کتابخوانی تنها سرگرمی یک کودک از زبان کتابدار روستایی

فاطمه یوسفی ، ضمن انجام وظیفه در کتابخانه و بر طرف کردن نیازهای اعضای کتابخانه و روستای خود بر این باور است که بهترین خدمت به نشر کتاب و کتابخوانی،حمل کتاب به روستاهای دور دست و در اختیار قرار دادن کتاب به کودکان و دانش آموزان آن روستاها می باشد.
به گزارش نیکا خبر ،تنها کتابدار بخش یانسر هزار جریب بهشهر بر این باور است که فعالیت در زمینۀ کتاب نباید فقط در کتابخانه محدود باشد.بهترین نقش کتابدار فعال و دلسوز در مناطق روستایی سفیر کتاب بودن است او بیان داشت وقتی منظم و پیوسته کتاب به روستاها می برم بچه ها هر روز چشم به راه هستند که من کتاب تازه و جدید برایشان ببرم وقتی حضور مرا متوجه می شوندشادی می کنند و می گویند چرا دیر کردی خانم کتابدار دلمان تنگ شده در صورتی که هنوز یک هفته از حضورقبل من در روستا های آنها نگذشته بود.البته این روند رساندن کتاب به روستاهای اطراف مرکز بخش قبل از ویروس کرونا بسیار رونق داشته گرچه این ویروس در این روند تاثیراندکی داشته و انتقال را کند کرده ولی با وجود عشق و علاقه ای که ایجاد شده نتوانسته این روند را قطع کند.
وی ادامه داد،طرح کتابدار سیارازفعالیت هایست که با هدف ارائه خدمات کتابخانه ای به مردم روستاهای اطراف انجام می دهم،که با هزینۀ شخصی خود این کتابها را با طعم کتابخانه ی سیار به مدارس روستاها که با هماهنگی دهیار، شورا و یا پایگاهای بسیج در اختیار مراجعان قرار می دهم.
وی افزود جهت تشویق و رغبت بیشتر بچه ها جوایزی از بودجه در حد توان مالی خودم تهیه می کنم و همراه با کتاب به روستاهامی برم و در اختیار این عزیزان قرار می دهم وی اضافه کرد فعالیتهای من در تمام فصول سال انجام می گیرد با توجه به شرایط جوی فعالیت خود را تنظیم می نمایم مثلاً در فصل بهار و تابستان جمع خوانی،نشست کتابخوان و مطالعه با طعم تابستان و نقاشی را در طبیعت برگزار می کنم.
این کتابدار اضافه کرد برگزاری نشست های کتابخوانِ کتابخانه ای و مدرسه ای و کارگاه های آموزشی ویژه بانوان میان سال روستاها در موضوعات مختلف همچون سبک زندگی و فرزند پروری و …. نیز از دیگر برنامه های کتابخانه ای است.
وی با ابراز خرسندی از طرف مردم روستاها و رفع نیاز اطلاعاتی آنها و کودکانشان اظهار داشت،
دوستی و عشق بچه ها با کتاب بسیار برایم ارزشمند است آنها مشتاقانه برای لحظه دیدار و امانت گرفتن کتاب روز شماری می کنند چون تفریحات دیگری ندارند.
وی گفت:چون این عزیزان برای امانت گرفتن کتاب و اجرای برنامه های فرهنگی انتظار می کشند، دیدن این میزان اشتیاق تنها نیاز کودکان به کتاب را نشان می دهد. چرا که بعضی از کودکان روستاهای دوردست ممکن است به ندرت به شهر سفر کنند.
در خاتمه امیدوارم این فعالیت ها بتواند برای افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی افراد و پر کردن اوقات فراغت آنها باطرح کتابخانه ی سیار روستایی برای این عزیزان در روستاها مثمر ثمر باشد.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *