سلطانی : فرهنگ وقف درجامعه بایدنهادینه شود

حجت‌الاسلام علی سلطانی درکنفرانس مطبوعاتی بااصحاب رسانه شرق مازندران به مناسبت هفته وقف خاطر نشان کرد:چنانچه فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود بسیاری ار مشکلات و معضلات اجتماعی همانند تکدی گری مرتفع میگردد، باید فرهنگ سازی مناسب در مورد وقف در نکا انجام شود تا مردم رغبت بیشتری به وقف اموال خود داشته باشند .
وی افزود: آن چه از واقف در دست ما است امانتی است که باید در جای خودش هزینه شود و خوشبختانه این موضوع با دقت پیگیری و انجام می شود.
سلطانی با بیان اینکه تبدیل به احسن کردن موقوفه نیز از مقولاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد خاطر نشان کرد: تمامی موارد وقفی که کمتر از یک دانگ باشد اجاره تبدیل به احسن می شود و به نوعی رفع وقف می شود.

وی ادامه داد: با تبدیل به احسن کردن وقف و رفع وقف اوقاف از محل درآمد وقف مورد نظر باید ملکی را در جای دیگر خریداری و طبق نیت واقف هزینه کند

وی گفت: مالکین و خریداران و فروشندگان برای خرید و فروش زمین و ملک خود از اوقاف استعلام بگیرند تا با مشکل وقف و غصبی بودن زمین در نکا روبرو نشوند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه از ساخت ضریح امام زاده حسن خبر داد و گفت :ساخت ضریح برای امامزادگان در راستای رسالت ذاتی و قانونی سازمان اوقاف و امور خیریه ‏در احیا، بازسازی و ‏مرمت بقاع متبرکه انجام می شود اظهار داشت: ساخت ضریح امامزاده حسن و امامزاده مفید در دست اقدام است. ‏

سلطانی ادامه داد: بخشی از هزینه این ضریح از سوی این اداره تامین خواهد شد و امیدواریم با حمایت های مردمی این ضریح مقدس در ‏زمان مقرر آماده و ‏نصب شود.

سلطانی گفت::شهرستان نکاازنظرموقوفات به بعد از پل به سمت ساری و قبل از پل به سمت بهشهر تقسیم شده که ۱۷ سیر بعداز پل به سمت ساری و یک دانگ قبل از پل به سمت بهشهر وقف است.
وی گفت: با این اوصاف بسیاری از مردم نکا در زمین‌های موقوفی زندگی می‌کنند که باید اجاره آن رابه اوقاف پرداخت کنند.

DSCN8976

DSCN9244

DSCN9240

DSCN9225

DSCN9229

DSCN9238

سلطانی ادامه داد: همه افراد در شهرستان نکا برای پاک کردن اموال خود، رفع شک و شبهه از وقفی بودن ملک و زمین خود، برای خرید و فروش زمین و ملک خود از اوقاف استعلام بگیرند تا با مشکل وقف و غصبی بودن زمین در نکا روبرو نشوند.

وی ائمه اطهار (ع) را عاملان به وقف برشمرد و افزود: این بهترین حجت برای تبلیغ این سنت است و رسانه‌ها نقش ویژه‌ای در این زمینه دارند.

رئیس اوقاف و امور خیریه نکا با اشاره به اینکه بیشتر زمین‌های شهرستان نکا وقفی است، گفت: بسیاری از مردم نکا در زمین‌های موقوفی زندگی می‌کنند که باید اجاره آن را به اوقاف پرداخت کنند.

سلطانی گفت: استقبال خوبی در زمینه وقف اموال از سوی مردم نکا انجام نمی‌شود و وقف با کندی در حال انجام است که باید با فرهنگ‌سازی مناسب مردم را به سمت وقف اموال سوق دهیم.

رئیس اوقاف نکا با اشاره به وقف مشارکتی خاطر نشان کرد: وقف مشارکتی از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه مردم قرار گیرد و از این طریق افرادی که از نظر مالی در شرایط خوبی نیستند با مشارکت افراد دیگر درارتباط‌ با وقف وارد شده و خیرات کنند.

وی با بیان اینکه امروز تبدیل به احسن کردن موقوفات، ضرورتی مهم به شمار می‌رود، ادامه داد: تمامی وقف‌هایی که کمتر از یک دانگ باشد می‌تواند اجاره آن تبدیل به احسن شده و رفع وقف شود.

سلطانی گفت: با تبدیل به احسن کردن وقف و رفع وقف اوقاف از محل درآمد، وقف مورد نظر باید ملکی را در جای دیگر خریداری و طبق نیت واقف هزینه کند

سلطانی با اشاره به اینکه در نکا در زمینه ثلث اموال خوب کار نشده است، افزود: باید طوری عمل شود که مردم برای ثلث اموال بعد از مرگ‌شان چاره‌اندیشی کنند که بهترین چاره وقف است.

وی با اشاره به کارهای فرهنگی این اداره گفت: برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی، جشن ولایت علوی، برگزاری مسابقات قرآن، تجلیل از خادمان بقاع، طرح نشاط معنوی، برگزاری خیمه معرفت و… از جمله برنامه‌های فرهنگی ما در سال ‌جاری بوده است.

به گزارش فارس، بیش از ۱۱ هزار رقبه، ۴۰ موقوفه و ۴۸ امامزاده نکا زیر پوشش اداره اوقاف و امورخیریه این شهرستان قرار دارد.

دیدگاه های این مطلب

2 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام اقا ما کی میتونیم متنو ببینیم

  2. حالا بعضی از روستاهها با پرونده های وقف که ابهام و مشکل دارد و مردم را نگران کرده است باید چه کنند. راستی اگر مکانهای که صحت وقف آن در هاله ای از ابهام است و از سوی دیگه اوقاف بر مالکیت آن ( البته بصورت وقف) پافشاری میکند تکلیف چیست. مطمئنا” پرونده های مطروحه در دادگستری بعضی از روستاهها با اوقاف که بعضا” به صحنه جدل بین مردم و اوقاف تبدیل شده فرهنگ وقف را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *