مراسم دسته روی ماه محرم با قدمت ۲۰۰ ساله درنکا/تصویر

روستاهای مازندران از پایگاه‌های اصلی عزاداری در ماه محرم به شمار می‌روند، به گونه‌ای که گاه تجمع چند هزار نفری از عزاداران در یک روستا صحنه‌های زیبایی از آیین‌های ماه محرم را به نمایش می‌گذارد
آئین دسته روی بین روستاهای کوهسارکنده و زرندین علیا با قدمت ۲۰۰ ساله همه ساله با شکوه خاص برگزار می شود .


در این دیار ایام محرم آیین‌ها و مراسم‌های متعددی توسط عاشقان اباعبدالله (ع) برگزار می‌شود که هر ساله این آیین‌ها با شکوه و عزمت مثال زدنی انجام می‌شود .
نقش خانم ها در تهیه و تدارک اطعام دهی عزاداران حسینی در این دیار بر شکوه عشق و عظمت کار می افزاید به گونه ایکه بسیاری ازبانوان نذورات خود را در این روز برای تهیه و تدارک اطعام از گروهای مختلف دسته جات عزاداران حسینی اهدا می نمایند و برای میزبانی ازهیچ کوششی دریغ نمی ورزند


علیزاده از بزرگان زرندین علیا هدف از برپایی این مراسم را حفظ شعائیر دین اعلام کرد و گفت : از بچگی هامون بدنیال این دسته جات عزاداری بودیم و چه در برف و سرما چه در گرمای تابستان همواره با عشق و علاقه خاصی فقط برای امام حسین و اصحاب و یارانش حدمتگزاری می کنیم .


حجت الاسلام یوسفی از اهالی هیمن دیار بعنوان کارشناس مذهبی در این حایشه این مراسم به خبرنگار ما گفت : این گونه مراسم باعث وحدت تشکلهای دینی منطقه است .
برپایی آئین متخلف عزاداری ،نشان دهنده عمق عشق و علاقه مردم این سرزمین به ائمه اطهار (علیهم السلام)در جهت پاسداشت ارزش‌های اسلام عزیز است و عامل وحدت دو روستاست .

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *