نجات تخت رستم نکا ازچنگال سودجویان/عکس

رئیس اداره میراث فرهنگی نکا: تصرف به حریم بنای تاریخی ۱۰ هزار ساله تخت رستم با مداخله بموقع ماموران یگان حفاظت میراث متوقف شد.
به گزارش نیکا خبر و به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران،رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا به اشاره به ساخت و ساز غیر مجاز در حریم محوطه تارخی تخت رستم گفت: در ضلع شرقی این محوطه ۳ پلاک در تملک اشخاص حقیقی قرار دارد که ۲ پلاک در حریم درجه ۲ است که اداره کل میراث فرهنگی با حضور یگان حفاظت استان عملیات حفاظت با مجوز رسمی در حال انجام است.
داداشیان افزود: یک مورد تخلف احداث ساختمان در حریم درجه یک این محوطه دیروز به این اداره گزارش شد که بالافاصله نیرو‌های یگان حفاظت شهرستان در محل حاضر شدند و عملیات ساخت و ساز متوقف و مالک برای توضیحات و ارائه استعلامات مربوطه به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا فرا خوانده شد.


او گفت: محوطه‌ی تخت رستم نکا مربوط به عصر پارینه سنگی سمت راست جاده‌ی اصلی ساری به نکا واقع شده و این اثر ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ۵۴۳۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
داداشیان افزود: محوطه تخت رستم به دلیل ویژگی زمین شناختی و وجود سازه‌های آهکی و سنگ‌های چرت، جذابیت بسیاربالایی درجذب جمعیت‌های انسانی داشته است.
خلیلی شهردار شهر نکا نیز گفت: براساس ضابطه‌ی حریم تخت رستم، حداکثر ارتفاع مجاز ساخت و ساز در حریم درجه یک از نقطه‌ی صفر صفر، معبر شمالی و شرقی و غربی بدون احتساب سقف شیب دار هشت و نیم متر در طبقه همکف و نخست تعیین شد
خلیلی افزود: ۴ ملک در ضلع شمالی این اثر تاریخی اقدام به برداشت کردند که برخی از برداشت مربوط به گذشته و برخی نیز با توجه به مجوز‌ها از اداره کل میراث فرهنگی شهرستان صورت گرفته شده است
او با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ گونه ساخت و ساز در اطراف محوطه تاریخی تخت رستم صورت نگرفته است گفت: یک مالک نسبت به تسطیح و صاف کردن زمین خود اقدام کرده است.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *