رودخانه ای که به زباله دان شهرنکا تبدیل شده است!!!

رودخانه ایی که ازقلب شهرنکا می گذرد چند سالی است که براثربی توجهی مردم ومسوولان به محلی برای انباشت و دپوی زباله تبدیل شده است.
به گزارش نیکا خبر ، رودخانه نکارود از شاهکوه البرز در گرگان سرچشمه می گیرد و مساحت حوضه آبریز آن حدود ۱۹۲۲ کیلومتر مربع است و پس از طی مسیر پرپیچ و خم وارد شهرنکا می شود اکنون شکل ناشکیبی به خود گرفته و آبستن فضای ناسالم و غیر بهداشتی شده است .
رودخانه نکا رود شهرستان نکا به دلیل برخورداری دبی آب مورد نیاز و نیز یک سری ویژگی‌های زیستی و فیزیکی و شیمیایی مناسب برای رهاسازی بچه ماهیان مناسب است. سالانه ۲۴۳ تن ماهی در نکارود تولید می‌شود.
این رودخانه سالهاست که از وسط شهرنکاعبور می کند و مردم با کم توجهی بخش زیادی از زباله تولیدی در این شهر را در داخل این رودخانه تخلیه می کنند.


هرچند مردم این دیار در حادثه سیل ۱۳۷۸ نکا بامداد روز ۵ مرداد در پی بارندگی‌هایی که از روز پیش در شهر نکا آغاز شده بود، به وقوع پیوست. خاطره تلخ جان باختن بیش از ۸۰ نفر از عزیزانشان را فراموش نکرده اند.
همه ساله با گرم شدن هوا بوهای نامطبوع ناشی از انباشت انواع زباله در این رودخانه باعث بروز مشکلات عدیده ای برای شهروندان به ویژه ساکنان اطراف آن شده است، لذا می طلبد مسئولان نسبت به ساماندهی و جلوگیری از تخلیه زباله از سوی مجاورین و ساکنین کم توجه به مسائل زیست محیطی تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.
رودخانه نکا می تواند یکی از مکان هایی باشد که توریست های زیادی را برای دیدن آن به این شهر سفر می کنند از مناظر زیبا و هوای مطبوع بهرمند شوند
اما امروز شاهد صحنه های نگران کننده از حاشیه این رودخانه هستیم که جای تاسف برای مسئولین و البته مردم و گردشگران این شهر دارد.
با دیدن این تصاویر تنها سوغاتی که مسافران برای استان و یا شهر خود می برند چیزی جز تعریف از زباله و یا آشغال نیست. آیا این سهم شهری است که به عنوان دیار نیکان و نگین انگشتری استان سرسبزمازندران شناخته شده است ؟


قابل توجه مردم دوستداران طبعیت و مسئولینی که کمترین توجه را به این مکان حیاتی و گردشگری دارند، مکانی که شاید حیاتی ترین نقش را در محیط زیست این شهر ایفا کرده و مورد بی مهری قرار گرفته است.
دفع زباله های شهری از اهمیت ویژه ای به لحاظ بهداشتی برای شهروندان برخوردار است. مواد پلاستیکی با توجه به قابلیت ارزان قیمت بودن آن، به شکل های مختلف در زندگی روزمره و در مراسمات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، اما با توجه به این که پلاستیک تجزیه ناپذیر است و خیلی دیر تجزیه شده نباید دررودخانه و طبیعت به صورت آزاد رها شود.
معضل انباشت زباله ها دررودخانه نکا رود جفا در حق مردم و تهدید سلامت در این شهر است،
نکا رود به زباله دانی تبدیل شده است که در شاید در هیچ نقطه ای از شهر نکا این مقدار از زباله انباشته نشده باشد که برای جمع آوری آن باید شهرداری نکا اقدامی ضربتی انجام دهد.

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. باسلام حضورهمه سروران گرامی خصوصاشهروندان عزیز!!
    ازآنجائیکه یکی ازاصلی ترین وظائف شهرداری جمع آوری زباله های موجوددرسطح شهرمیباشد.متاسفانه بوضوح میبینیم شهرداری دراین مقوله بسیاربسیارضعیف عمل میکند!!دوستان اگراول صبخ یه بازدیدی ازخیابانهای اصلی شهربیاندازیدمتوجه زباله های سرگردانی هستیم که بخاطربی احتیاطی درزمان انتقال به مقصدازخودروهای حمل زباله به جاده سرازیرشده وتمام کف جاده هاروگرفته که باعث بروزناهنجاریهاوایجادمشکلاتی برای عموم اهالی میشود!!
    دربحث نظارت ورسیدگی به رودخانه ومسیرهای آن که ازقضابخش اعظمی ازآن درسطح شهرومجاورت محل زندگی وعبورومرورشهروندان قراردارد.بصراحت بایستی عرض شودکه شهرداری درانجام وظائفش بسیارکوتاهی کرده که بسی جای تامل وتناسف دارد!!
    قابل توجه شهردارمحترم وسایرمسئولان سایرواحدهای شهرداری اینست!!!شهرداری یه مجموعه صدرصدخدماتی
    هست!!دراین مقال جادارداززحمات آندسته ازعزیزان
    که صادقانه باتمام وجودآنهم باتحمل مشقتهای فراوان
    درحال خدمات رسانی بمردم عزیزمیباشندصمیمانه ازآنهاتقدیروتشکرنمائیم!!یقینانزدخداوندمنان بی اجروپاداش نمیباشند!!
    امامتاسفانه بایدازبعضی ازافرادیکه بعنوان مسئو
    لان واحدهادرشهرداری پشت میزشان جولان میدهندعلی الراس شخص شهردارگلایه داشت!!وآنهم بخاطراینکه بجای خدمت رسانی دنبال برپائی شوهای تبلیغاتی وایجاد
    هیاهونباشید!!
    مدت حدود۶ماه قبل باتبلیغات وهیاهوی گوش کرکن جناب شهردارطی مراسمی معظم خبرازافتتاح سدپلاستیکی
    درهمین رودخانه نکاداده بودن!! امامتاسفانه پس از
    گذشت اینمدت تاکنون خبری ازفعالیت وبهره برداری ازمجموعه سدپلاستیکی وارائه خدمات جهت تفریحات مرد
    م نیست!!جناب شهردار!!هدفت ازبرپائی آن مراسم افتتاحیه بااون هزینه گزاف چی بود؟؟
    درپایان توصیه اکیدبه جناب شهرداراینست که بجای
    ایجادشوهای تبلیغی وتبلیغاتهای گوش کرکن که بجزانحر
    اف اذهان مردم دست آوردی برای شهروندان نداشته
    فقط بفکرانجام وظائف اصلی شهرداری وانجام ماموریت
    های محوله باشیدکه بشودتاحدودی شهری درشان شهروندان ایجادنمائید!!
    اگردقیقابه روی خدمات شهرداری زوم کنیدمتوجه خواهیدشدکه هرروزتعدادقابل توجهی ازپرسنل عزیز
    کارشان زیروروکردن خاک های داخل بلوارها آنهم فقط درمسیرومعابراصلی سطح شهرمیباشند وبس!!
    انگارکل خدمات شهرداری مختص به یک منطقه آنهم فقط بلوارهاومیادین اصلی شهری میباشدوبس!!
    درخاتمه مجددا ازهمه پرسنل خدوم وزحمتکشی که واقعا
    وخالصامخلصادرخدمت بجامعه شهری هستندصمیمانه تقد
    یروتشکرمیشود!!خداوندعاقبت همه ماراختم بخیرنمایدانشالله!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *