عباس رویان: اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم‌ها

اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده، با کمترین وابستگی به خارج از کشور در خصوص نیازهای اساسی و راهبردی است. کارآفرینی نیز به معنای خلاقیت در کار و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و تولیدی است. از این رو جامعه‌ای که در بسترکارآفرینی حرکت می‌کند، جامعه‌ای زنده، پویا و فعال است و می‌تواند همه مشکلات و فشارهای بیرونی و درونی را تحمل کرده و پشت‌سر بگذارد.

رهبر معظم انقلاب نخستین بار شهریور ۱۳۸۹ در جمع کارآفرینان کشور  به تحقق اقتصاد مقاومتی و نقش آن در اقتصاد مقاوم و پویا اشاره فرمودند. در بند نخست سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز کارآفرینی یکی از عوامل مهم برای رسیدن به نقطه‌ی مطلوب اقتصادی اشاره شده است. در این بند بر تامین شرایط و فعال‌سازی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌ های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی تاکید شده است. همچنین این بند به حداکثر رساندن مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تاکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌‌درآمد و متوسط اشاره دارد. بنابراین ظرفیت‌های لازم در راستای حمایت از تولید وکارآفرینی توسعه فعالیت‌های تولیدی از طریق فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد مقاومتی فراهم شده است و باید از این ظرفیت‌ها در جهت حمایت از تولید بهره گرفت.
در شرایط کنونی کشور، کار تولیدکنندگان وکارآفرینان به مثابه جهاد و ایثار در جهت حفظ اقتصاد و عزت کشور است.تولیدکنندگان وکارآفرینان وصنعتگران امروز، سرداران جنگ اقتصادی هستند که وظیفه سنگینی بر دوش دارند. اشتغالزایی و تولید نقطه حساس کشور بشمار می‌رود و جامعه صنعتگران و تولیدکنندگان وکارآفرینان وظیفه تولید و ایجاد اشتغال را بر عهده دارند.
اعتقاد ما آن است که هیچ بن‌بستی برای کارآفرینی وجود ندارد هماچنانکه حمایت از هر کارآفرینی همانند حمایت از امنیت کشور و حفظ استقلال و عزتمندی ملت بشمار می رود. بنابراین مسئولان باید از تمام ظرفیت‌های موجود در جهت حمایت از کارآفرین استفاده کنند
در این مقطع زمانی حساس، ایران اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه فرهنگ مهارت آموزی و کارآفرینی است. امروزه کارآفرینی به عنوان یک راهبرد ملی برای دست‌یابی به توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی و توسعه فرهنگ ارزش آفرینی، خلاقیت و نوآوری است. دستاورد راهبردی سیاست های کارآفرینانه در برنامه ریزی های کلان کشور، دو پیامد مهم ایجاد اشتغال و پیشرفت است که هر دو منجر به توسعه عدالت اجتماعی خواهد شد. با توجه به برنامه ششم توسعه کشور و افق چشم انداز ۱۴۰۴، توسعه اقتصادی و ‌توانمند سازی سرمایه های انسانی، بخش مهمی در راستای نیل به اهداف برنامه های مذکور میباشد. در شرایط فعلی می بایست حمایت از کارآفرینان و فعالین اقتصادی، بویژه در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان، توجه آحاد ملت و بویژه مسئولان را جلب نماید و این موضوع به عنوان یک دغدغه مهم ملی مطرح گردد. بدون تردید بیانات رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در خصوص کارآفرینی، به عنوان یک عبادت و ارزش آفرینی، نگاه همگان را به این مقوله روشن می سازد. در این میان عزم جدی دولت ها در خصوص ترویج فرهنگ خلاقیت و کارآفرینی به عنوان موتور محرک اقتصاد مقاومتی نیز، زمینه ساز اقدامات قابل تاملی در سال های اخیر در عرصه مهارت و کارآفرینی بوده است
درپایان بنده به نوبه خودم روز ملی کارآفرینی رابه کلیه کارآفرینان تبریک عرض نموده و برایشان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم
عباس رویان
ریاست خانه کارآفرینان مازندران

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *