پیرشدن جوان مجرد/محمدصادق مطهری فرد

خانه‌های تک‌نفره، آدم‌های تنها، کسانی که وقتی از سرکار به خانه برمی‌گردند، کسی انتظارشان را نمی‌کشد؛ نه همسر و نه فرزندی! خودشان، تنهای تنها! «مجرد‌های قطعی» را می‌گویم، همان‌هایی که تعدادشان به ۵ میلیون نفر رسیده و مشخص نیست که این آمار تا چند میلیون نفر دیگر نیز افزایش پیدا کند.
و خبر این است:
پیر شدن ۵ میلیون جوان مجرد
دکتر «امیرمحمود حریرچی» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، با نگاهی به آمار مجردان قطعی در کشور می‌گوید: «حداقل یک میلیون مجرد قطعی در کشور داریم، اما به اعتقاد من باید آمار زنان و مردانی را هم که طلاق گرفته و دیگر ازدواج نکرده‌اند، به آمار مجردان قطعی اضافه کنیم که با در نظر گرفتن آنها، بیش از ۵ میلیون نفر در کشور ما از داشتن خانواده و همسر محرومند».
او به آماری که مربوط به «دهه شصتی‌ها» است، اشاره می‌کند و می‌گوید:
« همان گروه ۱۷ میلیون نفری کشور که خاطرات تلخ‌شان در دوره‌های مختلف زندگی کم نیست؛ از کلاس‌های ۴۰ نفره مدرسه بگیرید، تا ظرفیت محدود قبولی‌های دانشگاه و نبود فرصت شغلی کافی و دیگر مصائب آنها، حالا در بین مجردان قطعی هم رکورددارند و باید این مصیبت را هم تحمل کنند. زیرا که یک‌چهارم پسران و یک‌چهارم دختران دهه شصتی مجرد مانده‌اند که بخشی از آن‌ها جزو مجردان قطعی به حساب می‌آیند و برخی نیز در خطر تنهایی همیشگی قرار دارند».
آنچه از نظر گرامی شما گذشت، چیزیست که در سایت خبری جوان آنلاین به آن اشاره شده است.
و اما سخن ما…
براستی سهم نسل دهه شصت، هفتاد، هشتاد و حالا نودی ها در این کشور و بعد از انقلاب چه بوده و چیست؟
سهمشان در تحصیل.
سهمشان در خدمات رفاهی از قبیل مسکن، سلامت، بهداشت، ازدواج وشغل.
سهمشان در تصمیم گیری ها خرد و کلان.
سهمشان در سیاست گذاری های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی.

جوانان دهه های قبل انقلاب که بعد از به ثمر نشستن آن، خود را مالک انقلاب و جمهوری اسلامی و ایران می دانند و همه مناصب و پست ها را در اختیار دارند برای نسل های بعد از خود که خواست ها و نیازهای متفاوت با خودشان را دارند، در جنبه ها و جهات مختلف تصمیم سازی و تصمیم گیری می کنند و حاصل آن، علی رغم اقدامات اندک مثبت، متأسفانه کیفیت نامطلوب موجود در ایرانِ پسا انقلاب و حال حاضر است و به اصطلاح، نسل بعد از انقلاب در زمینی بازی میکنند که گردانندگان آن فقط و فقط نسل گذشته هستند که معلوم نیست چه میزان به اقتضائات و نیازهای نسل بعد از خود واقفند و عملا نسل بعد از انقلاب سهم چندانی در ایفای نقش برای سرنوشت خود ندارند و تنها ابزاری هستند برای به قدرت رسیدن و در قدرت ماندن نسل گذشته. و هر تصمیمی برای نسل های بعد از خود میگیرند در واقع در راستای اهداف و آرمان های خودشان است و رعایت مصلحت نسل های پسا انقلاب بسیار ناچیز و اندک است که شاهد این ادعا وضعیت نسل پس از انقلاب در عرصه های گوناگون است. البته که اقداماتی شده است اما آنقدر لاکپشتی و کند و اندک که در مقابل انبوه نیازها و خواست ها و آرمان های نسل بعد از انقلاب و سرعت بروز تغییرات در دنیای حاضر، به چشم نمی آیند.
گویی نسل بعد از انقلاب به حکم عدم درک مبارزات و دوران قبل انقلاب محکوم به پذیرش سرنوشتی است که نسل قبل از او برایش ترسیم می کند و این همان استثمار نو است .
این ها در حالیست که نسل بعد از انقلاب – در میدانی که برخی از همان نسل انقلابی، در حال مبارزه با یکدیگر در عرصه های مختلف در سهم خواهی از سفره انقلاب هستند و گاه کشور را در بدترین شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تنگناها قرار میدهند و گاه معیشت مردم را گروگان میگیرند و گاه با بیگانگان دست دوستی میدهند و رویه سازشکاری با دشمنان قسم خورده ملت را در پیش میگیرند، – با اعلان وفاداری به آرمان های شهدای نسل پیش از خود و بیعت مکرر با مراد و پیشوای خود- امام راحل و نائب بر حق او- در سنگرها و عرصه های گوناگون علمی و دفاعی و …. توانایی و حضور محکم خود را ثابت و اعلام کرده اند.

آنچه امروز بر نسل بعد از انقلاب می گذرد نه حق آنان است و نه در شأن آنان.
به نظر می رسد تجربه دهه شصت و هفتاد نشان میدهد که دست روی دست گذاشتن و انتظار و اعتماد بی مورد از برخی متولیان و مسئولان دهه های گذشته، در جهت ادای حقوق ابتدایی نسل های بعد از آنان، برای دهه هشتاد و نود و بعد از آنان حجت را تمام میکند نسبت به اینکه باید سکوت را بشکنند و در وسط معرکه بیایند و حق خود را بستانند آن هم از مجرای مدنی و قانونی، با ایجاد روحیه مطالبه گری و کنار زدن غبار ناامیدی و دوشادوش هم حرکت کردن و کنار گذاشتن منفعت شخصی و فکر کردن به منفعت جمعی.
بنظر راهی جز این نمانده.
و اینک ما و شماییم با سرنوشتی مشترک و یک انتخاب

محمدصادق مطهری فرد

دیدگاه های این مطلب

9 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. دستمریزاد استاد.
    کاملا موافقم. باید با بالابردن مشارکتمون در عرصه های مدنی که قانون تحت عنوان حقوق شهروندی برامون مشخص کرده و با انتخاب درست، سهم خودمون رو برداریم.

  2. سیده معصومه هاشمیان در گفت:

    با سلام و احترام خدمت شما استاد بزرگوار
    نظر شما کاملا درست و منطقی میباشد در مورد جوانان قبل از انقلاب که خودشان سهامدار انقلاب میدانند و حاضر نیستند که جای خودشان رابه نسل بعد انقلاب که نسلی بود که در جنگ آسیب کمی ندید انها نه جایگاهی در دولت پیدا کردند و نه میتوانند ازدواج کنند که سهمی از خانواده پیدا کنند که کم نیستند چنین افرادی ای کاش دیدگاه شما به گوش مسئولین دولت برسد و فکری به حال این جوانان در حال پیر شدند کنند حداقل کاری که برای آنان انجام دهند کسانی که به سن بازنشستگی میرسند کامل از کار بیرون برند و جای خودشان را به نسل جدید بدهند و آنها
    بتوانند از تحصیل و ذهن خود استفاده کند
    ازدواجهای آسان در اختیار آنها قرار بگیرد
    وبزرگترین ضربه خانمهایی که همسران خود را از دست دادند که جابگاه ضعیفی دارند
    متشکرم از شما استاد محترم

  3. عالی بود خدا به قلمتان برکت و نور دهد

  4. درودتان باد استاد

  5. شهامت و صداقت و روان نویسی از امتیازات شماست دوست عزیز. پیگیر یادداشت ها و نظرات شما هستم. امیدوارم از نگاه بدبینان و بدخواهان دور بمانید

  6. سلام حاجی
    حیف و هزار حیف که نمیشه ازت بخوام بیای نکا تا برای یکی از انتخابات ها شرکت کنی
    مثل شورا یا مجلس. چون میدونم هم قبول نمیکنی و هم نکا تو رو خراب میکنن. اینجا به مثل اب خوردن خراب میکنن ادمو. اما ای کاش توی یکی از این ارگان های اجرایی نکا بودی و بداد ما هم نسلی های خودت میرسیدی جوونویمون تباه و تمام شد.
    دوستت دارم حاجی

  7. آخرش کار دست خودت میدی و سرتو به باد میدی.
    اینجا ایرانه و همه جاش دست یک عده مافیا هست.
    مراقب خودت باش حاجی خوش اخلاق

  8. سلام
    میشناسمت شما و پدرتون رو که بشدت مردمی و خوش اخلاقید و الا میگفتم پشتت به جایی گرمه.
    خیلی آقایی. همینکه در همین حد برامون قد برمیداری از طرف خودم ممنونم. اما ای کاش بذارن یکی مثل شما بیاد کارایی رو دست بگیره.
    اما……
    بگذریم

  9. جوونی مون تمام شد حاج آقا
    اینا ما رو نمیخوان که. فقط صف وایستادمون رو میخوان که پز بدن و فیلماشونو بگیرن.
    والا مشارکت مردم بالا باشه یا پایین چیزی عوض نمیشه.
    تصمیم گیرنده و مجری معلوم نیست کیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *