نقد سریال ” پایتخت ۶ “/ به قلم مجید شفیع زاده

با عرض سلام وادب و تبریک سال نو به تمام دوستان،
متاسفانه در شب ابتدایی سال ۹۹ باتوجه به انتظار تمامی مردم برای تماشای سریال پایتختی که تو این چندسال بخصوص پایتخت۵که خودشو برای مردم جا انداخته بود ،،شاهد پخش قسمت اول این مجموعه بودیم که دیالوگهایی ازین مجموعه پخش شد که نشوندهنده حرکت جهت داری بود که میبایست تمام دوستان بعد ازتامل با واکنش صحیح نسبت به اونها برخورد مناسب داشته باشند…
ابتداعا اگر دوستان مشاهده فرموده باشند در چند تراک از سریال پایتخت که از سریالات طنز و بجهت القا به افکار عمومی ساخته شده(اصولا مجموعه های طنز فقط ورود به موضوعات مختلف و علی الخصوص سیاسی با حاشیه امن با همراه کردن مردم تهیه میشه) در خصوص آزادی زندان احمد مهرانفر با بازیگری ارسطو وروود داشت،که اولا بدون رعایت آداب تلفظ جایگاه مقام معظم رهبری به کلمه “رهبری” و “عفو رهبری” و “جناب رهبری” و “رهبری آزادش کرد”و”ببخشید نمیدونستم جناب رهبری باید باشما هماهنگ میکرد” وغیره تکیه کردند،دوما تا حالا ما در هیچ مجموعه ای شاهد وارد کردن جایگاه حضرت آقا به سریالات و برنامه هامون نبودیم چراکه چایگاه ولایت مطلقه فقیه در اینگونه مسائل نمیگنجه اون هم بخصوص در سریال طنز،سوما در یکی از دیالوگ ها ارسطو بی پروا جایگاه رهبر عزیزمونو با هماهنگ‌ کردن با راننده نماینده مجلس بصورت طنز تنزل داد..
۲_بازیگری بنام مهرانفر در نقش ارسطو در دیالوگی با طعنه به مدافعین حرم و رزمندگان گفت: “ای بابا ول کن یکی از سوریه میاد میره زندان یکی از سوریه میاد میشه نماینده”
شاید دوستان تصور کنند این اشاره به اتفاقات خود ارسطو و نقی داشته اما اگر ازین زاویه به سریال نگاه کنیم که سریال طنز با نیت گفتمان طنز در خصوص مسایل سیاسی و جامعه و پیرامونی تدوین میشه ،میشه به زندانی شدن رستمی که به روح الله زم درارتباط بود و کاندیداتوری جانباز مدافع حرم در انتخابات مجلس که مختوم به رای نشد،،وروود داشته و بگونه‌ای برای مخاطب مدافع حرم و بی ارزش و دنیاپرست نمایش داد،که این واقعا محل انتقاد داره.
۳-هومن حاجی عبداللهی در نقش رحمت پشت موتور با ارسطو جمله ای رو گفت که باتوجه به تماشای خیلی از کودکان و حتی خانواده ها از مجموعه پایتخت بازخور غیراخلاقی و غیرفرهنگی داشت،،،رحمت به ارسطو گفت: “پولامو جم کردم بتونم حداقل مسکن مهری بگیرم تا بتونم با فهیمه برم زیر ی سقف و انقدر با هم [بلولیم]تا ی بچه ای بدنیا بیاد”.
این جملات سخیف برای گوش کودکان حساس هر خانواده سم محسوب میشه…اینکه لولیدن با ی زن سبب بوجود اومدن ی بچه میشه و یا لولیدن یعنی چی که باید ی مرد با ی زن داشته باشه و و و،
۴_ارتباط بسیار راحت مهران احمدی در نقش بهبود با هر دختری در سریالی که مخاطب میلیونی داره نوعی ترویج و اشاعه روابط ناصحیح دختر و پسر رو تبلیغ داره میکنه بگونه‌ای که سریال پایتخت ۵ بهبود با دختری بنام مینا در ارتباط بود و اینجا با دختری بنام میترا و انقدر این روابط عادیه که اولا تلفن و بصورت ثابت در گوشش قرار داده دوما از دید خانواده ها هم باید عادی و بیتفاوت باشه انقد این رابطه بهبود عادیه که مادرش که فهیمه هستش هم باید به مخاطب بفهمونه که برا خانواده عادیه بگونه ای که علت خراب شدن سقف ماشین باز و بسته کردن اون برای دختراست..یعنی داشتن رابطه مهم نیست اما خراب شدن و آبگرفتن ماشین بعلت خرابشدن سقف مهمه..
این دیالوگها برای نوجوونها و فرزندان خانواده ها که با توجه به جذابیت سریالات طنز بخصوص پایتخت که الگوی اونها میشه بسیار زشت و خطرناکه..
۵-آرایش غلیظ نسرین نصرتی با نقش فهیمه خواهر نقی در سریال هست که برای مخاطب القا میکنه فهیمه بعنوان نمونه ای از زنان بی سرپرست و بیوه ،آرایش غلیظ براشون ممانعتی نباید باشه و طرز پوشش و آرایش غلیظش ، فرهنگ اصیل ایرانی رو به حاشیه زد.

لذا از تمامی دوستان و بزرگان استدعا دارم با تماس به واحد شکایات مردمی صداسیما عرائض فوق رو به بعنوان نقد مجموعه ، اشکالات و ایرادات و شکوائیه انتقال بدند،سکوت در اینخصوص قطعا دادن خاکریز به دشمن و عقب نشستن از اصول‌مونه..

التماس دعا مجید شفیع زاده

دیدگاه های این مطلب

3 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. کاربرمعمولی در گفت:

    نقد صحیحی بود اما ایرادی که داشت اشتباه اسم بهتاش رو بهبود گفتید که بازیگر بهتاش بهرام افشاریه نه مهران احمدی مهران احمدی همسر فهیمه است

  2. برخی درس ها و نکات مثبت از سه قسمت اول سریال پایتخت۶

    «قسمت اول»

    سلام رفقا☺️
    خدا قوت?
    من و خانوادم هم مثل همه، برای عمل به فرمان ستاد مبارزه و پیشگیری با کرونا قرنطینه شدیم تو خونه و از برنامه های تلویزیون استفاده میکنیم.
    از همه عزیزانی که از مدت ها پیش در مسیر خدمتگزاری به مردم از طریق رسانه ملی زحمت کشیدند و میکشند تا ایام عید و تعطیلات و قرنطینه، به مردم کمتر سخت بگذرد، تشکر میکنم و آجر همشون با خدا??

    اما این دو سه روز، مطالب زیادی درباره نقد به سریال پایتخت خوندم که حس کردم بعضی از آن متن ها خیلی داره یه طرفه به قاضی میره و کلا از ساختار واقعی نقد تهی شده.
    تاکید میکنم که؛ بعضی از آن نقدها را قبول دارم و جای شکی نیست. اما کلا با کوبیدن همه داستان مخالفم و بنظرم باید نیمه پر لیوان را هم دید. وگرنه به تدریج، از همه ظرفیت ها به اتهامات گوناگون محروم میشیم و نمی‌توانیم جایگاه مردمی و نفوذ و اثرگذاری رسانه ملی را حفظ کنیم. چرا که جامعه ما از سلایق بی انتها برخوردار است و نباید با نگاه صفر و صدی همه را از خود راند.

    اینا را گفتم که بگم من و خانوادم نشستیم و ضمن نقدهایی که داشتیم، اما درس های خوبی از این سریال داریم میگیریم. تا حدی که بچه ۱۰ ساله من هم در کشف این نکات مثبت با ما سهیم بود و بیان میکرد☺️
    حالا اجازه بدید بعضی از اون نکات را تقدیم کنم:

    ۱. نزدیکی خانواده ها به هم و ارتباطات صمیمی و به هم سر زدن و بدون تعارفات مرسوم و راحت با هم برخورد کردن.

    ۲. زود فراموش کردن کینه ها و مثل کودکان، زلال برخورد کردن

    ۳. تقی وقتی همه خانواده اش گفتند این چه زنی است که داری؟ اما دنبال زنش رفت و از دلش درآورد.

    ۴. زن تقی با اینکه از همه دلخور بود اما در جشن اهدای عضو پدر شوهرش شرکت کرد.

    ۵. نقی احترام بزرگتر را که تقی بود حفظ کرد و قبل از صحبتش او را به جمعیت معرفی کرد و برادر معتادش را مأخوذ به حیا خواند.

    ۶. اشاره به اعتیاد جوانان به عنوان یکی از بزرگترین چالش های امروز که در حال خودسانسوری است.

    ۷. رحمان و رحیم که مشکوک به اعتیاد بودند، از جامعه و برادر بزرگتر رانده نشده و همچنان در مراسمات میخوانند.

    ۸. رحمت تلاش میکرد بی احترامی برادرانی که یک عمر برای آنها پدری کرده را افشا نکند و نگوید که کتکش زده اند.

    ۹. فیش حج پدر را نفروختند و یک آب هم روش. بلکه قصد دارند از طرف او به حج بروند و دین مرحوم را ادا کنند.

    ۱۰. تشویق مردم به اهدای عضو و جشن نفس که از بهترین آموزه ها بود.

    ۱۱. اشاره درست به عفو حضرت آقا و یادآوری آن عفو کریمانه به مردم. با اینکه به یاد ندارم هیچ فیلمی این مسیله را بازگو کرده باشد.

    ۱۲. اشاره درست و به جا درباره اینکه جمهوری اسلامی حتی با خلافکاری که سوریه رفته باشد تعارف نداشته و در اجرای عدالت محکم و استوار است.

    ۱۳. اشاره زیبا به فرزند آوری و تلاش نقی برای مجاب کردن هما برای فرزندان آوردن پس از دوقلوها

    ۱۴. آرام کردن هما توسط نقی و قربان صدقه همسر رفتن حتی وسط دعوا و حمایت از همسر در فعالیت های اجتماعی

    ۱۵. اشاره به سختی کار مجریان خبر و تحت تأثیر بودن کلیه زار و زندگی مجری خبر برای یک اجرای مناسب.

    ۱۶. سرسنگین بودن دختران نقی با پسران هرزه و لو اینکه اقوام باشند.

    ۱۷. اشاره نقی به حفظ حجاب بانویی که از خارج کشور قرار بود تماس زنده داشته باشد.

    ۱۸. تاکید بر صداقت در برخورد با مردم درباره عدم دریافت پول در قبال اهدای عضو پدر.

    ۱۹. تصویر دو چهره و دو مدل روحانی:
    الف. جوان جویای نام که دنبال سیاستمدار و نماینده مجلس میدود و زینت المجالس است.
    ب. مسن که در حال یاددادن مناسک حج به حاجیان است و تاکید بر پرهیز از سبک شمردن واجبات و مستحبات دارد.

    ۲۰. قبح منت گذاری سر مردم و مدام به آنها لیست خدمات دادن و هدیه کلیه به نماینده مجلس.

    ادامه دارد…

  3. برخی درس ها و نکات مثبت از سه قسمت اول سریال پایتخت۶

    «قسمت دوم»

    ۲۱. شادمان و بی شیله پیله معرفی کردن مردم خونگرم و بزرگ مازندران و فراموش کردن دعواها در کمتر از ده ثانیه.

    ۲۲. اشاره درست و به جا به فساد اخلاقی در بعضی اشخاص درجه چندم ورزشی و عدم تعادل اجتماعی و بلوغ احساسی آنان.

    ۲۳. مهربانی و حامی بودن خواهر شوهر برای زن داداش در زمان سختی ها و شراکت او در دعا برای موفقیت زن داداش.

    ۲۴. اشاره به جاری بودن زندگی و فکر ازدواج و رابطه صحیح و شرعی دائم حتی برای زنی که شوهرش از دست داده و قرار نیست تا آخر عمر، همه احساس و نیاز و حفظ ایمانش را به باد فراموشی سپارد و خودش را پاسوز فرزندان چاق و درازش نماید.

    ۲۵.اشاره به اینکه دروغگو بالاخره رسوا میشود و اگر ارسطو را راه ندادند و دروغ گفتند، رسوا شدند و ارسطو فهمید که همه در خانه بودند.

    ۲۶. وقتی کسی در جریان چیزی نیست و خیلی هم ادعایش میشود باید به او گفت: شما دوغت را بنوش!

    ۲۷. اشاره به از بین رفتن بی آلایشی فهیمه با آمدن زرق و برق به زندگیش و سپری کردن وقت و استعدادش در آرایشگری و مدلینگ

    ۲۸. جمع آوری کمک برای معتاد از دنیا رفته با اینکه بدهکارشان بود و از او گلایه و طلب داشتند.

    ۲۹. تقبیح ریاکاری و مبارزه با این اپیدمی سیاسی در بین مسئولین و حتی اطرافیان و رانندگان آنان

    ۳۰. اشاره درست و عالی به رسالت و مبارزه روحانیت معظم در تقابل با بدعت ها و بوسیدن نمادهای آموزشی که هیچ قداست و احترامی ندارد. (بوسیدن حجرالاسود آموزشی)

    ۳۱. هما را در خانه رها نکردند و دنبال خوشی و جشن نرفتند و او را در سخت ترین لحظات تنها نگذاشتند.

    ۳۲. بهتاش به رحمت گفت: بین چهار تا زن تو در خانه چه میخواهی؟
    و باعث شد رحمت به بهانه فهیمه در خانه نماند.

    ۳۳. اشاره به برخی سوالات و احکامی که به این راحتی برای کسی اتفاق نمی افتد و همه آگاهان مسئولیت دارند ذهن مردم را از سوالات غیر ضروری و مهم، آزاد و راحت کنند.

    ۳۴. وقتی کسی از زندان آزاد میشود باید به فکر شغل و گذران زندگیش بود وگرنه به سابقه و رفقای اشتباه و منحرفش برمیگردد.

    ۳۵. تعهد نقی به هما حتی زمانی که هما نیست و خبر ندارد، به کسی اجازه سخن گفتن درباره دختر محمود نقاش که قبلاً از او خواستگاری کرده و هما روی او حساس است نمی‌دهد و ارسطو و رحمت را از سخن گفتن درباره او نهی میکند.

    ۳۶. اشاره به سرایت بزهکاری در زندان و لزوم برخورد مسئولان امر جهت برطرف کردن آن بزهکاری ها از محیط زندان : ارسطو تا قبل از زندان، خالکوبی نداشت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *