حجاب نهایت نعمت خداوند است/ به قلم سکینه دهقانی تفتی

عفاف و حجاب از برجسته ترین مسائل شرع مقدس است که افزون بر سایر ادیان الهی در قرآن کریم و سیره معصومین(ع) بر آن ها اشاره شده است.

*تکامل روح زیبایی طلب و فطرت پاکجوی زن با حجاب

انسان ها از یک سو دارای فطرت پاک و پاکجو و ازسوی دیگر زیبا طلب هستند؛ زیبا جویی و تنوع طلبی در زنان از یک ویژگی خاص برخوردار است، این ویژگی را در زنان نباید به دید منفی نگریست بلکه باید سازوکاری اندیشید تا روح زیبایی طلب و فطرت پاکجوی آن ها با حجاب و پوشش کامل محفوظ بماند و راه کمال را بپیماید.

*دو سوی عفاف و حجاب

عفاف و حجاب را از دو سو می توان نگریست اول بهداشت روانی-فردی زنان و مردان و دوم بهداشت روانی-اجتماعی زنان و مردان لذا اسلام با تشریع حکم عفاف و حجاب به دنبال دستیابی به این خواسته هاست.

۱-کمک به بهداشت روانی زنان و مردان، ۲-تحکیم روابط خانوادگی و جلوگیری از فروپاشی نظام خانواده، ۳-تامین شخصیت و کرامت زن، ۴-جلوگیری از تبدیل شدن زن به ابزاری در تامین خواسته های آلوده، ۵-نگاهداری حریم اجتماع از بی عفتی و آلودگی ها جنسی

با رعایت عفاف و حجاب است که انسان می تواند به جایگاه ارجمند برسد و پله های کمال را بپیماید؛ حجاب هرگز مانع فعالیت های خانوادگی و اجتماعی زنان نمی شود و همچنین آموزه های اسلام عزیز بر این است که روابط جنسی و عاشقانه تنها میان زن و شوهر آن هم در خانه محدود باشد تا جامعه ازهرگونه آلودگی در امان بماند.

*بی حجابی دلیل دشمنی با دین نیست

البته بی حجابی همیشه به دلیل دشمنی با دین و عرف جامعه نیست اگر پای صحبت برخی از کسانی که حجابشان خارج از چارچوب دین و عرف جامعه است بنشینیم خواهیم دید که آنچه باعث این رفتار آن ها شده نه مخالفت با دین بلکه بی خبر از خداشناسی است.

*حجاب نهایت نعمت خداوند است

اگر با آن ها با صبر و حوصله و مهربانی از علت حجاب و فوائد آن سخن بگوییم خواهیم دید که بدون هیچ اجباری خود به سوی این زینت الهی گرایش پیدا می کنند؛ چون به زبان قرآن و روایات و بزرگان حجاب، وقار، متانت و ارزشگذاری زن است؛ سنگین شدن کفه آبرو و احترام است و در نهایت نعمت خداست.

*حجاب مبدا آسایش و آرامش

اگر با این دید به حجاب نگاه کنیم متوجه می شویم حجاب مصونیت همراه دارد با حجاب انسان احساس آسایش و آرامش می کند اما گرایش به سمت مدگرایی و تازه طلبی در کار آرایش و نمایش در مقابل مردان یکی از بزرگترین عوامل انحراف زنان ماست که پیامدهای منفی بدنبال دارد و باعث تضعیف اعتقادات دینی جامعه، رشد منفی کار و بهره وری، ایجاد زمینه جنایت، بی علاقگی به ازدواج، آزار اجتماعی، افت تحصیلی و آموزشی، افزایش بیماران روحانی و روانی و در نهایت باعث سقوط ارزش زن در جامعه می شود.

حجاب تاج بندگی است، قدر بدانیم و عطر عفاف و حجاب خود را حفظ کنیم تا از ارزش و اعتبار نیفتد و رائحه دل انگیز عفاف در مزبله نگاه های شیطان رها نشود و گل نجابت را در دست پلید هوسبازان پرپر نسازیم.

به قلم «سکینه دهقانی تفتی» کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه علمیه خواهران

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *