رونمایی کتاب از فیضیه تا الرشید آزاده نکایی

خلاصه خبر : درمرکز استان مازندران ؛ازکتاب آزاده پر افتخار نکایی تحت عنوان " فیضیه تا الرشید" رونمایی شد

همزمان با سالروز ورود آزادگان عزیز به میهن اسلامی با حضور حضرت آیت اله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، اداره کل ارشاد اسلامی، آزادگان سرافراز و جمعی از مسئولین، کتاب از فیضیه تا الرشید رونمایی شد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن جمشیدی آزاده سرافراز و پدر بزرگوار شهید گرانقدر مهدی جمشیدی خاطرات دوران اسارت را در این کتاب وزین و پر محتوا بازگو کرده است.
کتاب «از فیضیه تا الرشید»، خاطرات مجاهد انقلابی و آزادۀ دفاع مقدس، حجت‌الاسلام محمدحسن جمشیدی، معروف به شیخ آزادگان شمال کشور است که در هشت فصل به‌نگارش درآمده است. پژوهش و نگارش این کتاب را سیدحسین ولی‌پور زرومی بر ‌عهده داشته است.
حجت‌الاسلام محمدحسن جمشیدی، در آخرین روزهای تابستان ۱۳۳۷ و برای ادامه تحصیلات حوزوی به شهر قم عزیمت کرد. این سفر را می‌توان نقطه عطفی در زندگی و مبارزات ایشان دانست.
این روحانی و مبارز کهنه‌کار در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۱، در عملیات بیت‌المقدس، به اسارت نیروهای دشمن درآمد. سال‌های اسارت ایشان در اردوگاه‌های الانبار (کمپ ۸ یا عنبر)، موصل، تکریت ۵ و زندان‌الرشید سپری شد.
در بخشی از این کتاب آمده است:« بهار سال ۱۳۶۶ بود که یکی از اسرای بهشهری به سراغم آمد و پرسید: «حاجی از ایران خبر دارید؟ انگار اوضاع خیلی شلوغ است!» کلی صحبت کرد و خبر از کشت‌وکشتار در جنگ می‌داد، ولی در نهایت زبان درکشید و آنچه را که می‌خواست بگوید نگفت! در شک و تردیدی عجیب افتادم که حتماً خبری از خانواده­ام دارد. هر چه اصرار کردم، جوابی نگرفتم. کم­کم در نامه‌هایی که از خانواده­ به دستم می‌رسید، تقریباً به یقین رسیدم که یکی از بچه‌هایم به شهادت رسیده است، ولی از میان محمد، مهدی و حسین شک داشتم که کدام باشد. شگرد بچه‌ها در نامه­نگاری‌ها نیز مرا دائم در این میانه نگه می‌داشت، ولی بیشتر جای خالی دست‌خط‌های مهدی را می‌دیدم!…»

نماینده ولی فقیه در مازندران در آیین رونمایی از کتاب «فیضیه تا الرشید» به قلم محمد حسن جمشیدی، تاکید کرد: متولیان فرهنگی و مسئولان باید این کتاب را بخوانند و ترویج کنند.
متولیان فرهنگی و مسئولان کتاب «فیضیه تا الرشید» را بخوانندبه گزارش ایکنا از مازندران آیت‌الله محمد باقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران عصر دیروز ۲۶ مردادماه در آیین رونمایی از کتاب «فیضیه تا الرشید» به قلم محمد حسن جمشیدی، در دفتر نمایندگی، ولی فقیه مرکز استان، بیان کرد: در سالروز بازگشت آزادگان رونمایی از کتابی که پر از خاطرات دوران اسارت است را به فال نیک می‌گیریم.

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام محمد حسن جمشیدی در انقلاب از باصلابت‌ترین افراد انقلابی بود و در دفاع جنگ رزم و کارزار نظامی تفنگ به دست گرفت، افزود: جمشیدی از سال ۴۲ در دل حوادث زندگی کرد، وی در دفاع مقدس تجربه ۱۰ سال اسارت را با افتخار و عزت و تاثیرگذاری بسیار داشته است.

محمدی لائینی ابراز کرد: حجت‌الاسلام جمشیدی در سه دوره پیاپی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود، در شعر‌های شرق مازندران آثار کلان و مهمی را از خود برجای گذاشت، در انقلاب جنگ و دفاع مقدس در سنگر نمایندگی و خدمات اجتماعی موثر بود و مهم‌تر اینکه انقلابی باقی ماند و تمام عشقش انقلاب است.

نماینده ولی فقیه در مازندران، اظهار کرد: حجت‌الاسلام جمشیدی افتخار پدر شهید بودن، داشتن فرزندانی تحصیل‌کرده خدوم، مؤمن و جانباز را در خانواده خود دارد و شهید مهدی جمشیدی دانشحوی پزشکی و از عناصر ارزشی و انقلابی بود.

وی افزود: سفارش من این است که جوانان این کتاب را بخوانند تا فرهنگ دفاع مقدس نسل به نسل منتقل شود، مسئولان هم بخوانند تا بدانند این مدیریت‌ها نتیجه چه خون دل خوردن‌ها و چه مجاهدت‌ها است و خودشان را مدیون بدانند.

محمدی لائینی گفت: مسئولان باید امانت‌دار ارزش‌های انقلاب باشند، این قبیل آثار باید همچون وصیت‌نامه شهدا خوانده شود. مواظب باشیم فریفته دنیا و پست و مادیات نشویم و به سمت فساد نرویم.

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: متولیان فرهنگی و مسئولان باید کتاب «فیضیه تا الرشید» را بخوانند و ترویج کنند، باید با رویایی با فرهنگ مهاجم بتوانیم فرهنگ خودمان را نشر بدهیم به مسائل خودمان توجه کنیم.

وی بیان کرد: سختی مخاطره دوران اسارت آزادگان را فراموش نخواهیم کرد، آنقدر خاطرات زیبا وجود دارد که گفته نشده است.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *