رئيس کل دادگستري مازندران: تغيير کاربري‌هاي غيرمجاز شهرها نگران کننده است

خلاصه خبر : طالبي، اجراي سريع قانون، پيشگيري از ساخت و ساز غير مجاز از روز اول با تجهيزات و امکانات و نيروي کافي را از جمله راهکارهاي جلوگيري از ساخت و ساز غير مجاز در زمين هاي زراعي و باغات بر شمرد و خواستار تدوين يک شيوه نامه که همه مسئولان و دستگاه هاي مربوطه براي جلوگيري از تغيير کاربري زمين ها در جلسات آن حضور داشته باشند، شد.

حجت الاسلام حسين طالبي در جلسه شوراي حفظ حقوق بيت المال مازندران اظهار کرد: يکي از مهم ترين مشکلات مازندران، تغيير کاربري زمين هاي زراعي و باغي است.
وي با بيان اينکه متأسفانه تعريف مشخصي از خارج محدوده شهري و روستايي نداريم و غالب تغيير کاربري ها در نوار ساحلي و در محدوده شهرها صورت مي گيرد، افزود: بيشترين ساخت و ساز در خارج از محدوده، مربوط به مسکن بوده است.

طالبي، اجراي سريع قانون، پيشگيري از ساخت و ساز غير مجاز از روز اول با تجهيزات و امکانات و نيروي کافي را از جمله راهکارهاي جلوگيري از ساخت و ساز غير مجاز در زمين هاي زراعي و باغات بر شمرد و خواستار تدوين يک شيوه نامه که همه مسئولان و دستگاه هاي مربوطه براي جلوگيري از تغيير کاربري زمين ها در جلسات آن حضور داشته باشند، شد.

وي گفت: از سال ۸۸ تاکنون، سه هزار و ۸۲۵ فقره پرونده در اين رابطه از سوي سازمان جهاد کشاورزي مازندران به محاکم قضايي استان ارائه شده که براي سه هزار و ۶۸۷ فقره آن رأي صادر شده است.

حفظ کاربري زمين هاي شاليزاري

ربيع فلاح ، استاندار مازندران نيز با اشاره به اينکه مسئوليت قانون حفظ کاربري زمين هاي شاليزاري بر عهده جهاد کشاورزي است، مراکز جهاد کشاورزي دهستان ها را بازوان قوي و خط مقدم بخش کشاورزي در اجراي قانون فوق دانست.

وي تجهيز به امکانات و نيروي انساني متخصص و مروجين در اين مراکز جهت تفهيم کشاورزان و بهره برداران به عواقب تغيير کاربري غير مجاز زمين هاي زراعي و باغات به آنان را ضروري خواند.

استاندار مازندران با اشاره به اينکه بايستي طرحي جامع و هدفمند در اين خصوص از سوي جهاد کشاورزي ارائه شود، خواستار اقتدار در عمل، ارائه آمار از وضعيت موجود تغيير کاربري استان توسط جهاد کشاورزي، حضور فعال تر استانداري و دستگاه هاي زير مجموعه آن و دستگاه هاي خدمات دهنده و اعضاي حاضر در جلسات اين شورا و کارگروه هاي آن شد.

رضا عظيمي، مديرکل جهاد کشاورزي مازندران با اشاره به نقش ويژه اين استان در تأمين امنيت غذايي کشور، تغيير کاربري زمين هاي زراعي و باغي را يکي از دغدغه هاي ملي و استاني برشمرد که داراي اهميت و حساسيت ويژه اي است.

وي با اشاره به طرح دعوي هزار و ۵۳۸ مورد در محاکم قضايي، صدور ۹۵۴ رأي به نفع و ۲۹۱ رأي عليه، ۲۳۱ رأي حفظ حريم و اجراي ۸۹۳ فقره احکام از اقدامات در جهت جلوگيري از تغيير غير مجاز زمين هاي زراعي و باغات در سال ۹۱ و نه ماهه اول امسال است.
تسنیم

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *