زرد کیجا یا قارچ جنگلی خوراکی

قارچ خوراكي و ميكوريز Cantherelle و The girolle با نام مازندراني زرد كيجا. اين تصوير از منبع ديگري برداشت شده چرا كه تصاوير گرفته شده توسط اينجانب كه در همين بخش ارائه شده اند كيفيت مناسبي نداشته لذا در اولين فرصت بازديد از جنگل ضمن تهيه عكسي مناسب جايگزين خواهد شد

download
قطر كلاهك اين گونه ۱۵-۳ سانتي‌متر ، رنگ آن زرد تا نارنجي و شكل كلاهك تقريباً حالت قيفي‌شكلfunnel-shaped)) مي باشد كه ابتدا به صورت convexبوده و بعد flat مي گردد. لبة آن موج‌دار (margine چين‌خورده)، سطح زيرين (لايه هايمنيوم) از تيغه هاي برجسته تشكيل شده است كه نسبت به ساقه حالت decurrentدارد. جسم قارچ (flesh ) داراي بافت گوشتي مي‌باشد.

images

download (1)

download (2)

طول ساقه متفاوت بوده و مي‌تواند باريك و بلند و يا كوتاه و كلفت ‌باشد . در قسمت فوقاني ساقه به دليل اينكه تيغه ها از سطح زيرين كلاهك تا بخشي از ساقه ادامه دارد لذا مرز مشخص بين كلاهك و ساقه وجود ندارد. ساقه فاقد ضمائم مي باشد.
اسپور به شكل ellipsoid، بي‌رنگ و داراي سطح صافمي بوده و اسپورپرينت به رنگ زرد كمرنگ مي باشد.

images (3)

images (1)

images (2)
قارچ زرد كيجا
اين نمونه از خاك پاي درخت راش جمع آوري گرديد. اين قارچ، گونه اي اكتوميكوريز بوده و با ريشه گياه ميزبان همزيستي دارد. در اين همزيستي هم قارچ و هم ميزبان هر دو سود مي برند. زمان ظهور اين گونه در طبيعت معمولا تابستان و پاييز مي باشد.
اين قارچ از مرغوب‌ترين انواع قارچ خوراكي مي‌باشد، از مزاياي آن اين است كه هرگز آلوده به حشره‌اي نمي‌شود و در حمل و نقل هم كمتر صدمه مي‌بيند.

دیدگاه های این مطلب

4 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلم ممنون از توجه شما به جاذبه های هزارجریب اگه ممکنه بامراجعبه سایت گیاهان داروئی خواصش را هم بگذارید

    • از جناب حاج آقای قلیان عزیز که از افتخارات منطقه ی هزارجریب وشیرکلا هستندبه سبب وقتی که می گذارند درخصوص مطالب وخبرهای این سایت خبری تحلیلی خوب اظهارنظر می کنند ممنون هستیم.

  2. باتشکراز مطلب زیبایتان

  3. سلام ازجنگل شیرگاه زرد کیجا کندم ودو نقطه چیزی پیدا کردم که از لحاظ ساختمان وجنس کاملا شبیه زرد کیجا بود فقط رنگش قرمز مایل به جگری بود آیا سمی هست یا خوراکی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *