شناسایی ۱۰ گروه خون نادر در مازندران

مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: ۱۰ گروه خونی نادر در مازندران شناسایی شد.
به گزارش نیکا خبر ، اسماعیل پوریانی با اشاره به شناسایی ۱۰ مورد خون نادر در مازندران گفت: برنامه بین المللی خون‌های نادر در مرکز آمستردام از سال ۱۹۶۵ پایه گذاری شد و ایران به همراه ۲۲ کشور دیگر در کمیته علمی خون‌های نادر عضو هستند.
وی افزود: اگر مشابه گروه خونی فردی در بین جمعیت پنج تا ۱۰ هزار نفری دیده نشود آن فرد دارای گروه خونی نادر است.
مدیر کل انتقال خون مازندران با بیان اینکه نحوه شناسایی گروه‌های خونی نادر اتفاقی است ، گفت: هدف از پایه‌گذاری برنامه خون‌های نادر ، تهیه و دسترسی به افرادی که دارای این خون هستند، است.
پوریانی با اشاره به اینکه ذخیره‌سازی خون‌های نادر توسط بانک خون‌های نادر صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای ذخیره سازی خون‌های نادر، مشکلی برای تامین خون این افراد وجود ندارد.
وی گفت: گروه خونی کل نول از موارد نادری است که در دنیا چند صد نفر وجود دارند که در ایران دو نفر شناسایی شدند که یک مورد آن در مازندران وجود دارد.
گروه خونی بمبئی ، دافی ، کل نول ، کید ، لوتران و لوئیس از جمله گروه‌های خونی نادر شناخته شده در ایران است.
مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: استان مازندران با وجود ۴ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص، ۵ مرکز جراحی قلب و تصادفات جاده‌ای بیشترین مصرف کننده خون در کشور است.
پوریانی افزود: با توجه به اینکه عمر فرآورده‌های خون محدود بوده و نیاز به خون سالم همیشگی است از هم استانی‌ها درخواست می‌شود با حضور مستمر در مراکز انتقال خون استان با اهدای خون خود بیماران و نیازمندان به این ماده حیاتی را حمایت کنند.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *