تقویت نقش شوراها در مدیریت استان/موسی قاسمی طوسی
تاریخ انتشار خبر : ۹۲/۰۹/۹
با طليعه ي اميد آفرين شكل گيري نهاد شورا هاي اسلامي در شهرها و روستاهاي كشور، يكي از حقوق اساسي افراد جامعه در امكان مشاركت و حضور اثر گذار در مديريت شهري كه در فصولي از قانون اساسي بدان اشاره شده، به آنان واگذار شد و طبقه ي جديدي درسازمان مديريت و اداره كشور شكل گرفت. نتايج قابل توجه نهاد شورا به ويژه توفيقات كسب شده در بهبود شاخص هاي خدمات و رفاه عمومي در روستاها از نكات بارزي است كه سهم عمده اي در نقش آفريني و جلب توجه شورا ها در جامعه داشته است.
در كنار توفيقات مثبت مورداشاره مشكل ريشه دار نبود فرهنگ كار جمعي و برخي خلا هاي قانوني در تعريف حدود اختيارات نهاد شوراها و بعضي باورناپذيري در ميان مجموعه مديران دولتي از جمله دغدغه هاي التهاب آفرين دوره هاي اخير فعاليت اين نهاد نوپا در كشور ارزيابي مي شود.
در استان عزیزمان مازندران نيز حضور اين نهاد با ثمراتي به فراخور توان مجموعه ي شورا براي شهروندان و روستاییان عزيز بوده است. از اين رو تقدير از زحمت كشاني كه بي تمناي مال و نام دل در گرو خدمت به مردم عزيز داشته و دارند ، مورد يقين همگاني است . اما آنچه پس از تجربيات حاصل شده در مديريت شورایی در استان خواست عمومي و نياز قطعي تلقي مي گردد ، تحول آفريني در اعمال فرايند هاي سنتي و اتكا به سلايق فردي مديريتي و غفلت از اصل كارامدي و نظام مند سازي در مديريت شهري است.
مازندران ما به واسطه مجموعه ي نخبگان و سرآمدان ملي ، استقرار حياتي در دو كريدور مهم مواصلاتي كشور ، بهره مندي از مواهب طبيعي بي نظير ، صنايع مهم در منطقه و كشور و بسياري ديگر از افتخارات و امتيازات ناشی از مواهب طبیعی مستلزم تغيير در رويكرد هاي گذشته به مقوله ي مهم مديريت شهري و روستایی مي باشد.
نبود حمايت هاي دولتي و امكانات مالي محدود نمي بايست در امر خطير ارتقا خدمت رساني به شهروندان و روستانشینان خللي ايجاد كند چه اينكه اين ضعف از ناتواني در اعمال اراده اي نظام مند در مجموعه نشات مي گيرد.
امروزه نگاه به تغيير و ارتقا كيفيت زندگی در برخي ديگر از شهر ها و روستاهای کشورمان و قياس آن بامشكلات بعضا” پايه اي در استان بيش از همه اين سوال اساسي را در اذهان ايجاد مي كند كه دليل اين همه تمايز و اختلاف چيست؟ چرا علي رغم بهره گيري از مجموعه اي از منابع مادی و معنوی ارزشمند در مجاورت شهر و روستای ما اجراي بسیاری از پروژه ها با چنين كيفيتي در حال انجام است؟ چرا توجه به ايجاد فرصت هاي تفريحي براي خانواده و جوانان در دستور كار جدي مديران نيست؟ دليل نبود تفكر روزآمد در حل معضلات حمل و نقل عمومي و بهبود وضعيت ترافيك که دامن گیر کل استان شده چيست؟ چرا منظر آرايي و مناسب سازي مبلمان در دستور كار نيست و وحدت رویه ای در استان برای آن مشاهده نمی شود؟ توجه به مباحث فرهنگي از چه زماني مي بايست دراستان آغاز شود و جدی تر گرفته شود؟ … اين ها و بسياري ديگر از دغدغه هاي شهروندان و روستاییان ما و بهره برداران خدمات مدت زماني است كه با پاسخي عملي مواجه نشده است ازاين رو است كه اصلاح نگرش و بهره جستن از بخش گسترده تري ا ز سرمايه هاي انساني در حل مشكلات پيش روي ضروري به نظر مي نمايد. انشا الله در ادامه با تاکید بر اثر گذاری بیش از پیش نهاد فاخر شورای اسلامی استان و تغییر بنیادی جهت عمل گرایی در این مجموعه به دنبال شناسایی و رفع معضلاتی باشیم که سالیان سال در محافل و مجامع استانی بدان تاکید شده ولی راهکاری برای رفع و پاسخی به نیاز عمومی مردم نجیب مازندران داده نشده است.امیدواریم در این راه خطیر مدیران عالی دولتی در حد مقدورات و بضاعت حمایت مادی لازم را توام به باور پذیری و تکریم نهاد ارزشمند شورا سرلوحه ی اقدامات خویش دارند.
موسی قاسمی طوسی- عضو شورای استان مازندران
چه قدر خوبه که همه ی اونایی که در راس کار هستن مثل آقای قاسمی طوسی با سواد باشن…
با سلام.
تشکر.خسته نباشید.