آیت الله محمدی لائینی :رویه ساده‌زیستی را ادامه می‌دهم/تصویر

ابلاغ حکم انتصاب آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی به عنوان نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری و آغاز فعالیت وی همزمان با سالروز به امامت رسیدن امام زمان (عج) در استان ولایی مازندران را می‌توان نویدبخش اتفاقات خوشایندی دانست.

ساده‌زیستی و مردم‌داری ویژگی آیت‌الله لائینی و پدر مرحوم ایشان بوده است و همین مسأله موجب شد مردم علاقه‌ ویژه‌ای به این خاندان داشته باشند.

بعد از ابلاغ حکم مقام معظم رهبری و معارفه ایشان با وجود اینکه جلسات و دیدارهای متعددی برای نماینده جدید ولی فقیه در استان تدارک دیده شد، اما وی خبرنگاران فارس مازندران را نیز پذیرا شد، قرار ملاقات بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع شهر نکا؛ هر چند شنیدیم دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران تسهیل شد و حصارها برای دیدار طی دستوری از طرف ایشان در همین دو روز برداشته شده است، اما قرار بود ما همچنان در نکا و دفتر سابق که بیت ایشان هم محسوب می‌شود، ملاقات و گفت‌وگو داشته باشیم.
بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در همان مصلای نکا، استقبال گرمی از خبرنگاران فارس مازندران شد، حاج‌آقا ما را به بیت خود دعوت کرد؛ برای رسیدن به خانه نماینده جدید ولی فقیه در مازندران به همراه چند نفر از علاقه‌مندان آیت‌الله لائینی از یک بازارچه پُشت مسجدجامع عبور کردیم در مسیر رفتن با مردمی مواجه شدیم که با وی احوالپرسی می‌کردند و آقای لائینی بی‌تکلف با آنها جواب و سلام می‌کرد.
هنگام طی مسیر حاج‌آقا با یکی از شهروندان احوال پرسی کرد و حال خانواده‌اش را پرسید؛ مشخص بود آیت‌الله لائینی در کنار تمام مشغله کاری از حال همسایگان نیز باخبر است؛ ناخوداگاه یاد روایتی از امام صادق(ع) افتادم: «عَلیکُمُ بِحُسْنِ الجَوارِ فَاِنٌ اللهَ امَرَ بِذلِکَ؛ بر شما باد به حسن همسایگی که خداوند به این کار فرمان داده است.
یک کوچه‌ بن‌بست با دروازه بزرگ اما بی‌رنگ و لعاب انگار صاحب خانه چندان اهل زرق و برق و کشیدن دست بر سر این خانه نیست. درب به روی ما باز شد و وجود چند خودرو در حیاط نشان از این داشت که این روزها و شب‌ها حاج‌آقا مهمان و مراجعه کننده زیاد دارد.
آقای لائینی اشاره کردند به سمت دو ساختمان یکی انتهای حیاط سیمانی بود گفتند اینجا منزل من است و ساختمان جلوتر که با سه پله باید وارد آن می‌شدیم دفتر کار، دور تا دور اتاق پشتی و چند کتابخانه بود، کف اتاق موکت‌کاری بود تمیز و مرتب که اطرافیان گفتند تازه موکت‌کاری کردیم آن هم به اصرار ما و انکار ایشان… بعد از نشستن توضیحاتی درباره کار خبرگزاری فارس در مازندران خواستند و شروع گفت‌وگو…
در ابتدای این دیدار نماینده ولی فقیه در استان به اهمیت کار رسانه پرداخت و قبل از شروع پرسش‌ها درباره خبرگزاری فارس و اهمیت این رسانه به بیان نکاتی پرداختند.

آیت‌الله لائینی گفت: از تولید خبر و اخباری که در خبرگزاری فارس به برکت تلاش نیروهای متعهد و خوب در همه جای ایران اسلامی منعکس می‌شود تشکر می‌کنم، بنده مرتب اخبار خبرگزاری فارس را می‌خوانم و خبرگزاری پایه ما فارس است البته مطالب سایر رسانه‌ها را فرصت کنم مطالعه می‌کنم.

وی افزود: خبرگزاری فارس خبر را به‌هنگام و به‌موقع خبردهی می‌کند، در راستای انقلاب و سیاست‌های کلی نظام و ولایت است و من آن را دنبال می‌کنم، از مجموعه‌ای که در خبرگزاری فارس خدمت می‌کنند، صمیمانه تشکر می‌کنم…با این دلگرمی سوالات را شروع کردیم.

برجستگی‌های مردم مازندران از نظر رهبر شناخته شده است

فارس: تجلیل رهبر معظم انقلاب از مردم مازندران در حکم انتصاب جنابعالی بیانگر اوج اعتماد و علاقه معظم له به این مردم و سامان هست اینها را ناشی از چه می‌دانید؟

مازندران به دلیل قرار داشتن در استانی که قابلیت سیاحتی و توریستی دارد می‌تواند بستر مناسبی برای یک سلسله اتفاقات ناخوشایند باشد، با این حال مردم شور و حماسه انقلابی از خود می‌آفرینند و نشانه آن است که پایه و اساس اعتقادی خوبی در اینجا وجود دارد.

آیت‌الله لائینی: منطقه مازندران منطقه‌ای عالم‌خیز و عالم‌پرور و شهیدپرور است، رهبر عزیز ما در زمان دفاع مقدس نماینده امام راحل بودند و کاملا با شجاعت و کارآمدی رزمندگان مازندرانی و لشکر و سپاه آشنا بوده و در عملیات‌ها نقش مازندرانی‌ها را کاملا می‌شناسند.

برجستگی‌های مردم مازندران از نظر رهبر شناخته شده است و بارها در صحبت‌های خودشان از مردم مازندران تجلیل کردند، علاوه بر این مردم مازندران به دلیل قرار داشتن در استانی که قابلیت جهانگردی، سیاحتی و توریستی دارد می‌تواند بستر مناسبی برای یک سلسله اتفاقات ناخوشایند باشد.

با این حال مردم شور و حماسه انقلابی از خود می‌آفرینند و نشانه آن است که پایه و اساس اعتقادی خوبی در اینجا وجود دارد و این یعنی بنیه از نظر اعتقادی قوی است و رهبری نیز بر اینها واقف هستند.

مازندرانی سالم، رشدیافته و مدرن باید داشته باشیم

فارس: به‌نظر شما مهم‌ترین مسئله‌ی امروز مازندران چیست و باید برای حل آن چه کاری انجام داد؟

لائینی: مازندران برجستگی‌های زیادی در حوزه فرهنگی دارد اما استان از نظر رشد و توسعه هم نیاز به کارکردن دارد، استان مازندران با توجه به نقش‌آفرینی در جنگ تحمیلی و دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) از جایگاه مذهبی و اعتقادی بالایی برخوردار است اما در زمینه توسعه باید بیشتر پیشرفت کند.

یک چشم‌اندازی را پیش خودم برای مازندران ترسیم کردم می‌خواهم که براساس این چشم‌انداز برنامه‌ریزی و حرکت کنیم که در این راستا نیازمند همکاری مدیران و دستگاه‌ها هستیم.

مازندرانی سالم، رشدیافته و مدرن باید داشته باشیم، سالم یعنی آسیب‌های اجتماعی، اخلاقی و آسیب‌های خانوادگی و آسیب‌های معنوی در حداقل باشد، طلاق، اعتیاد، خشونت بسیار کم و در حداقل و شاخصه سلامت بالا باشد و منهای آن در حوزه صنعت، کشاورزی، راه، عمران و آبادی یک استان مدرن و پیشرفته باشد.

استقبال مردم، مسؤولیت ما را سنگین‌تر می‌کند

فارس: در روز معارفه شاهد بودیم که مردم و مسؤولان زیادی حتی پشت سالن مراسم به صورت ایستاده برنامه را پیگیری می‌کردند این یعنی استقبال گرم از این انتصاب، با توجه به این مسئله به‌نظر شما این استقبال چه پیامی دارد؟

لائینی: این مردم ولایی و ولایتمدار هستند و برای انتخاب رهبر و انتصاب ایشان احترام قائل‌اند و این شور و ذوق و استقبال به این دلیل است و بنده لیاقتی ندارم، این استقبال مسؤولیت ما را سنگین‌تر می‌کند و این هشداری است که باید تلاش خود را مضاعف کرده و تلاش حداکثری داشته باشیم، در حکم رهبر معظم انقلاب نیز آمده است و بر اساس آن در خطبه‌ها هم گفتم که این حکم برای ما یک خط سیر است.

برجستگی‌های مردم مازندران را باید تقویت و تثبیت کنیم، جریان‌های انقلابی و جوانان مؤمن را بشناسانیم آنان را منسجم و متحد در راستای ولایت به خط کنیم و به خط شویم.

برجستگی‌های مردم مازندران را باید تقویت و تثبیت کنیم، جریان‌های انقلابی و جوانان مؤمن را بشناسانیم آنان را منسجم و متحد در راستای ولایت به خط کنیم و به خط شویم

جبهه انقلابی باید در استان شکل بگیرد

فارس: با توجه به اینکه در حکم جنابعالی رهبر معظم انقلاب بر لزوم ارتباط با جوانان تاکید کردند به‌نظر شما این تاکید چند باره چه ضرورتی دارد؟

لائینی:خواسته‌های رهبر عزیز در دو سطح بیان شد، یکی آنچه لازم است و یکی هم که توصیه موکد من است؛ آنچه لازم است به همان برجستگی‌های مردم مازندران است که باید کشف، شناخته و تثبیت شود و بزرگ داشته شود.

آنچه توصیه موکد من است که بیشتر رهبری تاکید دارند، کشف جریان‌های انقلاب، جوانان مؤمن انقلابی و حمایت از آنان با مشاوره علما، فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی بوده و این جریان باید تقویت شود، انقلاب اسلامی باید برجسته شود.

ارزش‌های انقلاب اسلامی و بچه‌های انقلابی باید حمایت شوند، منسجم و متحد شوند و جبهه انقلابی باید در استان شکل بگیرد، البته بدنه‌اش وجود دارد اما باید انسجام لازم را پیدا کند و فعال شود.

*مسؤولان در بها دادن به جوانان به طور جدی گام بردارند

فارس: با توجه به اینکه در گام دوم انقلاب قرار داریم بایسته‌های این حرکت را در چه می‌دانید و مسؤولان برای تحقق هدف‌گذاری‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مقطع چه باید کنند؟

لائینی: گام اول انقلاب را کاملا باید بشناسیم و خود رهبری هم در گام دوم نگاهی به گذشته داشته و قوت و ضعف‌ها را به صورت کلی مرور کردند، اولا اینکه ما باید به گذشته هم نگاهی داشته باشیم و آنها را اساس کار برای آینده و گام دوم بدانیم.

در گام دوم شاید از یک نظر اساسی بر روی جوانان است رهبر به جوانان بها دادند و مسؤولیت‌هایی را در گام دوم متوجه جوانان کردند و خودبه‌خود این مسؤولان هستند که به آنها مسؤولیت و بها دهند و از آنها استفاده کنند و برایشان ارزش قائل شوند و اینها را به بازی بگیرند.

مسؤولان باید در این زمینه‌ها به صورت جدی گام بردارند، براساس این بیانیه گام دوم برنامه‌ریزی انجام شود و جامعه هدف هم عمدتا در اجرای این برنامه‌ها همان جوان‌های ما هستند، بنده هم در ادامه خطبه‌های دوم فرازی از گام دوم را مطرح می‌کنم.

باید از جوانان در نقش‌آفرینی‌شان استفاده کرد

در بیانیه گام دوم جوانان باب اصلی مسؤولیت روی دوش جوانان است، باید به جوان‌ها بها بدهیم آنها را به میدان بیاوریم و آن وقت با خود جوانان صحبت کنیم که چگونه می‌توانند مشارکت داشته باشند.

در تحقق ایده و دیدگاه‌هایی که رهبر معظم بیان کردند با خود جوانان باید مشورت شود و از خود جوانان باید در چگونگی ایفای نقش آنها نظرخواهی و نظرسنجی شود و امید است که به آنجا برسیم؛ می‌شود از جوانان در نقش‌آفرینی‌شان استفاده کرد.

از پیش یک طرحی را به جوانان تحمیل نکنیم، باید خودشان طرح را طراحی کنند، اجرا و عملیاتی کنند و الگو همان گام دوم انقلاب است؛ باید به آنان اعتماد کرد و با تعامل با مسؤولان اجرایی، قضایی، نمایندگان مجلس باید این بیانیه را محور قرار دهیم و از خود جوانان بخواهیم که چگونه این بیانیه را عملیاتی کنیم.

بازدید آیت‌الله محمدی‌لائینی از روستاهای سیل‌زده نکا – فروردین۹۸

همه جوانان ما انقلابی هستند

فارس: در نقشه راهی که جنابعالی در تحقق حکم رهبری ترسیم کردید جوانان چه جایگاهی دارند؟

لائینی: جوان انقلابی بالفعل، بالقوه و بااستعداد داریم، همه جوانان ما انقلابی هستند یک عده بالفعل و عده‌ای استعدادش را دارند، باید برای همه برنامه داشته باشیم در آنجایی که فکر می‌کنیم انقلاب نیرو و سرباز ندارد همانجا هم نیروهایی دارد که شاید برای ما شگفت‌انگیز باشد ولی باید به آنها بها دهیم.

رویه ساده‌زیستی را ادامه می‌دهم

فارس: در جامعه آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی به ساده‌زیستی شهرت دارد و قطعا ساده‌زیستی شما فاصله بین مردم و مسؤولان را کم می‌کند، آیا در جایگاه نمایندگی ولی فقیه در استان مازندران این شیوه زندگی را ادامه خواهید داد؟

لائینی: سادگی از گذشته تاکنون سیره علما بوده است، ساده‌زیستی مسئله جدیدی نیست و بنده هم اولین نفر نیستم؛ اگر یک نماینده ولی فقیه ساده‌زیست است یعنی در طول دوران زندگی خود ساده‌زیست بوده اما حالا که نماینده ولی فقیه شده، نمایان شده است وگرنه این یک رویه تاریخی دیرینه علما بوده و برآمده از منابع دینی و اعتقادات ما است.

در دفتر نمایندگی ولی فقیه در ساری رویه ساده‌زیستی را ادامه خواهم داد و تغییر نخواهم کرد و بنده دنیاگرایی و تشریفات را قبول ندارم.

۲۶ سال در نکا زندگی می‌کنم، وضعیت و روش زندگی بنده همیشه همین بوده و در آینده نیز همین خواهد بود؛ درب منزل من همیشه به روی مردم باز است، درب دفتر بنده نیز همیشه به روی مردم باز خواهد بود و هرکسی کاری داشته باشد تا جایی که توان داشته باشم انجام خواهم داد.

قبل از اینکه امام جمعه نکا باشم به همین شکل زندگی می‌کردم، پدر مرحوم بنده هم هنوز ساده‌تر از این بوده است؛ در دفتر نمایندگی ولی فقیه در ساری همین رویه را ادامه خواهم داد و تغییر نخواهم کرد و بنده دنیاگرایی و تشریفات را قبول ندارم.
به گزارش فارس، در ابتدای این دیدار نیز مهرانگیز عباسی مدیر خبرگزاری فارس در مازندران گزارشی از عملکرد خبرگزاری فارس در استان ارائه داد.

دیدار خبرنگاران فارس مازندران با نماینده جدید ولی فقیه در مازندران با خوردن چای و شیرینی به پایان رسید اما ظاهرا آیت‌الله لائینی بعد از این دیدار، چند دیدار در دفتر و چند ملاقات مردمی و بازدید نیز برنامه‌ریزی کرده بودند که باید تا آخر شب انجام می‌داد.

امیدواریم وجه مردمی نماینده جدید ولی فقیه در استان مازندران که از وی شخصیت محبوب ساخته است ادامه داشته باشد و شور و شعوری که در پی این انتصاب در استان شکل گرفته است نقشه راهی برای رسیدن به اهداف بلند انقلاب اسلامی و آرمان‌های شهدای گرانقدر باشد.
منبع :فارس مازندران

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *