دکتر محمد اسحاقی:اسناد مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضامن اجراي قانون اساسی در حوزه علم و فرهنگ است
تاریخ انتشار خبر : ۹۲/۱۰/۲۷
خلاصه خبر : اشاره: دکتر محمد اسحاقی معاون برنامهریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی که از نظرتان میگذرد به سوالاتی در مورد چرایی تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستاوردهای این نهاد پاسخ داده است:
با سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، اگر موافق هستید به عنوان آغاز گفتگو تحلیلی داشته باشید از فعالیتها و دستاوردهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بیست و نه سال؟
در کشور ما پس از انقلاب اسلامی تحولات عمیقی در سطوح فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری اتفاق افتاد و این تحولات به گونهای بود که با وضعیت قبل از انقلاب فاصله بسیاری داشت. و از این جهت همگان چه در داخل و چه در خارج به این دستاوردها و موفقیتها اذعان دارند. این تحولات را می توان چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی در زمینهها و رشتههای مختلف بررسی کرد و دستاوردهای آن را مورد شناسایی قرار داد و این تحول در نگاه آینده و شناخت مسیر آینده بر اهمیت تحولاتی که تاکنون انجام گرفته میافزاید. یکي از مسائل مهم در حوزه رسالت اصلی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی مسئله فرهنگ است که مبتنی بر معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت(ع) است و میتواند نجاتبخش انسانها باشد تا فرهنگ صحیح و سالم را ترویج کند و به همه افراد در جوامع اسلامی کمک کند تا در موقعیت بهتری قرار گیرند. از این جهت ما میتوانیم تحولات اساسی را برشماریم که مهمترین آنها خودباری ملی در بین همگان به خصوص در بین قشر نخبگان و جوانان است که هیچ کاری را برای خودشان ناممکن تلقی نمیکنند. در عرصههای مختلف، چه در عرصههای علمی چه در عرصههای فرهنگی و چه در عرصههای ورزشی، خودباوری یک امر حقیقی و واقعی محسوب ميشود که کاملاً اتفاق افتاده است. به نظر میرسد مهمترین دستاورد یک ملت اینست که خودش را باور کند و بر توانمندیهای خودش اتکا کند. يعني در عین آنکه میخواهد با همه جهان تعامل داشته باشد و از تجربیات آنها استفاده کند، مسیر و آینده روشنی هم برای خودش در نظر بگیرد. این اتفاق افتاد و الحمدلله با وقوع انقلاب اسلامی و رهبری خردمندانه امام خمینی(ره) و دادن این باور به همگان که شما میتوانید و ما میتوانیم، این اتفاق را ما در عرصههای مختلف داریم.
در عرصه های سازندگی و پیشرفتهای علمی هم همینگونه است. امروز دانشگاههای ما باور دارند که با دانشگاههای قبل از انقلاب چه از نظر کمی و چه کیفی قابل مقایسه نیستند. کارهای بزرگی که هم اکنون در آزمایشگاهها، مراکز علمی پژوهشی و در صنایع ما – به خصوص در علوم پیشرفته- در حال انجام است، از جمله افتخارات بزرگی است که در مسیر تحول عظیم علمی و فرهنگی اتفاق افتاده است. الان میتوانیم ادعا کنیم که در ۱۰صنعت و علم پیشرفته جزو سه کشور اول جهان هستیم و در علوم مختلف دیگر نیز اغلب در ردههای بالا تا دهم و پانزدهم هستیم که در بعضی از آنها با برنامهریزیهایی که صورت گرفته است، می توانیم در افق آینده دستاوردها و موفقیتهای ویژهای را در آنها داشته باشیم. اینها مواردی است که در سطوح کلان مملکت پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته و قابل اتکا میباشد.
حال اگر ریشههای آن را بجوییم یکی همان خودباوری ملی است که ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی بوده و زمینهای را برای شکوفایی استعدادها و توانمندیها در عرصههای فرهنگی، علمی، نظامی، اقتصادی، سیاسی و… به وجود آورده است. این فرهنگ است که جهتدهنده تعالی کشور در ابعاد مختلف است، لذا اهمیت و قدرت فرهنگ خیلی بیش از آن است که ما به آن باور و استناد کردیم و ازآن بهره بردیم.
در این مسیر نقش نهادهای عالی که به وجود آمدهاند، غیرقابل انکار است و یکی از این نهادها شورای عالی انقلاب فرهنگی است که توسط رهبر روشن ضمیر و آیندهنگر، حضرت امام خمینی(ره) ایجاد شد برای اینکه راهبری علم و فرهنگ کشور در یک مجمع تخصصی با حضور صاحبنظران بررسی شود و نیازهای همه جانبه این دو عرصه تامین شود. وقتی الان به مجموعه تصمیمگیریها و مصوبات شورای عالی نظر میکنید، میبینید با هدفگذاریهایی که در عرصه علم و فناوری و فرهنگ کشور شده، ما زیرساختهای خیلی خوبی را داریم و به علاوه ساختارهای خیلی مناسبی هم ایجاد شده است. دستاوردهایی که ما در این دو عرصه داشتیم، محصول یک مجموعه بلندنگریها و داشتن مجموعهای تخصصی است که به عنوان یک نهاد عالی با ترکیبی منحصر به فرد و با پشتوانه معنوی که قبلا حضرت امام(ره) و اکنون مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دارند، توانسته این مسیر را به پیش ببرد.
در رابطه با تأثیرات این نهاد بایستی گفت که اگر این نهاد عالی در نظام مدیریتی و سیاستگذاری کشور تعبیه نمیشد، تدبیر این همه نیازهای انباشته شده حوزه علم و فرهنگ در نهادهای دیگر امکانپذیر نبود. زيرا آنها مأموریتهای خاصی دارند و اگر دانشگاهها، مراکز علمی پژوهشی و مراکز فرهنگی ما پشت در این مراکز منتظر میماندند، در حقیقت برای بسیاری از نیازهای فوری این دو حوزه با مشکل برمیخوردیم و بلندنگری یا آیندهنگری که مصون از تحولات مدیریتی باشد برای بخش علم و فرهنگ کشور فراهم نمیشد و ما با اختلالات زیادی روبرو میشدیم. وجود این مجموعه در سطح کلان راهبری حوزه علم و فرهنگ، سیاستگذاریهایکلان، خط مشیگذاری ها و هدفگذاری ها و ریلگذاری های اجرایی جهت رفتن به سمت برنامههاي اجرایی و تأمین نیازمندیهای دستگاهها و نهادهای اجرایی از یکسو و داشتن یک نظام رصد و پایش مدام و اصلاح آن سیاستها و برنامهها از سوی دیگر، از ویژگیهای این نهاد عالی است که توانسته استمرار پیشرفت علمی و فرهنگی را برای کشور به دنبال داشته باشد. مضافاً اینکه داشتن برنامههای جامع و آیندهنگرانه برای ۵۰ سال آینده و هدفگذاریهای کلان و در عین حال قابل وصول در سالهای اخیر، نویدبخش آینده بهتری برای عرصههای علم و فناوری و فرهنگی و اجتماعی ماست. برای داشتن یک جامعه پیشرفته و انسانهای عالی و متکامل، ما به علم و فرهنگ بیش از هر چیز نیاز داریم و جوامع انسانی با داشتن این دو بال است که میتوانند به سمت قلههای علم و پیشرفت پرواز کنند. هرچه ما به این دو بخش بیشتر بپردازیم، دستاوردهای بهتری خواهیم داشت.
پیرامون ریلگذاریهایی که در واقع شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده میخواستم کمی بیشتر وارد این مصادیق شوید.
اگر نگاهی به مصوبات و تصمیمگیریهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این ۳۰ سال گذشته داشته باشیم، می بینیم که در حوزه علم و فناوری و همچنین فرهنگ و مسائل اجتماعی مصوبات متعددی در مقاطع مختلف، متناسب با موانع و چالشهایی که داشتهایم وجود داشته و همه اینها در طول زمان و به تدریج اتفاق افتاده است. لازم بود که با داشتن برنامههای بلندمدت، یک نیروی جدید و زمینه جدید برای پیشرفت و تعالی داشته باشیم که با مقتضیات زمان و متناسب با نیازهای امروز نقشه راهی برای آینده در حوزه علم و فرهنگ تأمین و تدبیر شودو به همین خاطر تدوین این اسناد راهبردی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.
ابتدا در حوزه علم و فناوری و نوآوری رسیدن به قلههای پیشرفت علمی و فناوری در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که به همبن منظور تصویب نقشه جامعی که بتواند با مقتضیات روز و پیشرفتهای علمی آینده کشور را در این حیطه تضمین کند در دستور برنامه های شورای عالی قرار گرفت و بعد از کار کارشناسی متراکم نقشه جامع علمی کشور تدوین، تصویب و ابلاغ شد. این نقشه جامع علمی با مشارکت صاحبنظران ، نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان در طول یک زمان متمادی و طی فرآیندهای متعدد به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، ابلاغ شد و هم اکنون در مسیر اجرایی شدن قرار دارد. برای اجرای نقشه جامع علمی که افق اولیه آن افق چشمانداز ۲۰ ساله است و افق دورتر آن ۵۰ سال آینده است، اقدامات فراوانی پیشبینی شده، راهبردهای خوبی تدوین شده و نیازهای فراوانی شناسایی شده که بایستی در طول سالها این اقدامات بر اساس اولویتهای تعیینشده اجرایی شود. قوانین مورد نیاز بایستی توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، در برنامههای توسعه ۵ سالهای که داریم باید الزامات این نقشه جامع علمی دیده شود و با پیگیریهایی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده، این نقشه در حال اجرایی شدن است.
محور بعدی حوزه فرهنگ است. تعدد دستگاهها و مسائل فرهنگی اجتماعی در حوزه فرهنگ، این نیاز را رروز به روز افزایش میداد که ما به یک نقشه جامع فرهنگی نیازمندیم تا بتواند نیازهای فرهنگی- اجتماعی جامعه را در ابعاد مختلف پاسخ دهد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی میبینیم که در اصول مختلف به مباحث فرهنگی، اهداف و رسالتهای فرهنگی اشاره شده است که باید در جامعه تحقق پیدا کند یا وقتی به چشمانداز بیست ساله نگاه میکنیم، میبینیم که برای کشور ایران وضعیت فرهنگی ویژهای در ابعاد مختلف تعیین شده است. سؤالی که پیش میآید این است که اگر بخواهیم به اهداف چشمانداز برسیم، به جز چشمانداز که یک نقشه راهبردی است و در آن اهداف راهبردی آمده است، بایستی چه اقدامات عملیاتی را انجام دهیم تا به آن اهداف برسیم؟ اگر سند چشمانداز جمهوری اسلامی را به عنوان افق برتر در نظر بگیریم، میبینیم که یک بخش نقشه اين سند، بخش علم و فناوری است و یک بخش آن بخش و فرهنگی است.
در بخش علم و فناوری آن نقشه جامع علمی تصویب شد، یعنی تحقق بخش علمی و فناوری سند چشمانداز توسط نقشه جامع علمی تضمین و تأمین شده است ولی در بخش فرهنگ ما به برنامه جامعی برای تحقق بخش فرهنگی سند چشمانداز ۱۴۰۴ نیاز داشتیم که بتواند تحقق بخش اهداف فرهنگی و اجتماعی اين سند باشد.
در عین حال، بخش اقتصادی سند چشمانداز، هم به زیرساختهای علمی و فناوری نیاز دارد و هم اگر فرهنگ اقتصادی به خوبی شناخته شود و سازوکار آن پیاده شود، ما اقتصاد بهتری را خواهیم داشت. اینها در نقشه جامع علمی، در بعد علمی و فناوری دیده شده است. اقتصاد دانشبنیان در صورتی ايجاد ميشود که شما نظام علمی پیشرفتهای داشته باشید که بتواند هم اقتصاد را سامان دهد و هم نیازهای مربوط به امنیت و عرصههای دیگر را.
امروزه این یک امر مسلم شناخته ميشود که ما برای رسیدن به اهداف یا هر هدفی، بایستی به فرهنگ آن بیش از خود مسئله اهتمام بورزیم که اگر این اهتمام وجود داشته باشد، رسیدن به اهداف آن بخش هم كاملتر خواهد بود. لذا در نقشه مهندسي فرهنگي به فرهنگی که علم و فناوری را جهت و هویت میدهد، توجه شده است.
در بعد امنیت هم امر به همین صورت است. امروزه امنیت نرم به عنوان راهکاری که همه کشورها به دنبال ایجاد آن هستند، بسيار راهگشاست و در نقشه مهندسی فرهنگی این ابعاد دیده شده است.
اگر بخواهید در نظام قضایی و حقوقی به تأمین عدالت توجه داشته باشید، حتما باید به فرهنگ این حوزه یا همان فرهنگ پیشگیری هم توجه بکنید. به جای آنکه در آخرین ایستگاه با جرم و بزه و بزهکار و مجرم برخورد کنید -که هزینههای زیادی را به جامعه تحمیل میکنند- بایستی بتوانید در جلوگیری از بروز آن اقداماتی داشته باشید. بی شک با کمترین هزینهای که در حوزه پیشگیری انجام دهیم، بیشترین بازدهی را در سطح جامعه خواهیم داشت که در نقشه مهندسی فرهنگی به حوزه پیشگیری توجه ویژهای شده است.
روي هم رفته میتوان گفت نقشه مهندسی فرهنگی، نقشه جامع فرهنگی کشور است که فرهنگ مطلوب در آن مشخص شده، راههای تحقق این فرهنگ مطلوب پیشبینی شده، اقدامات و نقشهای دستگاههای مختلف هم در آن کاملاً روشن شده، چگونگی اجرایی شدن آنها تعیین شده و شاخصهای اندازهگیری پیشرفت هم در اين نقشه آمده است.
اینجا لازم است اشارهای هم به سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش داشته باشیم. گرچه این سند در حوزه علم قرار داشت ولی به سبب اهمیت مضاعفی که داشت مقام معظم رهبری به طور ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به تدوین یک سند تحول بنیادین مأمور نمودند. چرا که در صورت تحقق این سند راهبردی حوزه علم-فرهنگ-اقتصاد- اجتماع و سیاست تضمین خواهد بود و بهترین نیروها را در بهترین زمانها توسط نظام آموزش و پرورش پویا و مؤثر تربیت خواهید کرد.
این برنامههای جامع جزو اسناد اساسی و راهبردی کشور است که اگر بخواهیم اهمیت آن را ذکر کنیم، در حقیقت این اسناد ضامن اجراي قانون اساسی در حوزه علم، فرهنگ و آموزش و پرورش هستند. اگر میگوییم که صنعت فضایی داریم و میتوانیم ماهواره به فضا پرتاب کنیم یا در حوزه پزشکی میتوانیم پیشرفتهترین اقدامات را در کشور انجام دهیم، به دليل داشتن سند راهبردی در همین حوزههاست.
به عنوان دبیر شورای مهندسی فرهنگی میخواستم از شما بپرسم که «نقشهمهندسیفرهنگی» پاسخ به چه ضرورت ها و نیازهایی در جامعه بود و این نیازها چگونه در درون سند در نظر گرفته شده است؟
ما انقلاب اسلامی را اساساً یک انقلاب فرهنگی میدانیم به این معنا که تمامی فعالیتهای حوزه اقتصادی، سیاسی، علمی و فناوری و مهمتر از همه، فعالیتها و برنامههای فرهنگی ما بایستی بر مدار فرهنگ انقلاب اسلامی باشد. فرهنگ انقلاب اسلامی ما چیست و چه شاخصهایی دارد؟ انقلاب اسلامی ما در طول كه سالها با چالشهای متعددی روبرو بوده است، اكنون به بلوغی رسیده که بایستی آینده ۵۰ ساله و ۱۰۰ سالهی خود را تدبیر و پیشبینی کند. به خصوص وقتي كه ميبينيم کشورهای دیگر برنامههای ۵۰۰ ساله دارند و از جانب دیگر واقعیت جامعه ما میگوید که با فرهنگ مطلوب انقلاب اسلامی فاصله داریم.
در چنين شرايطي اولین کاری که بایستی انجام شود ارزیابی این مسئله است که در چه نقاطی فاصله داریم و در چه نقاطی پیشرفت داریم تا یک تحلیل جامع ، واقعنگرانه و پویا از اوضاع فرهنگی کشور ایجاد شود و این اتفاق در جریان تدوین و تصویب نقشه مهندسی فرهنگی افتاد، زیرا متناسب با این تحلیل وضعیت و شناخت وضع موجود بایستی به سمت یک وضعیت مطلوب حرکت کنیم. نقشه مهندسی فرهنگی یعنی شناخت مسائل و مشکلات موجود، شناخت ریشهها و علل و عوامل آنها و سپس تعیین چگونگی رسیدن به وضعیت مطلوب. فرهنگ مثل هواست، همچنان که هوا تحت تأثیر عوامل مختلف ممکن است آلوده شود، فرهنگ هم به همین صورت است. جوامع انسانی در حوزه فرهنگ با یکدیگر تعامل دارند. امواج هوا از مرزهای کشورها در حال عبور هستند و کشورهای دیگر را تحت تأثیر قرار میدهند. شما نمیتوانید جلوی امواج هوا را بگیرید. شما با شناخت اینکه چه عواملی باعث بروز بعضی از پدیدهها و مشکلات میشوند، میتوانید آلودگیها و ریشههای آن را شناخته و اقدام به رفع آن کنید. فرهنگ هم مثل هوا میتواند با مشکلات و آلودگیهایی مواجه شود که باید شناسایی شده و نسبت به رفع آن اقدام شود به همین خاطر مهندسی فرهنگ سعی میکند ریشههای مشکلات را شناسایی کرده نسبت به رفع آنها اقدام کند.
به ابعاد مختلف فرهنگ اشاره کردید و طبیعی است که دستگاههای مختلفی در این مورد دخالت دارند. نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد چیست؟
ما در حوزه فرهنگ یا علم نهادها و دستگاههای متعددی داریم. برخی نقشهای ملی و فراملی دارند و برخی در سطوح استانی فعال هستند. اینها نیاز به نظارت و سازماندهی دارند. یکی از مأموریتهای نظام مهندسی فرهنگی همین است که ما یک نظام جامع، فراگیر و هماهنگ فرهنگی داشته باشیم تا دستگاههای فرهنگی متعدد در کنار هم آرایش مناسب داشته باشند و همافزا به سمت اهداف مشترک گام بردارند. نقشها، وظایف و کارکردهایشان بهینه شود و احیاناً اگر تداخلات و تعارضاتی وجود دارد، برطرف شود. بنابراین یکی از مأموریتهای اصلی نقشه مهندسی فرهنگی در بخش مدیریت فرهنگی است. ما برای هر موضوعی ممکن است دهها دستگاه داشته باشیم، چون موضوع فرهنگ، فرابخشی است و وظایف بین دستگاههای مختلف پخش شده است. این موضوع یک نهاد عالی میخواهد که به صورت فرابخشی چنین کاری را انجام دهد که آن شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی فرهنگی کشور است. تعدد دستگاهها در صورتی منفی است که هماهنگ نباشند و این هماهنگسازی بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
برنامههای آتی و مصوبات در جریان، برای یک یا دو سال آینده چه چیزهایی هستند؟
با توجه به اینکه ما هم اکنون دارای سه سند کلان راهبردی هستیم که در آن ۵۰ سال آینده دیده شده و ایستگاه اول آن هم افق ۱۴۰۴ است، بسیاری از نیازها و اقدامات کشور در حوزه علم و فناوری و نوآوری و فرهنگ در این اسناد پیشبینی شده است تمام تلاش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که اینها اجرایی شود.
فعالیتها و برنامههای اصلی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی متكي بر این است که اسناد راهبردی را در مرحله تدوین، تصویب ، ابلاغ و اجرا راهبری کند. مثلاً ما در حوزه علم، سند هوا و فضا را داریم که برای کشور هدفهای عالی را در نظر گرفته و این اهداف جزو اهداف ملی است . در سالهای آینده اقداماتی که بایستی هر ساله بر اساس اولویتها انجام شود از این سند استخراج و مورد پیگیری قرار میگیرد. طبق این سند معلوم است که چه قدمهایی را بایستی در سال اول، دوم و سوم و… برداشت. نقشه مهندسی فرهنگی هم یک نقشهجامع و کلان است و برای یک دستگاه یا یک دوره پنج ساله نیست، بلکه شامل موضوعات متنوع فرهنگی و اجتماعی، ناظر بر فعالیت دستگاههای متنوع و متعدد موجود و تا بازه زمانی سال ۱۴۲۵ است. تلاش اصلی ما اینست که اولویتهای تعیین شده در نقشه مهندسی فرهنگی در مرحله اجرای توسط دستگاههای مختلف قرار بگیرد.
به عنوان آخرین سؤال، در مورد اولویتهای مورد تاکید در نقشه مهندسی فرهنگی توضیحاتی بیان کنید؟
ساماندهی دستگاههای فرهنگی ازجمله اولویتهایی است که در نقشه دیده شده است که در قدم اول بایستی خود دستگاههای فرهنگی به عنوان خط مقدم اقدامات فرهنگی بازآفرینی و ساماندهی شوند، در بحث هویت، هویت اسلامی- ایرانی و انقلابی مورد اهتمام است، در بعد خانواده بحث تسهیل تشکیل خانواده و تحکیم خانواده و کنترل و کاهش طلاق جزو اولویتها است، در بحث جمعیت با توجه به اینکه نرخ باروری هر ساله در حال کاهش است و اين از رشد جمعیت منفی است، و با توجه به اینکه یک بخش مهم مهندسی فرهنگی بحث جلوگیری از کاهش نرخ باروری و افزایش آن متناسب با نیازها است، اميدواريم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حیطه جمعیت روند اجرایی را طی کند.
در حوزه هنر، هنر متعالی و در تراز جمهوری اسلامی هدفگذاری شده است. احیای هنرهای فراموش شده و هنرهایی که در حال فراموشی است، جزو اولویتهای نقشه مهندسی فرهنگی در بخش هنر است. ساماندهی حوزه سینما برای رسیدن به سینمای متعالی هم در حوزه کمی و هم کیفی در دستور کار قرار دارد. در حوزه معماری هم داشتن یک سند راهبردی اسلامی- ایرانی در ذیل نقشه مهندسی فرهنگی تأکید شده است.
در سطح بینالملل ه داشتن یک برنامه جامع برای آشنایی جهان با فرهنگ ناب اسلامی- ایرانی و سپس ایجاد شوق نسبت به فرهنگ اسلامی- ایرانی مد نظر است که جزو اولویتها در عرصه فرهنگ بین الملل است. همچنين حضور فعال و بهرهمندی از دیپلماسی عمومی، دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی علمی و فناوری در کنار داشتن یک دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی مورد توجه بوده است.
در حیطه صنایع و محصولات فرهنگی داشتن یک نظام فناوری صنایع و محصولات فرهنگی که بتواند نوآوری صنایع و محصولات فرهنگی را تضمین کند، هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی مورد نظر است تا همان حمایتهایی که از فعالان اقتصادی و فعالان حوزه علم و فرهنگ میشود، از فعالان فرهنگی نیز صورت بگیرد تا با ریسک کمتر اقتصادی بتوانند محصولات فرهنگی را براساس مدار و مبانی تعیین شده در نقشه مهندسی فرهنگی تولید کنند.
محورهای دیگری چون جنگ نرم و افزایش بصیرت در بین اقشار مختلف جهت آشنایی با شگردها و ترفندهای دشمن در حیطه جنگ نرم نیز مورد نظر نقشه مهندسی فرهنگی است.
آخرین اقدام و اولویتي که در این فرصت میخواهم بیان کنم و خیلی ضروری است، داشتن پایگاه جامع آمار و اطلاعات علم و حوزه فرهنگ است که زیرساختهای آن فراهم شده و مرکز رصد فرهنگ و علم ایجاد شده است تا بتوانیم دادههای مربوط به این حوزهها را پردازش کنیم و روند کار را از لحاظ پیشرفت و پسرفت بررسی کنیم که تا کنون در این زمینه در کشور خلا داشتهایم.
به عنوان جمعبندی میتوانم این را بگویم که ما در ۵ سال اول در کنار توجه به اولویتهای فرهنگی کشور، نيازمند توجه ویژه به زیرساختهای نظام فرهنگی و نیازهای این سیستم و اصلاح آن هستيم.
از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزارم.
كد خبر:۱۶۸۳۲
منبع خبر:دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاريخ خبر:۱۳۹۲/۱۰/۱۵
توفیق روز افزون برای جناب آقای دکتر اسحاقی که از افتخارات استان مازندران و شهرستان نکا میباشند جهت خدمت به اسلام ومسلمین و میهن عزیز ایران اسلامی از خداوند منان مسئلت داریم
از زحمات جناب آقای دکتر اسحاقی در شورای انقلاب فرهنگی به خاطر دلسوزی ها و اعتقادات مذهبی و اصولی اش تشکر قداردانی نموده و برای این عزیز ارزوی تندرستی و موفقیت را از خداوند بارتعالی دارم.
دکتر محمد اسحاقی از افتخارات کشور ایران عزیز و شهر نکا بوده و امیدوارم مه مسئولین شهرمان بیشتر از وجود با برکت ایشان بهره کافی ببرند و برای دکتر آروزی موفقیت در زندگی و عرصه علمی و فرهنگی می نمایم
ضمن عرض سلام جناب آقای دکترمحمداسحاقی افتخارماست که درارسه فرهنگ فعالیت دارید برای شماآرزوی موفقیت وسربلندی میکنم
از بهترین عزیزان در شهرهای دیگر ازجمله شیراز هم میباشند