پیوست فرهنگی هزارجريب – مقاصد گردشگري،فريمك و زروم

آیا برای بخش هزارجريب، پیوست فرهنگی وجود دارد؟
آیا با توجه به اینکه دو روستاي فريمك و زروم به عنوان مقصد گردشگري تعیین گرديدند و دولت از محل بودجه عمومی بیت المال در آن سرمایه گذاری کرده است، دارای پیوست فرهنگی هستند؟
دغدغه بسیاری از عزیزان دوست دار هزار جریب و عاشقان فرهنگ سنتی ریشه دار آن این است که در مقاصد گردشگری که در هزار جریب تعیین شده است، چه برنامه هایی تدوین شده و از چه نمادهایی برای ترویج فرهنگ اصیل و غنی زندگی روستایی بهره برده شده است؟
این دغدغه از آن جهت که بودجه هزینه شده در ایجاد طرح گردشگری در مقاصد گردشگری از محل بودجه عمومی بیت المال کشور است، بجا و وارد است.
مخاطب این پرسش ابتدا استاندار محترم هستند و در سطوح بعدی حضرات فرماندار، بخشدار بخش و دهیار محل و ساکنین بومی محل هستند و فرمانده بسیج و همه دغدغه مندان عرصه فرهنگی که در این بین مسئولیت طلاب و روحانیت معزز این سه روستا و مشخصا روستای فریمک پررنگ تر است.

چیستی پیوست فرهنگی
در طرح­های گوناگونی که در کشور تنظیم می شود….. طرح های اقتصادی، طرح­های پولی و مالی، طرح­های عمرانی حتماً باید یک پیوست فرهنگی وجود داشته باشند.
مفهوم پیوست فرهنگی عبارت است از ارزیابی آثار و پیامدهای فرهنگی اجرای طرح­های مهم در حوزه­ها و نظام­های مهم جامعه، تدوین سیاست­ها و راهکارهایی برای کاهش آثار و پیامدهای آسیب­زای اجرای این گونه طرح­ها، تقویت آثار و پیامدهای مثبت آن، استفاده بهینه از فرصت­های فرهنگی که اجرای این طرح­ها ایجاد می­کنند، و چگونگی مدیریت چالش­ها، تهدیدها و موانعی که این طرح­ها در طول اجراء برای فرهنگ و ارزش­های فرهنگی ایجاد می­کنند.
در یک عبارت کوتاه تدوین یک سند تئوری و عملی روشن برای حراست از ارزش­های فرهنگی جامعه.

با تبیین چیستی پیوست فرهنگی، ضرورت وجود آن در برنامه های تصمیم سازان و تصمیم گیران استانی و شهرستانی بسیار روشن و واضح است.
گروه هم اندیشی طلاب، آمادگی خود را در راستای تدوین و ارائه یک پیوست غنی فرهنگی برای بخش هزار جریب و بویژه مقاصد گردشگری اعلان می دارد و آماده ارائه تجربیات چندین ساله خود در این زمینه است. و در این زمینه آماده همکاری با تمامی صاحبنظران منطقه با هر رویکرد و دیدگاهی هست.

محمدصادق مطهري فرد

دیدگاه های این مطلب

3 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام حاق آقا ممنون بابت توجه تون به بخش هزارجریب

  2. با عرض سلام
    فکر نکنم مسئولان اجرایی و حتی فرهنگی اصلا حواسشون به این چیزا باشه

  3. سلام
    بنده به عنوان احدی از ساکنین هزار جریب کاملا با پیشنهاد و طرح شما موافق هستم.
    دامداری و کشاورزی هزار جریب رو که تلف کردن، حداقل نذاریم فرهنگ ما رو غارت کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *