بزرگترین رخداد کشاورزی در سکوت رسانه ای به کار خود پایان داد

بزرگترین رخداد استانی در حوزه جهاد کشاورزی زمانی به کار خود پایان داد که در شب پایانی جشنواره تنها یک خبر آنهم از طریق رسانی استانی (خبرگزاری صدا و سیما )خبر برپایی و آغاز جشنواره بصورت مسئول محوری به آن پرداخته شد چای شکرش باقیست
به گزارش نیکا خبر ، انتظار می‌رفت مسئولان برگزاری جشنواره بایع کلا، شهرستانی بلکه فرا استانی را تنها به نام یک روستا نمی دیدند (درطراحی بنر پوستر این موضوع کاملا مشهود است )

 




به اذهان جناب طاهری بخشدار مرکزی که از سه دوره متوالی دست اندرکار برگزاری این رخداد مهم فراستانی می باشند “بایع کلا قطب تولید هلو و شلیل در شرق مازندران است و گردش مالی این بخش در زمان برداشت بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود .
طاهری با اشاره به اینکه با پرورش هلو و شلیل در این منطقه برای ۶۰۰ نفر به مدت هفت ماه در سال شرایط اشتغال فراهم می شود افزود : ۱۲۰ هزار تن هلو و شلیل سالانه از ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های شهرستان نکا برداشت می‌شود.
و به گفته عنایتی مدیر جهاد کشاورزی مازندران شهرستان نکا دارای ۵ هزار و ۹۵۰ هکتار باغ سیاه ریشه هلو و شلیل بوده که ۴۰ درصد تولید استان به این شهرستان اختصاص دارد.

عنایتی، ارقام هلوی شهرستان نکا را داوودی، کرست، زعفرانی، ردتاب، انجیری و مخمل گرگان و ارقام شلیل این شهرستان را حسن پوری، سانکینگ، کیوتو، فرانسوی و سیبی دشت مغان اعلام کرد.
پس رخداد مهم بوده اما به سادگی از فرصت بدست آمده عبور کردیم
در میجال می توانست ترتیبی اتخاذ نمود تا حضور رسانه‌های مختلف استان برای اهداف بلند توسعه شهرستانی بهره مند می شدیم .
متاسفانه در اکثر سنوات در برگزاری جشنواره ها افرادی ورود پیدا می نمایند در این مهم برنامه‌خاص ندارند و یا ساده تر بگیم اینکاره نیستند در این میان می‌توانست به موضوع مشکلات این حوزه پرداخت که سالانه صدا تن هلو و شلیل در پای درختان به هدر می رود و چاره اندیشی در این باره نشده است


می توانست به موضوع عدم ساماندهی بازار فروش این نوع محصولات در شهرستان فکری کرد در ایامی داغ بازار و داغی هوا مردم سرگردان نباشند
البته در بخشی از سخنان فرماندار محترم در شب افتتاح به مهم پرداخت شد
دولت از سرمایه‌گذاران برای توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی حمایت می نماید. ‎
نیکا خبر : بفر مائید کجا حمایت کرد ؟
فرمانداری نکا در این جشنواره با اشاره به ظرفیت عظیم در تولید هلو و شلیل بیان داشت: ظرفیت خوبی در این شهرستان برای کشت و تولید این محصول باغی وجود دارد، که باید در کنار این ظرفیت های تولیدی و اقتصادی، ترویج به کارگیری سردخانه جهت ذخیره بخشی از محصول و عرضه آن در زمان مناسب، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش تولید هلو و شلیل و افزایش صرفه اقتصادی مدنظر قرار گیرد.


نیکا خبر : آفرین اینه که همه دارند میگن همیشه درجشنواره ها عنوان می شود کو گوش شنوا
نماینده عالی دولت در شهرستان تصریح کرد: هلو و شلیل میوه‌ای بسیار فسادپذیر بوده اما با توجه به نیاز بازار و قابلیت و تولید آن می‌تواند به محصول بسیار سود آوری تبدیل شود، حفظ و نگهداری آن و جلوگیری از ضایعات محصولات نیاز به سردخانه‌های مجهز و مدرن است، دولت از سرمایه‌گذاران برای توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی حمایت می نماید.
نیکا خبر: آقا زبان ما هم که از بس داد زدیم و گفتیم مو در آورد..
بابائی با اشاره به نقش این جشنواره افزود: برپایی چنین جشنواره‌هایی درحقیقت جشن شکرگزاری برداشت محصول است.
نیکا خبر ،ما هم همینو میگیم اول شکر گزاری به درگاه احدیت ، که اصلا برنامه ایی فرهنگی مناسب در این راستا مشاهده نشد .
بهر حال آنچه انتظار میرفت که درد کشاورز و باغدار می باست توجه می شد و یا نسیم خنک به حوالی باغات این محصولات به جسم خسته باغدار نکایی بوزد تا دمی با فراق بال تر به تولید بپردازد .
اما متاسفانه کمتر پرداخته شده است و هر چند جشنواره بکار خود پایان داده است اما سایتها و خبرگزاریهای مختلف جستجو می شود هیچ خبری از برگزاری جشنواره هلو و شلیل نیست و صد البته شاید نتوان قصور این رویکرد و برنامه ریزی غلط را بر گردن افراد و یا مسئول خاص انداخت اما واقعیت امر اینکه متاسفانه به عنوان آفت جشنواره هم است که در سکوت رسانه ایی برگزار شد . انتظار میرفت که به هر حال بانیان و برگزارکنندگان این جشنواره به این موضوع اهتمام داشته داشته تا شاهد این گونه مسائل در شهرستان نباشیم
بهر حال اتفاق و یک رخداد بسیار بزرگ در حوزه جهاد کشاورزی بود و می بایست از همه دست‌اندرکاران برگزارکنندگان آن به نحو شایسته تقدیر و تشکر کرد و به همه آنها خداقوت گفت .
بی شک هلو شلیل مرکبات گل گاو زبان و حتی تمشک یک فرصت برای شناساندن و معرفی شهرستان است دغدغه مندان دلسوز و مجرب را می طلبد

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام،وقتی جشنواره ای که در آن اسم رسم در کردن فقط برای یک روستا یاشد و بقیه هیچ و همچنین نیت خیر در آن نباشد نباید غیر از این اتفاق بیفتد. نماینده دولت هم که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *