صمدی اعلام کرد : توزیع ۶۵۵ تن کالای اساسی در نکا

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نکا، با اشاره به سطح زیر کشت سویا و کلزا در شهرستان، آن ها را از محصولات استراتژیک شهرستان برشمرد و افزود: سویا و کلزا ۲ محصول مهم روغنی شهرستان نکا هستند که همواره دارای جایگاه و اهمیت اقتصادی و ارزش تغذیه ای ویژه ای برای شهرستان هستند.
به گزارش پایگاه خبری آنلاین شرق مازندران ” نیکا خبر ” سعید صمدی زرینی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته، سویا در ۱۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان کشت شد که محصول دانه قابل استحصال آن معادل ۳۰۰۰ تن بود خاطرنشان کرد: همچنین در سال زراعی گذشته ۵۵۰ هکتار از اراضی شهرستان تحت کشت دانه روغنی کلزا قرار گرفت که حدود ۱۰۰۰ تن محصول از این مزارع برداشت شد.
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نکا درباره مزایای کاشت این محصولات تصریح کرد: سویا به عنوان کشت بهاره و کلزا به عنوان کشت پاییزه در تناوب با محصولاتی مانند گندم، جو و حبوبات سبب حفظ حاصلخیزی و کیفیت خاک مزارع شهرستان می شود.
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نکا با اشاره به اینکه سویا و کلزا از محصولات استراتژیک شهرستان محسوب می شوند اظهار کرد: در زمان کشت با کشاورزان قرارداد منعقد شده و پس از برداشت، محصول آنان با قیمت تضمینی توسط مراکز دولتی و معتبر خریداری و جهت استحصال روغن به کارخانجات روغن کشی ارسال می شود.
صمدی زرینی، میزان روغن موجود در دانه سویا را ۲۵-۱۸ درصد و دانه کلزا را نیز ۵۰-۴۰ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: پروتئین دانه سویا ۲ برابر سایر دانه های روغنی است که پس از روغن کشی کنجاله آن برای تغذیه دام بسیار با ارزش است.
وی با اشاره به اینکه از پروتئین دانه سویا به عنوان پروتئین خوراکی نیز استفاده می شود در پایان گفت: روغن حاصل از سویا و کلزا از با کیفیت ترین روغن های خوراکی محسوب می شوند که در سلامت انسان ها نقش به سزایی دارند.

سرپرست جهاد کشاورزی نکا در ادامه از توزیع ۶۵۶.۵ تن کالای اساسی طرح تنظیم بازاری در این شهرستان طی۶ ماه نخست امسال خبر داد و افزود: این اقدام به منظور تامین کالاهای اساسی در شبکه مصرف و تنظیم بازار با هدف ایجاد ثبات نسبی در بازار انجام گرفت.

صمدی تصریح کرد: کالاهای اساسی توزیع شده شامل ۲۵۳ تن برنج خارجی، ۲۷۳ تن شکر اصناف و خانوار، ۳۲ تن گوشت قرمز ، ۸۸ تن گوشت مرغ منجمد و ۱۰.۵ تن روغن اصناف بود که توسط عاملین فروش بین شهروندان نکایی عرضه شد.
منبع : اخبار جهاد استان

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *