امامت موقت جمعه نکا: حکمت فتنه ها شناخت دوست و دشمن است / تصویر
تاریخ انتشار خبر : ۹۸/۰۹/۲۲
خطیب موقت مصلای امام خمینی نکا امروز ضمن دعوت آحاد مردم به امر تقوا گفت:مجددا همه عزیزان را بعد از خودم سفارش به ایمان، تقوا و رعایت حلال و حرام الهی می نمایم. انشاءالله خداوند همه ما را اهل تقوا، ایمان و معرفت قرار بدهد. به گزارش نیکا خبر ، حجت السلام حاج محمد صادق محمدی لائینی خاطر نشان کرد : خدا انشاءالله ایمان و ولایتی که به ما داد تا آخر عمرمان و لحظه های مرگمان از ما نگیرد. انشاءالله همه ما با ولایت امیرالمومنین بمیریم و با ولایت امیرالمومنین محشور شویم.
یکی از روزهای هفته به نام روز جهانی عاری از خشونت و افراطی گری نامیده شده.
آیا ما واقعا چنین جهانی داریم یا نداریم؟ آیا چنین جهانی به وجود می آید یا نمی آید؟ این مدینه فاضله که گفتند واقعیت دارد یا صرفا امور خیالی است؟
باید عرض کنم ما هر چه خبرهایی که از دنیا میشنویم، همه اش مسائل منفی، ناگوار و خشونت است. جهان عاری از خشونت کجاست؟ کی این جهان به وجود می آید؟ هر جا را که نگاه کنید، هر خبری که می شنوید قتل است، کشتار است، تجاوز به حقوق مردم، اشغال سرزمینهای مردم، همه اش مسائل ناگوار، درگیری، مشکلات برای مردم، تجاوز به حقوق مستضعف، این قشر مستضعف، جهان سوم و چهارم در دنیا له شدند. همه اش این خبرها هست. کجا جهان عاری از خشونت است؟ کجا جهان عاری از افراط و تفریط است؟
ما می توانیم یک جا مثال بزنیم، بگوییم انشاءالله زمان ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) آنروز انشاءالله بیاید، در آن زمان انشاءالله دیگر خشونت نیست، افراط نیست، تفریط نیست، صلح حاکم است، امنیت حاکم است، عدالت حاکم است، اگر مدینه فاصله گفتند آن روز است. خیالی هم نیست. انشاءالله که این روز خواهد آمد و در آن روز همه شما از یاران حضرت حجت(عج) باشید.
خطیب مصلای امام خمینی نکا تصریح داد:اسلام دین خوبی است. اسلام دین صلح است، اسلام دین امنیت است، اسلام دین عدالت است، اگر ما مسلمان خوبی نیستیم واقعا دین خوبی داریم، کتاب خوبی داریم. دعوت دین و اسلام همیشه به سلم و صلح است. گفتند به همدیگر سلام کنید. سلام اولین کاری است که در ملاقات یکدیگر انجام می دهیم. سلام یعنی سلامتی و امنیت. قرآن در جایی فرمود: «والصلح خیر» صلح برایتان خوب است. جایی فرمود «انما المومنون اخوه» مسلمانها مومن هستند، مومنین با هم برادر هستند. دعوت اسلام به صلح و صلاح و امنیت است.
یا ایها الذین الدخلو فی الصدق کافه. در یک آیه اینجوری می گوید: سلم یعنی مسالمت، یعنی صلح، ای مومنین همه تان به منطقه صلح وارد شوید. اسلام، قران و پیغمبر. همه دعوت کردند به صلح، امنیت، سلام و سلامتی، دعوت دین و اسلام است.
منتهی دو اشکال وجود دارد:
او گفت :اشکال اول اینکه مسلمانها بد عمل می کنند و ما فکر می کنیم که این اسلام است. به خدا این اسلام نیست، این مسلمان، مسلمانی اش اشکال دارد. هر عیب که هست از مسلمانی ماست.
حالا یک مدیری کار اشتباهی کرده. طرف می گوید ما چه اشتباهی کردیم به جمهوری اسلامی رای دادیم. آن مدیر اشتباه کرده. اشکال در آن جمهوریت ممکن است باشد، در اسلامیتش نیست. یک جمعی اگر اشتباه کنند، بنده اگر اشتباه کنم نباید به حساب اسلام، امام، انقلاب و نظام بگذاریم. اشتباه زیاد است، باید فرق قائل شویم بین مفهوم و مصداق. یک گروه و عده ای، یک شخص و مدیر یا مسئولی اشتباه میکند. این اسلام نیست. ما اسلام را با افراد نباید بشناسیم باید افراد را ببریم در برابر آینه اسلام و قرآن. امیرالمومنین میزان اعمال است.
اشکال دوم این است که تبلیغ، تبلیغ بدی است. یعنی دشمن بد تبلیغ می کند. از یک نظر ما بد عمل می کنیم و از طرف دیگر دشمن بد تبلیغ می کند. اینقدر تبلیغات دشمن بد است که مردم را کم کم دلسرد می کند. تحریکات دشمن دنیا را می تواند خراب کند، جمیعتی را می تواند منحرف کند.
همین تصویری که شما از امیرالمومنین می بینید. تصویری دارد که بعضی از خانه ها نصب می کنند. تصویر امیرالمومنین در حالی که ذوالفقار هم در کنار یا روی زانویش است. این تصویر، ان وقت دشمن می آید سوء استفاده می کند و می گوید ببینید اسلام مظهر خشونت است، این شخص شمشیر به دستش است، این خشونت است.
شمشیر همیشه به معنای خشونت نیست، به معنای شجاعت است، به معنای مقاومت است. اگر شمشیر نبود ما الان اینجا جمع نمی شدیم. شمشیر امیرالمومنین چه کار کرد؟ اگر شمشیر اشکال دارد و نشانه خشونت باشد پس چرا نمی گویید که پرچم عربستان هم نشانه شمشیر دارد. چرا به وهابی ها نمی گویید که شما مظهر خشونت هستید؟ می آیید به امیرالمومنین و شیعه ها می گویید؟ اگر این مظهر خشونت باشد باید بسیاری از آیات قرآن را کنار بگذاریم. قرآن فرمود «واغلظ علیهم» غلظت، خشونت و درشتی، نسبت به کفار باید درشتخو باشی همانطور که نسبت به مومنین رئوف و رحیم هستی نسبت به کفار درشتخو باشد. پس این آیه را باید کنار بگذاریم، خشونت خوب نیست نباید در اسلام باشد! «واقتلوهم…» «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» این آیه را بگذار کنار، خیلی از آیات را باید بگذاریم کنار چون صحبت از خشونت و درشتی است. این درست نیست، بد عمل می کنیم ما و آنها هم بد تبلیغ می کند. نتیجتا از اسلام ما چه می فهمیم؟ برویم در متن اسلام، اسلام را از اسلام شناس باید بگیریم، به افراد نشناسیم، افراد را در برابر اسلام ببریم و با آیینه اسلام محک بزنیم.
مقام معظم رهبری در رابطه با فتنه ها، فتنه هایی که انجام شد و فتنه های آینده، مکرر به ما هشدار میدهد و مردم را از فتنه های احتمالی آینده برحذر میدارد. هیچ وقت نبود البته در دنیا فتنه نباشد. از آن روز که حضرت آدم خلق شد فتنه بود. علامه مجلسی نقل می کند. در حق الیقین علامه مجلسی خواندم، ایشان می فرمود: که اولین فتنه در عالم بشریت در زمان حضرت آدم به وجود آمد و اولین فتنه در عالم اسلام در حضور پیغمبر انجام شد. اولین فتنه آن وقتی بود که خدا آدم و حوا را خلق کرد و به فرشته ها دستور داد که آدم را سجده کنید. همه سجده کردند الا ابلیس. این اولین فتنه و مخالفتی بود که در عالم بشریت اتفاق افتاده. این تعبیر علامه مجلسی است. بعد فرمود اولین فتنه در عالم اسلام وقتی بود که پیغمبر اسلام در بستر بیماری فرمود بروید چیزی (حالا قلم و کاغذ به این صورت بود یا نبود، ابزار نویسندگی و تحریر) بیاورید تا من برای شما چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. این دستور پیغبر بود اما عمل نکردند. کسانی که در اطراف پیغمبر بودند عمل نکردند، جسارت کردند به پیغمبر و العیاذ بالله گفتند پیغمبر حواسش پرت است، اواخر عمر است، مرض فشار آورده بر او – و معذرت می خواهم – هذیان می کند. این دستور را عمل نکردند. اولین فتنه در حضور پیغمبر توسط آن افراد نانجیبی که کنارش بودند اتفاق افتاده است.
لذا ابن عباس است ظاهرا، می گوید تمام مصیبت آن وقتی بود که پیغبر فرمود بروید چیزی بیاورید که بنویسم و نگذاشتند که بنویسد. نگذاشتند که پیغمبر چیزی بنویسد که مردم بعد از او گمراه نشوند. این مصیبت تمام مصیبت است که از آنجا شروع شده است.
در انقلاب ما ببینید هم چیزهای مثبت دارد و هم چیزهای منفی. منفی هایش هم خیلی زیاد است. این دست اندازیهایی که در کار انقلاب داشتند، فتنه ها و مخالفتها از زمان بنی صدر، خود بنی صدر که ریشه فتنه بود. فتنه منافقین، فتنه لیبرالها، فتنه جبهه ملی، نهضت آزادی، سلطنت طلبها، بعد همینطور می اید فتنه مثل سید مهدی هاشمی، فتنه کسانی که خودشان را منتسب به تصوف می کردند، فتنه ۸۸، فتنه ۹۸ و همینطور ادامه دارد. تمام نشده است. نظر مقام معظم رهبری این است که مردم هوشیار باشند، فکر نکنند که فتنه تمام شد. آنها منتظرند که سوژه ای به دست بیاورند. از یک جایی جرقه ای بلند شود و باز وارد میدان شوند و همان کاری که در گذشته کردند در آینده هم انجام دهند.
البته این فتنه ها دو نفع دارد: نفع اولش این است که مردم بیدار میشوند واقعا. هوشیار میشوند. می گویند مار گزیده از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود. پیغمبر فرمود مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود. تجربه میشود. این خوب است از این نظر. دیگر اینکه در این فتنه ها افراد هم نشاخته میشوند، یعنی به قول شما یک غربالگری صورت می گیرد.
خوش بود گر محک تجربه آید به میان.
انسانها شناخته میشوند. دوستان، دشمنان، مخالف، موافق، منافق، دوروها، کسانی که مفسد فی الارض هستند، شناخته میشوند افراد. دو حکمت در این فتنه ها وجود دارد. یکی اینکه مردم هوشیار میشوند و حکمت دوم اینکه غربالگری صورت می گیرد.
حدیثی از پیغمبر است که فرمود «اذا اراد الله خذی عبد اجرا …: گاهی افراد خودشان را برملا می کنند. این زبان آدمها را لو می دهد. اگر خدا خواست کسی را رسوا کند این رسوایی را به دست خودش انجام می دهد. یعنی کاری می کند طرف با زبان خودش خودش را مفتضح کند. مردم او را نمیشناختند حالا او را می شناسند. گاهی یک کلمه حرف می زند، صحبت و جمله ای می گوید که همه مردم حتی بچه ها می فهمند که این دروغ است و واقعیت ندارد. اگر واقعا انسان در خط خدا و پیغمبر نباشد، حیله در کارش باشد و با مردم راست نباشد، خدا او را رسوا میکند. خدا او را با زبان، دست و سخن خودش رسوا می کند. رسوایی خود را با زبان خودش جاری می کند.