حاشیه‌نگاری ازناگفته‌های معارفه استاندارمازندران/اشکان جهان آرای

پنجشنبه بیستم آبان ۱۴۰۰ که در حالت عادی ممکن بود یک روز معمولی مانند سایر روزهای تقویم برای مازندران باشد، به واسطه برگزاری مراسم معارفه استاندار جدید مازندران با متن‌ها و حاشیه‌های متعددش در جمع روزها و تاریخ‌های تقویم سیاسی و مدیریتی مازندران ثبت شد.
به گزارش نیکا خبر به نقل از ایرنا، جلسه معارفه سید محمود حسینی‌پور به عنوان بیست‌وچهارمین استاندار مازندران و تکریم و تودیع احمد حسین‌زادگان که به گفته خودش یک‌هزار و یکصد و یازده روز مسئولیت استانداری را بر عهده داشت، علاوه بر بخش‌های اداری و سیاسی که معمولا در خبرها ثبت می‌شوند، نکات قابل توجهی هم داشت که می‌توان آن‌ها را در حاشیه‌های این مراسم قرار داد.

از نخستین دقایق روز پنجشنبه ۲۰ آبان و برگزاری مراسم استقبال از وزیر و استاندار جدید در فرودگاه تا آخرین لحظات حضور وزیر کشور در محوطه سالن برگزاری مراسم تودیع و معارفه می‌شد نکاتی را یافت که گاه بار طنز داشتند، گاهی چالش‌های اجتماعی مازندران را نشان می‌دادند و در برخی موارد هم تأثربرانگیز بودند. مروری بر سفر نیم‌روزه وزیر کشور به مازندران و برگزاری مراسم معارفه سید محمود حسینی‌پور به عنوان استاندار جدید مازندران می‌تواند بخشی از این حاشیه‌ها را در رسانه ثبت کند.

فرود با تأخیر، ورود با چتر

طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی ۲۰ آبان در مازندران با بارندگی‌های تقریبا شدید آغاز شد. ساری هم از این قاعده مستثنی نبود. طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود هواپیمای حامل وزیر و استاندار جدید مازندران رأس ساعت ۶:۳۰ در فرودگاه دشت‌ناز به زمین بنشیند و وزیر و هیئت همراه بلافاصله پس از استقبال به سمت گلزار شهدای ساری حرکت کنند. تعداد اندکی از خبرنگاران و عکاسان برای ثبت لحظه ورود وزیر کشور به فرودگاه رفتند و در باند فرودگاه منتظر ماندند. اما هواپیما با حدود ۳۰ دقیقه تأخیر از بین ابرهای باران‌زای آسمان دشت‌ناز بیرون آمد و ساعت ۶:۵۶ صبح روی باند خیس و باران‌زده فرودگاه به زمین نشست.

حاشیه‌نگاری از ناگفته‌های معارفه استاندار مازندران

احمد حسین‌زادگان آخرین مراسم استقبال خود در جایگاه استاندار را همراه با منصورعلی زارعی نماینده ساری و میاندورود و غلامرضا شریعتی رئیس مجمع نمایندگان مازندران برگزار کرد. پس از خیر مقدم به استاندار جدید و وزیر کشور، کاروان مدیران و همراهان وزیر به سمت ساری حرکت کردند. ساعت ۷:۳۲ دقیقه در آرامگاه بر مزار شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم و همچنین آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده فقید ولی فقیه در مازندران با نثار شاخه گل و قرائت فاتحه ادای احترام کردند و بلافاصله به سمت دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران رفتند.

محدودیت فضا سبب شد که تعدادی از خبرنگاران اجازه حضور در دفتر نماینده ولی فقیه را نیابند. گروهی از همراهان و خبرنگاران هم با توجه به شدت بارندگی تصمیم گرفتند مستقیم از گلزار شهدا به محل برگزاری جلسه شورای اداری بروند. وزیر و همراهان ساعت ۸:۱۰ از دفتر نماینده ولی فقیه خارج شدند و ساعت ۸:۲۰ به محل برگزاری جلسه شورای اداری رسیدند.

سنت‌شکنی در محل برگزاری معارفه

بر خلاف دوره‌های پیشین که مراسم معارفه استاندار مازندران در سالن شماره یک استانداری مازندران و با حضور تعداد مشخص و محدودی از مدیران ارشد و نمایندگان استان برگزار می‌شد، این بار سالن همایش‌های الغدیر سپاه کربلا میزبان مراسم معارفه بود و تعداد زیادی مهمان نیز حضور داشتند.

حاشیه‌نگاری از ناگفته‌های معارفه استاندار مازندران

نمایندگان استان، مدیران دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، فرماندهان ارشد نظامی استان، جمعی از خانواده‌های شهدا، چهره‌هایی از جامعه روحانیت استان و حتی برخی چهره‌های ورزشی شاخص در کنار بسیاری از مدیران سطح شهرستانی در این مراسم حضور داشتند که سبب شد پرجمعیت‌ترین مراسم معارفه استاندار در مازندران رقم بخورد.

صندلی‌ها یکی در میان با عکس شهدا پر شدند. هم برای گرامیداشت یاد و نام شهدا و هم شاید بیشتر برای این که مدیران و مسئولانی که روی جایگاه قرار می‌گیرند شهدا را ناظر بر رفتار و اظهارات خود ببینند.

طبق برنامه قرار بود ساعت ۸ مراسم معارفه آغاز شود و تا ۱۱ نیز تمام شود. اما با توجه به شرایط آب و هوایی و تأخیر در فرود هواپیما، مراسم با ۴۵ دقیقه تأخیر آغاز شد. پس از انجام تشریفات مرسوم این قبیل جلسات اداری، مجری روی صحنه حاضر شد. نخستین برنامه مراسم پخش کلیپی درباره شهدای مدافع حرم بود که حاضران در سالن را متأثر کرد.

حسین حسن‌نژاد معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران به عنوان میزبان به جایگاه رفت و دقایقی درباره کلیات رویکرد احمد حسین‌زادگان در سه سالی که به عنوان استاندار حضور داشت صحبت کرد. مانند همیشه حرف از همگرایی و تأکید بر انسجام اجتماعی و به ویژه مدیریتی در استان مطرح شد. موضوعی که تکرار چندین ساله آن در هر مراسم و از زبان هر مدیر نشان می‌دهد مازندران در این زمینه با مشکل و چالش جدی مواجه است و ریشه بسیاری از آسیب‌های آن را نیز باید در همین مساله جست‌وجو کرد.

پندهای پدرانه

مراسم به صورت زنده از سیمای مازندران پخش می‌شد. اما تعدادی از خبرنگاران در سالن حضور یافتند تا وقایع‌نگاری را فراتر از آن‌چه که در تلویزیون پخش می‌شود انجام دهند. سخنران دوم مراسم آیت‌الله محمدباقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در مازندران بود که به گفته خودش در جایگاه پدر معنوی استان هم از چالش‌های مازندران گفت، هم ظرفیت‌های این استان را برشمرد و هم خواستار توجه ویژه به مازندران شد.

حاشیه‌نگاری از ناگفته‌های معارفه استاندار مازندران

برای نماینده ولی فقیه با توجه به شرایط سنی و رعایت احترام جایگاه او روی سن صندلی قرار داده شد تا هنگام سخنرانی نیازی ناچار به ایستادن نباشد. اما پس از حضور روی سن حاضر به نشستن روی صندلی نشد و پشت تریبون ایستاد. در میان اظهاراتش بارها از شعرهای پندآموز شاعران مختلف استفاده کرد و حتی گاهی برای بیان ساده‌تر مفهوم مد نظر از جمله‌های مازندرانی استفاده کرد تا بگوید مازندران به همدلی بیشتر و اتحاد درونی نیاز دارد. پایان سخنرانی خود را نیز با این مزاح تمام کرد که: «خوب شد صندلی نداشتم، وگرنه بیشتر حرف می‌زدم.»

آخرین فرصت

نوبت به احمد حسین‌زادگان رسید که برای آخرین بار به عنوان استاندار روی سن برود و در مقابل وزیر کشور صحبت کند. پوشه‌ آبی‌رنگ در دستش هنگام رفتن به جایگاه نشان می‌داد که قصد دارد از فرصت استفاده کند و بخشی از عملکرد دوره مدیریتی سه ساله‌اش را به زبان بیاورد.

به استاندار جدید تبریک گفت، از بخشی‌نگری‌ها در استان گلایه کرد و زیر سوال بردن دستاوردهای دولت‌ها و مدیریت‌های استانی وابسته به هر دولت را جفای ناشی از نگاه‌های سیاسی به خدمات نظام برشمرد. وجه اشتراک نام خانوادگی خودش و استاندار جدید یعنی نام حسین را نیز بهانه کرد و گفت: «حسین‌زادگان می‌رود و حسینی‌پور می‌آید. مهم حسینی بودن است و ما هم ملت امام حسینیم.»

حاشیه‌نگاری از ناگفته‌های معارفه استاندار مازندران

از منطقه آزاد صحبت کرد و به یاد مخاطبان آورد که چگونه بخشی‌نگری‌های درون استان سبب شد تصویب این طرح به درازا بینجامد. از کمبودهای مازندران هم سخن گفت و حضور ناگهانی میلیون‌ها مسافر در مازندران طی روزهای تعطیل بدون در نظر گرفتن اعتبارات ملی برای توسعه زیرساخت‌های مازندران را به سیل ویرانگر تشبیه کرد.

حسین‌زادگان از وزیر کشور و استاندار جدید خواست موضوع آزادسازی سواحل مازندران که طی سه سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشت را برای آزادسازی مقدار اندک باقیمانده در اختیار دستگاه‌های دولتی پیگیری کنند که این طرح به سرانجام برسد. اشاره حسین‌زادگان به آزادسازی سواحل باعث شد که علی بابایی کارنامی از بین حاضران در سالن اشاره‌ای به ساحل پلاژ وزارت کشور کند و بگوید: «اول از وزیر کشور بخواهیم که دستور دهند مجتمع تفریحی وزارت کشور ساحل را آزاد کند.»

بدشانسی‌های یک استاندار

حسین‌زادگان تأکید کرد که تلاش شد که همه جای استان به یک اندازه مورد توجه قرار گیرد. اما موانع زیادی پیش پایش داشت و دوره مدیریتی او به دلیل وقوع سه سیل بزرگ در استان، شیوع کرونا و فشار تحریم‌ها سخت‌ترین دوره ممکن برای استاندار شدن بود، اما در همین دوره کارهای بزرگی انجام شد.

در پایان حرف‌هایش نیز به شوخی مشکلات استان را به بدشانسی خودش ربط داد و گفت: «دوره مدیریت من بدتر از دوران جنگ بود. وقتی آمدم درگیر سیل شدیم. مدتی بعد کرونا آمد. حالا هم که یک برج در چالوس دچار آتش‌سوزی شده! دیشب داشتم فکر می‌کردم که زودتر بروم تا یک استان راحت شود.»

حاشیه‌نگاری از ناگفته‌های معارفه استاندار مازندران

استاندار سابق مازندران ۳۲ دقیقه پشت میکروفون ایستاد و با ادبیات مرسوم و مزاح‌گونه خودش چند بار اظهار کرد که حضار ناچارند سخنانش را تحمل کنند، چون آخرین بار است که در حضور وزیر می‌تواند از مشکلات استان حرف بزند و مؤکدا به مزاح یادآوری کرد که نوبت بقیه مدیران هم می‌رسد که در چنین موقعیتی قرار بگیرند. به استاندار جدید هم اعلام کرد که حاضر است به عنوان مشاور بدون هیچ چشمداشتی همراه او و تیم مدیریتی جدید شود. از منتقدان خود نیز خواست که انتقادهای سازنده را در دوره استاندار جدید هم ادامه دهند و از انتقادهای غیرمنصفانه دست‌کم در دوره مدیریت حسینی‌پور دست بکشند.

استاندارِ بی‌پارتی‌ها

سخنران بعدی وزیر کشور بود که هم از مازندران و ظرفیت‌های این استان گفت و هم توصیه‌هایی را مطرح کرد. اما بیراه نیست اگر گفته شود که تقریبا کل سالن منتظر این بودند که سید محمود حسینی‌پور استاندار جدید مازندران روی جایگاه برود تا با توجه به شناخت اندکی که در جامعه از او وجود داشت، با سیما و صدا و ادبیات و بیان او آشنا شوند. استاندار جدید پس از وزیر کشور آخرین سخنران این مراسم بود.

حسینی‌پور نخستین سخنرانی خود به عنوان استاندار را با بیان برخی چالش‌های مهم اجتماعی و مدیریتی مازندران آغاز کرد که مورد استقبال حاضران و رسانه‌ها نیز قرار گرفت. از حلقه محدود مدیریتی در مازندران با اصطلاح تحریم‌های مدیریتی نام برد و برای مخالفت با پارتی‌بازی در استان خود را استاندارِ جوانان بدون پارتی نامید.

حاشیه‌نگاری از ناگفته‌های معارفه استاندار مازندران

استاندار جدید تأکید کرد که برای استاندار شدن ذره‌ای پیگیری نکرد و تا چند روز پیش اصلا در جریان نبود که قرار است استاندار شود. به همین دلیل به هیچ جریان سیاسی بدهکار نیست و فقط خود را به مردم مازندران بدهکار می‌داند. با مدیران استان اتمام حجت کرد و گفت که اگر میلی به کار کردن ندارند و با سیاست‌های اجرایی دولت همراه نیستند امکان همراهی برای آن‌ها وجود ندارد. اما معیارش برای انتصاب مدیران خط فکری سیاسی نیست.

تذکری جدی هم به شهرداران سراسر مازندران بابت سیمای نامناسب شهرهای این استان داد و تأکید کرد که زیباسازی و پاکسازی باید اولویت همه شهرهای مازندران باشد. بعید نیست در بیان این اظهار نظر آبگرفتگی روز پنجشنبه برخی از نقاط ساری مانند میدان خزر که در مسیر عبور وزیر کشور و استاندار جدید قرار داشت اثرگذار باشد.

عکس‌های یادگاری

مراسم که تمام شد طبق معمول نظم جلسه به هم خورد و بازار عکس‌های یادگاری داغ شد. از یک سو خبرنگاران به دنبال دریافت مصاحبه اختصاصی با وزیر کشور و استاندار جدید و پیشین بودند و از سوی دیگر عده‌ای از مسئولان و مدیران برای تبریک نزد استاندار جدید رفتند و عده‌ای دیگر نیز برای گرفتن عکس‌های یادگاری با استاندار سابق دور او جمع شدند.

آتش‌سوزی برج رامیلا در چالوس و کمبود تجهیزات آتش‌نشانی در مازندران برای مهار آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه نیز بهانه‌ای شد تا خبرنگاران از وزیر کشور درخواست کنند که توجه ویژه‌ای به مازندران در این زمینه شود.

فصل جدید مدیریتی در مازندران از امروز آغاز شد و برای حسینی‌پور به سرعت مانند سه سالی که حسین‌زادگان در مسند استانداری بود می‌گذرد. شاید در پایان این دوره مدیریتی رضایت‌ها بیشتر باشد و شاید هم بار دیگر در مراسم معارفه استاندار بعدی مازندران بر همین کلیدواژه‌های تکراری که سال‌هاست مورد تأکید قرار می‌گیرد تأکید شود. تکراری که نشان می‌دهد بخش مهمی از مشکلات مازندران باید از درون استان حل شود.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *