دکتر محمد اسحاقی:اسناد مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضامن اجراي قانون اساسی در حوزه علم و فرهنگ است

خلاصه خبر : اشاره: دکتر محمد اسحاقی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی که از نظرتان می‌گذرد به سوالاتی در مورد چرایی تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستاوردهای این نهاد پاسخ داده است:

با سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، اگر موافق هستید به عنوان آغاز گفتگو تحلیلی داشته باشید از فعالیت‌ها و دستاوردهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بیست و نه سال؟

در کشور ما پس از انقلاب اسلامی تحولات عمیقی در سطوح فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری اتفاق افتاد و این تحولات به ­گونه­ای بود که با وضعیت قبل از انقلاب فاصله بسیاری داشت. و از این جهت همگان چه در داخل و چه در خارج به این دستاوردها و موفقیت­ها اذعان دارند. این تحولات را می توان چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی در زمینه­ها و رشته­های مختلف بررسی کرد و دستاوردهای آن را مورد شناسایی قرار داد و این تحول در نگاه آینده و شناخت مسیر آینده بر اهمیت تحولاتی که تاکنون انجام گرفته می­افزاید. یکي از مسائل مهم در حوزه رسالت اصلی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی مسئله­ فرهنگ است که مبتنی بر معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت(ع) است و می­تواند نجات‌بخش انسان­ها باشد تا فرهنگ صحیح و سالم را ترویج کند و به همه افراد در جوامع اسلامی کمک کند تا در موقعیت بهتری قرار گیرند. از این جهت ما می­توانیم تحولات اساسی را برشماریم که مهمترین آنها خودباری ملی در بین همگان به خصوص در بین قشر نخبگان و جوانان است که هیچ کاری را برای خودشان ناممکن تلقی نمی­کنند. در عرصه­های مختلف­، چه در عرصه­های علمی چه در عرصه­های فرهنگی و چه در عرصه­های ورزشی، خودباوری یک امر حقیقی و واقعی محسوب مي‌شود که کاملاً اتفاق افتاده است. به نظر می­رسد مهمترین دستاورد یک ملت اینست که خودش را باور کند و بر توانمندی­های خودش اتکا کند. يعني در عین آنکه می­خواهد با همه جهان تعامل داشته باشد و از تجربیات آنها استفاده کند، مسیر و آینده روشنی هم برای خودش در نظر بگیرد. این اتفاق افتاد و الحمدلله با وقوع انقلاب اسلامی و رهبری خردمندانه امام خمینی(ره) و دادن این باور به همگان که شما می­توانید و ما می­توانیم، این اتفاق را ما در عرصه­های مختلف داریم.

در عرصه­ های سازندگی و پیشرفت­های علمی هم همینگونه است. امروز دانشگاه‌های ما باور دارند که با دانشگاه‌های قبل از انقلاب چه از نظر کمی و چه کیفی قابل مقایسه نیستند. کارهای بزرگی که هم اکنون در آزمایشگاه‌ها، مراکز علمی پژوهشی و در صنایع ما – به خصوص در علوم پیشرفته- در حال انجام است، از جمله افتخارات بزرگی است که در مسیر تحول عظیم علمی و فرهنگی اتفاق افتاده است. الان می­توانیم ادعا کنیم که در ۱۰صنعت و علم پیشرفته جزو سه کشور اول جهان هستیم و در علوم مختلف دیگر نیز اغلب در رده‌های بالا تا دهم و پانزدهم هستیم که در بعضی از آنها با برنامه­ریزی­هایی که صورت گرفته است، می توانیم در افق آینده دستاوردها و موفقیت­های ویژه­ای را در آنها داشته باشیم. این­ها مواردی است که در سطوح کلان مملکت پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته و قابل اتکا می­باشد.

حال اگر ریشه­های آن را بجوییم یکی همان خودباوری ملی است که ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی بوده و زمینه­ای را برای شکوفایی استعدادها و توانمندی­ها در عرصه­های فرهنگی، علمی­، نظامی، اقتصادی، سیاسی و… به وجود آورده است. این فرهنگ است که جهت‌دهند­ه­ تعالی کشور در ابعاد مختلف است، لذا اهمیت و قدرت فرهنگ خیلی بیش از آن است که ما به آن باور و استناد کردیم و ازآن بهره بردیم.

در این مسیر نقش نهادهای عالی که به وجود آمده­اند، غیرقابل انکار است و یکی از این نهادها شورای عالی انقلاب فرهنگی است که توسط رهبر روشن ضمیر و آینده‌نگر، حضرت امام خمینی­(ره) ایجاد شد برای اینکه راهبری علم و فرهنگ کشور در یک مجمع تخصصی با حضور صاحب‌نظران بررسی شود و نیازهای همه جانبه­ این دو عرصه تامین شود. وقتی الان به مجموعه تصمیم­گیری­ها و مصوبات شورای عالی نظر می­کنید، می‌بینید با هدف­گذاری­هایی که در عرصه­ علم و فناوری و فرهنگ کشور شده، ما زیرساخت‌های خیلی خوبی را داریم و به علاوه ساختارهای خیلی مناسبی هم ایجاد شده است. دستاوردهایی که ما در این دو عرصه داشتیم، محصول یک مجموعه بلندنگری­ها و داشتن مجموعه­ای تخصصی است که به عنوان یک نهاد عالی با ترکیبی منحصر به‌ فرد و با پشتوانه­ معنوی که قبلا حضرت امام(ره) و اکنون مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دارند، توانسته این مسیر را به پیش ببرد.

در رابطه با تأثیرات این نهاد بایستی گفت که اگر این نهاد عالی در نظام مدیریتی و سیاست­گذاری کشور تعبیه نمی­شد، تدبیر این همه نیازهای انباشته­ شده حوزه­ علم و فرهنگ در نهادهای دیگر امکان‌پذیر نبود. زيرا آنها مأموریت‌های خاصی دارند و اگر دانشگاه‌ها، مراکز علمی پژوهشی و مراکز فرهنگی ما پشت در این مراکز منتظر می­ماندند، در حقیقت برای بسیاری از نیازهای فوری این دو حوزه با مشکل برمی­خوردیم و بلندنگری یا آینده­نگری که مصون از تحولات مدیریتی باشد برای بخش علم و فرهنگ کشور فراهم نمی­شد و ما با اختلالات زیادی روبرو می‌شدیم. وجود این مجموعه در سطح کلان راهبری حوزه علم و فرهنگ، سیاست‌گذاری­های‌کلان، خط‌ مشی­گذاری­ ها و هدف‌گذاری­ ها و ریل­گذاری ­های اجرایی جهت رفتن به سمت برنامه‌هاي اجرایی و تأمین نیازمندی­های دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی از یکسو و داشتن یک نظام رصد و پایش مدام و اصلاح آن سیاست­ها و برنامه­ها از سوی دیگر، از ویژگی­های این نهاد عالی است که توانسته استمرار پیشرفت علمی و فرهنگی را برای کشور به دنبال داشته باشد. مضافاً اینکه داشتن برنامه­های جامع و آینده­نگرانه برای ۵۰ سال آینده و هدف‌گذاری­های کلان و در عین حال قابل وصول در سال­های اخیر، نویدبخش آینده­ بهتری برای عرصه­های علم و فناوری و فرهنگی و اجتماعی ماست. برای داشتن یک جامعه پیشرفته و انسان­های عالی و متکامل، ما به علم و فرهنگ بیش از هر چیز نیاز داریم و جوامع انسانی با داشتن این دو بال است که می­توانند به سمت قله­های علم و پیشرفت پرواز کنند. هرچه ما به این دو بخش بیشتر بپردازیم، دستاوردهای بهتری خواهیم داشت.

پیرامون ریل­گذاری‌هایی که در واقع شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده می­خواستم کمی بیشتر وارد این مصادیق شوید.

اگر نگاهی به مصوبات و تصمیم­گیری­های شورای عالی انقلاب فرهنگی در این ۳۰ سال گذشته داشته باشیم، می بینیم که در حوزه علم و فناوری و همچنین فرهنگ و مسائل اجتماعی مصوبات متعددی در مقاطع مختلف، متناسب با موانع و چالش­هایی که داشته‌ایم وجود داشته و همه اینها در طول زمان و به تدریج اتفاق افتاده است. لازم بود که با داشتن برنامه­های بلندمدت، یک نیروی جدید و زمینه­ جدید برای پیشرفت و تعالی داشته باشیم که با مقتضیات زمان و متناسب با نیازهای امروز نقشه راهی برای آینده در حوزه علم و فرهنگ تأمین و تدبیر شودو به همین خاطر تدوین این اسناد راهبردی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.

ابتدا در حوزه علم و فناوری و نوآوری رسیدن به قله‌های پیشرفت علمی و فناوری در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که به همبن منظور تصویب نقشه جامعی که بتواند با مقتضیات روز و پیشرفت­های علمی آینده کشور را در این حیطه تضمین کند در دستور برنامه های شورای عالی قرار گرفت و بعد از کار کارشناسی متراکم نقشه جامع علمی کشور تدوین، تصویب و ابلاغ شد. این نقشه­ جامع علمی با مشارکت صاحب‌نظران ، نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان در طول یک زمان متمادی و طی فرآیندهای متعدد به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، ابلاغ شد و هم اکنون در مسیر اجرایی شدن قرار دارد. برای اجرای نقشه جامع علمی که افق اولیه­ آن افق چشم‌انداز ۲۰ ساله است و افق دورتر آن ۵۰ سال آینده است، اقدامات فراوانی پیش‌بینی شده، راهبردهای خوبی تدوین شده و نیازهای فراوانی شناسایی شده که بایستی در طول سال‌ها این اقدامات بر اساس اولویت‌های تعیین‌شده اجرایی شود. قوانین مورد نیاز بایستی توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، در برنامه‌های توسعه ۵ ساله‌ای که داریم باید الزامات این نقشه جامع علمی دیده شود و با پیگیری­هایی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده، این نقشه در حال اجرایی شدن است.

محور بعدی حوزه فرهنگ است. تعدد دستگاه‌ها و مسائل فرهنگی اجتماعی در حوزه فرهنگ، این نیاز را رروز به روز افزایش میداد که ما به یک نقشه جامع فرهنگی نیازمندیم تا بتواند نیازهای فرهنگی- اجتماعی جامعه را در ابعاد مختلف پاسخ دهد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی می­بینیم که در اصول مختلف به مباحث فرهنگی، اهداف و رسالت­های فرهنگی اشاره شده است که باید در جامعه تحقق پیدا کند یا وقتی به چشم­انداز بیست ساله نگاه می­کنیم، می­بینیم که برای کشور ایران وضعیت فرهنگی ویژه­ای در ابعاد مختلف تعیین شده است. سؤالی که پیش می­آید این است که اگر بخواهیم به اهداف چشم‌انداز برسیم، به جز چشم‌انداز که یک نقشه راهبردی است و در آن اهداف راهبردی آمده است، بایستی چه اقدامات عملیاتی را انجام دهیم تا به آن اهداف برسیم؟ اگر سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی را به عنوان افق برتر در نظر بگیریم، می­بینیم که یک بخش نقشه اين سند، بخش علم و فناوری است و یک بخش آن بخش و فرهنگی است.

در بخش علم و فناوری آن نقشه جامع علمی تصویب شد، یعنی تحقق بخش علمی و فناوری سند چشم‌انداز توسط نقشه جامع علمی تضمین و تأمین شده است ولی در بخش فرهنگ ما به برنامه جامعی برای تحقق بخش فرهنگی سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیاز داشتیم که بتواند تحقق بخش اهداف فرهنگی و اجتماعی اين سند باشد.

در عین حال، بخش اقتصادی سند چشم‌انداز، هم به زیرساخت‌های علمی و فناوری نیاز دارد و هم اگر فرهنگ اقتصادی به خوبی شناخته شود و سازوکار آن پیاده شود، ما اقتصاد بهتری را خواهیم داشت. اینها در نقشه جامع علمی، در بعد علمی و فناوری دیده شده است. اقتصاد دانش‌بنیان در صورتی ايجاد مي‌شود که شما نظام علمی پیشرفته­ای داشته باشید که بتواند هم اقتصاد را سامان دهد و هم نیازهای مربوط به امنیت و عرصه­های دیگر را.

امروزه این یک امر مسلم شناخته مي‌شود که ما برای رسیدن به اهداف یا هر هدفی، بایستی به فرهنگ آن بیش از خود مسئله اهتمام بورزیم که اگر این اهتمام وجود داشته باشد، رسیدن به اهداف آن بخش هم كامل‌تر خواهد بود. لذا در نقشه مهندسي فرهنگي به فرهنگی که علم و فناوری را جهت و هویت می‌دهد، توجه شده است.

در بعد امنیت هم امر به همین صورت است. امروزه امنیت نرم به عنوان راهکاری که همه کشورها به دنبال ایجاد آن هستند، بسيار راهگشاست و در نقشه مهندسی فرهنگی این ابعاد دیده شده است.

اگر بخواهید در نظام قضایی و حقوقی به تأمین عدالت توجه داشته باشید، حتما باید به فرهنگ این حوزه یا همان فرهنگ پیشگیری هم توجه بکنید. به جای آنکه در آخرین ایستگاه با جرم و بزه و بزهکار و مجرم برخورد کنید -که هزینه­های زیادی را به جامعه تحمیل می­کنند- بایستی بتوانید در جلوگیری از بروز آن اقداماتی داشته باشید. بی شک با کمترین هزینه­ای که در حوزه پیشگیری انجام دهیم، بیشترین بازدهی را در سطح جامعه خواهیم داشت که در نقشه مهندسی فرهنگی به حوزه پیشگیری توجه ویژه­ای شده است.

روي هم رفته می­توان گفت نقشه مهندسی فرهنگی، نقشه جامع فرهنگی کشور است که فرهنگ مطلوب در آن مشخص شده، راه‌های تحقق این فرهنگ مطلوب پیش‌بینی شده، اقدامات و نقش­های دستگاه‌های مختلف هم در آن کاملاً روشن شده، چگونگی اجرایی شدن آنها تعیین شده و شاخص­های اندازه‌گیری پیشرفت هم در اين نقشه آمده است.

اینجا لازم است اشاره­ای هم به سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش داشته باشیم. گرچه این سند در حوزه علم قرار داشت ولی به سبب اهمیت مضاعفی که داشت مقام معظم رهبری به طور ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به تدوین یک سند تحول بنیادین مأمور نمودند. چرا که در صورت تحقق این سند راهبردی حوزه علم-فرهنگ-اقتصاد- اجتماع و سیاست تضمین خواهد بود و بهترین نیروها را در بهترین زمان­ها توسط نظام آموزش و پرورش پویا و مؤثر تربیت خواهید کرد.

این برنامه­های جامع جزو اسناد اساسی و راهبردی کشور است که اگر بخواهیم اهمیت آن را ذکر کنیم، در حقیقت این اسناد ضامن اجراي قانون اساسی در حوزه علم، فرهنگ و آموزش و پرورش هستند. اگر می­گوییم که صنعت فضایی داریم و می‌توانیم ماهواره­ به فضا پرتاب کنیم یا در حوزه پزشکی می­توانیم پیشرفته­ترین اقدامات را در کشور انجام دهیم، به دليل داشتن سند راهبردی در همین حوزه‌هاست.

به عنوان دبیر شورای مهندسی فرهنگی می­خواستم از شما بپرسم که «نقشه‌مهندسی‌فرهنگی» پاسخ به چه ضرورت ها و نیازهایی در جامعه بود و این نیازها چگونه در درون سند در نظر گرفته شده است؟

ما انقلاب اسلامی را اساساً یک انقلاب فرهنگی می­دانیم به این معنا که تمامی فعالیت­های حوزه اقتصادی، سیاسی، علمی و فناوری و مهمتر از همه، فعالیت­ها و برنامه­های فرهنگی ما بایستی بر مدار فرهنگ انقلاب اسلامی باشد. فرهنگ انقلاب اسلامی ما چیست و چه شاخص­هایی دارد؟ انقلاب اسلامی ما در طول كه سال‌ها با چالش­های متعددی روبرو بوده است، اكنون به بلوغی رسیده که بایستی آینده ۵۰ ساله و ۱۰۰ ساله­ی خود را تدبیر و پیش­بینی کند. به خصوص وقتي كه مي‌بينيم کشورهای دیگر برنامه­های ۵۰۰ ساله دارند و از جانب دیگر واقعیت جامعه­ ما می­گوید که با فرهنگ مطلوب انقلاب اسلامی فاصله داریم.

در چنين شرايطي اولین کاری که بایستی انجام شود ارزیابی این مسئله است که در چه نقاطی فاصله داریم و در چه نقاطی پیشرفت‌ داریم تا یک تحلیل جامع ، واقع­نگرانه و پویا از اوضاع فرهنگی کشور ایجاد شود و این اتفاق در جریان تدوین و تصویب نقشه مهندسی فرهنگی افتاد، زیرا متناسب با این تحلیل وضعیت و شناخت وضع موجود بایستی به سمت یک وضعیت مطلوب حرکت کنیم. نقشه مهندسی فرهنگی یعنی شناخت مسائل و مشکلات موجود، شناخت ریشه­ها و علل و عوامل آنها و سپس تعیین چگونگی رسیدن به وضعیت مطلوب. فرهنگ مثل هواست، همچنان که هوا تحت تأثیر عوامل مختلف ممکن است آلوده شود، فرهنگ هم به همین صورت است. جوامع انسانی در حوزه فرهنگ با یکدیگر تعامل دارند. امواج هوا از مرزهای کشورها در حال عبور هستند و کشورهای دیگر را تحت تأثیر قرار می­دهند. شما نمی­توانید جلوی امواج هوا را بگیرید. شما با شناخت اینکه چه عواملی باعث بروز بعضی از پدیده­ها و مشکلات می­شوند، می‌توانید آلودگی­ها و ریشه­های آن را شناخته و اقدام به رفع آن کنید. فرهنگ هم مثل هوا می­تواند با مشکلات و آلودگی­هایی مواجه شود که باید شناسایی شده و نسبت به رفع آن اقدام شود به همین خاطر مهندسی فرهنگ سعی می­کند ریشه­های مشکلات را شناسایی کرده نسبت به رفع آنها اقدام کند.

به ابعاد مختلف فرهنگ اشاره کردید و طبیعی است که دستگاه‌های مختلفی در این مورد دخالت دارند. نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد چیست؟

ما در حوزه فرهنگ یا علم نهادها و دستگاه‌های متعددی داریم. برخی نقش­های ملی و فراملی دارند و برخی در سطوح استانی فعال هستند. اینها نیاز به نظارت و سازماندهی دارند. یکی از مأموریت­های نظام مهندسی فرهنگی همین است که ما یک نظام جامع، فراگیر و هماهنگ فرهنگی داشته باشیم تا دستگاه‌های فرهنگی متعدد در کنار هم آرایش مناسب داشته باشند و هم‌افزا به سمت اهداف مشترک گام بردارند. نقش­ها، وظایف و کارکردهایشان بهینه شود و احیاناً اگر تداخلات و تعارضاتی وجود دارد، برطرف شود. بنابراین یکی از مأموریت­های اصلی نقشه مهندسی فرهنگی در بخش مدیریت فرهنگی است. ما برای هر موضوعی ممکن است ده‌ها دستگاه داشته باشیم، چون موضوع فرهنگ، فرابخشی است و وظایف بین دستگاه‌های مختلف پخش شده است. این موضوع یک نهاد عالی می­خواهد که به صورت فرابخشی چنین کاری را انجام دهد که آن شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی فرهنگی کشور است. تعدد دستگاه‌ها در صورتی منفی است که هماهنگ نباشند و این هماهنگ‌سازی بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

برنامه­های آتی و مصوبات در جریان، برای یک یا دو سال آینده چه چیزهایی هستند؟

با توجه به اینکه ما هم اکنون دارای سه سند کلان راهبردی هستیم که در آن ۵۰ سال آینده دیده شده و ایستگاه اول آن هم افق ۱۴۰۴ است، بسیاری از نیازها و اقدامات کشور در حوزه علم و فناوری و نوآوری و فرهنگ در این اسناد پیش­بینی شده است تمام تلاش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که اینها اجرایی شود.

فعالیت­ها و برنامه­های اصلی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی متكي بر این است که اسناد راهبردی را در مرحله تدوین، تصویب ، ابلاغ و اجرا راهبری کند. مثلاً ما در حوزه­ علم، سند هوا و فضا را داریم که برای کشور هدف­های عالی را در نظر گرفته و این اهداف جزو اهداف ملی است . در سال‌های آینده اقداماتی که بایستی هر ساله بر اساس اولویت­ها انجام شود از این سند استخراج و مورد پیگیری قرار می­گیرد. طبق این سند معلوم است که چه قدم­هایی را بایستی در سال اول، دوم و سوم و… برداشت. نقشه مهندسی فرهنگی هم یک نقشه­جامع و کلان است و برای یک دستگاه یا یک دوره پنج ساله نیست، بلکه شامل موضوعات متنوع فرهنگی و اجتماعی، ناظر بر فعالیت دستگاه‌های متنوع و متعدد موجود و تا بازه زمانی سال ۱۴۲۵ است. تلاش اصلی ما اینست که اولویت­های تعیین شده در نقشه­ مهندسی فرهنگی در مرحله اجرای توسط دستگاه‌های مختلف قرار بگیرد.

به عنوان آخرین سؤال، در مورد اولویت‌های مورد تاکید در نقشه مهندسی فرهنگی توضیحاتی بیان کنید؟

ساماندهی دستگاه‌های فرهنگی ازجمله اولویت­هایی است که در نقشه دیده شده است که در قدم اول بایستی خود دستگاه‌های فرهنگی به عنوان خط مقدم اقدامات فرهنگی بازآفرینی و ساماندهی شوند، در بحث هویت، هویت اسلامی- ایرانی و انقلابی مورد اهتمام است، در بعد خانواده بحث تسهیل تشکیل خانواده و تحکیم خانواده و کنترل و کاهش طلاق جزو اولویت­ها است، در بحث جمعیت با توجه به اینکه نرخ باروری هر ساله در حال کاهش است و اين از رشد جمعیت منفی است، و با توجه به اینکه یک بخش مهم مهندسی فرهنگی بحث جلوگیری از کاهش نرخ باروری و افزایش آن متناسب با نیازها است، اميدواريم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حیطه­ جمعیت روند اجرایی را طی کند.

در حوزه هنر، هنر متعالی و در تراز جمهوری اسلامی هدف‌گذاری شده است. احیای هنر­های فراموش شده و هنرهایی که در حال فراموشی است، جزو اولویت‌های نقشه مهندسی فرهنگی در بخش هنر است. ساماندهی حوزه سینما برای رسیدن به سینمای متعالی هم در حوزه کمی و هم کیفی در دستور کار قرار دارد. در حوزه معماری هم داشتن یک سند راهبردی اسلامی- ایرانی در ذیل نقشه مهندسی فرهنگی تأکید شده است.

در سطح بین‌الملل ه داشتن یک برنامه جامع برای آشنایی جهان با فرهنگ ناب اسلامی- ایرانی و سپس ایجاد شوق نسبت به فرهنگ اسلامی- ایرانی مد نظر است که جزو اولویت­ها در عرصه فرهنگ بین­ الملل است. همچنين حضور فعال و بهره­مندی از دیپلماسی عمومی، دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی علمی و فناوری در کنار داشتن یک دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی مورد توجه بوده است.

در حیطه صنایع و محصولات فرهنگی داشتن یک نظام فناوری صنایع و محصولات فرهنگی که بتواند نوآوری صنایع و محصولات فرهنگی را تضمین کند، هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی مورد نظر است تا همان حمایت­هایی که از فعالان اقتصادی و فعالان حوزه علم و فرهنگ می­شود، از فعالان فرهنگی نیز صورت بگیرد تا با ریسک کمتر اقتصادی بتوانند محصولات فرهنگی را براساس مدار و مبانی تعیین شده در نقشه مهندسی فرهنگی تولید کنند.

محورهای دیگری چون جنگ نرم و افزایش بصیرت در بین اقشار مختلف جهت آشنایی با شگردها و ترفندهای دشمن در حیطه جنگ نرم نیز مورد نظر نقشه مهندسی فرهنگی است.
download (2)

آخرین اقدام و اولویتي که در این فرصت می­خواهم بیان کنم و خیلی ضروری است، داشتن پایگاه جامع آمار و اطلاعات علم و حوزه فرهنگ است که زیرساخت­های آن فراهم شده و مرکز رصد فرهنگ و علم ایجاد شده است تا بتوانیم داده­های مربوط به این حوزه­ها را پردازش کنیم و روند کار را از لحاظ پیشرفت و پسرفت بررسی کنیم که تا کنون در این زمینه در کشور خلا داشته‌ایم.

به عنوان جمع‌بندی می­توانم این را بگویم که ما در ۵ سال اول در کنار توجه به اولویت‌های فرهنگی کشور، نيازمند توجه ویژه به زیرساخت­های نظام فرهنگی و نیازهای این سیستم و اصلاح آن هستيم.

از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزارم.

كد خبر:۱۶۸۳۲
منبع خبر:دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاريخ خبر:۱۳۹۲/۱۰/۱۵

دیدگاه های این مطلب

5 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. توفیق روز افزون برای جناب آقای دکتر اسحاقی که از افتخارات استان مازندران و شهرستان نکا میباشند جهت خدمت به اسلام ومسلمین و میهن عزیز ایران اسلامی از خداوند منان مسئلت داریم

  2. از زحمات جناب آقای دکتر اسحاقی در شورای انقلاب فرهنگی به خاطر دلسوزی ها و اعتقادات مذهبی و اصولی اش تشکر قداردانی نموده و برای این عزیز ارزوی تندرستی و موفقیت را از خداوند بارتعالی دارم.

  3. مجید محسنی آستانی در گفت:

    دکتر محمد اسحاقی از افتخارات کشور ایران عزیز و شهر نکا بوده و امیدوارم مه مسئولین شهرمان بیشتر از وجود با برکت ایشان بهره کافی ببرند و برای دکتر آروزی موفقیت در زندگی و عرصه علمی و فرهنگی می نمایم

  4. ولی الله بلالی سوچلمائی در گفت:

    ضمن عرض سلام جناب آقای دکترمحمداسحاقی افتخارماست که درارسه فرهنگ فعالیت دارید برای شماآرزوی موفقیت وسربلندی میکنم

  5. از بهترین عزیزان در شهرهای دیگر ازجمله شیراز هم میباشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *