۲۳ آبانماه (۱۴ نوامبر)؛ روز جهانی دیابت

خلاصه خبر : دیابت یک عارضه ناشى از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است. انسولین هورمون یا ماده‌اى است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید مى‌شود و سلول‌ها را قادر مى‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرد و براى تولید انرژى استفاده کنند. چهاردهم نوامبر، سالگرد تولد "فردریک بانتینگ" کاشف انسولین، اولین بار در سال 1991 با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری چنین روزی افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون است. مجمع عمومی سازمان ملل در 20 دسامبر 2006 با تصویب قطعنامه برجسته و منحصر به فرد، دیابت را "یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه های هنگفت“ معرفی کرد که خانواده‌ها، دولت ها و کل جهان با آن مواجه است. بر اساس قطعنامه سازمان ملل، چهاردهم نوامبر (23 آبان ماه) روز جهانی دیابت اعلام شد.

مدیر عامل انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر مازندران :روز جهانی دیابت یا WDD توسط فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۱۹۹۱ ایجاد شد. این روز به طور رسمی در سال ۲۰۰۶ به عنوان روز سازمان ملل شناخته شد.
به گزارش نیکا خبر ، بهروز منصورکوهی در سومین نشست خود با اشاره به فعالیت اصلی این انجمن اظهار کرد: در گامِ اول فعالیت، با شعارِ” آموزش اساس درمان است” فعالیت خود را آغاز کردیم و بایدگفت، تا آموزش صورت نگیرد از درمان خبری نیست.
وی با اشاره به اینکه گام دوم در حوزه بیماریهای غیرواگیر است تصریح کرد: بیماریهای غیرواگیر شامل سکته، بیماریهای مزمن کلیوی، پوکی استخوان، پارکینسون، آب مروارید و غیره بوده و معتقدیم که این‌ها بیماریهای سَبْکِ زندگی شناخته می‌شوند و افراد با تغییر سَبْکِ زندگی خود می توانند این بیماری را براحتی کنترل نمایند.
مدیر عامل انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر مازندران گفت: با توجه به اینکه این مجموعه برخلاف انجمن های دیگر روی آموزش پایه گذاری شده است، در گام اول به بیماری دیابت ورود پیدا کردیم تا با آموزش بتوانیم این بیماری را کنترل نمائیم و معتقدیم افراد بعلت ناآگاهی، دچار عوارضِ تلخِ دیابت می شوند که عارضه هایی چون نابینایی، نارسایی کلیه، قطع عضو، مشکلات جنسی، جسمی و اجتماعی را در پیش دارد.
منصورکوهی خاطرنشان کرد: متاسفانه درحال حاضر، دیابت درحال تبدیل از یک معضل بهداشتی به بیماری اجتماعی است و اگر این بیماری از ریشه درمان شود از عوارض اجتماعی آن جلوگیری می شود

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *