بیان حجت الاسلام طباطبایی پیرامون اعمال شب نیمه شعبان/تصویر

معاون حوزه علمیه امام جعفر صادق شهرستان نکا دربیانی به تشریح اعمال شب نیمه شعبان پرداخت و گفت :
شب نیمه شعبان، شب باعظمتی است نه فقط بخاطر ولادت امام زمان(عج)بلکه این شب ذاتاً شب بابرکتی است حتی قبل از ولادت امام عصر. شیخ طوسی در کتاب امالی دارد که امام صادق(ع) می فرماید: بهترین شب بعد از شب قدر شب نیمه ی شعبان است.

حجت الاسلام سیدعبدالله طباطبایی منباب اعمال نیمه شعبان بیاناتی ایراد فرمودند که خواندنش خالی از لطف نیست بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سرم را می زنم از بی کسی گاهی به درگاهی
نه با خود زاد راهی بردم از دنیا، نه همراهی
اگر زاد رهی دارم همین اندوه و فریاد است
“نه بر مژگان من اشکی نه بر لبهای من آهی”
غروبی را تداعی می کنم با شوق دیدارش
تماشا می کنم عطر تنش را هر سحرگاهی
هلال نیمه ی شعبان رسید و داغ دل نو شد
دعای آل یاسین خوانده ام با شعر کوتاهی
اگر عصری ست یا صبحی تو آن عصری تو آن صبحی
اگر مهری ست یا ماهی تو آن مهری تو آن ماهی
دل مصر و یمن خون شد ز مکر نابرادرها
یقین دارم که تو آن یوسف افتاده در چاهی
نیمه شعبان المعظم، سالروز ولادت با سعادت دوازدهمین اختر درخشان سپهر امامت و ولایت، خاتم الاوصیاء، مفخر الاولیاء، حضرت مهدی موعود(عج) است که انسانیت، ظهور او را به انتظار نشسته و عدالت برای پای‌بوسی قدمش لحظه شماری می‌کند.
اینجانب، میلاد مسعود‌ یگانه‌ منجی عالم بشریت‌، حضرت ولی‌عصر (ارواحنا له الفداه) و همچنین روز سربازان گمنام امام زمان(عج) را به همه مسلمین جهان و مردم شریف ایران و سربازان گمنام آن حضرت که بدون تردید در تأمین امنیت و آرامش ایران اسلامی سهم بسزایی دارند و همواره با درایت و هوشمندی، از آرمان های والای نظام و انقلاب دفاع می کنند تبریک و تهنیت عرض نموده، و از خداوند سبحان‌ تعجیل‌ در فرج‌ مبارک‌ آن‌ حضرت‌، عزت‌ و اقتدار روز افزون‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و پیروزی‌ مستضعفین‌ عالم‌ و نابودی‌ دشمنان‌ اسلام‌ را مسئلت‌ می‌نمایم.
در ابتدا در مورد فضیلت نیمه شب شعبان خدمت شما سروران عزیز اشاره ی کنم .شب نیمه شعبان، شب باعظمتی است نه فقط بخاطر ولادت امام زمان(عج)بلکه این شب ذاتاً شب بابرکتی است حتی قبل از ولادت امام عصر. شیخ طوسی در کتاب امالی دارد که امام صادق(ع) می فرماید: بهترین شب بعد از شب قدر شب نیمه ی شعبان است. این شب اعمالی دارد که این اعمال نشان از عظمت این شب دارد. اولین عمل در این شب ،شب زنده داری است. شیخ صدوق در کتاب ثواب الاعمال از پیامبر دارد: کسی که شب نیمه شعبان را احیاء داشته باشد دلش نمی میرد آن روزی که درمحشر ،همه دل شان می میرد. در کتاب مجالس مفید شیخ مفید داریم که امام علی (ع) می فرماید: من دوست دارم چهار شب در سال را احیاء داشته باشم: شب اول ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان. در کتاب مصباح سید بن طاوس داریم که زید شهید فرزند امام سجاد(ع) می گوید :در شب نیمه ی شعبان پدرم همه ی اهل را جمع می کرد. و تا صبح بیدار بودیم. شب را به سه قسمت تقسیم می کردیم ، قسمت اول نماز می خواندیم، قسمت دوم پدرم دعا می کرد و ما آمین می گفتیم و قسمت سوم استغفار می کردیم.(البته در این شب باید جشن پُررنگی بگیریم و خوب است که به یکدیگر هدیه بدهیم تا این شب زیباتر بشود) یکی دیگر از اعمال این شب خواندن دعای کمیل است. امیرالمومنان اولین شبی که دعای کمیل را به کمیل یاد دادند نیمه شعبان بوده است. پس ورود آن در شب نیمه ی شعبان بوده است و در شب های جمعه هم خوانده می شود. یکی دیگر از اعمال این شب، خواندن نماز جعفرطیار است. آیت الله مجتهدی می فرمود: همان طور که میوه نوبرانه می خورید، نماز شب راهم نوبر کنید .پس خوب است بعضی زیارات و نمازها را نوبر کنیم.
افضل اعمال شب نیمه شعبان زیارت سیدالشهداء است. انسان می تواند در زیر آسمان قرار بگیرد و اشاره به سمت راست و چپ داشته باشد و این سلام را بدهد :السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک و رحمت الله و برکاته یعنی در غرب و شرق عالم هیچ کسی جز حسین را نمی بینم.در شب مبعث، شب عرفه، شب نیمه شعبان و شب قدر خواندن زیارت امام حسین(ع) مستحب است.) پس امشب را به نماز و عبادت احیاء کنیم.
و در ادامه بصورت اجمالی زندگینامه و القاب و سیمای ظاهری حضرت حجت را خدمت شما عرض میکنم.
زندگی نامه امام مهدی عجل الله فرجه الشریف
آخرین وصی پیامبر خدا (ص)، دوازدهمین امام شیعه و چهاردهمین معصوم از خاندان رسالت، حضرت مهدی(ع) در سپیده دم نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری در شهر سامرا دیده به جهان گشود. با تولد او انتظار تحقق مژده ای که پیامبر خدا(ص) و امامان(ع) از دو قرن پیشتر داده بودند سر آمد و گام او زمین را برکت بخشید. نام آن حضرت، نام پیامبر(ص) و کنیه او کنیه رسول خداست. (محمد، ابوالقاسم) توصیه شده است که در عصر غیبت، از او به نامش یاد نشود، بلکه با القاب متعددی که دارد، مثل مهدی، منتظر، حجت، صاحب امر، صاحب الزمان، بقیه اللّه ، قائم، خلف صالح و…نام برده شود. پدرش امام عسگری (ع) و مادرش نرجس است که نام اصلی وی ملیکه، دختر یشوعا فرزند قیصر روم بود. وجود آن امام، مشخصات وی، مژده ظهورش، ویژگی اصحابش و چگونگی حکومتش، در روایات بسیار آمده است و طبق روایات عقیده به او مخصوص به شیعه نیست، بلکه روایات بسیار در کتاب های اهل سنت نیز درباره او نقل شده است.
اسامی و القاب امام زمان عجل الله فرجه الشریف
مرحوم ثقه الاسلام نوری در بیان اسماء شریفه امام عصر علیه السلام، با استناد به آیات و روایات و کتب آسمانی پیشین و تعبیرات راویان و تاریخ نگاران تعداد یکصد و هشتاد و دو اسم و لقب برای حضرت مهدی علیه السلام ذکر می کند و مدّعی است که در این مقام، از استنباط های شخصی و استحسان های غیر قطعی خود داری نموده است که در غیر این صورت چندین برابر این اسماء و القاب، قابل استخراج از کتب مختلفه بود. که از آن جمله است: محمّد، احمد، عبداللّه، محمود، مهدی، برهان، حجّت، حامد، خلف صالح، داعی، شرید صاحب، غائب، قائم، منتظر و….کنیه های آن حضرت عبارتند از: ابوالقاسم (هم کنیه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم) ابوعبداللّه، اباصالح که مرحوم نوری ابو ابراهیم، ابوالحسن و ابوتراب را نیز از کنیه های ایشان شمرده است.
سیمای ظاهری امام زمان عجل الله فرجه الشریف
حضرت مهدی علیه السلام سیمایی چون سیمای پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم دارد، در رفتار، گفتار و سیرت نیز شبیه و همانند اوست. پیشانی بلند و گشاده اش بر هیبت و وقار چهره زیبایش می افزاید، و چنان نوری بر چهره و جبین او پیداست که سیاهی موهای سر و محاسن شریفش را تحت الشعاع قرار می دهد. قامتی نه دراز و بی اندازه و نه کوتاه بر زمین چسبیده دارد، بلکه اندامش معتدل و میانه است. خالی بر چهره دارد که بر گونه راستش همچون دانه مُشکی میان سفیدی صورتش می درخشد و خالی دیگر بین دو کتفش متمایل به جانب چپ بدن دارد. آن حضرت رنگی سپید، که آمیختگی مختصری با رنگ سرخ دارد. از بیداری شب ها، چهره اش به زردی می گراید. چشمانش سیاه و ابروانش به هم پیوسته است و در وسط بینی او بر آمدگی کمی پیداست. میان دندان هایش گشاده و گوشت صورتش کم است. میان دو کتفش عریض است و شکم و ساق او به امیرالمؤمنین علیه السلام شباهت دارد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام خیلی سخنان شیوای وپرمعنابودالحمدالله سخنان شماهمیشه عالی بوده
    وامیدوارم امسال مثل سالهای گذشته درمراسم سالروزتخریب شهرستان نیشابورازشماعالم بزرگوار استفاده کنیم ان شاءالله
    خادم شمامهران معرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *