبخانه اثر میگذارد که دیگر غیرت به خرج نمی دهد.”
آری غیرت الهی بر دو پایه ی، شعله وشعاراستوار است: شعله ی غیرت او آتش جهنم است واین آتش سرا پای وجود افراد بی غیرت را می گیرد یعنی آنهایی که حرمت حریم الهی را حفظ نمی کنند. متاسفانه امروز جامعه ما دچار یک نوع فرهنگ کاذب شده است که ریشه در فرهنگ غرب دارد مقام معظم رهبری در دهه ۷۰ از آن به عنوان شبیه خون فرهنگی یاد کردند. نمونه این شبیه خون را در عروسی های امروز در جامعه مشاهده می کنیم، چه زیباست سخن امام معصوم(ع) :” خانه ای که در آن غنا باشد از مرگ ومصیبت دردناک درامان نیست دعا درآن خانه به اجابت نمیرسد وفرشتگان وارد آن خانه نمی شوند.” اینها غیرت دینی ما است که باید به عنوان یکی از انواع سبک زندگی سرلوحه برنامه هر روز ما باشد تا دچار آتش جهنم الهی نشویم .

اما شعار غیرت الهی کلمه طیبه ” لااله الاالله” است، این شعار ریشه درغیرت انقلابی ما دارد. ایام مصادف است با دهه مبارک فجر و بارور شدن نهال انقلاب با غیرت جوانانی که غیرت خود را از قوه به فعل رساندند گوش به فرمان غیور مرد قرن حاضر امام امت دادند با ذکر زیبای ” لااله الاالله” و با سر دادن این شعار غیرت الهی کاخ استبداد را سرنگون کردند، وحال تکلیف ما با این شعار غیرت الهی در مقابل مستکبران زورگو چیست؟
فراموش نمی کنم از شخصیت عزیزی که سالهاست تفسیرقرآن می گوید شنیدم و خواندم وقتی سلمان رشدی ملعون کتاب آیات شیطانی را درتمسخر قرآن نوشت امام خمینی (ره) فتوای قتل ایشان را صادر کرد. یکی از اعضای سیاست خارجه ایران به امام(ره) عرض کرد این فتوای شما با اصول دیپلماسی و موازین بین المللی سازگار نیست امام (ره) فرمود: به درک که سازگار نیست آبروی رسول الله(ص) رفت.هر چه می خواهد به هم بخورد.ای کاش خودم جوان بودم میرفتم او را میکشتم. توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
این غیرت دینی و انقلابی امام(ره) بود که بر اصول خود پافشاری کرد یک موی سر کوخ نشینان را به کاخ نشینان عالم نداد وکلمه طیبه ” لااله الاالله” را در عالم برافراشت وانقلابی را به وجود آورد انشاالله تحت زعامت خلف صالحش امام خامنه ای (ادام الله ظله علی رئوس المسلمین) به انقلاب جهانی امام زمان(عج) متصل خواهد شدِ.

محسن رمضانی

دیدگاه های این مطلب

34 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. مطالب خوبی بود جزاک الله خیرا

  2. واقعا باحال بود…
    خوششم اومدااااا

  3. در واقع همنطور است اگر غیرت دینی در جامعه بود بسیاری از بیبندباریها پیش نمی امد و تاسف بیشتر اینکه افراد مذ هبی ومسجدی هم در این منجلاب گرفتارند و اگر کسی درد دین داشته باشد درد حفظ انقلاب هم دارد

  4. امیدوارم جوانان امروز ما این غیرت ومردانگی رااز حالت بالقوه بودن به فعلیت تبدیل نمایند.در ضمن بحث شما جالب بود.

  5. سلام انشاالله موفق باشند برام قابل استفاده بود خدا خیرشون بده

  6. محمد نادری از سمنان در گفت:

    روایات بسیار دلنشین بود

  7. مجتبی رمضانی در گفت:

    مطالب جالب و خوبی بود آفرین به عمو

  8. سلمکم الله شیح محسن ماجور باشید

  9. حاج آقای رمضانی عالی بود
    جذاب و خواندنی بود .. ان‌شاء‌الله که از این غیرت دینی و انفلابی بهره مند گردیم.
    منصور باشید

  10. من به نوبه خودم تشکّر میکنم واقعا مطالب سازنده بووووود.ممنونم.

  11. مطلب خوب و روانی بود
    ولی بهتر بود آدرس منابعی که از آنها استفاده کردید را ذکر میکردید

  12. مطالب ارزنده ای بود این مطالب مورد نیاز خانواده هاست

  13. مرتضی رمضانی در گفت:

    بسیارعالی ونیازخانوادههای امروزی میباشد ان شاالله موفق باشیدمدارج عالیه.

  14. سلام خدمت حاج محسن آقای بزرگوار
    مطالب پرمعنا و قابل تأملی یود که به قلم زیبا و روان شما دلنشین هم شد.
    *در کنار انواع غیرت‌های اشاره شده ،می‌شه غیرت فکری هم به اینها اضافه کرد.! *
    انشاءالله چنین قلم‌های پربار؛ادامه‌دار و این غیرت‌ها پررنگ‌تر بشود.
    سربلند باشید.

  15. سلام و درود فراوان خدمت حاج محسن عزیز که دلمون واسش تنگ شده. حاجی مطالب واقعا جالبی بود . غیرت واسه ادم مثله افسار میمونه و باعث کنترل ادم میشه و جلوی خیلی از بی بند و باری هارو میگیره اما هر روز که میگذره بی غیرتی میشه فرهنگ و غیرتمند میشه بی فرهنگ. انشاالله روزی بیاد که دوباره غیرت تو این جامعه رونق بگیر. یا علی

  16. با تشکر فروان از حاج آقای رمضانی، از اینکه با مطالب ظریف به بیان مشکلات جامعه اسلامی امروزی پرداختید از شما کمال تشکر را داریم…

  17. اخلاق اکر داشته باشی خیلی خوبه

    • سلام برادر رضا انشاءالله موفق باشی از حسن نظر شما ممنونم

    • باتقدیم احترام از نظر شما تعریف اخلاق چیست.
      شیخ محسن از جمله طلبه های بسیار متشخص و بدور از حاشیه و مردمی و فامیل دوست بیایید بدور از سلیقه شخصی نقد کنییم . شیخ محسن دلم برای لبخندهایت تنگ شده به امید دیدار التماس دعاارادتمندتان سید هاشم

  18. طلبگی چهار چوب مخوص به خود دارد فقطدر غالب تعریف از شما بر می ایند تحمل نقد سازنده پیرامون اطرافیان شما نیست .فقط به دنبال تمجید بودن موجب ماندگاری نمی شود

  19. در تعامل با دیگران خیلی مغرورانه برخورد میکند گویا که دیگران هیچ نمی دانند وفقط او میدانددر حالی دیگران به احتساب پدر اکرام میکنند به امید پخته شدن انشاالله

  20. نه هر که سر بتراشد قلندری داند نه هرکه …بگذارد اخوندی داند

  21. بیا نزدیک ملا جان،زپشت پنجره بنگر خیابان را،بفرما کیست این مردی که میاید………..
    همان مردی رنگ مرکبش ابیض ببین ملا عجب خوشحال وشنگولی وخورجینت از ان جایی که میبینم پر از پول است به قول نقدعلی بقال بیا بشنو چه می گویند بهر اخوندا…….دگر ادم نمیگوید ملا جان وما دیکر نمی گوییم بفرما جان ملاجان//چرا ….

  22. اولا تشکر میکنم از اینکه این بحث را مطرح نمودید
    ثانیا : فرق تعصب و غیرت چیست؟
    ابیشتر استناد ایشان به روایت و نقل قول دیگران می باشد که نمی تواند محکم و مستدل واقعی باشد
    در جنگ تحمیلی شهدای ما غیرت دینی و و غیرت میهنی و ناموسی داشته اند با سن و سالی که اکثر انها داشته اند در دوران رژیم پهلوی حداقل چند بار ترانه و آوازهای سنتی در مراسمات عروسی ، تلویزیون … شنونده یا بیننده بودند پس بااین تفاسیر باید به چه نتیجه برسیم؟

    • با سلام تعصب و غیرت ازلحاظ معنی بهم نزدیکند مطالبی که اراٹه شدازآیات و روایات وازبزرگان میباشدویه توصیه به شماوصیتنامه شهدامطالعه کنیدوخاطرات رزمنگان مرورکنیدبه این باورمیرسیدکه جنگ تحمیلی یه دانشگاه عبادی،سیاسی،اخلاقی ونظامی بودومحل تغییربود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *